Opnieuw met mijn 104 bezig.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 apr 2014, 20:42

Hierover in de berichten van Jan het volgende:

Wat me nog te binnen schiet: Onder de accelleratiepomp-sproeier hoort een minuscuul kogeltje te zitten, nr 9 op blad F1.202 van het WPH, oftewel de accelleratiepomp-klep. Kan het zijn dat deze bij een eerdere operatie verloren is, en zo ja, kan dat de oorzaak zijn van het trekkracht-probleem? Als je een droge carburateur een paar keer ondersteboven draait moet je 'm (bij normaal gehoor :oops: ) kunnen horen bewegen.

@ Henk-Jan: Kogeltje lijkt wel van glas, en kun je makkelijk verliezen als je tijdens het sleutelen even niet oplet. Ik kan er een gescande afbeelding uit het werkplaatshandboek bij posten, maar heb tijdelijk een probleem met het opnieuw installeren van het besturingsprogramma van de scanner, sorry :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 15 apr 2014, 20:47

Dat geeft niet ik wil eerst de uitlaat van de Talbot vervangen zodat die ook weer op wieltjes kan staan en verse olie erin doen. Daarna de handremkabel van de witte 205 goed vastzetten. Dat kan allemaal op een dag. Daarna ga ik weer met de 104 verder. Starten en rijden doet die toch wel. Maar dan kan ik van de week nog wel weer met de 104 verder.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 16 apr 2014, 08:22

Peugeot371 schreef:Als het alleen nog dat is (het is een 104, komt nog meer) dan nog even doorzetten
(ik ben er mee bezig, als ik tijd zin heb, blijft wel hobby).

Na de koppking wissel liep die zelfs 110 per uur. Nu max 80 en als je dan meer gas geeft verzuipt hij in zijn eigen euro 98. Het enige wat is gebeurd is 2 jaar stilstaan ongeveer.

Er kwam ook nog wat vocht uit je uitlaat Henk-Jan.. Het geluid wat je motor maakt doet wel wat vermoeden dat de pakking niet geheel sluit..
Misschien dat je dit ook toch nog eens moet laten kontroleren.
Compressie was er wel voldoende al is het bij 1 cilinder wat minder..
Het blokkie moet goed willen lopen als deze zaken goed zijn..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 16 apr 2014, 19:44

Ik verlies alleen geen koelvloeistof en met mijn ervaring zou die met een lekke koppakking ook slecht moeten starten. Ik laat mijn ouwe carburateur wel eerst ultrasoon reinigen want met de 4 gassen test had ik een te hoog hc (onverbrande benzine) en co (dat spul wat de natuur nodig heeft. HC ongeveer 1000 en een co van 5 procent.

Dus ik blijf een koppige Groningen en blijf de carburateur verdenken want daar blijft rommel in komen. Ook naar mate ik meer rijd rijd de auto wel steeds beter. Bij mij is het glas altijd half vol, of er staat een vol glas naast naast.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 23 apr 2014, 08:55

Mijn carburateur wordt nu ultrasoon gereinigd. Dan kan ik die ook afstrepen.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 apr 2014, 17:25

Probeer de aansluiting van de metalen collector dan ook helemaal luchtdicht te krijgen, want dat zat door de vervorming van het aanlegvlak niet echt jofel. Succes, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 29 apr 2014, 19:13

Hij is na 31-03-2009 (5,1 jaar) te koop voor 1500 euro met alle reserve onderdelen ik maak nog een lijst. Ik ben klaar met dat ding:

Nieuw is:
Startmotor
Accu dit jaar
Rotor verdelerklap bougiekabels bougies.
Radiator nieuw binnen werk (duur en duurzaam)
Goeie ontsteking.
Brandstofpomp met alle flexibele leidingen
Luchtfilter olie filter
5 nieuwe banden.
Koperen remleiding remcilinders en HRC.
Heel interieur.
keuring tot Vervaldatum APK 13-06-2015
Reserve koplampen en achterlichten.

In een 309 zit nog meer reserve onderdelen.

Belasting voor dit jaar is al betaald.
Testrit mogelijk want ik heb er van de week nog 20 liter benzine in gegooit net als nieuwe olie en bougies erin.
Verzekering krijg ik toch niet terug dus dat zit er ook nog op. De auto staat niet in de weg maar staat netjes onderdak.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 11 mei 2014, 11:49

Ik sprak gister iemand die ook 1 keer een 104 tje heeft gehad die ook niet voorruit te branden was..
Alle geprobeerd maar wilde niet harder dan 70.. Net als die van jouw dus..
Oorzaak kan zijn dat ze ooit slecht is ingereden en nooit goed is gebruikt..
Een dametje die bijvoorbeeld alleen 1 x p/ w naar een supermarkt rijd en de auto in al die jaren nooit goed heeft gebruikt..
maar of dit zo is weet ik niet natuurlijk..
Als je haar toch wilt verkopen dan kun je haar het beste aanbieden in de verkoop-topic.. Eerlijk gezegd zal verkopen met een motor die niet goed is niet meevallen..
Een andere motor inbouwen en er lekker in gaan rijden lijkt vooralsnog de beste optie..
Heel jammer dat je gister er niet bij kom zijn met de register meeting..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 15 mei 2014, 19:31

Ik wist niet of een Chevrolet wel mocht komen bij de meeting dus ik dacht wijselijk ik blijf thuis.
De 104 heeft ook bij de vorige eigenaar nooit goed gelopen maar ik kan er wel een andere motor inbouwen en dan? Ik rijd nog geen 250 km per maand vaak minder. Ik heb mijn ''dagelijkse'' boodschappen amerikaan die rijd een keer per week. Mijn 205 rijd de korte stukjes naar mijn ouders toe. De Talbot is mijn zondagse auto die misschien 2 keer per maand rijd.

Ik zou niet weten waar ik voor de rest heen moet gaan. Ook gaat misschien mijn diesel te koop omdat diesel rijden zelfs een 309 wel een dure hobby wordt. Want ik heb berekend dat mijn v6 goedkoper is onder de streep als mijn diesel van 945 kg. Leve een europa maar goed.

Een auto die niet snel is want stationair is die goed en tot en met 80 ook wel. Is beter te verkopen als een auto zonder apk of waar van alles aan moet gebeuren voor de apk.
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 15 mei 2014, 20:27

Peugeot371 schreef:Ik wist niet of een Chevrolet wel mocht komen bij de meeting dus ik dacht wijselijk ik blijf thuis.
De 104 heeft ook bij de vorige eigenaar nooit goed gelopen maar ik kan er wel een andere motor inbouwen en dan? Ik rijd nog geen 250 km per maand vaak minder. Ik heb mijn ''dagelijkse'' boodschappen amerikaan die rijd een keer per week. Mijn 205 rijd de korte stukjes naar mijn ouders toe. De Talbot is mijn zondagse auto die misschien 2 keer per maand rijd.

Ik zou niet weten waar ik voor de rest heen moet gaan. Ook gaat misschien mijn diesel te koop omdat diesel rijden zelfs een 309 wel een dure hobby wordt. Want ik heb berekend dat mijn v6 goedkoper is onder de streep als mijn diesel van 945 kg. Leve een europa maar goed.

Een auto die niet snel is want stationair is die goed en tot en met 80 ook wel. Is beter te verkopen als een auto zonder apk of waar van alles aan moet gebeuren voor de apk.


Het was een peugeot/ talbot meeting, dus je zondagse voiture had ook gekund.. Was zelfs een Renault.. :D
Jammer dat je er niet bij was..
Ik zag dat er al een bod was op de 104..
Succes met de verkoop al hoop ik dat je nog ff doorzet en er zelf lekker plezier van gaat hebben..
Of je moet haar voor de handel hebben aangeschaft maar ik had toch het idee dat je een liefhebber bent..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 15 mei 2014, 21:02

Als ik haar voor de handel had gekocht dan had ik het geen 5 jaar uitgehouden. Maar zoals overal wordt het financieel niet leuk meer. Om er mee bezig te gaan moet er toch wel wat geld zijn.
Wat ik nog wel kan gaan doen is anders weer een jaar of wat gaan schorsen dat deed ik ook met de 205 en doe ik nu met de 309. Want ik ben wel een liefhebber van de auto's maar niet ten koste van de rest als je snapt wat ik bedoel. Ik heb de laatste 5 jaar een auto verkocht dus een handelaar ben ik niet. Het enigste probleem is eigenlijk dat de HC te hoog is en verzuipt in benzine. Maar ja wat kost een compleet goeie carburateur?
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor jan-03 » 15 mei 2014, 21:30

Wat een carb kost weet ik niet. Maar misschien eerst een andere proberen.
Als het dan wel goed is weet je zeker dat dit het manco is.
Als ze goed is heb je een zuinig wagentje met lage vaste kosten.
En wij zijn dan ook blij dat ze blijft natuurlijk!
Gr Jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 mei 2014, 21:37

Ik zal eens kijken of ik er nog een voor je heb liggen die je kan proberen

ps weet je welk type ontsteking er op zit? Het M-- Nummer

De gasmeting lijkt wel te duiden op de carburateur, maar toch zou ik de ontsteking ook niet uitsluiten, misschien een verkeerde ontsteking en daarom wel goede vervroeging bij stationair, maar bij hogere toeren weer niet.

Ik heb ook niet zo snel kunnen terugvinden hoeveel cc de motor is en welk type ( 108, of 109?)

Misschien kan je die nog opzoeken.

Een auto die als een krant loopt is nagenoeg onverkoopbaar dus het loont de moeite om hem goed lopend te krijgen.


Groeten Rudie
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 mei 2014, 21:17

Ik heb geen 32 PBISA 11 kunnen vinden alleen maar de 32 PBISA 12

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor lionceau » 17 mei 2014, 23:35

Maakt dat veel verschil ?
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 18 mei 2014, 09:07

:lol: daar heb ik nog niet naar gekeken, zal eens kijken wat ik kan vinden

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 05 jun 2014, 18:12

Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Beste liefhebbers,

Helaas is mijn mooie 104 nog steeds te koop.

Voor het forum kan ik de auto wegdoen voor 4.000 {PLN) Zloty Euro's mag ook.

Foto's plaatsen lukt mij niet, ben ik niet handig genoeg voor? :?
Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Peugeot371 » 22 okt 2014, 15:37

Peugeot371
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 21 apr 2009, 22:39

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 okt 2014, 20:21

Zo'n smetteloos interieur van een S 2e serie zou je zó aan een S bezitter moeten kunnen slijten, want dat wordt maar zelden aangeboden, en deze stof is nogal kwetsbaar. Jammer dat je alles van de hand moet doen, maar soms is het niet anders. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Radboud » 05 jun 2019, 18:07

Ben sinds een kleine 3 maanden eigenaar van deze fraaie 104 mét smetteloos interieur én leuke sportvelgen. Inmiddels rijdt deze 104 ook nog eens heel goed, zeker nu deze weer is ingereden en ontsteking, benzinepomp en bougies zijn vervangen. Na aankoop al een kleine 3000 km gereden. Ben heel dankbaar voor het feit dat deze 104 met origineel Nederlands kenteken er al die jaren doorheen geloodst is! Mooi detail: deze lichtblauwe 104 is van 1982, dit is het jaar waarin ik mijn rijbewijs heb gehaald en de eerste auto waarin ik reed na het halen van mijn rijbewijs was een ... lichtblauwe 104.
Radboud
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 27 okt 2017, 18:41

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 jun 2019, 21:52

Mooi verhaal en veel rijplezier!
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Opnieuw met mijn 104 bezig.

Berichtdoor Radboud » 05 jun 2019, 22:30

Dank je, Rudie!
Radboud
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 27 okt 2017, 18:41

Vorige

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten