Pagina 1 van 30

Heropbouw van de 104 begonnen

BerichtGeplaatst: 21 maart 2011, 13:55
door MarcoPeus
Beste allemaal,

Ik ben in het bezit van een origineel nederlands geleverde gele 104 GL6 uit 78 met maar 75000 op de klok.
Deze auto heb ik al sinds 1993 en staat al ruim 15 jaar in de garage gedemonteerd te wachten op betere tijden.
De bekende plekken moeten hersteld worden:
Beide dorpels voor-, en achterzijde.
Binnenschermen achter (dubbele plaat)
voeten bak rechts achter en links voor.
Diverse kleinere plekken
Ik ben zelf al eens op een blauwe maandag begonnen aan het verwijderen van de bitak laag tegen de onderzijde maar het gaat me boven mn pet. Bovendien ben ik geen kei in lassen/kloppen van plaatwerk dus heb ik de handdoek in de ring gegooid (zoals zoveel projecten stranden).
In het verleden heb ik diverse "restaurateurs" benaderd om een prijs te maken voor de herstelwerkzaamheden met wisselend succes. Sommige halen de neus op voor een oridinaire 104 en van anderen krijg je nooit meer een reactie of een reactie die alle redelijkheid te buiten gaat.
Wat wil ik:
Het liefst zou ik doen dat de gehele carosserie wordt gestraald en geconserveerd (zink?) na herstelwerkzaamheden. Dit omdat ik graag alles hersteld wil hebben na schoonmaak van de body en omdat ik na opbouw geen tectyl meer wil gebruiken hoogstens om holle ruimtes te beschermen. Ook wil ik de gehele auto gespoten hebben in de juiste kleur, dus ook de onderkant over de beschermlaag tegen steenslag.
Na schoonmaak/herstel/conservering graag de body strak en gespoten in Peugeot jaren 70 geel, ook dus deuren/kap/deksel
Opbouw wil ik dan graag zelf weer voor mijn rekening nemen aangezien ik dat ook graag doe en kan.

Is er iemand die dit doet of weet iemand een bedrijf die dit goed kan in het zuiden van het land (ben zelf een limbo).

MVG
Marco

BerichtGeplaatst: 21 maart 2011, 17:19
door GoodOldDiesel
Tja ik weet alleen een 2cv specialist in het noorden van het land die ook wel eens wat anders doet.... allicht zou de vraag voor een 104 daar kunnen landen... alleen tja dat is wel noorden des lands :roll:

BerichtGeplaatst: 31 maart 2011, 06:52
door MarcoPeus
Ik heb er ook een gevonden in Hengelo genaamd Willem Driessen. Doet schijnbaar alleen Peugeot. Heb m al 2 mails gestuurd maar krijg geen reactie. Waarschijnlijk eentje in de caterogie "ordinaire 104"

Ik heb er ook een gevonden in Obbicht (gem Sittard-Geleen) genaamd Stoffer maar daar heb ik ook geen reactie van ontvangen. Dezelfde categorie dus.

Marco

BerichtGeplaatst: 31 maart 2011, 08:26
door Rudie_Krämer
Misschien zijn de zaakjes waar je aan het zoeken zijn in de orde van "beter bellen want ik lees geen Email" :lol:

GrR

BerichtGeplaatst: 31 maart 2011, 08:44
door jan-03
Willem Driessen willem driessen restauratie straalbedrijf. ... Willem Driessen Granaatstr 68 7554 TR Hengelo Tel: 074-243 31 70. Fax: 074-243 97 02 info@willemdriessen.nl ...
deze? staat een tel nr bij!!
gr Jan

BerichtGeplaatst: 31 maart 2011, 12:45
door Harrie
Rudie_Krämer schreef:Misschien zijn de zaakjes waar je aan het zoeken zijn in de orde van "beter bellen want ik lees geen Email" :lol:

GrR
ja, de echte praktijkmensen !
die hebben het niet zo op met computers, of er geen tijd voor.
Willem Driessen in een top-vakman!
Straalt zelf en spuit zelf epoxy-primer, alle las- en andere restauratie-werkzaamheden.
Hij is continu druk, dus bel 'm voor een afspraak.
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 31 maart 2011, 20:02
door jurgen
waarom geen zuurbad? Dan ben je meteen van alles verlost wat op het plaatwerk vasthangt, inclusief de roest. En het trouwens veel beter dan zandstralen omdat het echt alle meuk verwijdert. Daar kan je bij hetzelfde bedrijf lasprimer op laten zetten die het plaatwerk ineens beschermt tegen nieuwe roest, maar toch nog de vrijheid laat om en te lassen en te plamuren (eventueel door een ander iemand). Het is niet goedkoop, maar je ziet onmiddellijk na het zuurbad hoe goed/erg het met de auto gesteld is. Zandstralen heeft die voordelen niet en de steenslaglaag op de onderzijde moet er zowieso af alvorens men deftig kan zandstralen.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2011, 21:09
door tout est beau avec une...
MarcoWetzels schreef:Ik heb er ook een gevonden in Hengelo genaamd Willem Driessen. Doet schijnbaar alleen Peugeot. Heb m al 2 mails gestuurd maar krijg geen reactie. Waarschijnlijk eentje in de caterogie "ordinaire 104"


Marco


Zoals Harrie al schrijft is Willen Driessen een serieuze vakman die waarschijnlijk beter per telefoon te bereiken is.

Hij zal zich heus niet te goed voelen om aan een 104 te werken, is echt wel een Peugeot-man.
Ik denk wel dat hij niet hoeft stil te zitten, dus wanneer je dan aan de beurt zou wezen??
Gewoon bellen, dan weet je het!

M.Vr.Gr. Ook Marco.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2011, 21:11
door Rudie_Krämer
Ik wil niet "zuur" doen, maar ik heb toch al aardig wat zitten neuzen in forums van 104 en dat zijn er maar weinig, maar ook in Frankrijk ben ik nog geen bericht tegen gekomen van iemand die zo heeft willen gaan met een 104, dus Marco in Nederland een bedrijf zoeken die dit wil gaan doen.....

Advies: hoeveel wil je gaan uitgeven aan je lieveling, roep dit tegen het bedrijf dat je wilt inschalen en wacht z'n reactie af. Doe je het andersom dan loop je leeg en blijf je met met 104 frustraties rondrijden.

Ik ben 18 maanden bezig geweest met mijn restauratie en ik was alleen aan onderdelen al 1500 euri kwijt en daar zat heel veel spul bij dat ik bij PCN heb gekocht en dus goedkoop heb kunnen kopen. Dat verzamelen heeft me veel tijd gekost.
De restauratie heeft mij tussen de 1100 en 1400 uur gekost. Nu ben ik geen restaurateur dus dit tempo is niet reeel voor een restaurateur, maar ga even voor het gemak uit van een factor 10 dan kom je uit op 100 tot zeg 150 uur voor een professionele restaurateur. Zo'n vakman rekent volgen mij meer dan 50 euri per uur. Ga uit van 50 euri, dat rekent makkelijk.
Dan kom je op minimaal op 5000 euri uit voor manuren,tel daar nog eens 1000 euri bij op voor de onderdelen, kom je denk ik niet beneden de 6000 euri uit.

Simpel rekensommetje geeft je al een houvast aan een beslissingshouvast.

Denk je dat dit overdreven hoog is.....dan stel ik voor dat je bij mensen die echte hebben laten restaureren of het achteraf is tegen gevallen... Ik geef je op een briefje dat het overgrote gedeelte hoger is uitgekomen dan vooraf ingeschat..
Slaap hier maar eens een paar nachtjes over :wink:

GrR

ps, het is dat ik Nelly pas kocht toen ik halverwege de restauratie van de Benetton was en ik er dus al veel bloed zweet en pijnlijke tranen aan over had gehouden, maar anders had ik het nooit gedaan. Mijn advies is dan ook doe het niet en neem nu een pijnlijke beslissing. Of je moet echt tot 10000 willen uitgeven, want als je begint en het valt bij 6000 euri tegen ga je niet meer stoppen en moet je door.

BerichtGeplaatst: 31 maart 2011, 21:26
door GoodOldDiesel
Als ik zo even snel lees zal het inderdaad al met een 5000 beginnen om het te laten doen. Dat is incluis spuitwerk... en dan heb ik het conserveren nog niet eens uitgeteld (afbijten en verzinken koets)

Dan kun je denk ik beter ik La France zoeken naar een mooie basis en die over laten blazen in de juiste kleur :wink:

BerichtGeplaatst: 31 maart 2011, 22:28
door Harrie
ja, vakwerk is duur, maar voor gedeeltes repareren / uitstukken / lassen zal dat niet zo hoog uitvallen,
MarcoWetzels schreef:De bekende plekken moeten hersteld worden:
Beide dorpels voor-, en achterzijde.
Binnenschermen achter (dubbele plaat)
voeten bak rechts achter en links voor.
Diverse kleinere plekken
dat lijkt me wel mee te vallen.
Vooraf prijsopgave en vooral goede afspraken maken !
ook qua tijdsduur: over 2 weken klaar ! keihard afspreken, liefst zwart op wit.
ik heb vele restauratieprojecten bij autoschadebedrijven zien staan, te verstoffen, de meeste meer dan 5 jaar..
als een medewerker niets te doen heeft: ga maar met die verder.
na een half uur: spoedklus. Wel tijd op die auto geklokt maar feitelijk niets gedaan.
na jaren staan er vele uren op de auto en staat ze nog steeds in de hoek!
Dit is werkelijke praktijk bij veel autoschadebedrijven :!: maak dus GOEDE afspraken !
grt, Harrie

BerichtGeplaatst: 01 apr 2011, 09:16
door tomtom
Ik heb al diverse werkzaamheden bij Willem Driessen laten doen (en ook een hele cabriolet) en kan je verzekeren dat 5000-6000 euro bij WD NIET voldoende is. Dat is ook net het probleem van een 104 (en misschien wel van Peugeot's); meestal weegt de feitelijke waarde niet op tegen de restauratiekosten. Voor wat betreft email vs bellen; je MOET Willem Driessen bellen en je MOET zo'n auto laten zien aan een restauratiebedrijf. Aan mail hebben ze in dit geval niets. Overigens neemt Willem Driessen geen klussen meer aan; vraag zelf maar waarom. Voor jou is er wellicht nog een interessant alternatief; first floor classics heeft een Poolse restauratietak die netjes (maar geen concours) werk leveren. Je kunt van alle plekken een foto's maken en online een offerte opvragen. Het schijnt netjes en volgens afspraak te gaan.....

BerichtGeplaatst: 01 apr 2011, 12:16
door Michael
Willem jr. stopt er mee, gaat in Dk wonen. Sr. doet alleen het straalwerk maar stopt tzt ook.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2011, 18:13
door MarcoPeus
Ow, nou dat is jammer dan. Als de man goed werkt levert dan was ik wel bereid daar wat voor te betalen maar als hij gata stoppen dan blijft er niets anders over dan een ander te zoeken.

De reden dat ik heb gemaild met die mensen is dat ik ook foto's kon toevoegen van de auto en de plekken. Ik kan me voorstellen dat men het druk heeft maar een kort bericht met "ik heb geen tijd, kom maar langs" kost misschien 5 seconden.

Nu heb ik mijn pijlen gericht op een adres in Ede genaamd pkar, een adresje van Klaas. Kijken wat die kunnen betekenen.
Overigens lijkt mij 150 uur voor mijn 104 wel erg veel om alleen aan laswerk/spuiten te besteden. Dat zijn 4 weken bijna, zo rot is de auto nu ook weer niet.
Mijns inziens moet het voor een professional binnen een week (na reinigen van de body) te doen zijn om stukken in te lassen en in nog een week strak maken en spuiten.
Ik heb zelf ooit aan een Opel Kadett een stuk gelast (bak en braad eigenlijk) aan de wielkastrand achter en heb dat gedaan in een zaterdagmiddag. Zelf geklopt en er in gelast. Het lassen was niet mooi maar het stuk wat er in ging paste wel en zag er best netjes uit voor een amateur. Dan moet het voor een pro toch te doen zijn.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 04 mei 2011, 20:12
door lionceau
Het stralen van een 104 coupe carroserie incl. los plaatwerk (met aluminium oxide) en daarna in de epoxy primer spuiten kost +/-1400 euro excl.BTw incl. transport.
Weet ik uit betrouwbare bron :wink:

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 04 jul 2011, 23:32
door 403diesel
Ben je nog iets verder gekomen met dat bedrijf in Ede?

Zo niet, dan weet ik misscien nog wel iemand in de buurt daar. Als je er niet heel veel haast mee hebt kan het tarief gunstig zijn. Laat even weten bij interesse.

Groet, Serge

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 17 aug 2011, 08:37
door Highmountain
Heb laatst nog op wheeler dealers gezien dat het zeer voordelig is om een auto te laten restaureren in polen. Ik weet voor de rest niet waar hoe en wat maar misschien is het het uitzoeken waard. Want het schijnt dat vooral het standaart plaatwerk dus lassen e.d. daar zeer voordelig is.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 02 dec 2011, 15:14
door MarcoPeus
Nou, t is zover. Mijn 104 is ergens eind september naar Ede verplaatst met mijn trailer (handig zo zonder motor een auto de trailer op trekken/duwen/slepen) om gerestaureert te worden door Pim Kousemakers. Althans de body. Motorrevisie en vervanging van aanverwante artikelen neem ik zelf voor mijn eigen rekening als de body terug komt. Blijkt dat er altijd meer werk aan een auto zit dan dat men aanvankelijk denkt voordat er gestraald wordt. Zo ook nu. Gellukig heb ik in Cuijck een bijna complete sloop 104 kunnen halen waarbij ik vele onderdelen misschien kan overzetten en een 1:1 maquette heb van hoe alles ook alweer in elkaar moet. Ben ik na ruim 18 jaar wel min of meer vergeten. Na het zien van de complete 104 komt het meeste weer terug.
De body is in ieder geval nu zo goed als kaal heb ik op de foto's gezien en wordt na lassen en na-stralen voorzien van een epoxy laag zodat ze niet meer zo snel kan roesten als toen ze nieuw was.

Marco

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 02 dec 2011, 18:53
door lionceau
Ik ben na het stralen van mijn 104 coupe zelf nog 2 zaterdagen bezig geweest met het verwijderen van het straalgrit uit alle holle ruimtes en hoekjes en gaatjes en het opnieuw afkitten van alle naden. Zo toch weer kosten bespaard en ik weet nu zeker dat het helemaal grondig gedaan is.
Met een epoxy laag en goed afgekit blijft hij heel lang weer mooi, beter dan toen ie uit de fabriek kwam.
Post eens wat foto's van je project!

Gr.

Tjard

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 06 dec 2011, 20:24
door MarcoPeus
Tsja,

ik wil wel wat foto's posten maar weet niet hoe? Ze staan om mn harddisk.

marco

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 06 dec 2011, 21:12
door chr.
MarcoWetzels schreef:Tsja,

ik wil wel wat foto's posten maar weet niet hoe? Ze staan om mn harddisk.

marco


viewtopic.php?f=1&t=252

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 07 dec 2011, 21:03
door MarcoPeus
Kijken of dit werkt!
Afbeelding

Jaaaa, het werkt

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 07 dec 2011, 21:08
door joospeugeot
nee dus. skydrive heeft https dus daar moet je voor inloggen

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 07 dec 2011, 22:58
door MarcoPeus
Nog een paar

Afbeelding
Onderkant van de deur. Paar kleine gaatjes maar. Ahum. Zo ziet t uit over de hele lengte
.
Afbeelding
Standaard plek bij de 104, de voetenbak van de passagier rechts achter.

Afbeelding
Mexikaanse airco al standaard op een 78er 104 met ventilatie gaten in de deuren. Toch maar een nieuwe geregeld voor 85 euri en 55 euri transport.

Afbeelding
En dit bleef over na volledige demontage. Resultaat: 2 kapotte achterdempers en 2 verrotte bovenste veerschotels achter. waarschijnlijk nog vastzittende remklauwen vóór en remcilinders achter om maar te zwijgen van de harmonica's van de stuurstangen.

Re: Restaurateur gezocht

BerichtGeplaatst: 08 dec 2011, 03:36
door joospeugeot
goed bezig moet ik zeggen :D

ben wel benieuwd naar t verdere verloop van de restauratie