Benetton: "return of the legend"

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor jan-03 » 24 jul 2014, 21:50

Ik heb de plaatjes nu ook kunnen zien.. Goh wat een klus is dit geweest.. Mooi document voor ons aspirant liefhebbers..
Nou ja aspirant... In de zin van kennis opdoen..
Al nieuws over een eventuele return of The Legend 104 Benetton???? ... Ik hoop het wel..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 24 jul 2014, 22:48

Hi Jan, is wel een goede "the return of the Legend" :mrgreen:

Vandaag is de schade expert langs geweest en niet geheel onverwacht: total loss

Ik heb met de expert afgesproken dat ik de auto behoud.

De schade lijkt inderdaad erg mee te vallen, motorblok is nog geheel in tact, radiator is zelfs nog lekvrij. Het subframe heeft de kokerbalken vervormd en de voorwielen staan nu ca 4 cm naar achteren gedrukt, misschien zijn zelfs de A stijlen vervormd want de deuren gaan niet goed meer dicht :(

Jarno komt misschien dit weekeinde nog naar de sleutelruimte en dan hoop ik dat hij wat plaatwerk kan wegslijpen om haar weer verrijdbaar te krijgen. Dan kan ze de brug op voor verdere inspectie. Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik niet ga voor de "return" en ga ik de bruikbare onderdelen eraf halen en een nieuwe eigenaars zoeken.

Hier nog wat detail opnames:
Afbeelding

Helaas heb ik bij het ongeluk op de snelweg de deur moeten open trekken, de deur was nog goed, maar door de deur te openen kwam het spatbord klem te zitten en verboog de voorkant van de deur en dat aan beide kanten ( de andere deur beschadigd bij het verlaten van de auto) :evil:

De gevouwen deur
Afbeelding

Afbeelding

Achter de schokbrekers lijkt alles nog in orde :shock:
Afbeelding
Afbeelding

Aan deze zijde kon ik de kokerbalk niet zien, te ver in elkaar gedrukt
Afbeelding

Hopelijk zaterdag meer info
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor jan-03 » 24 jul 2014, 23:10

A stijlen ook naar achter geperst, tja.. Ze heeft haar bestuurder goed beschermt..
Overmacht.. Wel heel fijn dat het blok nog goed is waarschijnlijk..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor lionceau » 25 jul 2014, 09:07

104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor MarcoPeus » 25 jul 2014, 10:27

Wat een trieste aanblik. Zo veel werk er in gestoken en dan in 1 klap total loss. Echt jammer.
Je zegt dat je de deur niet goed dicht krijgt want de A stijl is naar achteren verschoven.
Gaat de deur niet in het slot of knelt ze bij t spatbord? Het zou goed kunnen zijn dat het spatbord tegen de deur aankomt en goed sluiten verhinderd. Indien de deur echter niet goed in t slot komt dan is e A stijl verschoven.
Wat op de foto's te zien is, LIJKT op alleen blikschade. LIJKT zeg ik want onderhuids kan er veel meer schade zitten dan bovenhuids zichtbaar.
Ik hoop dat je er nog wat van kunt maken en je nog kunt rijden binnen afzienbare tijd.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 25 jul 2014, 12:08

Verleidelijk hoor die mooie roestvrije 104tjes, maar ik denk dat ik pas

Eerst de Benetton (aan haar eind) helpen
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor joospeugeot » 25 jul 2014, 13:03

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 27 mei 2016, 02:49, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Gino » 25 jul 2014, 22:02

De knik net voor de rechter schokbreker koker doet mij inderdaad denken aan een opgeschoven chassisbalk, danwel je subframe.

Het vermoeden leeft bij mij dat het toch een vervelender schade is als ik in eerste instantie dacht.

Ben benieuwd naar je bevindingen.

Gino

Deurstijlen ben ik niet zo bang voor, waren die ontzet dan zou je dat ook in het dak of elders moeten zien.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor 403diesel » 25 jul 2014, 22:57

Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet bij de achterste bevestigingspunten van het subframe. Als dat in orde is zou het nog wel eens goed te repareren kunnen zijn. Het is altijd lastig te zien als alle plaatwerk er nog op zit. Kan een heel vertekend beeld geven. Bijvoorbeeld, misschien zijn de scharnieren van de deuren wel verbogen waardoor de deuren niet meer goed sluiten maar zijn de A-stijlen nog prima.
Er zal in de langsbalken in de motorruimte een voorgeprogrammeerd knikpunt zitten denk ik.
Subframe kan roet in het eten gooien wellicht door de kracht veel dichter bij het passagierscompartiment door te geven en daar de boel verfrommelen.
In heb wel eens een ongelukje gehad met mijn eerste civicje met gladheid waarbij de lantarenpaal niet echt meegaf. Trekbank deed wonderen. Eerst trekken en daarna een nieuwe frontbalk erin lassen.

Beetje hetzelfde met mijn Starlet waarmee de voorkant wat korter geworden was. Zelf getrokken met een kabel aan een lantarenpaal (zijn ze toch ergens goed voor). Nu was de starlet alleen de bovenbalk beschadigd; wielophanging, onderste frontbalk etc. was goed.
Ik wil hiermee aangeven dat in de handen van iemand met een goede trekbank en ervaring hiermee, veel mogelijk is.
Ideaal is het niet maar als je zo'n binding met een auto hebt is afscheid nemen ook niet altijd makkelijk.

Ik heb morgen andere plannen anders kon ik misschien even langs rijden. Ik weet niet of je er zondag bent?

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 jul 2014, 15:23

Hier vanuit Lexmond goed bericht, zo op het eertste gezicht lijken de koker balken en de A-stijlen onbeschadigd en gaan we ( lees Jarno) de motor demonteren zodat we verder kinnemn kijken of de beschadigingen voor ons reparabel zijn. Vanavond begin ik met zoeken naar plaatwerk. Als dat lukt dan kan ik besluiten verder te gaan, maar ik heb hoop
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "Return of the legend?"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 jul 2014, 19:24

Ik krijg net een aanbod voor plaatwerk dus mijn hoop groeit :mrgreen:
Belangrijk plaatwerk is dan nu nog het front :lol:

Jarno stond te trappelen en begon gelijk met weghalen van de verkreukelde delen om te zien of de auto nog verrijdbaar was.
Afbeelding

Dat was ze dus, in eerste instantie bleek er sluiting te zijn bij de startmotor, maar met wat geweld hebben we het front naar voren getrokken en hebben we de ventilator en luchtfilter weggehaald, een nieuwe startkabel gemonteerd en ja hoor, de motor loopt nog gewoon. Radiator is wel overleden dus daar moet ook nog een nieuwe voor gevonden worden ( dat was een tijd geleden ook al een drama, maar ja zal ook wel gaan lukken, desnoods voorlopig een nog aanwezige gebruikte monteren)

Afbeelding

Jarno had er echt zin in en heeft me weten over te halen voorlopig nog verder te gaan en de 104 niet te laten inslapen :wink:
Afbeelding
:mrgreen:
Afbeelding

Ik was niet al te moeilijk over te halen ( tot verdriet van mijn vriendin :cry: die zag een nieuwe auto wel zitten, ik ook wel een beetje moet ik zeggen, maar ja de liefde voor de Benetton is toch wel ERG groot :!: en de schade is toch wel repareerbaar lijkt het :idea:

Wordt volgende week vervolgd hoop ik

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor jan-03 » 26 jul 2014, 20:19

GEWELDIG NIEUWS!!! Jarno een vette pluim voor je inzet..
Dit is waar wij allen op op hoopten.
Super Benetton.....
Dat ze deze dreun te boven komt doet haar naam eer..
Gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Harrie » 26 jul 2014, 21:56

er is nog hoop, goed om te lezen :-)
pluim voor je inzet, Jarno :wink:
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor MarcoPeus » 28 jul 2014, 00:25

Gelukkig!
Mooi dat Jarno er zo fanatiek mee is. Ik denk dat het wel goed gaat komen.
Zet 'm op!
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 29 jul 2014, 21:02

Heeft wel met de Benetton te maken maar ook weer niet :lol:

Op het franse forum kreeg ik deze vraag:

ok je voulais te demander comment as tu mis la barre stabilisatrice arrière de ta 104 GL6 comment a tu percer


Ik heb twee vertalings sites geprobeerd, maar kreeg wartaal en kon er geen brood van maken :?

Weet iemand wat deze man bedoelt?

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Gino » 29 jul 2014, 21:15

Ik lees er een vraag in over de beschikbaarheid van een achter stabilisatie stang in voor een GL6.....

Rare jongens die Fransen....
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor M. van der Meulen » 31 jul 2014, 16:17

Lees dit nú pas :oops: en de reactie: schrik, jij er redelijk vanaf gekomen, gelukkig!!!!!, jullie gezamenlijke historie, en vervolgens al die liefdevolle (én soms pijnlijke en met een hevige duikeling van zolder) uren die erin zitten. Ik hoop dat het lukt de benneton weer gezond op de weg te krijgen. Ik maak me nogal zorgen over de knikken in de binnenspatborden, voor de veerkoker. Die achter de accu ziet er op de foto nog het best uit, maar het onderste deel valt tegen de steunbalken. Hoop niet dat de vervorming ter plekke ertoe zal lijden dat, ook al lijkt alles op het oog en met uitmeten weer in orde, je er onder het rijden steeds last van blijft houden. De carrosserie lijkt ook z'n deel te hebben geïncasseerd :cry: Veel sterkte!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Remco504coupe » 31 jul 2014, 17:16

Ik lees dit ook nu pas, wat een ellende Rudie, eerst dat trappegat en nu dit.. :cry:
Gelukkig alleen blikschade, hopelijk kun je het fixen :wink:
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Jineuf » 01 aug 2014, 00:36

Rudie, nog een late reactie. Wat heb jij weer een mazzel gehad man! Een klein mometje later geremd en dan...
En die 104 wat een sterk karretje. als ik het zie gaat het wel weer goed komen. Gelukkig heb je een paar fijne vrienden die je helpen!!
EN: MEDEFORUMMERS!! HELP RUDIE OM Z'N WAGENTJE WEER OP DE WEG TE KRIJGEN !!!!
Als ik meer tijd had kwam ik je meteen helpen.

Heel veel sterke, zowel met klussen, lichamelijk met de pijn als juridisch.


Groet Wirtjo

Oh ja..

ok je voulais te demander comment as tu mis la barre stabilisatrice arrière de ta 104 GL6 comment a tu percer

Er staat letterlijk:

Okay, ik wilde je vragen hoe je de achter stabilisatorstang van je GL6 hebt gemaakt , heb je geboord(?)
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 02 aug 2014, 23:09

Terwijl Jarno de motor heeft uitgebouwd ben ik naar PCN geweest om te kijken voor een front.
Het voorfront was over de rechter motorsteun heen geschoven dus er moest gezaagd worden voordat het motorblok met wat hulp van de hydraulische lift uit het motorcompartiment getrokken kon worden.

Heel gelukkig ben ik terug gekomen, met een nieuw front van het goede model :mrgreen:


De schade valt wel mee, maar toch aan de rechter kant is het binnenscherm tot na de schokbreker behoorlijk opgekruld en zal er toch aardig wat uurtjes nodig zijn om haar weer de weg op te krijgen.

Zoals het er nu naar uit ziet zullen we samen toch proberen de Benetton weer rijdbaar te krijgen :!:

Vogende week gaan we zagen :mrgreen:

Gelukkig gaat het een stuk beter met mijn gekneusde ribben dus ik kan al een beetje mee teuten.

Zo sukkelen we maar vrolijk verder :lol:

Foto's zijn onderweg maar zal wel morgen worden

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Harrie » 02 aug 2014, 23:18

da's mooi, toch een front, ik wist het, jij had ooit de 'laatste" gekocht en in de Benetton gezet, nu weer een nieuwe er in. :-)
de teamgeest in het 104 Honk in Lexmond is prima, dat zien we hier maar weer mee. :-)
hopelijk is het allemaal te herstellen, de Benetton is inmiddels legendarisch.
Gekneusde ribben doen vreselijk pijn, goed te lezen dat het al wat beter gaat.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 03 aug 2014, 10:14

De foto reportage van gisteren:

De hoek van het front zat over de steun van het motorblok geschoven, daar moest gezaagd en gebeiteld worden voordat het blok eruit gehaald kon worden ( op de foto is de hoek al weggebeiteld)
Afbeelding

Met wat hydraulisch geweld kon de motor gelift worden
Afbeelding
Afbeelding

Het subframe heeft het zwaar te verduren gehad, ik had nooit verwacht dat deze nog zoveel klap zou absorberen, de rechter kant is helemaal omhoog en naar achteren gedrukt, maar ook gescheurd :shock:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een overzicht van alle kreukels:
Afbeelding
De rechter veerschotel is nog wel onbeschadigd maar je ziet dat het plaatwerk een beetje los is gekomen
Afbeelding
Afbeelding

De linker veerschotel is nog wel goed
Afbeelding

Het binnenscherm aan de linker kant leek het meest ongeschonden, maar bij nader inzien.....
Afbeelding
Afbeelding

Het rechter binnenscherm... die heeft het helemaal gehad
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch wel aardig beschadigd :x

Als ze nog de weg op komt zal dat toch door de PEP TALK van Gino en Jarno komen.

Mooi is wel weer het nieuwe plaatwerk en dat maakt het allemaal wel mogelijk om de auto te herstellen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op naar het volgende hoofdstuk

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor jan-03 » 03 aug 2014, 19:31

weer een pluim voor het pcn magazijn dat ze een goed front voor je hadden.. Ik had er geen liggen.
Met de motor eruit goed te zien dat de dreun aanzienlijk was.
Maar de return is ingezet en ik heb alle vertrouwen dat deze beroemde Benneton weer Back on Track komt.. :wink:
Gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 aug 2014, 22:05

Al het verzamelde plaatwerk bij elkaar geharkt

Afbeelding

Er zit wel een hoop vliegroest op dus ik ga zoeken naar iemand dit het voor me kan stralen en in de primer kan zetten. Iemand suggesties voor omgeving Lexmond :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor MarcoPeus » 05 aug 2014, 22:11

Ik wilde meteen reageren maar zag toen in de omgeving Lexmond staan dus dan val ik af.
Bovendien passen de spatborden niet in mijn straalkast helaas. Sorry, wilde graag helpen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten