104 S in de garage

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 sep 2008, 10:39

Maar tevens een mooie gelegenheid de tank van binnen te inspecteren, ook de conditie van de vlotter en het zeefje rondom de aanzuigleiding. Ziehier de in juni uit Sambreville meegebrachte tank:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De originele tank uit '78 was erg roestig binnenin, en het zeefje compleet verdwenen :cry: Gevolg hardnekkige uitval van brandstofpomp en motor toen ik er eindelijk mee kon rijden :evil: Keep up the good work, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor pugboy73 » 12 sep 2008, 20:41

Rudie_Krämer schreef:Speciale tanksteun gemaakt :mrgreen:

Je hebt wat met rode menie geloof ik he :wink:

Ik ben bang dat jouw 104tje eerder klaar is dan de mijne :cry:

GrR


Yo de Rudie, zwijg me stil van die rode menie :? die komt me stilaan de oren uit :lol: . Die speciale "tanksteun" is een oud tafeltje en bleek dat die afmetingen perfect overeenkwamen met die van de tank dus waarom niet hé :mrgreen: . En dat de mijne eerder klaar zal zijn, daar geloof ik niet veel van zunne. Als onze cars klaar zijn en er is eens een meeting spreken we eens af. Kunnen we van gedachten wisselen :D BTW, keep up the good work, RESPECT :!: :!: :!:
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor pugboy73 » 12 sep 2008, 20:44

M. van der Meulen schreef:Maar tevens een mooie gelegenheid de tank van binnen te inspecteren, ook de conditie van de vlotter en het zeefje rondom de aanzuigleiding.


Yo M, thanks voor de handige tips. Om de vlotter te demonteren moet je de clips een kwartdraai geven neem ik aan? Tips altijd meer dan welkom hé :D
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 sep 2008, 22:11

Ja, de klemring kun je met een hamertje & drevel lostikken. Tevoren het oppervlak goed schoonborstelen zodat er geen zand etc. in de tank valt. Gebruik eventueel de stofzuiger of een perslucht-reiniger. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor pugboy73 » 14 sep 2008, 01:49

Avond iedereen, heb nog een beetje verder geklust aan de benzinetank waaronder ook de vlotter. Thnaks M voor de nuttige tips :D

De pics:

Afbeelding

de vlotter in betere conditie

Afbeelding

vlottergat en clips in detail

Afbeelding

tank in eindlaag gezet

Afbeelding

tank met vlotter

Afbeelding

slangen opgekuist

Afbeelding

Ook nog effe de tijd gevonden om de clipsen van de remleidingen onder handen te nemen.

Van de week ga ik verder met de onderkant achteraan al te voorzien van een nieuwe laag vloeibare pek. Leuk karweitje :roll: Ciao
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 sep 2008, 10:10

Goed aangepakt! Jouw 104 S heeft dezelfde vulslang als nu op mijn 104. De van origine enkelvoudige rubbervulslang met interne tankventilatie was onderhand door de vele droogtescheurtjes levensgevaarlijk poreus geworden. Vooral op warme zomerdagen een hinderlijke benzinelucht rond de achterkant van de wagen, en lekkage tijdens het bijtanken.

Het vinden van een goede vulslang voor een 104 is als bij de spreekwoordelijke speld in een hooiberg :( Dit alles is nu gelukkig verleden tijd met het nieuwere exemplaar, voorzien van nieuwe slangklemmen en een goedwerkend ventilatieklepje en afvoer naar de achterkant van de tank. Groet, M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor pugboy73 » 17 sep 2008, 21:11

Vandaag weer goed opgeschoten met de werken. Rechter ophangingspunt was nl snotrot :shock:

Afbeelding


Eenmaal verwijderd zag het er zo uit

Afbeelding

Dat wordt dus eigen constructie :-)

Afbeelding

Na het lassen komt er de ...... rode menie :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Effe alles voorlopig vastgezet om te zien wat dat geeft

Afbeelding

Nu heb ik wel rekening gehouden met de afstand tussen de 2 ophangingspunten van de as; deze afstand bedraagt 117 cm. En het ziet er goed uit :D . Tot de volgende :P
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 sep 2008, 22:32

Heel herkenbaar :mrgreen:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor pugboy73 » 17 sep 2008, 23:06

Rudie_Krämer schreef:Heel herkenbaar :mrgreen:


Ow jaa? Kzou ni weten vanwaar :lol:
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor jospop » 17 sep 2008, 23:09

Ik heb ook al eens een 104 tank te pakken gehad... Bij mij zaten de gaten er al in aan de bovenkant. Tegen de verwachting in kwam de roest bij mijn tank niet van de binnenkant. Vanuit de wielkast wordt er blijkbaar modder en water bovenop geslingerd.

De rode menie is toch niet stiekem de ouderwetse loodmenie? Geweldig spul, maar niet zo goed voor je goudvissen :mrgreen:
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor pugboy73 » 17 sep 2008, 23:48

Had nog een pot staan afkomstig uit het leger en die hebben toch al een beetje ouderdom, geweldig goed spul was dat vroeger maar nu met die strengere milieunormen :?
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 sep 2008, 09:54

De tanks die ik gezien heb hadden alle de meeste roest aan de bovenkant, en op de voorste en achterste rand bij de lasnaad. Stuk voor stuk op de zwarte laklaag na verder ook onbehandeld, hetzelfde geldt voor de onderkant van de kofferbodem. Ertussen gespatte pekel kan jarenlang ongestoord en ongezien z'n invretende werk doen :evil: Goede zaak nu en dan ter inspectie de tank eens weg te halen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Harrie » 18 sep 2008, 22:07

jospop schreef:De rode menie is toch niet stiekem de ouderwetse loodmenie? Geweldig spul, maar niet zo goed voor je goudvissen :mrgreen: Josse

je doet toch geen goudvissen in die benzinetank? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 18 sep 2008, 22:11

M. van der Meulen schreef:De van origine enkelvoudige rubbervulslang met interne tankventilatie was onderhand door de vele droogtescheurtjes levensgevaarlijk poreus geworden. Het vinden van een goede vulslang voor een 104 is als bij de spreekwoordelijke speld in een hooiberg :(
Die vulslangen met binnenslang zijn idd zéér zeldzaam!
Voor onze rode 104 SL heeft destijds Martijn een nieuwe uit Dld voor mij geregeld en die heb ik gemonteerd.
Die heb ik dus bij de sloop gedemonteerd ( nog als nieuw ) en aan Rudie overgedragen 8)
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor pugboy73 » 20 okt 2008, 21:22

Yow iedereen. Lange tijd niks meer van me gehoord hé :oops: Maar geen nood, heb niet stilgezeten zunne.

Ben bezig geweest met het binnenspatbord dat compleet rot was en aan de achterkant was er ook een aanzienlijk gat te dichten evenals aan de onderzijde van het chassis. Daar zat een gapend gat ter grootte van 2 vuisten :shock: No panic echter; da komt goe 8)

De pics:

Afbeelding

de onderzijde nadat ik al een gedeelte opgelapt heb

Afbeelding

speciaal geplooid met de schroefbank en nen dikke hamer :twisted:

Kon het niet laten en heb al een stukje van de carosserie opgeblonken en ik moet zeggen :shock: WAUW

Afbeelding

het rechter spatbord nog in de originele lak

Afbeelding

check out the difference man :o

En om af te ronden nog een pic van het binnenspatbord dat ook al serieus aangetast was. Ik moet eerlijk zeggen dat het me toen een beetje aan inspiratie ontbrak :oops:

Afbeelding

een gedeelte gelast en ook een deel met klinknagels, niet echt zoals het moet :-|

Tomorrow verder plaatwerk bewerken om de onderzijde te dichten en dan ga ik alles in de zwarte smurrie zetten :?

Ciao medepugmaniacs.
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 okt 2008, 21:31

Belangrijk hoor, ff kijken hoe mooi de lak weer wordt als je het poetst.

Je moet ook weten waarvoor je het allemaal gaat doen toch?

Laten we elkaar moed inspreken om toch vooral door te gaan.

SJAKKA, WE KUNNEN HET :!: :!: WILLEN IS KUNNEN :P

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor pugboy73 » 22 okt 2008, 19:40

En hier zijn we weer met een update van het project " Löwe 104 S" :mrgreen:

Gisteren heb ik het gelaste gedeelte in grondlaag gezet en tevens de lasnaden afgekit. Voor deftige foto's was het toen reeds te donker. Niet getreurd echter; de foto's komen eraan :D

Afbeelding

in grondlaag + afgekitte naden aan de voorzijde ...

Afbeelding

... evenals de achterzijde

Afbeelding

in een voorlopige laag gezet

Afbeelding

nog een pic vanaf de andere zijde

Zoals ik al zei is het een voorlopige laag. Dit is nog spul dat ze op pulpsilo's smeerden tegen het vocht. Dit produkt wordt eveneens gebruikt in de scheepsbouw. Daarom ook de benaming scheepsteer/pek. Goed spul. Er komt nog een laag bitumen overheen zodat er zeker geen water kan insijpelen.

Morgen ga ik verder met de langsdragers roestvrij te maken. I'll keep you informed Peugeotfreaks :twisted:
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor Edzo » 22 okt 2008, 20:03

Goed bezig nog daar in Belgie.

Scheepsteer en goede menie....man, ik wou dat het er nog (legaal) was hier.....De teervervanger is rommel , en goede menie moet je met een lantarentje naar zoeken.

(maar rode menie is toch geen loodmenie?!? dat is toch oranje dacht ik. rode wordt hier 'ijzermenie' genoemd, oranje 'loodmenie' en mintgroen 'zinkmenie' meen ik)
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor pugboy73 » 22 okt 2008, 20:38

Edzo schreef:Goed bezig nog daar in Belgie.

Scheepsteer en goede menie....man, ik wou dat het er nog (legaal) was hier.....

(maar rode menie is toch geen loodmenie?!? dat is toch oranje dacht ik. ^


Yo Edzo, thanks voor de positieve comment.

Of die scheepsteer hier legaal is of niet ... I don't mind/care :twisted: Ik zeg wel altijd rode menie maar eigenlijk is ie wel degelijk oranje hoor :wink: Is nog een pot van het leger van in de tijd van, snap je :wink:
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor pugboy73 » 25 okt 2008, 23:03

Howdy folks. Heb me vandaag beziggehouden met de rechter dorpel. Dacht aanvankelijk dat er niet veel werk ging aan zijn maar al gauw bleek dat het niet echt van een leien dakje zou lopen. Begint steeds meer op een 2e Benetton te lijken :-| MAAAAARRRRRR we laten ons niet kennen :twisted:

De pics van de dorpel

Afbeelding

dit is de rest ervan

Afbeelding


Afbeelding

het rot weggeslepen en binnenkant behandeld tegen roest

Afbeelding

de behandelde onderdelen om in te lassen

Ik zal proberen om morgen de onderdelen erin te lassen en anders is dit een werkje voor maandag. Jullie zien de foto's dan wel verschijnen. Nog een goed weekend gewenst :D
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor pugboy73 » 29 okt 2008, 18:58

Effe een update van de werken aan de 104. Het plaatwerk is erin gelast. Wel niet zonder moeite want de dorpel zat aan de binnenkant nog vol met vettige smurrie. En als je dan moet lassen :?

Anyway, hier komen de pics :-)

Afbeelding

plaatwerk ingelast

Afbeelding

hoek vooraan

Afbeelding

en de hoek achteraan

Morgen ga ik die lip maken die nog over de dorpel komt ter voorkoming dat het water langs de onderkant van de deur binnendringt. To be continued .....
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor pugboy73 » 31 okt 2008, 18:45

Yeah hier zijn we weer met een verslagje van de werken.

Heb die lip zo goed mogelijk proberen na te maken en er vervolgens tegengelast. Staat tevens ook al in grondverf. Als die droog is, ga ik de bovenkant afkitten en vervolgens ook een laagje geven.

Afbeelding

Afbeelding

de dorpel met nieuwe lip

Afbeelding

Afbeelding

en vervolgens in de grondverf gezet.

Hopelijk ben ik nu eventjes gerust qua roest aan die dorpel :?

C u soon :D
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor M. van der Meulen » 31 okt 2008, 21:31

Je hele bericht nog eens van voor tot achter doorgelezen, indrukwekkend hoor, al dat werk aan de bodem, spatborden en de achtertrein!

Hopelijk zijn de portieren onderaan nog nét zo strak als op de foto's te zien is?

Als je straks gaat afbouwen is het verstandig de afdichting van het kofferdekselrubber middenonder goed in orde te hebben, anders loopt er regenwater onder de niet ventilerende mat. Dit verspreidt zich vervolgens via de langsprofielen stiekem naar voren en veroorzaakt daar nieuwe roest bij de lasnaden en onder de achterzitting. In dit verband ook nuttig de aansluiting van de rubbers rond de achterlichten eens te inspecteren. Succes met het vervolg, ben benieuwd naar het eindresultaat! Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor pugboy73 » 01 nov 2008, 18:33

M. van der Meulen schreef:Hopelijk zijn de portieren onderaan nog nét zo strak als op de foto's te zien is?


Hey M, dank je wel voor de positieve reactie. En goede tips zijn altijd welkom.

Heb vandaag verder gedaan aan de rechter dorpel. Deze is nu volledig afgekit en de onderkant staat in de 1ste eindlaag. Ook nog een paar pics geschoten van de onderkant van de deuren. Niks roest, maar dan ook niks hé :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

de dorpel in zijn 1ste eindlaag

Afbeelding

Afbeelding

en een paar foto's van de onderkant van de rechter deuren

Van de linker deuren heb ik geen foto's genomen maar ik kan jullie verzekeren dat deze ook in een topstaat verkeren.

Volgende week ga ik verder aan de "S". Nog een fijn weekend gewenst :D
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

Berichtdoor pugboy73 » 23 feb 2009, 21:48

Ja daar zijn we weer met het vervolg van deze "neverending story" :P

Er zijn ondertussen verscheidene maanden voorbij gegaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet altijd zin in had. Ofwel stond er wel iets anders op het programma en toen de winter aanbrak was het in de garage niet uit te houden van de kou :-|

Maar nu dat het kou toch meer achter de rug is ben ik er terug ingevlogen.

Het plaatwerk voor de achterste wielkasten is besteld en ondertussen doe ik dan maar verder aan de voorste remmen en de ophanging.

De voorste remmen zijn gedemonteerd en worden helemaal gereviseerd net zoals de ophanging m.n. de draagarmen en de stabilisatorstang.

Enkele pics van de reeds bewerkte onderdelen:

Afbeelding

gedeelte van de voorste remmen in grondlaag

Afbeelding

draagarmen in grondlaag, morgen worden er nieuwe fuseekogels ingeperst

Om af te sluiten een foto van alle onderdelen samen.
Afbeelding

Morgen post ik nog een paar pics van de uitgevoerde werken.

Toedeloe :lol:
pugboy73
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 08 feb 2008, 22:50
Woonplaats: Outgaarden

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten