Preparatie 104 S

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 feb 2014, 05:39

Ah, dank je! Ik laat het eerst op z'n plek tot een extra paar handen aanwezig zijn. Het frame zit op liefst 7 plekken vast, en is me wat te groot om in m'n eentje mee te gaan jongleren.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 08 maart 2014, 23:54

Het voorbereidende werk aan de S had onderhand lang genoeg stil gelegen, dus in de namiddag en vroege avond er maar weer eens onder gekropen. Bediening van de schakelstangen losgeschroefd en met pook en al uitgebouwd.

Afbeelding

Bovenop de motor de carburateur verwijderd, alle slangen + reservoir van het koelsysteem, de beide korte opstaande remleidingen, en als laatste het pedaalstelsel inclusief gas- en koppelingskabel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zes moeren waarmee het blok aan het subframe vast zit zijn nu ook los, dus na aftappen van de motorolie kan het blok eruit gehesen worden. Misschien lukt dat komende woensdag, tenminste als de overburen de motortakel weer even kunnen missen. Op het nylon roostertje van de vulopening en het gaasje van de dop nogal wat condens prut. Ik ga m'n polsen en vingers niet vernielen op de aftapschroef voor de koelvloeistof, in plaats daarvan heb ik met behulp van een los ruitensproeierpompje zo veel mogelijk koelvloeistof uit het blok en de kop proberen te halen. Daar dreef wel wat vettigheid op, dus eigenlijk wel benieuwd hoe de koppakking en het blok er van binnen aan toe is. Misschien geeft de afgetapte olie straks een goede indicatie :roll:
Wordt vervolgd, groet, M.

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Harrie » 09 maart 2014, 01:06

de créme witte drab in de olievulopeningen is "sludge" ; een combinatie van olie en water/koelvloeistof.
Zo te zien niet veel, maar wel een indicatie voor mogelijk een lekke koppakking, of eerder: lekke cilinderbus-voetpakkingen..
Kijk eens hoe de olie er uit ziet na aftappen, dat is een belangrijke indicatie.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 maart 2014, 08:24

Als je veel korte ritjes rijdt dan heb je al snel dit soort drap, dat hoeft nog geen indicatie voor lekke cilinderbussen of koppakking te zijn.
De vraag is of dit blok die papieren voetpakkingen heeft, want daarvan is bekend dat die niet het eeuwige leven hebben en na verloop van tijd voetlekkage veroorzaken :x Misschien is die tijd nu gekomen :cry:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 09 maart 2014, 20:52

Aan de peilstok laat zich niks bijzonders aflezen, maar inderdaad geen garantie dat er geen lekkage geweest is.
Vandaag de wagenbodem ontdaan van alle plastic doppen en de pluggen voor de vloerbedekking, en resten van de taaie mastiekmat tegen het schutbord.

Bij het losse plaatwerk restte nu alleen het kofferdeksel nog. Daarvan eerst de gasveren losgemaakt van de carrosserie, vervolgens twee bouten van de scharnieren er helemaal uit en de twee andere enigszins los. Zo'n kofferdeksel weegt inclusief wissermotor nogal wat, maar op de kofferbodem zittend, de dekselonderrand op de knieën rustend en één hand eronder om wegglijden te voorkomen, lukte het om de twee resterende bouten eruit te draaien, waarna het geheel er voorzichtig uit getild kon worden. Kruiskoppen waarmee de gasveersteunen en stootrubbers aan het deksel zitten zijn erg roestig, en moeten een tijdje in de kruipolie om ze niet kapot te draaien.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 maart 2014, 19:07

Ben aan het rondkijken naar puntlasboren en -frezen, om de komende weken ook met benodigde stukken uit het donorchassis aan de slag te gaan. Frezen werken volgens de beschrijving op RUSTBUSTER om de las heen, in zachter materiaal als de las zelf. Ik zou denken dat hierdoor aan de ene kant de belasting voor m'n polsen minder is (hou ik het langer vol), maar dat de boorgaten wel ietsje groter worden. Is dat een probleem, wat kun je aanbevelen? Materiaal moet geschikt zijn voor een gewone boormachine trouwens.

http://www.rustbuster.nl/Plaatwerken/Pl ... dschap.htm

Autogereedschap.com heeft ook setjes van beide:

http://www.autogereedschap.com/a-289064 ... r-set-bgs/

Ik lees graag jullie eigen ervaringen! Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor 305 friesland » 10 maart 2014, 19:15

Tip om te kijken wat de witte smurrie is wat ik nog wel eens doe is proeven ,is het zoet dan is het zeker kvs ,is dat het niet dan is het condens .
er zitten altijd wel een paar druppels los onder het deksel zodat je geen olie hoeft te proeven.
Ja mischien een onnozele manier maar werkt perfect zo heb ik het bij trekkers al veel vaker kunnen oordelen wat het is.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor tout est beau avec une... » 10 maart 2014, 19:28

Hmmmmm....

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het proeven van witte smurrie. (geen enkele witte smurrie eigenlijk..)

M.Vr.Gr. Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor eas1964 » 10 maart 2014, 19:58

:mrgreen:
Afbeelding
Avatar gebruiker
eas1964
 
Berichten: 452
Geregistreerd: 06 mei 2012, 11:08

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Jineuf » 10 maart 2014, 20:41

305 friesland schreef:Tip om te kijken wat de witte smurrie is wat ik nog wel eens doe is proeven ,is het zoet dan is het zeker kvs ,is dat het niet dan is het condens .
er zitten altijd wel een paar druppels los onder het deksel zodat je geen olie hoeft te proeven.
Ja mischien een onnozele manier maar werkt perfect zo heb ik het bij trekkers al veel vaker kunnen oordelen wat het is.


Doe dit maar niet meer...
WIKIPEDIA
: Oplossingen van water en di-ethyleenglycol worden gebruikt als koelvloeistof (antivriesmiddel).

Toxicologie en veiligheid

Di-ethyleenglycol is schadelijk bij opname door de mond, en kan effecten hebben op het centraal zenuwstelsel, de lever en de nieren. Vooral bij kinderen en nierpatiënten kan een blootstelling aan di-ethyleenglycol levensgevaarlijk zijn.
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Gino » 10 maart 2014, 20:42

Met een puntlasfreesje ( dat zoals die van eur.17,50 bij rustbusters) werk ikzelf ook wel.

Het mooiste werkt dit met voorboren (kort boortje 3-4mm) van een putje in het midden van de weg te halen puntlas.
Zo loopt de centerpunt niet zo snel weg tijdens wegfrezen.

Truck is wel om niet te snel te draaien met dit freesje in de boormachine.

Als je alleen de te verwijderen plaat wegfreest houd je géén gat in het onderliggend plaat over.
Hoogteverschil wegslijpen : klaar.

Gaat je lukken !

Succes, Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 10 maart 2014, 21:58

Een toef opgeklopte "witte smurrie" is op een beker sterke koffie best lekker hoor... :idea: :lol:

Bedankt voor de tip Gino! Kan nu niet overzien of hier en daar nog gezaagd moet worden, maar ik zou de te separeren delen liefst zo gaaf mogelijk "uitbenen" om ze later onvervormd op de S te kunnen (laten) overzetten.

Ook: omdat kant-en-klaar plaatwerk toch steeds zeldzamer wordt loont het de moeite er zo veel mogelijk van te bewaren. Op die manier hoeft er later maar weinig met de ijzerboer mee, en wie weet kan ik een ander er blij mee maken. Het PCN-magazijn er ook nog.... :wink:

Harrie meldde eerder al dat de opgelopen schade aan de donorkoets ernstiger kan zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. Het viel me dit weekend op dat het dak een lichte golving vertoont, alsof de plaat wat op spanning staat, misschien doordat de rechter B-stijl door de vervorming van de dorpel iets opgeduwd is :?: Groet, M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 12 maart 2014, 00:43, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor 403diesel » 10 maart 2014, 23:40

Een puntlasfrees werkt een stuk sneller dat een puntlasboor. Ook moet je voor een puntlasboor eigenlijk een speciale machine hebben met een beugel die het boortje fixeert. Ik heb zo'n puntlasboormachine en vind het eigenlijk een onding. Duurt veel te lang, vreet boortjes je moet veel koelen en hebt, ondanks dat de beugel zou moeten fixeren best een behoorlijke kans dat de boor wegloopt zodra de boor iets scheef gehouden wordt. Er zullen best betere puntlasboormachines zijn, maar die zijn erg duur.
De boortjes zijn ook wel in een gewone boor te gebruiken maar centreren is wat lastiger en het centreerpuntje aan de boor boort ook een stukje in de plaat die je wilt behouden.

De freesjes werken vrij snel, alhoewel snel ook weer betrekkelijk is door de grote hoeveelheid gebruikte puntlassen in een plaatdeel. De gaten die je krijgt zijn iets groter dan bij een puntlas boor. Op zich zijn ze middels proplassen best goed dicht te krijgen, mocht je beide delen weer willen gebruiken.
Voorboren zoals Gino al meldde is het beste. Ik wil ook vaak met een scherpe centerpons een putje in het midden van de las slaan als de situatie het toelaat (dat de boel nog een beetje stevig is zodat je niet de boel krom slaat); werkt wat sneller.

Naast een laag toerental van de boor geeft ook smering en koeling (spuitbusje boorolie of desnoods motorolie) een aanmerkelijk langere levensduur aan de freesjes.
Soms is (door roest bijvoorbeeld) lastig te zien waar de puntlassen zitten. Je kunt dan, als het deel niet meer gebruikt wordt, deze van de onderplaat afstropen zodat je makkelijker kunt zien waar de delen op elkaar gelast zitten. Bij sommige merken (oudere fiat's onder andere) het je haast geen puntlas frees nodig. Als je een beginnetje hebt pel je de delen makkelijk van elkaar en springen de lassen los. Bij Peugeot zit het net steviger.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jan-03 » 11 maart 2014, 08:58

Die puntlassen zijn inderdaad soms moeilijk precies vast te stellen. Ik heb geen freesje maar deed het met een 3 mm boortje die in een houdertje zit..
Die past dan in een lichte schroefmachine die laagtoerig is..
Elektrisch gaat vaak te snel.. Dan een dikkere boor die ik zelf slijp.. Het middenpuntje laat ik staan en is bot.. Je raakt dan de onderliggende plaat wel maar de boor kan er niet inlopen..
Maar een kant en klaar frees-setje zal nog makkelijker werken misschien..
Je hebt veel licht nodig Marcus om goed te kunnen zien of je in het hart van de puntlas boort..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 maart 2014, 18:04

Bedankt allemaal :!: Op de Rustbuster site werden jullie tips bij de verschillende gereedschappen en werkzaamheden allemaal bevestigd.

Als het een beetje te doen is volg ik het advies van Gino omtrent het voorboren met een korte dunne boor, om de centerpunt beter op z'n plek te houden, met name in lastige hoeken handig. Bij verwijdering van de rotte vloerplaten van de Ami is destijds de lasnaad eerst ook nog blank geborsteld om onder lak, roest, smeer en kitranden geen laspunten over te slaan.

Boren bij lage toeren, niet te veel druk, daarbij de boor het werk laten doen, zodat het achterliggende deel niet vervormt. Zoals je op de verschillende foto's hebt gezien heeft de S nogal wat donorblik nodig, dus zeker in het begin kalm-aan :wink:

Vanmiddag iets eerder naar huis gegaan, om onderweg bij gereedschappengroothandel Bus op Driebond-Groningen een freessetje te bestellen. Met een beetje geluk kan ik ze vrijdag ophalen, samen met een spuitbus of knijpfles smerende/koelende boorvloeistof. Bij de AVA op hetzelfde industrieterrein lekbakken voor koelvloeistof en de motorolie gehaald, en een carterstop-sleutel.

Verder had ik achterste remblokken voor de 306 nodig, besteld in Winsum, morgen op te halen.

Bij de DHZ in Leens een laatste boodschap: een tweede stuk betonplex, vier wielen en bevestigingsmateriaal gekocht, om straks het blok van de S op te kunnen zetten. Karretje ga ik vanavond in elkaar zetten, en gedurende de avond en nacht laat ik van de S de olie alvast uit het blok lopen.
Als alles volgens plan verloopt kan ik morgen het blok eruit vissen :!:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 maart 2014, 23:58

Buiten een stevig plateautje voor het blok vanavond een paar onderdelen van rond de motor schoongemaakt. Bijzonder smerige carburateur uitwendig, alle slangklemmen ervan behandeld, brakke uiteinden van de koelslangen gesneden, drie ontbrekende ringen onder de bevestigingsmoeren erbij gezocht, en het gaaszeefje van de carterontluchting en het ronde rooster van de olie vulopening gereinigd. Dat ziet er al een stuk beter uit. In mijn voorraad blijkt voor dit type carburateur al heel lang een (inmiddels vergeten) pakking-set te zitten :D

Aan het eind van de middag al de stop heel langzaam uit het carterdeksel gedraaid, om goed te kunnen zien of er voor de olie ook koelvloeistof uit zou lopen. Dat viel gelukkig 100% mee, maar de eerste olie wel dik en wat klonterig door vervuiling. Aan het magneetje van de stop geen slijpsel, eerder een teerachtige prut, net dikke stookolie. Kennelijk is al heel lang geen oliewissel toegepast, maar gelet op de algehele conditie van de wagen verbaast het me niks... :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor 403diesel » 12 maart 2014, 00:12

Mooi hondje heb je gemaakt. Ze zijn ook standaard te koop bij de bouwmarkt maar dit is van berkenplex. Betonplex is veel sterker en je hebt gelagerde wielen. Ook veel beter.

Die dikke drab in het carter is minder. Je kunt het beste "even"? de pan er onderuit halen en goed schoon maken. Het liefst voordat je de motor eventueel op zijn kant legt zodat die drab niet in de rest van de motor komt.
Iig mooi dat er geen liters KVS mee kwamen.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 maart 2014, 00:56

Ik zal het carterdeksel eraf schroeven en schoonmaken alvorens 'm op het hondje te zetten, dus als het blok nog in de takel hangt. Tevoren moet ook de aftapschroef (onder het cilinderblok) er nog uit om de resterende KVS op te vangen. Ik kan er nu slecht bij, en onvoldoende kracht zetten.

De plaat is heel stevig en mooi glad, zodat eventueel lekkende vloeistoffen er niet zo gauw in trekken.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jan-03 » 12 maart 2014, 08:47

Kan gelijk mee met de afwas Marcus!!! :mrgreen: Ik had je graag even langs gekomen maar moet deze week gebruik maken van het mooie weer..
Ik ben een dakkapel aan het bouwen en dus moet die eerst af..
Wel lekker werken hoor met zo'n voorjaar.
Olie op tijd verversen word vaak overgeslagen, helaas ook bij jou S.. :cry:
Blok moet eigenlijk goed doorgespoeld denk ik..
Onder het carterdeksel zal ook nog wel het een en ander aan vuil schuilen..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 maart 2014, 10:29

:D Eega vind het wellicht prima als je haar de keuken onder smeert, maar hier doen we dat niet hoor, ben netjes opgevoederd vroeger :mrgreen: Niet luisteren naar mem was meteen een schop onder je kont of een flik om de oren :lol:

Groot gelijk, van dit voordeeltje met het schitterende voorjaarsweer moet je goed profiteren!

Alle olie is ondertussen wel uitgelopen, dus vanmorgen de stop er weer in gedraaid, diesel van de oprit gereden, en het witte casco dwars achterin de carport getrokken, zodat de garagedeur vrij kwam om de S even de straat op te duwen, te keren en nose-first weer in de garage te zetten voor de liftactie straks.

Motor doorspoelen, tja, hoe en met welke vloeistof doe je dat eigenlijk?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor 403diesel » 12 maart 2014, 11:57

Je hebt engine flushes bij de automaterialenzaak die je bij de olie moet toevoegen en de motor vervolgens een kwartier laten draaien. Enig risico zit daar wel aan; aangekoekte rommel komt los en kunnen oliekanalen verstoppen.
Ik zou dit niet zo snel doen. Straks rustig opbouwend rijden en de eerste paar kee regelmatig olie verversen brengt minder risico met zich mee.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 maart 2014, 12:58

Zal ik onthouden, al hoef ik nu nog niet te beslissen welk blok er mettertijd in komt. Kan kiezen uit deze 1124cc XW3S / 121 motor, met de bestaande 4-bak, óf liever met de voor lange ritten op snelwegtempo zeer aangename 4-bak waarmee de SL in 2005 binnenkwam, óf de van Rudie afkomstige 1360 XY8 / 150 machine met 5-bak.

Na de koffie bij mijn zeer geschikte overburen van Bakker New Holland binnengelopen met de vraag of ze een stief half uurtje hun motortakel konden missen. Nou, dat kon :D Omdat de poten van dat ding niet tussen de voorwielen pasten, de S enigszins aan de kant gezet, zodat de arm er vanaf de zijkant mooi boven paste. Met voorzichtig duw- en trekwerk, en beurtelings de verende koppelingen aan bakzijde induwend lukte het prima om het blok eruit te vissen.

Ook nu lukte het nog niet om de KVS aftapschroef los te krijgen, wel alle boutjes van de carterpan, na eerst het voorscherm los te schroeven. Gelet op de eerste teermassa in de olie niet verwonderlijk dat op het deksel ook slijkachtige drab ligt, waarin ik zelfs dennennaalden aantref. Het is te zien dat die rommel ook in de oliezeef zit. Nee, onderhoud is wel wat zuinig geweest :cry: Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 maart 2014, 20:07

Met een schoongeveegd carterdeksel, en wat andere stukken losjes gemonteerd de motor van de S voorlopig maar even naast de grote broer geparkeerd. De dagelijkse diesel heeft vanmiddag nog z'n nieuwe remblokken gekregen, dus al met al was deze dag goed gevuld. Beetje té goed eigenlijk, gewrichten in vooral m'n rechterhand beginnen weer op te spelen :?

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor jan-03 » 13 maart 2014, 00:09

Mijn Eega ruikt een minuscuul klein benzinedampje op grote afstand..
Geen kans dat ik het aanrecht haal zonder represailles! :D
Mooi dat de dag zo goed verlopen is! Dan kun je de overgebleven pijn makkelijker "velen"!!?..
Dat de kws-aftapbout geen krimp wil geven!!
Mooi duo zo naast elkaar..
Gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Harrie » 14 maart 2014, 18:45

maar goed dat je geen flush gedaan hebt, te beoordelen aan de zooi in de zeef en carterpan...
Je hebt wel weer een berg werk verzet vandaag :wink: grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten