104 laat het afweten

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

104 laat het afweten

Berichtdoor M. van der Meulen » 23 apr 2006, 23:29

Na mijn, overigens zeer prettig, bezoek aan klussende Edzo was ik net Den Ham voorbij en daar was het weer zover. Geen brandstof in het filter, met een aantal kunstgrepen weer op gang geholpen. Na zo'n twee kilometer weigerde de motor opnieuw.

Deze keer had ik de mazzel dat mijn Hamse familie een kwartier later langskwam op weg naar een lekkere hap. Naar huis gesleept, hele brandstofsysteem met perslucht doorgeblazen, geen resultaat. Enige spelbreker die na alle pogingen nog overbleef was de benzinepomp. Eerst lekker gegeten, daarna deze gedemonteerd, helemaal uitelkaar genomen en toen was de oorzaak ook meteen duidelijk.

In de pomp zitten twee kleine rubber afsluitklepjes die kennelijk hun werking verliezen als er ook maar een beetje gruis en roestschilfers in terecht komen. Pomp van weerskanten doorgeblazen zodat alle rommel er tussen uit geperst werd. Pomp inelkaar gezet, op de motor gemonteerd.
Nog geen resultaat, maar nu bleek dat ik in het schemerdonker het filtertje van de carburateurinvoer achterstevoren had ingebracht.

Na nog een vergeefse poging wat benzine direct in de carburateur gegoten en eindelijk sloeg de motor aan. Pomp werkte ook perfect, mooi heldere vloeistof, de motor draaide perfect. Toch de tank maar eens helemaal spoelen en een extra filter monteren vóór de pomp, wat dit blijft een doffe ellende zo.

Afijn, toch mét 104 thuisgekomen, morgen kentekenplaten halen en wachten op een afspraak met de taxateur. Weet ik meteen wat voor premie ik ga betalen, zal wel meevallen denk ik.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 24 apr 2006, 00:13

ojee,.....jammer Marcus, maar gelukkig heb je het weer voorelkaar. Was leuke bezoekje inderdaad, de volgende keer een paar plaatjes schieten, zijn we nou vergeten.

Als je nog es een probleempje hebt, en je bent een beetje in de buurt: gewoon bellen hoor. Gelukkig was je nu dicht bij Den Ham....

groeten, edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

104 laat het afweten

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 apr 2006, 12:47

@Edzo

Vanmorgen de 104 meegenomen naar het werk, geen storing meer gehad.
Vanmiddag ben ik vrij en wil ik het mooie weer benutten om de tank te spoelen.

Gister tegelijk met het ophalen van de kentekenplaten ook een nieuw filter gekocht. Het is mijn bedoeling dit vlakbij de tank te monteren. Op die manier krijg ik in elk geval geen troep meer in de pomp, want deze is daar heel gevoelig voor. Ik heb nog niet gekeken of er voldoende ruimte is in het slanggedeelte tussen tank en leiding maar dat zie ik straks wel. Het is een wat groter exemplaar, misschien kan ik hem als het niet past omwisselen met het kleinere filter bij de brandstofpomp. Wil het spoelen niet goed lukken met de tank aan de wagen dan zal ik hem helemaal uitbouwen, lijkt me niet zo'n vreselijk moeilijke klus. Zal vooraf de technische handleidingen erop nakijken.

Is het gordelverhaal bij de 205 turbodiesel goed afgelopen?

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 25 apr 2006, 16:56

goed idee, ja, een filter voor de pomp, maar het zal niet zoveel uitmaken of hij dicht of niet dicht bij de tank zit denk ik. Het lijkt me handig om hem op een goed bereikbare en zichtbare plaats te hangen.

@ gordelverhaal: ja, hoor, gelukt, andere gordel in de oude oprolautomaat gezet, en klaar. :mrgreen:
groeten, edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 30 apr 2006, 17:04

Vanmiddag een drietal kleine onderdelen, te weten de remluchtsproeier, de accelleratiepompinjecteur en het vlotterventiel van de carburateur uitgewisseld met die van de originele. Ook de sproeier van het verrijkingsmechanisme gedemonteerd en schoongemaakt. Wou toch eens proberen zelf de motor goed te laten draaien. Het was mogelijk dat deze onderdelen met een zeer fijne doorlaat vervuild waren met drab uit de tank. In het filter bij de tank zit ondanks de tankspoeling weer een bruine aanslag.

Na even starten sloeg de motor goed aan en bleef ook netjes draaien. Ook een testrit met een beetje extra gasgeven verliep goed. Nu maar hopen dat het euvel is verholpen, komende woensdag komt de taxateur op bezoek en dan is het wel zo prettig als de wagen goed loopt!

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor jeroen104 » 30 apr 2006, 17:08

das toevallig. Ik krijg morgen als het goed is ook het carburateur revisiesetje binnen. Dit heft waarschijnlijk de problemen op mbt het starten.

Gr. Jeroen
jeroen104
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 28 dec 2005, 20:54

Berichtdoor M. van der Meulen » 30 apr 2006, 18:25

Tijdens een tweede rit op een stil weggetje in de buurt sloeg de motor tóch weer af. Ditkeer geen brandstof in het filter tussen pomp en carburateur. Blijkbaar nog steeds vervuiling in het systeem. Als het in de tweede helft van deze week mooi weer wordt haal ik het hele brandstofsysteem los, pomp uitelkaar en leidingen met perslucht doorblazen. Ook de tank eronder vandaan om deze nog eens te spoelen en het vlotterhuis na te kijken omdat de brandstofmeter op 0 blijft staan. Eventueel laat ik het revisiebedrijf de carburateur reinigen, in de hoop dat ik eindelijk van deze storingen af ben. De 104 rijdt verder prima, dit bederft een beetje m'n plezier en doet afbreuk aan het vertrouwen in een langere trip eind deze maand.

@Jeroen: Zal het vast beter van worden. Laat maar weten hoe een en ander in z'n werk gaat. Welk type carburateur heeft jouw 104? De mijne komt van het XW7 blok uit de 205, het aluminium typeplaatje is helaas afgebroken. Als ik het handboek erop nakijk zou het een Solex 32PBISA 12 moeten zijn, de originele is een -7, bijna identiek, maar een aantal afstelwaarden verschillen van elkaar.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten