Preparatie 104 S

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 19 jan 2014, 00:33

Vroeger kom je gewoon een nieuwe kale carrosserie voor je 104 kopen.
D.w.z. Als je erg veel schade had kon je een nieuwe auto opbouwen met het wrak.
Het chassis nummer werd dan in de nieuwe koets geslagen.

Ja kan nu dus ook het chassis nummer uit de S zagen en transplanteren in de nieuwe.
Ben je wel je schuifdak kwijt.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor 403diesel » 19 jan 2014, 00:48

Om te kijken wat het effect van de deuk in de dorpel is op de rest van de achterkant zou je als indicatie er eens goede deuren (niet krom o.i.d.) in kunnen hangen. Voordeur globaal stellen op dakrand en voorraamstijl en achterdeur stellen op de voordeur, dakrand en achterstijl. Als dan de voorkant van de wielkast / slotplaat rare afwijkingen vertoont zal je moeten gaan richten en wordt het weer meer werk / kosten.

Je zult ook kunnen zien hoeveel de instapdorpel eventueel naar boven gekomen is.
Niet helemaal feilloos, maar het geeft met een kwartiertje wel een redelijke indicatie zonder dat je de auto direct hoeft weg te brengen.

Zoals hierboven al gemeld is denk ik ook dat de dorpel vernieuwen minder werk zal zijn dan de vele roestplekken van de "S"

Succes met de overwegingen.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jan-03 » 19 jan 2014, 00:52

Kenteken is ingeleverd voor zover ik weet....
Het is gewoon een heel karwei om ook deze te redden..
Het casco is heel goed dat klopt maar met een ingeleverd kenteken en andere delen die hersteld moeten worden zoals motorkap, 1 portier..
Voorschermen meende ik zijn er niet bij enz enz..
Gewoon gaan zagen Marcus... Gewoon de tranen weg pinken en schone zakdoeken bij de hand voor de snotters.. :mrgreen:
De witte dame heeft pech gehad maar leeft voort in de S.. Het hart is bij mij achtergebleven en ik beloof plechtig deze niet te gaan slopen..
De motorkap en achterklep en deuren is een ander verhaal denk ik..
De pookstang aan het stuurhuis is doorgezaagd.. :cry:
Afbeelding
Het klepdeksel gelicht om te kijken wat ik tegen kom als ik de kleppen ga stellen van de andere blokjes..
Afbeelding
Ook een 1100 cc net als de blauwe??
Blok heeft volgens de kilometerteller 140.000 gereden...
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2014, 11:07

De bijstelling zou betekenen dat ik de GL compleet en rijdend maak met alles wat van de S gehaald is, zodat je dus eigenlijk een soort nep-S bouwt, oftewel de zaak omdraaien. Resultaat ziet eruit als een S 1e of 2 fase (kan beide qua blok, bak en onderstel, want dat materiaal is aanwezig) maar onderhuids, én op kenteken mocht dat kunnen, blijft het een GL.

In dat geval wordt het dus geen GLS (de laatste tot '88 geproduceerde berline)

Afbeelding

Afbeelding

maar een GL "S" :lol:

De koets is compleet te maken, of het schutbord geschikt is om de rembekrachtiger er ook op te kunnen bouwen is even de vraag. Daar wil ik vandaag even naar kijken en de details erover opzoeken. Gevolg van zo'n operatie zou natuurlijk zijn dat een originele S 1e serie wordt opgeofferd.... :(
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2014, 14:14

Ik vermoed dat de koets is opgetild om het subframe met blok en al eronderuit te laten zakken, zonder eerst de bediening van
de versnellingsbak los te halen, waarbij de stang kromgetrokken moet zijn.

De ontsteking met verdeelkap en rotor zat er op weet ik, en ik meen ook de carburateur inclusief de zwarte luchtcollector?
Je hebt het 1e type XW7, met de hoge compressieverhouding 10,2:1, en daar hoort een Solex 32 PBISA 12 carburateur op,
code A 230 i.c.m. ontstekingstype M 131 E.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Gino » 19 jan 2014, 14:22

Schutbord moet aangepast worden voor de stuurbekrachtiger.
Heeft Rudie ook gedaan in de Benneton.

Je kunt kiezen voor de witte met kenteken van de grijze. De veerschotel omzetten is niet zo ingewikkeld.
Ik noem dit geen omkatten, ( gestolen auto met nummer van een eerlijke) maar slimme restauratie.
Als je bijv. van een Jaguar E type een nieuwe carrosserie kunt kopen sla je de oude nummers ook in de nieuwe koets.

Ik ging voor de witte koets, denk ik. Beter ongelast dan opgeknapt.
( wat zeg ik nu !? :mrgreen: )

Maar Marcus : het is en blijft jouw keuze. Dus laat je niet verleiden in dingen die je niet zelf wilt.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2014, 14:47

Snap ik, maar alle (eigen-)wijze input is welkom hoor :mrgreen:

Om te weten of het überhaupt mogelijk is deze GL koets legaal van een nieuw kenteken te voorzien heb ik dat per contactformulier aan de RDW voorgelegd, onder vermelding van het voormalig laatste kenteken, en verder het merk, type, bouwjaar en chassisnummer. Ik vermoed dat de procedure dezelfde is als bij een fris geïmporteerde oldtimer: schouwing en kenteken aanvraag via de RDW, vervolgens een APK-keuring, en opgave bij de belastingdienst en de verzekering.

Al gezien dat aan motorkant de beide tapeinden ontbreken waarop de draagbeugel voor de remoliereservoir komt. Borings-punten zitten er wel op, dus makkelijk te fiksen met een paar langere bouten er doorheen.

Bij de S zitten zowel pedaalstelsel als HRC met de bekrachtiger er nog op, en bovendien van die grijze lappen geluidsisolatie, dus het is wat lastig vergelijken op dit moment.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2014, 16:59

In het najaar van 2007 werd op ebay een S 1e serie aangeboden in de kleur Ivoire 273 (1473). Is destijds ook gemeld op het forum. Die had ik toen maar wát graag willen hebben, ook op geboden, maar tegen sluitingstijd van de advertentie was iemand anders me voor, voor heel klein prijsje nog wel.

Ben nogal bewaarderig aangelegd, zowel onderdelen als documentatie, en vond de advertentie met bijgaande foto's weer terug in het dossier van de SL :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Jineuf » 19 jan 2014, 18:09

Ik zou ook gaan voor de witte koets met het chassisnummer van de grijze.
Wat is origineel? Een op diverse plaatsen gerepareerde koets, al dan niet met origineel plaatwerk.
Of een nauweljks gerepareerde koets met een getransplanteerd nummer??

Het transplanteren van die nummer is overigen heel goed te doen.
ik ken een 104 en een visa chrono die op dezelfde wijze zijn behandeld. :wink:

Strekte , Groet Wirtjo
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 19 jan 2014, 18:20

VISA chrono... Nee een VISA GT Spirit 330 :lol: (nou ja dat is eigenlijk het zelfde) :wink:
Heeft hij hem nog?
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Jineuf » 19 jan 2014, 18:29

CITROEN

VISA GT SPIRIT 330

KV-xx-xx

Vul hieronder uw kenteken in:

Zoeken
Zoeken

Basis
Motor & Milieu
Technisch
Fiscaal
Algemeen click to expand contents
Vervaldata en historie click to collapse contents
Vervaldatum APK 06-10-2005BDatum eerste toelating 29-03-1984IDatum tenaamstelling 07-04-2001Datum eerste afgifte Nederland 29-03-1984
Gewichten click to expand contents
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2014, 20:39

Jineuf schreef:

Ik zou ook gaan voor de witte koets met het chassisnummer van de grijze.


gerepareerde koets met een getransplanteerd nummer


Dat kán toch helemaal niet? Chassisplaatje overzetten, dat nummer nieuw in de rechter veerpootkoker slaan, en bouwen maar :?: :?:
In dat geval is de keus om de veel gezondere witte als een S uit te rusten, mogelijk met de aanwezige 1360cc XY8 machine, mét 5-bak, op z'n correcte subframe, en ook nog bekrachtigde remmen mee te geven, en het S-onderstel over te planten, idd wel héél gauw gemaakt..... :roll:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Gino » 19 jan 2014, 20:46

Op de nette manier is de werkwijze :
Veerkoker geheel uit de grijze zagen/boren. Die transplanteren op de witte koets. Vastzetten op de originele plaatsen.

Doen ze in de fabriek ook bij de eerste montage. :mrgreen:

Chassisnummer van de Visa is nog simpeler. Da's een blikken lip die onder het voorscherm vandaan komt.
Kun je na verwijdering van het scherm héél mooi vervangen.

Nogmaals : ik zie het niet als illegale omkat aktie. Alle delen zijn immers eerlijk aangekocht ?
Slimme restauratie.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Jineuf » 19 jan 2014, 21:02

Gino schreef:Op de nette manier is de werkwijze :
Veerkoker geheel uit de grijze zagen/boren. Die transplanteren op de witte koets. Vastzetten op de originele plaatsen.

Doen ze in de fabriek ook bij de eerste montage. :mrgreen:

Chassisnummer van de Visa is nog simpeler. Da's een blikken lip die onder het voorscherm vandaan komt.
Kun je na verwijdering van het scherm héél mooi vervangen.

Nogmaals : ik zie het niet als illegale omkat aktie. Alle delen zijn immers eerlijk aangekocht ?
Slimme restauratie.

Gino


Ja, dat bedoel ik! 8)
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2014, 21:05

Ach so :idea: In dat geval kan de witte wellicht ook gewoon de bij de S horende Nederlandse kentekenplaten houden?
De GL had 22-SKD-1, niet bepaald aantrekkelijk.

Bij de RDW zijn de gegevens (1e te naamstelling, importdatum, beëindiging e.d.) van de GL inmiddels niet meer opvraagbaar.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor MarcoPeus » 19 jan 2014, 21:06

Gino schreef:Nogmaals : ik zie het niet als illegale omkat aktie. Alle delen zijn immers eerlijk aangekocht ? Slimme restauratie.Gino


Helaas ziet de RDW/Politie dat anders Gino. Elke aanpassing aan het chassisnummer is een overtreding (wellicht een misdrijf zelfs). Ik heb met eigen oren gehoord dat een bevriende WV rijder zijn auto ontdaan zag worden van de lak rondom het chassisnummer om een omkat actie te bewijzen. Ze vonden niks maar hij bleef wel met de "schade" en kosten zitten. Was alleen maar op een onderbuikgevoel van een diender dat de WV ter controle werd ingevorderd.
Voorzichtigheid geboden dus, vervangen van de klinknagels waarmee identificatieplaatjes vast zitten is zelfs al reden tot argwaan/verdachtmakingen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 19 jan 2014, 21:21

Omdat het al een Nederlands kenteken is van de S hoef je er niet mee naar de RDW.
Alleen nieuwe APK. Zo als Gino ook al schreef voor bijvoorbeeld een MG B kan je gewoon nieuwe carrosserieën kopen waar je het originele nummer in slaat. Ik zou het wel weten.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor MarcoPeus » 19 jan 2014, 21:43

Als je staande wordt gehouden en je auto wordt aan een nadere inspectie onderworpen kun je een NL kenteken hebben wat je wil, als men argwaan heeft gaat hij mee en wordt er lak gestript. Zo ging het ook bij de WV. RDW ziet een auto niet als een hobby of liefhebberij maar als een gebruiksobject waar ook veel fraude mee gepleegd kan worden. Het zal ze worst wezen dat wij als liefhebbers zoveel moeite in herstel en behoud steken.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 19 jan 2014, 22:44

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... nteken.pdf

Ik heb het niet helemaal gelezen maar hier staat vast wel in wat er wel en niet mag.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2014, 22:55

Dat zal ik morgen aandachtig bestuderen. Bedankt voor de link!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor maan » 19 jan 2014, 23:06

M. van der Meulen schreef:Bij de RDW zijn de gegevens (1e te naamstelling, importdatum, beëindiging e.d.) van de GL inmiddels niet meer opvraagbaar.
Bij de VWE nog wel. Status gedemonteerd op 7-1-2014
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Bart-Peugeot » 19 jan 2014, 23:44

Check je kenteken dus even op: http://www.vwe.nl/
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jan 2014, 18:46

Hier wel alles over de GL kunnen vinden :wink: Had nog nooit van deze club gehoord, hun pakket lijkt wel een mixje van RDW en BOVAG :roll: Bedankt!

Vanmiddag ook even mijn licht opgestoken bij de reguliere garage. Restauratieve ingrepen bij de S zijn niet onmogelijk, maar vanwege de hoeveelheid slechte plekken eraan bouw je zo ongeveer een compleet nieuwe auto om de originele voorste veerkokers heen, maar wel met behoud van het schuifdak én z'n oorspronkelijke Nederlandse identiteit.

Die veerpootkoker en het chassisplaatje overzetten op de witte kan ook, zelfs het dak met schuifdak lijkt niet onmogelijk, 't is maar waar je de meeste waarde aan hecht. Hoeveel tijd en geld je wilt steken in originaliteit, en hoe secuur vervangend plaatwerk kan worden overgezet zonder het verband en stevigheid van de carrosserie te ondermijnen, daarbij pasvorm van het losse plaatwerk te waarborgen, en uiteraard de rijeigenschappen en veiligheid niet om zeep te helpen, als scheeftrekken en zo. Ben er nog niet uit....Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor eas1964 » 20 jan 2014, 19:12

M. van der Meulen schreef: Hoeveel tijd en geld je wilt steken in originaliteit, en hoe secuur vervangend plaatwerk kan worden overgezet zonder het verband en stevigheid van de carrosserie te ondermijnen, daarbij pasvorm van het losse plaatwerk te waarborgen, en uiteraard de rijeigenschappen en veiligheid niet om zeep te helpen, als scheeftrekken en zo. Ben er nog niet uit....Groet, M.


klaar :mrgreen: viewtopic.php?f=41&t=23652
Afbeelding
Avatar gebruiker
eas1964
 
Berichten: 452
Geregistreerd: 06 mei 2012, 11:08

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 20 jan 2014, 19:42

104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten