104 ZL!

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

104 ZL!

Berichtdoor boomstra » 27 mei 2006, 22:17

Hallo forummers,

De ZL van marktplaats heb ik laatst bekeken en ik koop hem!
Een tijdje geleden heb ik enige tijd in een 104 SL uit 1979 gereden die later ook regelmatig besproken is op dit forum.
Een coupeetje vind ik toch het leukst en ik hoop deze ZL uit 1981 binnenkort op de weg te hebben.

Van buiten is hij goed strak en hard, het 950 motortje is incompleet. Ik wil eerst kijken of de originele motor te redden is, anders wil ik de 1100 motor van een Citroen Visa van 1-1984 overzetten.
Volgens mij zou dat moeten passen, heeft er iemand ervaring met de uitwisseling van deze motoren?
Zijn er dingen die problemen opleveren waar ik aan moet denken?

Ik hoor het graag
boomstra
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 27 mei 2006, 21:40

Visa Motor

Berichtdoor Rudie_Krämer » 28 mei 2006, 11:36

De visa motor is zonder veel problemen over te zetten, tenminste als het een 4 bak is moet dat hetzelfde blijven. De 5 bak heeft namelijk een anders subframe.

De waterslangen lopen meestal iets anders. De aansluiting van de waterslang op de cilinderkop aan de ontstekingszijde is meestal anders. Daar zal je waarschijnlijk een andere waterslang op moeten zetten, maar dit is geen probleem. Verder moet de onsteking en de onstekingsmodule van de visa motor overgezet worden. De vacuumdoos met al die vacuumslangen van de visa moet je er gewoon aflaten (geen probleem als je het er af laat).

Je krijgt waarschijnlijk wel een probleem met de snelheidsmeter, en kabel, de teller geeft niet goed meer aan en de kabel is waarschijnlijk anders.
De aandrijving van de teller in de bak moet je overzetten en het tandwieltje die bij de bak hoort overbouwen De enige mogelijkheid om het helemaal goed te krijgen is om een Visa teller over te bouwen (freubelen), of nog beter een andere mogelijkheid is de versnellingsbak over te bouwen.
Als het nu een 954 cc is en het wordt een 1120cc dan is waarschijnlijk de overbrengingsverhouding anders.

Wil je meer details weten, dan moet ik wat meer gegevens van de auto´s weten ( jaartal, model type motor chassisnr )

Gr R
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor Frank 205 » 29 mei 2006, 10:21

Hallo Boomstra,

Welkom op het forum en gefeliciteerd met de 104!
(Ben blij dat hij naar een liefhebber gaat en dat ik hem niet hoef te redden :lol: )
Peugeot, groot of klein, altijd fijn!
Frank 205
 
Berichten: 974
Geregistreerd: 05 nov 2004, 12:09
Woonplaats: Hengelo (O)

Berichtdoor boomstra » 29 mei 2006, 12:39

Bedankt voor de reactie, ik ga het motortype van de donor-visa opzoeken.
De 104 kan ik niet meer bekijken tot ik hem op ga halen, het motortype daarvan weet ik niet. Het is een ZL van november 1981.
De visa is een Super E van januari 1984 trouwens.

De 104 staat in de buurt van Utrecht, waarschijnlijk ga ik hem over een week of twee naar mijn stalling in de buurt van Delft halen en dan aan slag.
boomstra
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 27 mei 2006, 21:40

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 mei 2006, 18:40

Ja, welkom! Hoe meer 104-tjes hoe meer vreugd.

Volgens mijn vraagbaak heeft een 104 ZL van jouw bouwjaar een XV5 motor.
Boring x slag 70 x 62
Cylinderinhoud 954 cm3
Max. vermogen kW (pk) 33 (45) / 6000 t/m
Max. koppel Nm (kgm) 65 (6,5) / 2500 t/m
Compressieverhouding 8,8 : 1
Compr. einddruk kPa (kg/cm2) 1100 (11)

Overbouwen van een andere motor uit de PSA-familie moet mogelijk zijn, maar overtuig je goed van de bevestiging in de motorruimte en/of op het subframe. Als je nú een motor met traverse onder het cylinderblok hebt dan heb je een motor nodig welke daar ook de vier tapeinden voor heeft. Tenminste, als je het originele subframe laat zitten. Een complete voortrein overzetten kan natuurlijk ook, is misschien nog wel handiger want minder demontagewerk. Enigste waar je in dát geval tegenaanloopt is de bevestiging van alle slangen, bedrading, kabels van koppeling en snelheidsmeter, verbinding van de bak met de pook, en de besturing.

Inwendige motordelen uitwisselen is een ander verhaal vanwege o.a afwijkende bussen en zuigerformaat. Voor specificaties verwijs ik je naar een geschikt technisch handboek. Veel plezier met sleutelen in elk geval, en plaats eens wat foto's als je wilt.

Groet, M.

Net waar je voorkeur naar uitgaat natuurlijk, óf alles zo origineel mogelijk houden, óf er een speciaal karretje van maken met een zwaardere motor en b.v. een ZS onderstel met extra stabilisatorstang achter, aluminium velgen en iets bredere banden, niet echt opvallend opgepimpt maar tóch net even anders. het kan allemaal!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

versnellingsbakwissel

Berichtdoor boomstra » 07 jun 2006, 18:52

Zaterdag wordt de 104ZL gebracht en kan ik aan de slag om de citroen visa-motor erin te puzzelen.
De beste optie tot nu toe lijkt me om de 954 motor plus bak eruit te halen, bak en motor te scheiden, bak aan het 1124 blok te hangen en het geheel weer in te bouwen.
Op die manier blijft de snelheidsmeter goed werken.
Cruciale vraag hierbij is: is een 954 bak aan een 1124 blok bevestigen?
Hangt dit ook nog van het exacte motortype af? De 1124 Visa is een XW5 blok volgens mij en de Zl heeft waarschijnlijk een XV5 blok

Iemand die dit uit ervaring weet?
boomstra
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 27 mei 2006, 21:40

Berichtdoor M. van der Meulen » 07 jun 2006, 20:07

@Boomstra;

Misschien wel, een en ander hangt ervan af of de in- en uitgaande assen van het tandwielstel op het koppelingshuis van goede type zijn bij zowel de 104-bak als Visa-blok. Elk motortype heeft namelijk een bijbehorend tandwielstel met verschillende overbrengingsverhoudingen, de tweede serie heeft gewijzigde maatvoering bij vertanding, aslengte en plaats van de tandwielen op de aandrijf- en prise-as. Zie bijgevoegde tekening. Het zijn uiterst kleine verschillen, maar kan net uitmaken of de zaak past of niet. Er is vermeld dat onderdelen niet onderling uitwisselbaar zijn.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/TWS104.jpg[/img][/img]

Gelet op bouwjaar van beide wagens kan het best meevallen, van belang is misschien nog de bevestiging van het geheel op het subframe. Als ik het werkplaatshandboek goed begrijp zijn er drie verschillende tandwielstelsels bij twee verschillende versnellingsbakken bij zes verschillende motoren, ga er maar aan staan!

Wellicht is een optie de bestaande bak en koppelingshuis te behouden, en te kijken of je alleen het blok uitwisselt. Krijg je in elk geval geen probleem met de koppelingsbediening. Succes, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Versnellingsbak

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 jun 2006, 07:58

De bevestiging van de visa motor op het subframes is het zelfde.
Koppelingshuis is hetzelfde, ook de bak moet zo over te zetten zijn.
Ik heb zelf nog nooit een visa en 104 motor gemixed dus ik kan je geen garantie geven dat er niets mis kan gaan.
Kijk even of de distributiedeksel een papieren pakking heeft of alleen vloeibare pakking. Waarschijnlijk heeft dat alleen invloed op het type distributieketting, maar als ze allebei een papieren pakking hebben zal het allemaal wel hetzelfde zijn.

Als ik de lijst met overbrengingen bekijk, dan denk ik dat er in de 954cc de overbrenging 61/15 zit (korte bak) en in de visa zit de 57/17 (iets langere bak) voor de 4 bak. Dat scheelt niet zo veel
Ik weet heb de verschillende types:
Super 57/16
Super E 57/17 (XW5 ouder model, XW7 nieuwer model)
Super X 61/15



Mochten je toch verschillen tegen komen, kan je ook nog proberen de assen uit de versnellingbak over te zetten.
Opties genoeg, maar volgens mij kan alleen de bak het zonder problemen overgezet worden.

Succes ermee

Gr R
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor boomstra » 19 jun 2006, 17:47

bedankt voor de reacties weer, even een snelle update over de operatie:
Ik heb inmiddels het 1124 visablok met bak en al in de peugeot gezet, toch maar niet de versnellingsbak gewisseld. Tot nu toe weinig problemen tegengekomen (blok staat op de motorsteunen en ik heb de koppeling en de snelheidsmeterkabel aangesloten)

De koppelingsbediening was met een klein verloopbusje over te zetten en het onderste deel van de snelheidsmeterkabel van de visa (die bestaat uit twee delen en kan voor het schutbord worden losgekoppeld) kon ik gebruiken tussen de visa-bak en de peugeot teller. De snelheidsmeter gaat nu misschien niet de juiste waarde aangeven, maar ik vermoed dat dat op te lossen is door de 145 bandjes van de visa ook over te zetten. De 104 stond op 135 banden en die zijn niet alleen smaller maar ook lager.

Morgen ga ik aan de slag met de koelwaterslangen en de electrische aansluitingen. Ben benieuwd of dat een beetje past, de radiator en het expansievat zijn in elk geval al verschillend en niet uitwisselbaar dus het wordt waarschijnlijk een combi van de verschillende onderdelen.

Volgende keer meer.....
boomstra
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 27 mei 2006, 21:40

Snelheidsmeter

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 jun 2006, 18:17

De snelheidsmeter in het dashboard hoort bij de bak, het is waarschijnlijk niet alleen de bandjes, als ik me het goed herinner.

Dat met dat expansievat is inderdaad niet zo lastig op te lossen.

Succes ermee en ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken met de snelheidsmeter

Gr R
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

104ZL (of ZS inmiddels?)

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jun 2006, 14:38

@Boomstra,

Zo te lezen lijkt het aardig te lukken tot dusver en past het blok en de bak van de Visa. Met de waterslangen zal het ook meevallen denk ik, zonodig kunnen andere passende slangen gebruikt worden. Let goed op dat er geen doodlopende kanalen in het systeem ontstaan waardoor storingen of verstoppingen kunnen optreden. Van belang zijn b.v. de voorverwarming van de carburateur en de werking van een eventuele automatische choke. Een goed circulerend systeem bevordert een betere brandstofverdamping, de automatische choke wordt aan de hand van de koelwatertemperatuur bediend door een waxthermostaat. Dit is een aparte unit op de carburateur.

Verder loont het misschien de moeite, nu het systeem nog leeg is, een nieuwe thermostaat en bijbehorende pakkingsringen in de cylinderkop te zetten zodat je (in de veronderstelling dat radiateur + thermocontact en koelventilator in orde zijn), weer jaren vooruit kan met de zekerheid van de juiste motorkoeling.
Succes, en post eens wat plaatjes s.v.p. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor boomstra » 05 jul 2006, 18:01

De motor loopt! Alle aansluitingen zijn klaar en werken. Het was even puzzelen met de kabelboom die al losgehaald was (zonder de aansluitingen te merken natuurlijk) en hier en daar zelf stomweg losgeknipt. Met behulp van de schema´s uit de haynes is het uiteindelijk gelukt. Na het schuren van een wat contactjes werkt alle elektra ook.
Omdat de remklauwen volledig vastzaten had ik die gedemonteerd dus de proefrit bestond uit een heel voorzichtig rondje met de hand aan de handrem. Koppeling stond nog wat te los, maar alles voelt goed aan!

Hoe kan ik wat fotootjes van de operatie plaatsen?
boomstra
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 27 mei 2006, 21:40

foto's plaatsen

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 jul 2006, 07:51

Op dit forum op de hoofdpagina staat onder "service mededelingen" een hoofdstukje hoe je foto's moet plaatsen

Gefeliciteerd met de motor verwisseling en nog veel rij plezier

Gr R
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor boomstra » 15 jul 2006, 21:22

Eindelijk wat tijd voor een paar foto's.
Alles werkt inmiddels en ik ben erg tevreden over het resultaat. De 104 rijdt lekkerder dan de visa waar de motor uit komt en het inparkeren in de binnenstad is een feest! Ook past mijn 1.89 beter in deze coupe dan in de 5 deurs SL die ik eerder heb gehad.

De originele snelheidsmeter van de 104 aan de versnellingsbak van de visa blijkt toch echt geen goede combi trouwens......... het lijkt ongeveer een factor 1,5 te schelen; als ik 50 rijd (volgens die handige palen langs de weg die dat aangeven met zo'n smiley) geeft de teller 30 aan.
Ik heb nog een extra dashboard-unit voor de 104 en de meter uit de visa, dus daar ga ik maar mee proberen of de teller over te zetten is.

De APK keuring is inmiddels ook gebeurd, maar helaas......... afgekeurd.
Paar kleine puntjes, kentekenplaatverlichting (bleken geen lampjes in te zitten) belangrijkste was dat de achterremmen niks bleken te doen. Op zich niet zo gek na 4 jaar stilstand, de voorremmen zaten ook muurvast toen ik hem ophaalde. Vanmiddag heb ik de achterremcilinders gangbaar gemaakt en die doen het weer prima. Het verschil tussen wel en geen achterremmen is toch wel te merken :)
Komende week ga ik hem laten herkeuren, dan nog een flinke testrit en.......... op vakantie ermee!

Deze foto's zijn van de eerste proefrit, met de stoflaag van de stalling er nog op. De strepen op de linker koplamp zijn stukjes tape, ik moest het glas er opnieuw inkitten en was nog niet helemaal zeker of dat al droog was.

Afbeelding

Afbeelding

En wat daar aan vooraf ging........
De oranje vlekken zijn roestwering

Afbeelding

kijk eens naar dat schuitbord van de donor-visa.......... rijp voor de sloop

Afbeelding

En deze bevestigingsmiddelen voor de uitlaat kreeg ik gratis van de Citroen dealer in IJmuiden, geweldige service!
"Ze kunnen beter in jouw auto zitten dan dat ze bij ons op de plank liggen te verstoffen." Daar was ik het wel mee eens :)

Afbeelding
boomstra
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 27 mei 2006, 21:40

Berichtdoor M. van der Meulen » 16 jul 2006, 15:22

Ziet er heel goed uit, en best de moeite waard wat tijd en moeite in te steken. Hoop dat de herkeuring vlot verloopt en dat je de teller ook in orde krijgt. Dan kun met tamelijk eenvoudig onderhoud van zo'n zeldzame verschijning nog jaren plezier hebben.

Kijk vóór je afstand doet van de Visa of deze nog nuttige en passende onderdelen heeft die je voor de ZL op reserve kan leggen, bijvoorbeeld remslangen, stofhoezen, rubber dopjes en strips, tank, vulslang, vlotter, hoofdremcyilinder, stuurhuis, schakelasjes, ontstekings- en distibutiedelen etc. Kan nog eens uitkomen. Doe je mee aan de rondrit van 9 september? Verheug me d'r op je ZL eens nader te bekijken.

Mijn SL krijgt momenteel een 1000km-beurt na de ingrijpende revisie van de motor. Nieuwe olie, oliefilter, brandstoffilters, kleppen stellen en ontsteking en carburateur nakijken. Ook zal men proberen de tellerbus over te zetten om te kijken of de tellerafwijking en de bijgeluiden vanaf het differentieel kunnen worden verholpen. Mocht dat niet helpen wil ik nog een nieuwe kabel proberen. Anders zit er niks anders op dan de bak weer te verwisselen of een juiste type versnellingsbak ergens op te snorren. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten