Toch de tank gekocht

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Toch de tank gekocht

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 mei 2006, 12:31

Vanmorgen al vroeg uit de veren om deze mooie dag nuttig te besteden. Rustig begonnen, iets voor negenen naar Franse Auto gereden om de (gereserveerde) tank van de door Edzo getipte te kannibaliseren 104 GL te bekijken. Van buiten net erg netjes, had ik ook niet verwacht, maar in acceptabele staat. Is een kwestie van reinigen, aanwezige oppervlakte-roest wegborstelen en een lakbeurt. Belangrijkst is natuurlijk de binnenkant. Deze is nog als nieuw, en bij het aanzuigpunt zelfs voorzien van een soort rechthoekig bolzeefje. Bij de originele ontbreekt dit zeefje, heeft er óf niet ingezeten óf is in de loop van de tijd volledig weggekankerd. Ben er wel tevreden mee, kostte 25 euro.

Dit exemplaar wijkt op een aantal punten af van de originele. De ontluchting vindt plaats via een aparte slangaansluiting naast de vulopening. Is niet zo'n probleem, een eindje slang zat er nog op, ik heb alles er even afgehaald, schoongemaakt, nieuwe klem d'r om en vervolgens in het loze uiteinde een passende plastic dop gedrukt, afgeklemd door een tweede klem. De ontluchting van mijn 104 vindt plaats door een in de vulslang gemonteerde kleinere slang, dat kan ik ook rustig zo laten, denk ik. Verder beschikt deze tank niet over een aftapschroef aan de onderkant.

Komende dagen rustig mee aan de slag, ik zal eerst de tank wat verder leegrijden om niet zoveel benzine te hoeven aftappen voor ik de tank er onder vandaan haal en de nieuwe ga bevestigen.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 06 mei 2006, 17:28

Mooi dat je nog wat aan de tip hebt! En zeker dat er nog zo'n nette tank onderhangt ook. Nou,met dit mooie weer krijg je de oude tank benzine wel leeg toch??? :mrgreen:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 mei 2006, 18:01

@Edzo; Een eindje rijden met dit weer is natuurlijk heerlijk, vooral in de vroege avond. De warmte is dan een beetje weg, zo tussen 7 en 9 is het fantastisch!

Ik denk dat ik de tank nu al kan legen, de nieuwe is praktisch klaar. Ging sneller dan ik dacht. Eerst helemaal schoongemaakt, daarna met een staalborstel de ergste plekken op de niet met coating beschermde bovenkant bewerkt, toen met twee hulpstukken op m'n boormachine de bovenkant blankgemaakt en met de schuurmachine nabewerkt. Ontvet en ingespoten met primer, laten drogen en afgelakt met matzwarte spuitlak. Kan eventueel voor extra bescherming nog een tweede laag aanbrengen. Dan nog de twee rubbers welke de kofferbodem raken er opnieuw oplijmen.

De onderkant laat ik zoals-tie is, hoeft alleen maar een nieuwe laag zwarte tektyl op, daar ga ik nu mee beginnen. Dan kan wat mij betreft de oude d'r af, nieuwe d'r op en meteen maar volgooien dacht ik. Ik moet nog wel de vlotterarmen vergelijken op lengte, de nieuwe heb ik er zó ingedaan zonder dit te controleren. Zal niet veel schelen denk ik maar een grotere afwijking geeft natuurlijk op de meter ook een iets afwijkende stand.

Vandaag nog wat leuks ondernomen met de 205jes? Ik meen ergens gelezen te hebben dat er vandaag in Veenendaal? een evenement was voor de 205 divisie.

Lees het straks wel, groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 06 mei 2006, 19:49

Die meeting in Veenendaal is pas de 20ste ! :D Nee, vandaag maar in de kano gesprongen en een rondje hier in de buurt gepeddeld.... lekker man !

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 mei 2006, 20:42

En rood als een kreeft weer thuisgekomen zeker? :mrgreen:
Mijn klus met de tank is klaar, even een bakje koffie, en dan straks een rondje rijden. Richting Midlaren denk ik, mooie omgeving, weids uitzicht over de Onnerpolder. Morgen lekker luieren, anders is het veel te gauw weer maandag!

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Je tank

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 mei 2006, 21:10

M,

Er zijn twee modellen tanks, oud en nieuw model, die verschillen vwb de aansluittuit in het carrosserie.
Ik heb wel eens een nieuw model op een oud model gezet, maar andersom niet.
Ik weet niet of je een oud of nieuw model (auto en/of tank) hebt.
De aansluit tuut kan je volgens mij ook niet eenvoudig omwisselen.

Probeer eerst even of ie past voordat je hem verder gaat opknappen

Groeten Rudie
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 06 mei 2006, 22:11

@Rudie;

Was in dit geval niet zo'n groot probleem. De auto is van 1978, de tank van '83er GL. Het grootste verschil bij de tanks zit 'em in de ontluchting. De vulslang op zich heeft dezelfde passing, maar de oude tank heeft binnen de vulopening een buisje waar de door de vulslang lopende ontluchtingsslang op aangesloten moet worden.

Bij de nieuwere tank is naast de vulopening een apart buisje óp de tank gezet, zodat bij deze de ontluchtingsslang naast de vulslang bevestigd moet worden. Heb ik opgelost door er een blind stukje slang op te monteren, afgesloten door een geklemde plastic dop. Beide tanks zijn verder qua vorm en bevestiging precies gelijk (gelukkig maar!), ook de uitloop naar de leiding en de plaats van de vlotter komen overeen. Alleen de aftapschroef heeft de fabriek laten vervallen.

Bij montage van een oude tank op een nieuwere wagen, van naar ik aanneem ná 1982, heb je dus wél een probleem, omdat je dan wellicht de ontluchting niet kunt aansluiten zonder de juiste vulslang of tankopening op de carrosserie met de apart aangesloten ontluchting. Was dat bij jou het geval? Dan kom je er inderdaad niet onderuit voor deze aansluiting nieuwe onderdelen te kopen, denk ik.

Net een mooie rit gemaakt, mijn 104 loopt nu als een trein. Mettertijd wil ik eens een andere brandstof proberen, met eventueel een lood-vervanger, zodat ik kan ontdekken of dit met mijn wagen wat uitmaakt.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 07 mei 2006, 12:57

De tuit aan het einde heeft wat ander afmetingen (de oude is wat dieper dus een nieuwe tank tuit is bij oud type te ondiep en past niet echt lekker). Ik ben niet zo kritisch dus heb hem met wat langere parkers toch vast gezet. De rubberen vulslang van het oude type is niet meer verkrijgbaar dus ik moest wel.

Of het met loodvervanger wat uitmaakt weet ik niet, ik heb er in iedergeval niets van gemerkt ( zoals ik al zei ik ben niet zo kritisch en let er eigenlijk ook niet zo op).
Ik rij gewoon zonder loodvervanger, de lichtmetalen cilinderkoppen kunnen aardig wat hebben, maar ik verwissen de afgelopen jaren motoren om de 10000 km, dan probeer ik weer eens wat anders.
Van 1124 naar 1360 80pk, daarna rally blok 1360 op LPG, nu zit er een 1360cc 60pk op LPG (gare nokkenas en versnellingsbak) en nu ligt er een 205GR blok klaar. Die 10000 km houdt hij het op LPG zonder prolbemen uit. Nou ja die 205 blokken kunnen sowieso zonder loodvervanger.

Ik denk dat als je 1 op de 3 keer loodvervanger tankt voldoende is, volgens mij kan 1 op de 5 keer ook. Maar ja het is maar hoe zuinig je bent op je autootje (ik niet zo)
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 mei 2006, 20:42

Ik ben niet van plan veel aan mijn 104 te wisselen, het weer rijklaar maken was al met al duur genoeg. Ik ga er zeker geen opgevoerd monster van maken, daar is zo'n SL gewoon niet voor gemaakt. Bovendien laat ik alles liefst zo origineel mogelijk. Hooguit een andere vierbak of de originele er weer onder. De huidige van een 205 afkomstige maakt wat te veel bijgeluiden. Ook de overbrenging van de snelheidsmeter wijkt met deze bak wat te veel af. Wellicht tegelijkertijd het koppelingshuis omwisselen omdat in de vrijloop het tandwielstelsel rammelende geluiden maakt. Kan niet aan de koppeling zelf liggen, er is een nieuwe plaat en drukgroep gemonteerd.

Wat de brandstof betreft ben ik van plan gewoon eens wat te proberen, kijken wat de motor heeft beste "lust" en het prettigst op draait.

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten