rally-blok op Ebay

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

rally-blok op Ebay

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 jul 2006, 14:54

Aangeboden een ZS-2 blok met race-carburateur, voor de snelle jongens en meisjes. Groet, M.

http://cgi.ebay.fr/moteur-Peugeot-104-ZS2-RARE_W0QQitemZ120006635814QQihZ002QQcategoryZ119776QQrdZ1QQcmdZViewItem
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

RACE blok

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 jul 2006, 19:13

Als het een echte ZS 2 motor is, is dit niet veel, is de 1360cc met dubbele webers met aparte nokkenas gaat naar de 100 pk geloof ik.

Uitkijken met de zuigers, de ZS 2 is volgens mij begin 80 en die hebben niet zo beste zuigers (scheuren nogal makkelijk). Pas na 86 geloof ik zijn die zuigers verbeterd. De vervangingsmarkt: bv Mahle zij wel beter dan de originele oude types.

Ik heb alleen geen zin om daarvoor naar Frankrijk te rijden.

Maar speciaal is het wel en zal je niet gauw meer vinden want er zijn er maar weinig van gemaakt
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 11 jul 2006, 19:50

Voor een juiste identificatie zijn de gegevens in de advertentie te summier. De genoemde nummers slaan volgens mij op specifieke onderdelen en het type koppelingshuis en versnellingsbak. Ook is de motor niet helemaal compleet, zo ontbreken op de foto's in elk geval de stroomverdeler en de afdekking van het luchtfilter.

Op zich natuurlijk wel interessant zo'n klein "juweeltje" maar ik kan er niks mee, zou ik o.a. een ander subframe voor moeten plaatsen, bovendien is de rest van het onderstel van mijn SL ook niet berekend op een bijna verdubbeling van het vermogen. Voor iemand met een passend exemplaar (ZS, S, Sundgau of Ralley) of een gelijkwaardige Visa of Samba en met sportieve ambities is het misschien het overwegen waard de wagen hiermee op te peppen. Gezien de zeldzaamheid lijkt de vraagprijs me niet overdreven hoog. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 11 jul 2006, 21:38

Past ook wel in mijn 205 CT :mrgreen: :mrgreen: zit ook een 1360cc XY8 blok in, helaas zijn de Webers eraf. Ik heb ze nog wel. Draait nu op een Solex 34 . (de 60 pk. configuratie)



groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jul 2006, 15:31

Het genoemde rally-blok is verkocht voor minimaal 509 euro, een best bedrag! Op Ebay (eur) staat onder Talbot Samba nog een cylinderblok van 1360cc te koop (helemaal in Letland nota bene) voor 49 euro, maar zonder opbouw, alleen het blok met krukas, zuigers, bussen en distributieketting. Geen cylinderkop, versnellingsbak, distr. deksel, koppelingshuis of wat dan ook. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

1360cc

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 jul 2006, 17:40

Een rallyblok is nu eenmaal zeldzaam, helemaal als het een ZS2 blok is.
Ik vind het geen gekke prijs. Ik heb voor de cilinderkop en carburateurs en spagetti 600 gevraagd ( en gekregen)

Voor een 1360cc hoef je niet zo ver te reizen. Er worden nog genoeg 205jes oud model met 1360cc aangeboden (weliswaar in auto, maar dan weet je wel wat je koopt).
Nadeel is dat ze vaak minimaal 150000 hebben gelopen. Als ze boven de 200000 hebben gelopen ga ik al niet eens kijken. Het afdichtingsvlak van de krukaskeering is dan al zo diep ingesleten dat de kans op olielekkage erg groot wordt en dan komt er olie op je koppelingsplaat met alle gevolgen van dien.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jul 2006, 17:57

Hetzelfde 1360cc blok vind je ook in de lichtste Citroën BXen, maar dan met opgemonteerde hydrauliek-pomp. Is dat een mogelijkheid als je o.a een sportievere cylinderkop, spruitstukken en carburateur zou monteren?
Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

1360 BX

Berichtdoor Rudie_Krämer » 19 jul 2006, 21:43

Je hebt volgens mij de 72 pk versie met een twee traps carb zoals bij de ZS. Dat is dus niet echt snel. Je kan dan beter de motor van een 205 XS nemen, die heeft twee enkele carbs met 80 pk.
Over de BX, een collega is BX fan, maar die vertelde me dat de BX (type 1) met dat type motor bijna net zo zeldzaam is als de 104.

Blijft over de peugeot 205 (goedkoop en nog redelijk goed te vinden)
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 19 jul 2006, 22:12

Nu we toch op de sportieve tour zijn, ik tref net op ebay nog een Samba rally te koop in Villefranche bij Lyon voor een vraagprijs van 1350 euro. Ziet er goed uit, wel wat werkzaamheden, allerlei documentatie over de rally aanpassingen wordt bijgeleverd. Overigens met een mij onbekende cylinderinhoud van 1235cc, speciaal opgeboord misschien? Als ik totaal bevangen raak door de hitte ga ik misschien een bod doen, of haal ik me daarmee een hele hoop werk op de hals? Groet, M.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/Sambarally.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/rallybloksamba.jpg[/img][/img]

http://cgi.ebay.fr/samba-rallye_W0QQitemZ120010005986QQihZ002QQcategoryZ119750QQrdZ1QQcmdZViewItem
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 20 jul 2006, 00:04

whooo! Vette Samba!
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jul 2006, 05:09

Ophalen? :mrgreen:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 20 jul 2006, 06:14

Hm. :mrgreen: tja...........

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

De 1235cc

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 jul 2006, 07:43

De prijs is niet gek, zeker niet als je weet dat het een Groep A blok is ( volgens mij scherpere nokkenas en hogere compressie verhouding: speciale zuigers). Als je gaat bieden, zou ik dat wel specifiek navragen.

Volgens het boekje 115 pk (standaard 1219cc is 90 pk)

Er zijn op dit ogenblik waarschijnlijk nog maar 3 samba rallys in Nederland ( ik heb er een van). Dus ik wil je wel enthousiast maken!

De samba's waren erg roestgevoelig, maar misschien heeft dit franse exemplaar daar niet zo veel last van. Probleem is denk ik de dorpels (en kriksteunen), de dorpels zijn nieuw niet meer te krijgen en als die rot zijn moet je zelf dorpels gaan fabrieken en dat is lastig.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Essai 104 ZS2 contra R5 Alpine

Berichtdoor M. van der Meulen » 20 jul 2006, 19:13

In dit verband wil ik jullie een vandaag via Ebay.fr bekomen artikel natuurlijk niet onthouden. Een testverslag van de ZS2 tegenover de populairdere Renault 5 Alpine en in ruimer verband de Golf GTi 1.6 en de Alfasud 1500TI. Vergezeld van testcijfers en mooie plaatjes. Het water loopt je in de mond!

Voor een deel van het jargon moet ik nog een woordenboek raadplegen, maar zoveel is wel duidelijk, de ZS2 slaat bepaald geen slecht figuur. Is o.a. op het vlak van afgewogen concept, wegligging, remmen, handelbaarheid en comfort de Alpine de baas, qua acceleratie zijn ze aan elkaar gewaagd, de R5 haalt (naar ik vermoed door de 5-bak) een hogere topsnelheid.

De teneur van het verhaal is een beetje dat Peugeot nét niet dat beetje extra aan de ZS2 heeft meegegeven en er te weinig van gemaakt om er een razend populair verkoopkanon van te maken, en in een hogere sportklasse te laten vallen, het ontwerp bood hiertoe alle mogelijkheden, maar bij Peugeot ontbrak het schijnbaar aan een beetje lef, en aspiraties van het sportievere koperspubliek werden niet op waarde geschat.

De dashboard-uitrusting valt wat mager uit met de standaard GL klokkenwinkel aangevuld met een apart geplaatste toerenteller en het sportstuur. Een paar extra meters voor olie en water hadden met gemak op een aangepaste tunnel gekund, of ingebouwd in het grotere S-dashboard. Té zuinig. De gescande tekst is wat klein uitgevallen maar ik hoop toch nog leesbaar, excuus hiervoor. Veel leesplezier, groet, M.

Afbeelding
Afbeelding
http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/Alpineen104ZS2.jpg

http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/104ZS2drift.jpg
Afbeelding
http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/dasboard104ZS2.jpg
http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/104ZS2bocht.jpg

Rap karretje, of niet dan! Nodigt uit tot snel bochtenwerk en ziet er heel aantrekkelijk uit, 1/2 inch dikkere velgen en banden, bescheiden spoilers en de spatborden een beetje uitgebouwd. Sportieve kleur met die rode striping. Zwart interieur met rode bies op de stoelen, wis/was op de achterruit. Geen overtrokken uiterlijk vertoon, de klasse zit onder de kap en onder de voor- en achtertrein. Leuk ding hoor!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 jul 2006, 22:50

Ik heb net peugeot 104 ZS2 ge-googled en daar zijn nog meer artikeltjes en berichtjes te vinden.

De 93 pk tov de 90 van de samba rally valt een beetje tegen. Maar ja de zs2 was er ook eerder. Er is me al meer dan eens een vraag gehad of ik interesse had in een ZS2. De prijs die voor dit zeldzame karretje gevraagd werd was voor mij te veel. Zo bijzonder is ie inderdaad niet, alleen omdat er maar zo weinig van gemaakt zijn???
Het is een 1360cc met twee dubbele 35mm carbs en 93 pk.
De combinatie van een 1360cc met een standaar samba rally kop en de dubbele 40mm geeft 98pk op de krukas en dat is een wat gangbaardere combinatie.
Ik heb ook veel plezier in mijn GL6 "op maat" (maar ja ik heb ook een rare smaak)
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Berichtdoor M. van der Meulen » 21 jul 2006, 23:16

Zitten heel aardige dingen tussen inderdaad! In één artikel (gtfrance.free.fr/zs2html) figureert volgens mij zelfs dezelfde testrijder, wel een ander exemplaar wat is uitgerust met een volledig aangepast dashboard inclusief de in het standaard model ontbrekende meters.

Verder heel wat artikelen over eventuele ombouw van ZS(2) naar een bepaalde rallyklasse, in detail alle aanpassingen en versterkingen van carrosserie en onderstel. Heel boeiend om alles te lezen en de foto's te bekijken. Heb nog niet alles gelezen, maar kan er heel wat informatie vinden. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)


Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten