tankspoeling en filters

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

tankspoeling en filters

Berichtdoor M. van der Meulen » 25 apr 2006, 16:24

Dat ging gemakkelijk. Aftapbout uitdraaien en de nog aanwezige brandstof
in een teil laten lopen. Zat iets meer in dan ik dacht, dus halverwege stop d'r weer in en de teil in een emmer legen. Ondertussen de auto een beetje heen en weer schommelen zodat alle gruis zich makkelijker in de vierkante uitstulping van de tankbodem kan verzamelen. In de straal is niks te zien, maar als de brandstof in de teil tot rust komt kun je zien dat zich een dun laagje fijn gruis of roest op de teilbodem aftekent. Geen overbodige arbeid dus! Schone benzine (+/- 5 liter)via een trechter met een stuk slang door de vulopening gieten en opnieuw aftappen. Dit voor de zekerheid nog maar eens herhalen.

Aftapbout plaatsen met een nieuwe ring, vervolgens het bij de pomp aanwezige filter wegnemen en in de emmer met brandstof uitspoelen. Daarna het oude filter op het stukje slang tussen tank en leiding aangebrengen. Daar is niet veel ruimte, het nieuw gehaalde filter is iets te groot om op die plek te monteren. In plaats daarvan heb ik dit tussen de pomp en de carburateur aangebracht.

Tenslotte alle verzamelde benzine door een schone doek op een trechter in een jerrycan gieten, en vervolgens in de tank. Nog even controleren op eventuele lekkage, starten, en kijken of het nieuwe filter zich netjes vult met brandstof. Alles oké. Hopelijk is het vervelende probleem nu opgelost en laat de 104 me niet weer staan!

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten