Heropbouw van de 104 begonnen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 29 maart 2012, 18:54

Net zelf even gebeld over de stand van zaken betreffende mijn 104. Begon me toch wat ongerust te maken.
Ik mag al een hele lading onderdelen gaan halen die klaar zijn na stralen/poedercoaten/spuiten enz, veerpoten, subframe, draagarmen enz. Komt goed uit, dan kan ik al veerschotels en schokdenpers voor achter gaan zoeken en het geheel in mekaar gaan zetten.
Volgende week maar eens met een ruime auto de hele handel gaan inladen en richting het zuiden mee nemen. Ben benieuwd :!: Groot voordeel, er is niets meer smerig dus ik krijg geen vieze handen/kofferbak meer :D
Foto's volgen nog.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 27 apr 2012, 20:37

Vandaag eindelijk tijd kunnen vrijmaken om naar Ede te gaan. Gestraalde motorkapscharnieren meegenomen zodat de restaurateur verder kon.
Kofferbak vol met schone en strakke onderdelen mee terug genomen dus het opbouwen kan gaan beginnen :D
Body staat er nog gedeeltelijk in de plamuur/epoxy bij maar de rotte plekken zijn weg en alles kan in de komende 2 weken gespoten worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor jan-03 » 27 apr 2012, 22:19

Grondige aanpak!!! Daar zul je veel plezier van krijgen.
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor Harrie » 27 apr 2012, 22:57

oh-jee, dat wordt een nieuwe 104 !
netjes Marco !
idd grondig, maar dat is meestal de enig juiste manier.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor tout est beau avec une... » 28 apr 2012, 00:12

Gaat goedkomen, Marco!
Wat heb je er trouwens voor een dak inzitten, is dat een vouwdak?
Het gat lijkt me zo groot.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor 403diesel » 28 apr 2012, 00:28

Ook de carosserie ziet er netjes uit.
Nog even en je kunt weer gaan opbouwen. Dat is het leukste werk.
Was gezellig vanmiddag.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 28 apr 2012, 07:23

tout est beau avec une... schreef:Gaat goedkomen, Marco!
Wat heb je er trouwens voor een dak inzitten, is dat een vouwdak?
Het gat lijkt me zo groot.

M.Vr.Gr.Marco.


Dat is een schuifdak wat op de carosserie ligt. Was al ingebouwd toen ik m kocht. Schuift in een soort cassette naar achteren. Als je t gat zo ziet lijkt t alsof er zo'n vouwdak in zit wat op een Fiat 500 zit. Maar dat is t niet.

@Serge: Was inderdaad gezellig en ook geweldig om je 2 projecten (en hond) te mogen aanschouwen. De Bachee loopt heel erg mooi en start perfect in 1 keer. Maar wat een werk. Petje af hoor.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 29 apr 2012, 14:31

Gisterochtend maar alle schone en glanzende onderdelen van de 104 in een huuropslag gelegd (garage puilt een beetje uit momenteel :roll: )
Kan niet wachten om te beginnen aan de opbouw/montage. Volgende week maar eens op zoek naar een verenklem en dan de voortrein in elkaar gaan zetten. Nieuwe bandjes om de velgen dan is dat klaar om gemonteerd te worden als de koets terug komt achter een week of 2

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor leo dicabrio » 29 apr 2012, 21:08

kijk kijk, ziet er erg goed uit 8) 8)
groeten leo
als 2 1 worden, mijn 304 cabrio s project is begonnen.
304 coupe s 1973
leo dicabrio
 
Berichten: 157
Geregistreerd: 05 mei 2011, 21:45

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor chr. » 29 apr 2012, 21:19

Mooi hoor, ben benieuwd hoe de auto er uit komt te zien.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor lionceau » 30 apr 2012, 08:58

Mooi, zo is het de beste manier van restaureren.
Het kost wel wat tijd en geld maar dan heb je wel een hele mooie 104.

gr.

suc6
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 30 apr 2012, 12:43

Die mening deel ik Lionceau maar mijn vrouw helaas maar gedeeltelijk. Gelukkig had ik de auto al lang voordat ik mijn vrouw had (en zij mij) en wist ze waar ze aan begon :mrgreen:
Schatkist is redelijk gevuld na 20 jaar sparen voor deze restauratie en de bodem is in zicht maar ik denk dat ik t ga redden. Daarna weer 20 jaar sparen voor mijn 404 :(

Nog een plaatje van mijn motorkap scharnieren vóór en ná een rondje in mijn straalcabine.
Afbeelding
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor Harrie » 30 apr 2012, 19:01

prachtig !, Marco,
dat wordt straks een nieuwe 104 die beter is dan dat 'ie de fabriek verlaten heeft.

Vouwdak is waarschijnlijk Webasto. Staat er nergens een merkje of embleempje ?
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 30 apr 2012, 19:50

Dank je Harrie,
Nee, is geen vouwdak maar een opliggend schuifdak. Als ik in de opslagruimte ben waar de andere peugeots staan zal ik een foto maken, daar staat het schuifdak namelijk klaar voor montage (mag wel na bijna 20 jaar).
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor BRAM » 05 mei 2012, 23:41

Marco,

Je pakt de restauratie wel heel grondig aan. Complimenten!!!

Volgens de omschrijving, denk ik aan een dakje, zoals ik jaren geleden in mijn 104 had.

Was volgens mij van Hollandia, in een zwart vnyl-uitvoering.????

Zie onderstaande foto.

Afbeelding


Groet, Bram

PS: je ben t toch niet mijn oude 104 aan het restaureren?
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 06 mei 2012, 14:52

Het lijkt er heel erg op Bram maar volgens mij is mijn dak dikker. Maar t is wel 't zelfde principe.
Zo te zien is jouw oude 104 een 80er (GS-26-XJ) van t type GL? De mijne is een 78er van t type GL6 (44-VP-78). Gekocht van een dame van middelbare leeftijd uit Neerbeek op 10 sept 1993 en sindsdien in de garage gestaan. Dit jaar dus 19 jaar in bezit :roll: Met een beetje geluk heb ik m klaar tegen de tijd dat mijn aanschafdatum er aan komt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 11 mei 2012, 13:33

Vandaag maar eens een poging ondernomen om een veerpoot in elkaar te gaan zetten.
Begint al goed, veerpoot is gestraald en gespoten met beide rubbers en t lager er nog in. Alle vettigheid van t lager heeft zich vermengd met allerlei troep en dat is overgespoten met primer en lak.
GRMBL!!! :?
Eerst maar eens die lak van de rubbers afkrabben....... Helaas dat lukt niet zonder t rubber te beschadigen. Nieuwe lagers (zijn toch niet meer te redden) bestellen dan maar, zitten nieuwe rubbers bij als t goed is.
Dan een ander probleem. Bout afgebroken bij demontage van de achterplaat zag ik en dat stukje bout zit er dus nog in blijkbaar. Ook overgespoten.
Bij Fabory dan maar een setje linkse tappen gehaald om t uit te draaien. Meteen maar een rechtse tappenset en snijolie gekocht.
Thuis gekomen, gaatje opboren naar 3mm en tap d'r in. Draai draai draai (met 1 hand om niet te veel kracht te zetten).......... draai................. KNAK! tap overgebroken GRRRRRRRRRRRRRRRRRR :evil:
Schijnbaar ken ik mijn eigen kracht niet.
En nu!?!?!?!? Tapstukje zit er nog in en dat is dus hardstaal!!!! NONDEJU!!! Boren, helaas, HSS boortje mag niet baten.
Ideeen iemand?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor tout est beau avec une... » 11 mei 2012, 14:27

Ik weet niet wat de ervaringen van andere forummers zijn, maar ik heb werkelijk nog nooit iets gehad aan een linkse tap.
De afgebroken bouten zijn niet voor niets afgebroken, die zitten dus vast.
Mijn stelling is: Een bout die je met een linkse tap kunt verwijderen had niet afgebroken hoeven worden!

Maar nu je probleem.
Kun je er niet vanaf de andere kant bij om uit te boren? Misschien kun je hem er dan vanachter uittikken.
Kun je niet net naast de tap een gaatje boren zodat hij los komt te zitten?
Voor de rest netjes uitboren, het liefst met een kolomboormachine en nieuwe draad in tappen.

Voor de toekomst.
Probeer de onderdelen zo kaal mogelijk aan te leveren, dus zonder rubbers en dergelijke.
Delen waar je geen lak op wilt hebben moet je goed afdekken. Gaten en schroefdraad ed.

M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor jan-03 » 11 mei 2012, 15:07

Inzagen taprest met een klein 1mm snijschijfje.. Daar kun je dan weer een schroefbit in zetten om het eruit te draaien..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 11 mei 2012, 15:15

janbachee schreef:Inzagen taprest met een klein 1mm snijschijfje.. Daar kun je dan weer een schroefbit in zetten om het eruit te draaien..
gr jan.


Da's een goeie Jan, Dremeltje heb ik nog wel
@Marco, tsja ik heb de auto aangeleverd als rollend geheel en er niet bij stil gestaan dat de losse onderdelen gestraald en gespoten zouden worden terwijl nog gedeeltelijk samengebouwd. Foutje waarschijnlijk.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor tout est beau avec une... » 11 mei 2012, 15:47

Ach ja, achteraf regeren is altijd makkelijk, daar om had er ook voor de toekomst bij gezet, en zo worden we steeds handiger! :D

@ Jan, Goeie tip Jan!

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 11 mei 2012, 16:07

Aldoende leert men.
Helaas is dit pas de eerste keer dat ik zoiets laat doen. De volgende keer weet ik dat dus.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor 403diesel » 11 mei 2012, 23:32

Balen Marco. Ik heb er ook wel mee te maken maar nog nooit van gekomen een setje linkse tappen te kopen. Is altijd op andere manieren gelukt.
Bij bijvoorbeeld de boutjes van de voorschermen van de 403 sedan die in (de voorlopers van) lasmoeren gedraaid zitten ben ik al bij voorbaad gaan stoken als ze niet met redelijke kracht loskwamen. Scheelt altijd een hoop ellende. Ik weet niet of het een doorlopend gat is waar het eindstuk van de bout door de moer heen steekt? Anders zou je nog kunnen proberen na een nachtje in de WD40 de bout met een griptang door te draaien.
Het liefst warmstoken maar op een gespoten deel is dat ook geen optie.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 12 mei 2012, 08:44

Het is inderdaad een door en door gat maar de bout is afgebroken in t gat 0.5 mm onder de rand van het staal waar t gat in zit. Niks te grippen helaas. Had ik maar gewoon gat na gat na gat geboord steeds iets groter en dan het gat opgetapt. T is wat naamgenoot Marco al zei, die bout is niet voor niets afgebroken. Ik ha dniet gedacht dat die linkse tap zo snel zou breken. Ik heb nota bene nog met 1 hand gedraaid om de kracht te beperken maar helaas.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Restaurateur gezocht

Berichtdoor MarcoPeus » 12 mei 2012, 13:28

GRRRRRRRR :evil: :evil: :evil:
Zo langzamerhand begin ik de p in te krijgen van die stomme veerpoot.
Boutgat krijg ik niet meer uitgeboord door stomme afgebroken linkse tap. Dat is zo hard dat staal dat ik al 1 boor gebroken heb en 1 bot.
Ook geprobeerd de resten er uit te tikken (rammen) maar dat mag ook niet baten.
Wiellager proberen te verwijderen, gaat ook niet. Zowel de binnenste als buitenste rubber zit muurvast. Ik weet ook niet hoe je die dingen moet los maken. Werkplaatshandboek laat alleen zien dat je de keering moet verwijderen. Ik hoop dat die weer bij de wiellagerset zit want hij is al behoorlijk beschadigd.
Kan alleen nog maar beter gaan.................. :?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten