Benetton: "return of the legend"

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 aug 2014, 22:34

Marco, ik weet dat je altijd klaar staat om te helpen, maar helaas wonen we een takke eind uit elkaar.
Maar komt wel goed
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor 403diesel » 06 aug 2014, 00:16

Rudie_Krämer schreef:Al het verzamelde plaatwerk bij elkaar geharkt

Er zit wel een hoop vliegroest op dus ik ga zoeken naar iemand dit het voor me kan stralen en in de primer kan zetten. Iemand suggesties voor omgeving Lexmond :wink:

GrR


Van Scharenburg in Beesd. Heeft erg veel ervaring met het (geheel) stralen van carrosserieën en ander dun plaatwerk. Is niet de goedkoopste. Er is nog een straler in de buurt die voor subframes e.d. prima voldoet maar ik zou dun plaatwerk er niet heenbrengen. Als straks je nieuwe materiaal al krom gestraald is, begin je al verkeerd.
Eventueel zit er in (de buurt van??) Elst (Ut) nog een straler die ook dun plaatwerk straalt. Zou je even moeten Googelen. Met deze straler heb ik geen eigen ervaringen.

Als de roestplekken goed toegankelijk zijn zou je eventueel ook een cleaner disc kunnen gebruiken.
Mijn straalcabine past dit materiaal ook niet in, helaas.

Groet, Serge


Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 10 aug 2014, 18:24

We hebben de auto waterpas op de brug gezet om te kijken wat we als referentie punt konden gebruiken, maar ja met huis tuin en keukenmiddelen is het niet goed mogelijk om nauwkeurig te meten.

Afbeelding

We hebben het maar opgegeven :( en Jarno is begonnen met zagen :mrgreen:

Afbeelding

Kijk dat ruimt lekker op
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt er op dat de veerschotels nog op de goede plek zitten en de ophangpunten van het subframe aan de kokerbalken ook. De afstand tot de paravan is gemeten en dat is goed, met de schokbreker balk van de rally hebben we ook kunnen meten dat de afstand tussen de schokbrekers ook goed in. Wat niet goed te meten viel was de hoogte van de veerschotels. Daar kwamen we op verschillende waardes bij verschillende meetmethodes :shock:. We hebben er wel een goed gevoel bij maar hebben dat niet kunnen onderbouwen met goede meetwaardes. Op een gegeven moment waren we het staren zat en besloten maar tot actie over te gaan. De verkreukelde delen weghalen kon geen kwaad want daar konden we toch niets meer mee verpesten :lol:

Nu ff een paar weken niets, geen actie in Lexmond

Tot na de vakantie :wink:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor lionceau » 21 aug 2014, 21:48

104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 aug 2014, 07:31

Geweldig, bedankt voor de tip, heb hem gelijk gemaild.

Ben benieuwd

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 26 aug 2014, 23:34

Die van de vorige eigenaar heb ik gevonden en weet dat er een 60pk 1360cc 5 bak in ligt op LPG

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend of toch niet"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 31 aug 2014, 09:29

Afgelopen woensdag onderweg naar Lexmond naar een straalbedrijf geweest om te vragen wat het kost om het plaatwerk te stralen en in een beschermende laat (epoxy) te zetten

Spatborden: 45 euro per stuk
Binnenschermen: 25 euro per stuk
Frond 60 euro
Spuiten 125 euro

Valt op zich wel mee, maar het probleem blijft dat ik er eigenlijk geen zin meer in heb om dit project op te pakken. De last van mijn polsen speelt hier natuurlijk een doorslaggevende rol in en het vervelende is dat ik er dan TOCH weer aan ga beginnen. Die verleiding is gewoon te groot en ik wil de leuke dingen doen en de NIET leuke dingen laten. De 104-verslaving blijft echter te groot. Mijn verstand zegt niet te beginnen aan dit project, de emotionele kant gaat het toch doen..... De praktijk is dat het altijd langer duurt dan je voorzien had en dat heeft weer invloed op de leuke projecten waar je dan niet aan toe komt, dat heb ik al te vaak gedaan ( Humpie Dumpie heeft ook een doorlooptijd van 7 jaar gehad en dat is gewoon te lang en dat MOET anders!)

Zo wil ik de hobby niet meer. Dus ik wil een andere aanpak proberen.

Ik ga eens bij een schade bedrijf informeren of die de binnenschermen en het front er in wil lassen en de vraag dan wat dat gaat kosten ( een goed advies van Gino :wink: ik heb tenslotte een aardig bedrag terug gekregen). Als dit laswerk nu in de buurt van het schadebedrag komt dan wil ik dat nog wel overwegen. Anders is de kans groot dat het project stopt :cry:

De vraag is of ze wel willen beginnen aan een auto (oldtimer) waar een groot deel al is van weggezaagd.

Ik ga op pad

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor jan-03 » 31 aug 2014, 09:33

Misschien dat Serge er ook wel naar wil kijken.. Die heeft zeker een oldtimer-zwak..
Dan weet je ook dat het goed is. Zit ook niet ver bij jullie vandaan volgens mij..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Gino » 31 aug 2014, 12:50

In mijn bescheiden optiek zullen veel schadebedrijven gráág deze klus pakken.

Het is sowieso stil in de schadeherstelwereld, en werk is werk !

Ben verder wel benieuwd !

BTW ik heb bericht terug uit "la France".
Blijkbaar is mijn Frans begrijpelijk voor de Fransen. :mrgreen:

Het spruitstuk setje met uitlaatbocht en hitteschild is verkocht.
De andere LebonCoin advertentie heb ik nog geen reaktie op terug.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Benetton: "return of the legend of toch niet"

Berichtdoor Harrie » 31 aug 2014, 13:10

Rudie_Krämer schreef:< ............. >
Ik ga eens bij een schade bedrijf informeren of die de binnenschermen en het front er in wil lassen en de vraag dan wat dat gaat kosten ( een goed advies van Gino :wink: ik heb tenslotte een aardig bedrag terug gekregen). Als dit laswerk nu in de buurt van het schadebedrag komt dan wil ik dat nog wel overwegen. Anders is de kans groot dat het project stopt :cry:

De vraag is of ze wel willen beginnen aan een auto (oldtimer) waar een groot deel al is van weggezaagd.

Ik ga op pad

GrR
hoi Rudie, dan lijkt het me beter dat ze de Benneton op een Celette-bank zetten, dan kan 'ie perfect gericht worden
en komt het plaatwerk er ook op de juiste wijze aan gelast. Al betwijfel ik, of men de stempels voor 104 nog heeft... :roll:
Maar ook zonder kan het prima, een goede vakman krijgt dat voor elkaar. succes :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor 305 friesland » 31 aug 2014, 17:30

Mijn eerste gedachte was bij het zien van de fotos, waarom gelijk weg slijpen en met een persje of takel kun je met op de juiste plek te trekken of drukken erg veel weer terugkrijgen in de goede vorm en dan pas weghalen wat niet te redden is .
Dat is het punt denk ik waar een schadebedrijf over valt ,niet dat het zo onmogelijk is maar wel lastiger.
Dit is een advies wat ik geef eventueel voor anderen mocht, uiteraard liever niet , het voorkomen.
Maar het blijft altijd gevoelig als je dit overkomt met een auto waar je zo veel energie in gestopt hebt, blijft het belangrijkste dat je er zelf zonder blijvende schade van af komt ,blik is blik en is vervangbaar bij jij niet.
Maar ik ben er niet bang voor dat het niet goed komt en in jou geval uitbesteden is mischien beter ,ben je sneller klaar .
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 31 aug 2014, 17:56

Weer recht gaan slaan of trekken van verkreukeld plaatwerk is voor mij geen optie. Zeker niet als je nieuw plaatwerk hebt liggen.
Zeker als het al een keer geknikt is zal het bij een volgende weer op die plaats gemakkelijker knikken.
Geeft geen goed gevoel, is net zoiets als ergens een voor gevormd vouwrandje aanbrengen.
Ik heb daarom het uitgeslepen deel al met de oud metaalboer meegegeven :lol:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 sep 2014, 22:24

Vandaag al het plaatwerk ingeladen om het morgen naar de stralen te brengen. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om een frame te maken om het positioneren van het nieuwe plaatwerk makkelijker te maken.
Had uit de oud metaalcontainer nog wat krom geschoten profielen gevonden en heb daar wat rechte stukken uit kunnen zagen.
Ik had een aardig idee hoe ik het wilde doen maar al doende bleek de praktijk wat anders dus heb mijn plannen moeten wijzigen. Toen het prototype (gebaseerd on Feline) klaar was heb ik het overgeplaatst naar de Benetton en je raad al....verschil aan de rechter zijde :evil:
Komt dat door de schade aan de paravan door het opkrullen van de motorkap?
Idee, pas het frame eens op Humpie Dumpie, dus frame opgepakt en op de HD over gezet.... Paste op een ander plek niet :-| .
Ander idee, De Samba van Jarno misschien, maar daar zat ook een groot verschil in de positie van het front :x

Drie auto's drie verschillen :mrgreen: ik krijg het idee dat de tolerantie ergens in de orde grootte van 5 mm ligt. Ff een nachtje over slapen hoe ik hier mee om moet gaan. Aan de andere kant lijkt het allemaal niet zo kritisch te zijn.

Op Feline
Afbeelding
Op Humpie Dumpie
Afbeelding
De steunpuntjes
Afbeelding
Deuk in parafan
Afbeelding
Een hoopje plaatwerk voor de straler
Afbeelding

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor IVARIO » 12 sep 2014, 09:21

Hoi Rudie,

Het is totnutoe compleet langs mij heengegaan dat je met Benetton een ongeluk hebt gehad...
Het is gebeurd in de periode dat ik weinig internettoegang had, dus nauwelijks op het forum zat.
Hopelijk heb je er geen nadelige lichamelijke gevolgen aan overgehouden.
Van het ongeluk, bedoel ik, niet van mijn afwezigheid van het forum :-)

Je hebt je portie aan ongelukken nu wel gehad, hoop ik.

Sterkte en succes met de Benetton!

Gr.,
Ivar
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 13 sep 2014, 21:58

Nieuwe dag, nieuwe kansen :mrgreen:
De bolderkar van mijn werk gesloopt om de banden te gebruiken voor het transport naar de reparateur (Serge dus :wink: )
We zijn met renovatie bezig en de kar is ff niet nodig 8)
Ik was bang dat mijn constructie met de luchtbanden niet stevig genoeg zou zijn omdat de massa die steunt op de voorste punten van het subframe groter was dat ik had gedacht. Ik had dus uit voorzorg wat extra staal meegenomen om het een en ander te verstevigen. Gelukkig bleek de steun wel stevig genoeg en het verbindings stuk de krachten makkelijk kon verdragen. Dat probleem is dus opgelost :mrgreen:

Om een uurtje of een kwam Jarno binnen wandelen daarna hebben we opnieuw een poging gedaan om het eerder gemaakte frame in orde te krijgen. Ik dacht een ontwerpfout gemaakt te hebben omdat ik de veerschotelbrug niet in het ontwerp had meegenomen :oops: . Ik was dus al vanuit gegaan dat ik opnieuw kon beginnen :evil:.
De veerschotelbrug beter pas gemaakt en met M10 draadeinden verbonden met de subframe steunen. Dat zit nu perfect :!:

Het al eerder gemaakte frame erbij gepakt en het bleek toch mogelijk te zijn om met wat aanpassing zowel het frame als de veerschotelbrug te gebruiken :shock:

We hadden de smaak te pakken en hebben nog een balk toegevoegd om een steun te maken naar de voorkant van het subframe EN naar de grond :idea:

Ik heb er nu voldoende vertrouwen in dat het nieuwe plaatwerk goed op zijn plaats gezet kan worden. Ook vandaag hebben we weer gezien dat de maatvoering niet zo nauw genomen hoeft te worden. We hebben geconstateerd dat de linker veerschotel van Humpie Dumpie niet goed zit. Ik heb die er ook helemaal uit gehad maar waarschijnlijk niet goed gemeten en de afstand van de veerpootbrug naar het subframe is 5 mm kleiner dan bij Feline. Daar merk je in de praktijk niet veel van. Gaat dus helemaal goed komen, daar heb ik na vandaag wel vertrouwen in :wink:
Nu geef ik het project uit handen!!!

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor 403diesel » 13 sep 2014, 23:47

Verwennerij met zo'n goede voorbereiding.
Wel lekker dat de 104 straks mobiel is zodat deze makkelijk geladen en gelost kan worden.
Terug kan wellicht op de eigen wielen.

Ook de hulpframes zijn welkom. Door de constructie van de 104 zullen maatafwijkingen in de te lassen delen niet heel veel invloed hebben op het weggedrag. Het belangrijkste zijn de achterste ophangpunten van het subframe en deze zijn niet vervormd. Gaat goedkomen met de Benetton.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor jan-03 » 14 sep 2014, 08:29

Ah het word een forum-lid-klus.... :wink: Krijgen wij een gaaf verslag met foto's !!!
Ik heb er alle vertrouwen in..
Succes met de werkzaamheden Serge!!
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 sep 2014, 08:48

Jan, jij hebt me op het idee gebracht :wink:

Serge ik heb er vertrouwen in dat de achterste ophangpunten nog op z'n plaats zitten. De Feline, Humpie Dumpie en de cabrio van Jarno hebben als controle gediend, geen van hem is het zelfde maar verschil is klein.

Hier nog een paar foto's:
Afbeelding

Er zit geen stuurinrichting op dus is het een Hybrid geworden :mrgreen:
Afbeelding
De achterste staat op 4 zwenkwielen en dan staan de luchtbanden net boven de grond. Staat de auto in de goede richting dan kunnen de zwenkwielen er onder vandaan en functioneren de luchtbanden. Op de ambulance moeten de luchtbandjes weer van de vloer om de auto goed te borgen.
" Kind kan de was doen"

Maandag navragen wanneer de spullen bij de straler kunnen worden opgehaald en dan op naar de volgende fase :lol:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 sep 2014, 09:08

Nog even het archief in gedoken: de verwijderde veerscholtel bij Humpie Dumpie:


Afbeelding

Afbeelding

constructie zag er toch stevig uit, maar het zou kunnen zijn dat je hem er toch onder spanning in hebt gemonteerd. Ik ben geen schade hersteller en ken de kneepjes van het vak niet goed, maar ik doe ONTZETTEND mijn best om er het goede van te maken :wink:
Jarno en ik hebben het nu met z'n tweeën gedaan en vier ogen doen het beter dan twee ( en ik kijk ook niet stereo :P dus ik had een excuus, maar nu niet meer :mrgreen: )

Afbeelding

Afbeelding

Leuk he :lol:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor pauldevries » 14 sep 2014, 10:16

Het gaat helemaal goed komen met de Return of The Legend.
Als zoveel handen en ogen hebben gemeten en gezien dat het goed is :D
en het kundige vakwerk van Serge :D Met de Benetton gaat het zeker weer goed komen

Om dit te lezen maakt mijn hele dag goed, :D

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 sep 2014, 12:04

Ik had gisteren aan eind van de dag ook een goed gevoel.

Moreel support doet me ook goed, regelmatig kijk ik het draadje nog eens door en verbaas me telkens weer hoeveel werk er in is gaan zitten ( en ook hoeveel viewers dit heeft opgeleverd :shock: ). Dit is geen "BLIK" meer, dit een fase van mijn leven ( oei wat dramatisch :lol: ) en die kon ik bij nader inzien nog niet afsluiten. Gino en Jarno hebben me daar wel mee geholpen :wink: , want voor mij was dit de vierde keer dat ik ECHT van plan was de auto naar de sloop te brengen ( het lijkt wel een kat met 7 levens, de Benetton is dan nu aan haar 5e leven bezig 8) )

Na dat ongeluk heb ik een hele zondag op Marktplaats zitten zoeken naar een nieuwe auto. Ook mijn moeder had haar auto aangeboden, maar ik kon niet besluiten ( te klein, te kaal, te zoutloos, te duur, te nieuw, geen dit, geen dat en ga zo maar door). Zeker omdat het herstel steeds goed mogelijk bleef kon ik geen beslissing nemen.
Die heb ik deze week wel genomen :!:

We gaan voor een " Return"

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Steven- » 14 sep 2014, 15:18

Erg positief nieuws om te lezen Rudie, leuk! Gaat het inmiddels fysiek ook weer goed met je?

Sterkte met het opknappen van de Benneton. Ik hou graag de vorderingen in de gaten! :D

Succes!

Gr. Steven
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor MarcoPeus » 14 sep 2014, 21:33

Ik heb t al gezien. Binnen no time komt deze Legend weer op de weg. Met de kennis en kunsten van alle mannen om je heen MOET het goed komen. Alle vertrouwen in.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Leeuwtje » 18 sep 2014, 22:53

Nu met schuifdak, het zusje (opvolger?) van.... ? :mrgreen: http://link.marktplaats.nl/m848639682
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Re: Benetton: "return of the legend"

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 sep 2014, 07:42

Hè, maak me nou niet gek :x

Heb ik net alle spullen binnen, opdracht tot herstel gegeven, RDW uitgenodigd voor ID check en dan komt dit binnen :x

Met schuifdak, met trekhaak, strak en origineel NL en voor minder dan het herstel van de Benetton :cry:

Maar ja met die van Marktplaats heb ik niets en met mijn schatje wel :wink:

Ook kenteken op LPG is doorslaggevend, dus nee ik blijf m'n Benetton trouw :lol:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten