Preparatie 104 S

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor MarcoPeus » 14 dec 2014, 10:16

Dan maar de lucht in Marcus en opstapelen middels een 2/4 kolommer.
Leuk gezicht 2 104tjes naast elkaar, zie je niet vaak meer in NL.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 dec 2014, 10:44

:D Vanmorgen al even op de Servicebox zitten kijken in het carrosserie hoofdstuk. Vergt wel enige studie hoe het plaatwerk is samengesteld, en met welke wijzigingen je rekening moet houden bij de opbouw later, merk ik.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 17 dec 2014, 02:16

Om komende tijd in de garage überhaubt nog iets te kunnen verplaatsen vanavond zo flink geweest het achterste onderstel van de S voorlopig onder de witte GL te monteren. Dat kostte wel wat tijd en moeite, maar verliep verder geheel voorspoedig. Meeste tijd was ik kwijt met het fatsoeneren van alle bevestigingsbouten en ringen, en het tevoren schoonmaken en in elkaar zetten van de bestaande veerpoten.
Nadat de achtertrein en de schokdempers eronder zaten het DBA Bendix remsysteem op de ankerplaten gezet, en de handremkabel aangebracht. De voorste uiteinden liggen nu nog los op de middentunnel. Ook de handrem ligt er nog los bij, want daarvoor moet ik morgen eerst de moer en beide boutjes gaan opzoeken.

Vervolgens de lagerassen iets ingevet, en de wielen met hun remtrommels erop gezet, de buitenste lagers en borgringen er tegenaan, de borgmoeren aangebracht en de stopcups erop. Alles voorlopig, ermee gereden wordt er toch niet :wink: Bij de remtrommels moest de eerste vliegroest er overigens nog wel even af...

Met heen en weer tillen voldoende ruimte gemaakt om morgen aan de voortrein te beginnen. Ook dit gaat om een voorlopige montage, in afwachting hoe de operatie zich verder zal ontwikkelen. Legio mogelijkheden :D
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 17 dec 2014, 23:43

Ook de voortrein zit erop, en toen was het maar een kleine moeite om voor het gemak ook de stuurkolom erop te zetten. Andermaal veel tijd besteed aan het fatsoeneren van alle bouten, plaatjes en ringen. Tevoren de beide wielkasten met een nylon borstel ontdaan van zand en stof, en rondom aan motorzijde de motorruimte een schoonmaakbeurt gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Slechte plekken zijn, vlakbij het schutbord, de bovenplaat van de linker chassissteun tegen de wielkast, een gat bij de rechter steun voor de remleiding tegen de wielkast, en roestvorming onder het (drie?)dubbele plaatwerk links onder het sproeiertankje en rechts onder het chassisplaatje. Bovenranden van de wielkasten waar de spatborden op moeten zijn zeer slecht, en tegen de frontplaat is bovenop alle verbinding compleet foetsie :D

Vanavond aan de schadekant voor proef de beide portieren ingehangen. Dat was geen onverdeeld succes :? Het slot van het achterportier staat iets te ver van de sponning, en wil de slotvanger alleen pakken als ik het portier naar beneden duw. Kennelijk is de koets daar toch iets ontzet, want bovenaan zit tussen de portieren nu al een ruimere kier als wenselijk. Het voorportier zelf past naar behoren, ik hoefde alleen de slotvanger een fractie te verzetten. Heb wel het idee dat met iets bijbuigen van de scharnieren de zaak alsnog in orde te maken is. Langs de dakrand sluit de ruitsponning van het voorportier goed en evenwijdig aan, achter staat het portier naar mijn idee iets te hoog, en achteraan de onderkant wat te ver naar buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 dec 2014, 17:38

Gister aan de rechterkant een set portierrubbers aangebracht om te controleren hoe het losse plaatwerk langs de onderzijde zou aansluiten. Beetje teleurgesteld dat bij beide portieren onderaan een kleine kier tussen het plaatwerk en het rubber open blijft, ondanks de eerdere pogingen ze beter in de sponning te laten passen. Kennelijk heeft de botsing de onderzijde inclusief B-stijl toch iets meer naar binnen geduwd als op het oog zichtbaar :evil:

Vandaag de portieren maar weer verwijderd, en wielkasten, dorpels en bodem schoongemaakt voor zover ik erbij kon. Bij het subframe de ergste vettigheid verwijderd. Tevoren tevens het restant van de voorste remleidingen eraf gehaald. M'n nieuwe setje wartelsleutels kwam me nu al van pas :wink:

Hierbij een flinke serie plaatjes rondom, beginnend bij het rechter voorwiel, helemaal onderlangs, van de naden tegen de dorpels en schutbord, de achterste wielkasten, kofferbodem, en de motorruimte. Van de mankementen een paar detailfoto's. Hierbij gaat het om de resterende schade rechtsachter, dorpeleinden, de roestschade bij de kriksteun linksvoor, bij de achterste spatbordranden, voor onder het sproeiertankje en chassisplaatje, op de rechter B-stijl, op de linker carrosseriesteun tegen de wielkast (diagonaal, waarschijnlijk vloeistof op gelekt), de plaat onder de kriksteun rechts, steun voor de remleiding rechtsvoor, de paravan van binnen, en van de ruitsponning.

Na verwijdering van de achterwielen krijgt dat deel, inclusief onderkant van de kofferbodem, ook nog een schoonmaakbeurt. Daarna wil ik beginnen met de kleine (lak-)beschadigingen aan de carrosserie en roestige plekken blank schuren en opknappen. Ik zag dat naast de oorspronkelijke dubbele ophangpennen van de uitlaat een extra enkel rubber onder de vloer geschroefd is voor een uitlaat met één steun. Die kan er dus wel af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 dec 2014, 18:03

Bedacht me net dat ik het carrosserieverschil links en rechts maar eens moest opmeten. Blijft wat lastig, ik ben als volgt te werkt gegaan: de achterste traverse heeft in het midden een gaatje. Van het centerpunt daarvan tot de binnendorpel rechts meet-ie 62,4 mm, links is dat 62,8. Net voor de B-stijl nam ik de inkeping achter de handremhevel als meetpunt. Rechts tot de dorpel is de breedte 63,1mm, en links 63,5. Werk aan de winkel om de verloren 4 mm terug te winnen dus...
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 21 dec 2014, 18:15

Tja wel wat roest maar het valt me erg mee. Mijn coupe was er veel slechter aan toe.
Veel minder werk dan die van de S. Deze repareren en het chassis nummer overzetten? :D
Gr. T
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 dec 2014, 21:12

Stukken beter als de S in elk geval :wink: Beste beeld waar ik nu mee speel (fluctuerend, dat wel :D ) is dat van de S de voorste wielkasten met (een nieuwe?) frontplaat, en zo mogelijk de dakplaat op de GL koets zou moeten. Dus met behoud van de bij het Nederlandse kenteken horende chassisnummer en oorspronkelijke typeplaatje, en de mogelijkheid om later ook het schuifdak weer in te bouwen.

Mijn l' Expert Automobile 149 toont dat ook de dakplaat zou kunnen worden uitgewisseld. Nog niet tot in detail bekeken of vertaald, maar de tekeningen geven wel een indruk. De "kroon" onder de GL dakplaat is er op zich al geschikt voor, want die heeft op alle plekken vanuit de fabriek al de nodige boutgaten enz.

Vanwege de prima algemene staat bewaar ik van de GL koets liefst de hele achterkant, en de hele bodem t/m het schutbord, de paravan en de voorruitsponning. Nou weet ik dat onderhuids de conditie gemakkelijk kan tegenvallen, b.v. bij de ruitsponning rechtsonder, zie de foto. Het eerste bewijs viel vanavond al bij het afborstelen van de buitenste onderkant van de binnendorpel rechts (eigenlijk niet veel bijzonders aan de hand, op het achterste stuk na dan) en de plekken langs de achterste spatbordranden. Links blijken enkele roestgaten al eens opgevuld met plamuur en overgespoten. De zaak blank makend komen er op minstens twee plekken perforaties te voorschijn, precies midden-boven en onderaan de C-stijl :(
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 dec 2014, 15:26

Wat me nu pas op valt is dat de S het oud model is, maar de SL nieuw model achterlichten heeft....

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 22 dec 2014, 17:40

De S is van '79, eerste uitvoering idd. De witte GL-koets, want die bedoel je denk ik, is van '82 en had waarschijnlijk de geribbelde achterlichten met ingebouwde achteruitrijlampen, en klein dashboard met hoekige knoppen, met een radioconsole onder de kachelbediening enz. Motor was de 954cc XV5 met vierbak, en die staat nu ook bij mij in de garage 8)

Voor mij belangrijkste verschil zit aan het schutbord, d.w.z. de dubbele plaat waar de HRC (bekrachtigd bij de S) op komt, en de S heeft twee tapeinden om het reservoir van de remvloeistof op te schroeven, de GL niet. Het schutbord zelf heeft naar de HRC toe wel de correcte opening, dus plaat uitwisselen of bijvijlen. Verder geen haken om aan motorzijde de geluidsisolatie op het schutbord te klemmen, peuleschil.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 jan 2015, 16:19

Na alle kerstkransjes en oliebollen weer de hoogste tijd voor wat actie dacht ik :wink: Gisteravond de achteras uitgebouwd om vandaag de achterste wielkasten schoon te kunnen maken. Omdat de zaak slechts losjes aangedraaid zat met het al eerder behandelde bevestigingsmateriaal ging dat mooi vlot. Vanmorgen dus de wielkuipen, en hun omgeving, goed schoongemaakt. Niet echt teleurgesteld, want het meeste materiaal ziet er dankzij de coating nog prima uit, maar wel weer een flink roestgat gevonden in de linker steunplaat voor de achteras, aan dorpelzijde. Praktisch onzichtbaar onder aangekoekt vuil en met een gemonteerd onderstel, maar evengoed een te repareren vitale plek. Langs verschillende lasnaden verder slechts oppervlakkige roest, evenals bovenin de veerkokers, wat krassen door het verwijderen van de veerpoten, en bij boringen e.d. zit hier en daar de coating los. Zorgelijk zijn verder de flink aangevreten omslagranden van de spatborden, de uiteinden van de dorpels en rechts het deel onder de bumperhoek. Aan beide kanten zijn de wielkuipen al eens opgeknapt, want onder alle aangekoekte modder kwamen aan de voorzijden stukjes laswerk tevoorschijn. De grote bout voor het vastzetten van de tank is afgebroken, maar die hoop ik er na een kruipoliebehandeling alsnog uit te kunnen draaien.

Plaatjes van de rechterkant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaatjes van de linkerkant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met behulp van een hamer en drevel lukte het ook om voorzichtig van beide achterwielen de slotmoeen los te tikken. Het linker exemplaar zat erg vast, en is dientengevolge praktisch onbruikbaar geworden. De "gewone" wielmoeren zijn in de jaren nogal wat chroom verloren.

Afbeelding

Afbeelding

Bij één van de veerpoten heeft de bovenste schotel kleine roestgaatjes, maar toch stevig genoeg om te bewaren, want nieuwe zijn al jaren onvindbaar. De andere is nog prima, en uiteraard erg blij met dit gereviseerde exemplaar :!:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 07 jan 2015, 22:36, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 07 jan 2015, 21:01

Van dat type velg heb ik twee setjes met naafdoppen en moeren naar het magazijn van de club gebracht. Afgelopen zaterdag. Dus als je er een nodig hebt , geen probleem.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 jan 2015, 22:34

Deze Belgische Amil velgen ben ik best tevreden mee. Het zijn natuurlijk geen nieuwe, met hier en daar wat kleine butsen, paar blaasjes onder de donkergrijze lak, de achterkant donker verweerd, en een beetje oxidatie in de ring waar de (enigszins grauwe) naafdoppen in geklemd zitten, maar van mij mag dat na bijna 36 jaar. Nu maar hopen dat ik de beide voorste slotmoeren ook zonder schade aan de velgen los kan krijgen. Vier goede moeren ter vervanging staan op het verlanglijstje :idea:

Komende woensdag komt mijn reguliere garagehouder even naar de tweeling kijken. Vanmiddag daar een globaal plan van aanpak voorgelegd welke kant ik op wil om er voor het eerstvolgende schorsingsmoment (16-11-2015) weer een nette en veilige auto van te maken. Beste lijkt mij om van de S de prima veerkoker met chassisnummer en het typeplaatje over te zetten op de GL, de aanwezige slechte plekken en schade aan de bodem ervan op te knappen, zodat tenminste de portieren weer netjes aansluiten. Voor dat doel wellicht rechts beide portieren erin hangen zodat meteen het effect te zien is. De oorspronkelijke vorm moet sowieso terug voordat er een "nieuwe" dorpel op komt.

De GL heeft onder de dakrand rondom alle boringen om de slede voor het schuifdak te bevestigen zag ik, en volgens de garagehouder kan vrij eenvoudig de dakplaat worden overgezet. Met de bestaande buitendorpel van de S zal dat ook kunnen.

Vanmiddag gecontroleerd of de te plaatsen brede iode koplampen en de gril in en op de frontplaat passen als de kinnebak ervoor hangt, en dat blijkt geen probleem, want ook hier zitten alle benodigde boringen er standaard al op. Wel is een aanpassing nodig om het bekrachtigde remsysteem fatsoenlijk op het schutbord te krijgen. Bij de GL is de opening en bevestiging op de dragende plaat aan motorzijde anders, en voor het hoger geplaatste reservoir zitten er geen tapeinden voor de beugel op. Wat ook niet past zijn het oude type achterlichten. Bij de GL is de opening groter/vierkanter, en de verticale beugel erachter is van een ander model. Aanpassen kan, maar heeft geen prioriteit. Welk subframe en motor & bak erin komen hoef ik nu nog niet te beslissen. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 jan 2015, 13:51

Nou, Klaver sr heeft de beide wagens uitgebreid bekeken, voor zichzelf een serie foto's gemaakt, ik heb alle slechte plekken aangewezen, en tijdens de inspectie hopelijk voldoende tekst en uitleg gegeven over wat de bedoeling is. Na contact met de beoogde reparateur krijg ik een globaal plan aangaande het uit te voeren snij- en laswerk, met een prijsopgaaf, al dan niet inclusief spuitwerk. Zeer benieuwd!

Afgelopen weekend mezelf extra verzekerd van een passende montage van het oude type dashboard mét de bestaande stuurschakelaars, de aanjager, de kachel en de schuifdakslede. Bij de GL is de onderliggende kroon van het dak vanuit de fabriek al helemaal voorbereid, op 1 ontbrekend tapeind na, pal achter de voet van de binnenspiegel.

Dan dit: Omdat praktisch alle nylon cups in de koppelingen tussen pook en versnellingsbak te ver zijn uit gelubberd ben ik er wel nieuwsgierig naar of je die cups ook los kunt bestellen, of juist geheel met (verstelbare) schakelstangetjes nieuw moet kopen?

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 jan 2015, 22:06

Overmorgen is het magazijn weer open, dus zaterdag misschien de reis maken om te speuren naar materiaal als een nieuwe frontplaat, vervangende schijfjes voor de onderkant van de achterste spatborden, die onder de bumperhoeken dus, en een goede rechter dorpel is eventueel ook niet verkeerd...
Vier Amil wielmoeren staan ook op het lijstje, kunnen de slotmoeren de prullenbak in.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 19 jan 2015, 18:20

Ik heb laatst de twee kleine schakelstangen bij het magazijn gekocht.
Volgens mij hadden ze er nog meer.
Ik heb twee setjes wielmoeren achtergelaten en een nieuwe set slotmoeren. Qua plaatwerk hebben ze niet veel nieuw spul.
Bij mijn coupe heb ik alle schakelstangen nieuw en de kunststof lagerbussen van alle draaipunten dat schakeld echt super strak.
Gr. Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2015, 18:33

OK! Maar weet je of die busjes los te krijgen zijn, of enkel mét de schakelstangetjes? Zaterdag niet naar magazijn geweest. Plan is nu om de 7e die kant op te gaan.

Materiaal wat je nu gemonteerd ziet zat op de S al met 7 tie-rips aan elkaar vast meen ik, dus dan weet je 't wel; VAGE SOEP :D
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 19 jan 2015, 21:23

Nee de kunststof busjes kan je niet los krijgen.
Het verstelbare uiteinde van het lange stangetje wel maar dan heb je een kant nieuw en de andere kant oud :twisted:
Bij serie04 hebben ze de stangetjes ook. Kost geloof ik een euro of 15 per stuk.
De lagerbussen van de pook, en de overbrengingen op de bak en het subframe zijn ook nog goed te krijgen.
Op de overbrenging op de bak zit zo'n rechthoekig kunststof blokje dat ook steeds dunner word. Die heb ik ook in de bak met schakelstangetjes bij de club zien liggen.( het blokje en het asje) is ook de moeite waard om te vervangen.

Gr,

Tjard
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jan 2015, 22:30

Ja klopt. Op al die onderdelen fris materiaal geeft een strakke bediening van de bak. Het kunststof in dit geheel wordt mettertijd te ruim, en genoemd blokje te dun. Heb ondertussen vier verschillende motoren staan en een stuk of wat stuurhuizen waar ook nog een en ander op zit :oops: Ik hoop voor de 7e de nu al beschikbare spullen op herbruikbaarheid te hebben gecontroleerd. Gewoon het beste er uit zoeken en/of het magazijn ervan af helpen :wink:

Met de lagerbussen van de pook bedoel je de beide kunststofringen aan weerskanten?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor lionceau » 19 jan 2015, 23:34

Ja, maar het zijn geen ringen maar kraagbussen.
http://www.serie04.com/fr/boite-de-vite ... xxxxx.html
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jan 2015, 02:58

Bedankt! Nummers ga ik noteren :idea:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 jan 2015, 13:58

Vanmorgen voor het schakelsysteem en koppeling al wat boodschappen gedaan bij Série -04. Kostte wel wat tijd om de afwikkeling rond te maken, want dat was al weer een tijdje geleden :oops: Korte instelbare koppelingen voor de selecteurstang hebben ze (momenteel) niet meer, dus die zou op 7 februari uit Maasbommel moeten komen.

Voor de 205 bestaan wel aparte nylon bussen en opsluitclips voor de onderste schakelstang (nr 9 en 10 op de tekening), maar geen idee of dat ook op een stang voor de 104 zou passen:

http://img1.serie04.com/19353-thickbox/xxxxx.jpg
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 jan 2015, 18:57

Een rondje "langs de velden" leert dat er nog wel wat keus aan materiaal aanwezig is, want op zowel de originele XW3S machine als de beoogde XY8 donor (boven) zitten onder de schakelvork-assen nog de verbindingshefbomen met hun nylon "meeneem" blokje. Hoe de kraagbussen rond genoemde assen eraan toe zijn is afwachten.

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag van het GL subframe het stuurhuis (onderste) verwijderd, waar dus ook e.e.a. nog op zit, samen met de korte instelbare selecteur-hefboom. De bus op de langere ook instelbare schakelhefboom zat al met drie elektriciteitsdraden op de schakelvork "vast", dus dan weet je het wel; helemaal ruim gesleten. Die op het stuurhuis van de Style Z uit Assen is stukken beter.

Het restant van de afgeslepen GL selecteurstang heb ik uit z'n hevel getrokken na uittikken van beide borgpennen. Bij Serie-04 vanmorgen een nieuwe schakelstang besteld, want van de bestaande op het witte casco op de eerdere foto's is de voorste bus ook helemaal versleten.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor Rudie_Krämer » 21 jan 2015, 20:24

Ik heb ook nog asrdig wat van dat materiaal liggen, ik zal as zaterdag ff verzamelen

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Preparatie 104 S

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 jan 2015, 23:25

Goed idee! Vraag: weet jij voor de vuist weg of het subframe van een XY8 met 5-bak op zichzelf probleemloos onder een '82er GL koets gezet kan worden? Uit een van jouw oudere berichten en het WPH meen ik me te herinneren dat, omdat de 5-bak langer is, uit de horizontale strook tussen de rechter carrosseriesteun en de voorzijde van het subframe een gedeelte van ongeveer 15cm (maat van de bak + steun = ongeveer 13 cm, + voldoende speling) weggezaagd moet worden. Ik weet echter niet of aan die kant aan de wielkuip zelf ook nog een soortgelijke uitholling moet komen voor de bak en z'n subframesteun.

Komend weekend van plan om het XY8 / 5-bak subframe te scheiden van het blok en te kijken hoe alles past. Daartoe vanavond de koets op vier steunen gezet met de voorwielen net vrij van de grond. Toen aan de voorkant de stabilo losgehaald om de spanning van de draagarmbussen te halen, de bevestigingsbouten daarvan verwijderd, de stuurstang uit de flector getrokken, het schakelmechanisme van de achterbalk los en toen het complete stuurhuis laten zakken. Met wat heen en weer wrikken de beide draagarmen vrij gekregen. Toen de zes bouten van het frame uitgedraaid, waarna ik het XW3S subframe frame er zó tussenuit kon pakken.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten