Preparatie 104 S

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 nov 2014, 19:08

Om aan het eind van mijn late herfstvakantie ook nog wat nuttigs te doen aan het wagenpark vandaag de achterzijde van de S op steunen gezet en de hele achteras eronder vandaan gehaald. Bij de achterwielen de naafmoer verwijderd om ze met trommels en al af te nemen. Mij ontbreekt de passende sleutel nog om de SIMBOLZ / sécur'Roues anti diefstal velgslotjes los te kunnen draaien. Met het oog daarop bij 1 velg met Bison kneedbare reparatiepasta in de weer geweest om er een nette afdruk van de verkrijgen. Dat spul moet nu eerst flink uitharden.

Na de wielen de beide veerpoten los gehaald. De rechter veerschotel is wel roestig, maar lijkt na een opknapbeurt verder goed herbruikbaar. Bij het linker exemplaar heb ik zo m'n twijfels, maar zoals bekend is dit spul praktisch onvindbaar. De set op leboncoin van een paar maand geleden bleek al verkocht, want dat was met z'n 40 euro een echte buitenkans geweest.

Draagarmen op zich en de beide ankerplaten zijn verder in orde. Remmen, leidingen en handremkabels zien er ook goed uit. Vanwege het grote gat nabij de linker kriksteun kwamen de bussen waar de lange tapeinden doorheen komen gewoon mee, dus hier is ernstig herstelwerk nodig, net als in de wielkast, de bovenplaat voor de beide moeren en het aangrenzende gebied van de wagenvloer. Links ontbrak de rubber stootdop op de draagarm. Van de set uit Workum brak bij de eerste poging om die te verwijderen het tap-eind af. Bij de andere had ik meer succes. Links is de veerwegbegrenzer in de wielkast compleet weggerot. Ik vermoed dat de wagen door deze zeer zwakke plek al eens behoorlijk is doorgezakt linksachter, want de centrale steunplaat waar de binnenste draagarmbevestiging op vast zit is aan beide kanten nogal geknikt.

Op programma staat nu als eerste de voortrein. Ik wil proberen deze in z'n geheel, dus inclusief subframe en veerpoten eronder vandaan te laten zakken. Daartoe de bevestigingsbouten alvast in de kruipolie gezet, net als de bout van de rubberen stuurhuis-flector. Groet, M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 12 nov 2014, 21:19, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor MarcoPeus » 12 nov 2014, 19:38

Ik heb een veerschotel liggen die niet past op die van mij. Als je er iets mee kan mag je m hebben.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Jineuf » 12 nov 2014, 20:41

Mij ontbreekt de passende sleutel nog om de SIMBOLZ / sécur'Roues anti diefstal velgslotjes los te kunnen draaien. Met het oog daarop bij 1 velg met Bison kneedbare reparatiepasta in de weer geweest om er een nette afdruk van de verkrijgen. Dat spul moet nu eerst flink uitharden.



Nee joh, gewoon eraf (kapot) draaien met een wieslot "killer". Kan waarschijnlijk wel ergens lenen.
Dan ben je meteen die krengen kwijt. ze zorgen voor onbalans.
Of deze kopen. Als 's nachts een paar keer op pad gaat met een krikje en een paar stoeptegels heb jeze er zo weer uit :lol: :lol: :lol:
Afbeelding



http://www.tools2go.nl/10-stuks-velgbev ... dschap-set.
Afbeelding


Succes Groet, Wirtjo
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 nov 2014, 20:59

@Marco: dat zou wel het beste zijn, mits het er eentje is met onderdeelnummer 5165.25 :?:

@Wirtjo: slotje ziet eruit als onderstaand. Op ebay had ik al een en ander aan noodgereedschap bekeken, en op YouTube ontdekte ik een niet al te duidelijk filmpje hierover, maar vraag me af of zo'n set ook werkt bij zo'n platte ring met code gaatjes.
Met de pasta maak ik er nu een afdruk van, want had het idee om zelf een passende min of meer afgedankte dop hiervoor te offeren. Het moet wel sterk materiaal zijn, er komt behoorlijk kracht op.

Afbeelding

Het zou iets als hieronder moeten zijn, het rechter exemplaar, maar zonder code blijft het een gok of ik de juiste überhaubt ergens kan bemachtigen. Groet, M.

http://www.clederechange.fr/fr/
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor MarcoPeus » 12 nov 2014, 21:17

Geen idee marcus, er staat geen nummer meer op. Ik heb m gestraald en gespoten met primer en zijdeglans zwart. Volgens mij is t het laatste type..... weet t echter niet zeker. Ik ga eens bladeren in mijn 104 topic

Kijk hier eens Marcus:
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=53&t=17990&start=275

v.w.b. die slotbouten, kun je ze niet met een beitel los rammen? Goed laten schrikken en effe flink je agressie los laten.
Laatst bijgewerkt door MarcoPeus op 16 nov 2014, 11:36, in totaal 1 keer bewerkt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 nov 2014, 21:28

In dat geval is het bingo, het gaat inderdaad om het laatste type. Zit momenteel even zonder camera, maar in archief nog deze plaatjes van de schotels van de SL. Die heeft dezelfde uitvoering. Ik heb het met hamer en drevel geprobeerd, maar de ringen zitten zo diep dat je heel gemakkelijk de velg beschadigt.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 12 nov 2014, 21:31, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor MarcoPeus » 12 nov 2014, 21:31

Mooi zo. Jij had ook een achterste uitlaatpot voor mijn GL6 he? Wilde je die nog ruilen tegen die van mij?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 nov 2014, 21:47

Moest het op zolder even checken, want daar hangt ondertussen nogal wat :wink: Ik heb er drie van, die mooie glimmende, en omdat deze ook op de SL passen hou er ik graag eentje in mijn voorraad. Jij hebt het exemplaar dat op de S hoort, met van die vleugeltjes bovenop en aan de achterkant twee pennen voor de dubbele ophangrubbers. Die heb ik nog niet te pakken. Belangstelling voor andere uitlaatdelen misschien? Voorlopig te kust en te keur hier :wink:

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 nov 2014, 22:15

Gereageerd op onderstaande lbc advertentie, met een vrijwel compleet interieur van een Sündgau. Stof op de bestuurdersstoel is nogal beschadigd, maar ik zou de hoezen en kussens van de bijrijdersstoel goed kunnen gebruiken om mijn bestuurdersstoel mee op te knappen.

Achterbankje heeft in het midden een zwarte baan skai. Bij een S is die geheel in de gestreepte stof. Iets als dit kom je eigenlijk nooit tegen, en Nancy is qua afstand wel te doen. Maar ja, wat is een redelijke prijs....Verkoper (medeforummer in FR meen ik) heeft ook de portierpanelen erbij verneem ik, al staan die niet op de foto's. Zat met m'n eerste bod 70 euri onder de toegemailde vraagprijs van 250...

http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=12_s

Dunlopvelgen voor de Sündgau heeft-ie ook zie ik nu:

http://www.leboncoin.fr/equipement_auto ... tm?ca=12_s
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 13 nov 2014, 23:25

Vanavond met succes de hele voortrein kunnen uitbouwen. Voorkant zover opgekrikt en ondersteund met blokken dat de wielen een dikke centimeter vrij hingen. Toen de stuurpen van de flector losgekoppeld en met stuurbuis en al verwijderd, en de remslangkoppelingen uit de houders in de wielkasten genomen. Vervolgens van het subframe de beide bouten uit de frontbalk gedraaid, toen de vier uit de steunbalken links en rechts. Het geheel hing toen alleen nog met de zes tapeinden van de veerschotels aan de veerkokers vast. Toen ik kon merken hoe het subframe langzaam naar beneden zakte toen ik deze zes losdraaide, er als tijdelijke ondersteuning een van de 306 velgen met zomerbanden onder gelegd.

De koets was met deze operatie aan de voorkant ineens zoveel gewicht kwijt dat ik in m'n eentje met gemak het hele ding zover kon optillen dat de veerpoten me als het ware in de schoot vielen en ik het geheel voorzichtig naar me toe kon trekken, om vervolgens de koets weer op de blokken te laten rusten. Weer een stapje verder zodoende. Als laatste de beide handremkabels nog even schoongemaakt.

Morgen de camera ophalen om er weer wat plaatjes bij te doen. Subframe is in orde, maar net als de motor erg smerig. De veerschotels zien er goed uit maar kunnen, samen met al de andere componenten van de ophanging, een beste behandeling en bescherming goed gebruiken. Hoe de verschillende silentblocs en rubbers er aan toe zijn is in dit stadium nog onzeker. Gezien dat de voorvering nergens van de grote onderlegringen op z'n schotels heeft. Hoort dat zo? Ik zou denken dat zonder deze ringen veel meer rijgeluid aan de carrosserie wordt doorgegeven :?:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Harrie » 14 nov 2014, 01:00

M. van der Meulen schreef:Vanavond met succes de hele voortrein kunnen uitbouwen.<..........>

flinke klus, goed geklaard: applaus :wink:
M. van der Meulen schreef:Gezien dat de voorvering nergens van de grote onderlegringen op z'n schotels heeft. Hoort dat zo? Ik zou denken dat zonder deze ringen veel meer rijgeluid aan de carrosserie wordt doorgegeven :?:

Je hebt onderdelenboeken/microfiches , kijk maar eens hoe het hoort te zitten ( ik snap even niet uit de tekst welke / wat je bedoeld ).
en Ja, als die schotels er wel horen te zitten, klopt er iets niet, en veroorzaakt dat ongewenste rijgeluiden. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 nov 2014, 05:49

Ik zie in de servicebox dat alleen de eerste uitvoering met niet meedraaiende veer een rubber ring (5032.31) tussen de veer en z'n bovenste schotel heeft, de latere versie niet. Achter is het afhankelijk van het chassisnummer of er alleen twee (5164.21) boven of vier zowel boven als onder gemonteerd horen. Ze alsnog aanbrengen of er zelf iets op verzinnen kan geen kwaad toch?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 nov 2014, 20:03

Hierbij wat plaatjes. De achteras, waaronder een paar van de ankerplaten, en de vuiligheid die onder de stofcups van de remcilinders vandaan komt, aan beide kanten :evil:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onduidelijk of het nattigheid is, of tóch remolie, maar in ieder geval belooft het niet veel goeds. Op de ankerplaten en het overige binnenwerk zijn geen sporen van olielekkage te zien, desondanks grote kans dat de remzuigers helemaal vast zitten. Het binnenwerk is redelijk, met nog ruim voldoende voering op de remschoenen.

Afbeelding

Afbeelding

Dan de centrale draagarm steun. Zoals gemeld aan beide zijkanten aardig vervormd. De binnenste lagermoeren van de draagarmen zullen aan beide kanten los moeten om deze plaat weer in model te krijgen, maar vervangen zou misschien nog beter zijn.

Afbeelding

Dan de veerpoten, waarvan bij het linker exemplaar de veerschotel niet best meer; zowel boven- als onderzijde te zeer aangetast. De rechter is stukken beter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wielkasten weerskanten:

Afbeelding

Afbeelding

Motorruimte:

Afbeelding

Afbeelding

De uitgebouwde voortrein. Dit ziet is als geheel naar mijn smaak wel acceptabel uit. Veerschotels prima, maar verdere demontage zal uitwijzen wat er aan gedaan moet worden, waaronder natuurlijk de remmen, wellicht ook de verschillende lagerbussen. Hoe een en ander eraan toe is bepaalt mede of dit subframe er weer in komt, of dat waar de XY8 motor nu op rust.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 16 nov 2014, 19:18, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Harrie » 16 nov 2014, 01:26

motorruimte ziet er nog netjes uit, die paar plekjes zijn goed bij te werken.
de linker veerschotel ( achter ) kun je idd. afschrijven, maar vind eens een goede vervanger ?
jammer van de griezelige roestgaten in de achterste binnenschermen...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor MarcoPeus » 16 nov 2014, 11:35

Phoe, vette klus Marcus, die roestgaten in de binnenschermen zijn van de aanslagblokken zo te zien. Op elkaar gelaste delen zonder bescherming zien er na jaren zo uit helaas. Allemaal door invloed van de ijzerworm die roest poept.
Ik kan niet achterhalen of jouw veerschotel nu hetzelfde is als die wat ik heb liggen. Kun jij t zien?
Motorruimte is redelijk, ergste plekken zijn de achterschermen (zoals gewoonlijk) en onder de achterbank.

Je hebt denk ik wel een verenklem voor de 104? Ik heb nog even gekeken naar je (en mijn) foto's en volgens mij heb je t haakse model van 2e type, ik heb t 3e type met verzet tapeind.
Die wat ik heb zou je dus kunnen gebruiken.
Ik heb die schuim dempertjes die er in zitten vervangen door universele rubber dempers http://rubber-shop.nl/producten/trillingdempers/trillingdemper-type-c Die hbe ik op maat gesneden en passen perfect.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 16 nov 2014, 15:11

De link naar jouw veerschotelprobleem aanklikkend zie ik dat je een schotel van de 2e uitvoering had meegekregen, die qua positie van de tapeinden dus totaal niet paste. Die gaat 'm op de S ook niet worden, want deze heeft ze van de 5e uitvoering (monobloc), gemonteerd vanaf juni '78. Zo te zien geheel volgens de specificaties, dus inclusief harmonica beschermkokers en zowel onder als boven met rubber onderlegringen tussen veren en schotels.

Enige wat afwijkt is de codering van de veren. Deze hebben twee rode verfmarkeringen, en volgens het WPH hoofdstuk 9 (blad F1.001) moet dat iets anders te zijn. Weet iemand uit te leggen wat in de kolom merktekens de coderingen H>220 en H<220 betekenen? Veren met een dubbel rood merkteken staan overigens helemaal niet in het overzicht, zijn ze afkomstig van een Visa of Talbot misschien?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterveren zijn nog voldoende soepel om met de hand te demonteren, bij de SL eerder ook zo gedaan. Bij de voorveren is dat een compleet ander verhaal, en het kan je gemakkelijk de polsen kosten als je geen verenklem gebruikt en de bovenschotel met een knal wegschiet. De beide nylstopmoeren alvast ingespoten met kruipolie.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 16 nov 2014, 19:18

Vanmiddag de klembouten van de achterste stabilisatorstang iets losgehaald en deze verwijderd, vervolgens de binnenste bouten van de draagarmen tegen de steunplaat. In de bankschroef lukte het om de grootste knikken van de steun weer recht te buigen, maar perfect is het nog niet.

Nadat de wartels, ontluchtingsnippels en bevestigingsboutjes van de remcilinders een nacht in de kruipolie hadden gestaan kon ik die ook voorzichtig los tikken. Beide cilinders uitwendig een beetje schoon geborsteld, en van beide de zuigers, binnencups en de veer eruit gehaald. Gelet op het royaal aanwezige roestbruine vocht onder de stofcups had ik erop gerekend dat de zuigertjes muurvast zouden zitten, maar dat viel alleszins mee.

Afbeelding

Type is DBA Bendix, van aanwezig Girling revisie materiaal is alles ongeschikt, dus na de verschillende delen wat schoongepoetst te hebben de remcilinders voorlopig maar weer in elkaar gezet. Tevoren de aanslag op het buitenste deel van de cilinderwanden met fijn schuurpapier verwijderd. Twee nieuwe remcilinders in de voorraad passen niet in het opening in de ankerplaten, en ook de stand voor aansluiting van de remleiding is anders; niet haaks, maar een beetje schuin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 16 nov 2014, 21:18

Nog een paar plaatjes van de steunplaat nadat-ie uit de bankschroef kwam:

Afbeelding

Afbeelding

De beide remcilinders zijn niet helemaal gelijk, wel de nummercode 312 / 425. De openingen in de ankerplaten meten ongeveer 31mm zag ik. Moet ik op letten bij aanschaf van nieuwe exemplaren! Eén van de bevestigingsboutjes schoot me uit de vingers met afborstelen. Na alles afgezocht te hebben bleek-tie klem te zitten in de profielzool van m'n werkschoenen.... :oops:

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jospop » 17 nov 2014, 22:54

Had net al een reactie geschreven, maar die lijkt ins blauen hinein verdwenen, maakt niet uit, heb nu net even de op zolder gekeken...
Verhaal met de remcilindertjes komt bekend voor. Bij mij dezelfde drab en het verkeerde type remcilinder. Uiteindelijk weer terug naar Jonkhart geweest om om te ruilen. Het type dat (net) niet op de ankerplaat paste hadden ze twee kratten vol van... Het andere type slechts twee; Senior was zelf ook verbaasd dat er nog een ander type was; hij zei wel weer te gaan bestellen. Je hebt volgens mij nog een ander type dat links en rechts verschillend is en wellicht zijn er nog meer verschillende typen..
Het type dat ik uiteindelijk nodig had was het type met bout afstand van ca 31 a 32 mm met het schuine aansluiting remleiding. Het onderdeelnummer heb ik net opgezocht: ABS 2324
Ik zal kijken of ik zo nog een fotootje kan vinden van de gehele opbouw, weet niet eens meer of het girling of bendix was...
Succes
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 17 nov 2014, 23:15

Bij deze is zowel de passing in de ankerplaat als de hartafstand tussen de montageboutjes 30mm. Op internet zijn talloze setjes te koop, al dan niet compleet met het hele binnenwerk, dus ook remschoenen, en alle veren en klemmetjes. Zaak is goed naar de afbeeldingen en specificaties te kijken, en dan nog is het afwachten. Ik kom ook merken tegen waar ik nog nooit van gehoord had.

Misschien kunnen de originele er weer in, maar ik hou er rekening mee dat door het licht opschuren van de cilinderwanden het risico op lekkage alleen maar toegenomen is, ook al zien de kunststof cups en aluminium zuigers er op het oog goed uit.

Op zolder ligt een set draagarmen waar alles nog op zit. Zal eens bekijken welk systeem vanachter de trommels tevoorschijn komt, en in welke staat. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jospop » 17 nov 2014, 23:31

Op onderstaande foto (uitvergroot) toch duidelijk te zien dat de remschoenen girling type zijn. Setup volgens mij ook. Kunnen de cilinders dan door elkaar gebruikt worden? Jij hebt toch bendix, maar wel cilinder hetzelfde?

Afbeelding
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jospop » 17 nov 2014, 23:37

Ik zou voor die paar euro er altijd nieuwe inzetten nu je toch alles los hebt. Mocht je straks lekkage krijgen is de kans groot dat je ook de schoenen moet vervangen en een nieuwe moer op je trommel moet zetten etc (ik heb een enorme hekel aan remvloeistof). Nieuwe van merk ABS bijvoorbeeld zullen wellicht niet dezelfde kwaliteit zijn als de originele ooit waren, maar dat zijn de originele inmiddels ook niet meer :D
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 nov 2014, 05:49

Zondagavond al op ebay zitten kijken. Ongelofelijk veel te koop, maar weinig wat past, het meeste is van type Girling. Kan een exemplaar meenemen naar Franse Auto in Groningen, en ook naar de beurs in Eelde, laatste weekend van deze maand.

De schorsing van de S is voor 't eerst net weer met een jaar verlengd.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Harrie » 18 nov 2014, 18:19

jospop schreef:Op onderstaande foto (uitvergroot) toch duidelijk te zien dat de remschoenen girling type zijn. Setup volgens mij ook. Kunnen de cilinders dan door elkaar gebruikt worden? Jij hebt toch bendix, maar wel cilinder hetzelfde?

Bendix en Girling kunnen niet gemixed worden, je hebt óf de ene. óf de andere, en niks past op het andere systeem.
wat zit er nu op, Marcus ?
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 nov 2014, 20:01

DBA Bendix, zelfde als de bij SL. Geen ervaring met Girling remmen dus, en ook geen kennis van zaken welk systeem beter of makkelijker in de omgang zou zijn qua prestaties, en sleutelen en onderhoud, als dat überhaubt al het geval is.

De korte omweg vanmiddag langs Franse Auto wierp al bij de eerste poging vruchten af, dus verder zoeken en/of wachten is volstrekt overbodig :D Twee nieuwe dus, helemaal blij, al moet ik de opening in de ankerplaat aan de bovenzijde wel iets bijvijlen om ze er perfect in te laten passen. Geen probleem :!: Met 48 euro ex BTW ook niet overdreven duur geloof ik. Overig binnenwerk is best acceptabel, al moet alles wel even worden gefatsoeneerd.

Afbeelding

Nóg vrolijker werd ik toen het vorige week via Ebay bestelde tijdschrift "KM/H" nr 29 van april 2012 al op de mat bleek te liggen 8) Daarin ruime aandacht voor de kleine leeuwen, de 106 Rallye en de 104. In een groot artikel wordt de 104 S versie "Suisse Sport" van het bekende en enthousiaste Franse forumlid Cédric Rohr voorgesteld (eigenaar staat op het laatste plaatje, fotootje rechtsonder), samen met de S, ZS, Rallye en ZS2. Via de link kun je details raadplegen over deze bijzonder uitvoering.

http://aebergon.perso.neuf.fr/Peugeot/p ... sse_CH.htm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe remcilinders, én lekker leesvoer erbij, mijn dag is weer helemaal goed :!:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten