Peugeot 104 Rally in wording

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 nov 2012, 21:00

Gloeiende gloeiende :evil:

Weer mijn lambda sonde stuk :x Ik begrijp er geen flikker van. Ik heb de verwarming van de sonde nu op de benzinepomp aangesloten zodat bij lang contact aan laten staan de verwarming niet blijft branden. Dat werd me aangerande, maar hij is nu nog sneller stuk dan de vorige keer, ik heb er eigenlijk helemaal niet mee gereden.

Mogelijke oorzaken zijn:
-De aansturingsunit is stuk ( was misschien al stuk)
-De sonde zit te ver weg van de motor. De spaghetti houdt ongeveer een meter na de motor op en daar zit de sonde. De uitlaat daar gaat best wel heftig heen en weer, misschien trilt hij gewoon stuk.
-Misschien moet ik ook de aansturing op de pomp zetten zodat de sonde alleen maar werkt als de motor draait (nu doet hij het al als het contact aan staat en met het geklooi met de elekctra heeft hij de afgelopen tijd veel op contact gestaan.

Niet leuk want dit is al de tweede en die dingen kosten 100 euri per stuk

Afbeelding

Wel leuk is het digitale dashboard, ondanks dat de lambda sonde stuk is heb ik er toch nog een stukje mee gereden, sonde eruit getrokken zodat hij in noodloop terugvalt, rijdt verder OK, als je niet te veel op het gas gaat valt het nog erg mee.
De tablet geeft een perfect beeld en ik heb er ook 4 sessies data mee opgeslagen, ik heb nu ook de oliedruk en olietemp plus de laadstroom meters recht voor me en dat is toch wel wat beter (en veiliger) moet ik zeggen. Ik ben daar super tevreden mee :lol:

Wat me gisteren nog niet lukte ging nu wel:
Afbeelding

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor MarcoPeus » 11 nov 2012, 21:15

Rudie, zou t kunnen dat de pomp storing geeft op de sonde? Kan me voorstellen dat de pomp vieze spanning maakt (zoals een spaarlamp of een TL) waar de sonde last van heeft.
Normaal gezien moet die sonde opwarmen op 12V en zodra hij warmer wordt moet de stroom afnemen naar t verwarmingselementje PTC elementje heb ik me laten vertellen. Het zou dus geen probleem mogen zijn om contact aan te laten staan en de sonde van 12V voor de verwarming te voorzien.
Zou t kunnen zijn dat de lambda te kort bij de motor zit? Door trillingen en hete uitlaatgassen gaat hij misschien zo snel kapot. Mijn 505 heeft de lamdba net voor de Kat zitten halverwege de auto.
Aan de andere kant, er zijn ook auto's die de sonde in t spruitstuk hebben zitten. Korter bij de motor kan haast niet.
Kun je niks doen met Lambdas van de sloop? Scheelt misschien in de kosten.
Dat digitale dash vind ik echt DA-BOMB. Echt gaaf. Ik kan alleen mijn kleine verstand niet om de werking heen krijgen. Heb je een interface op de injectioncomputer wat kan communiceren met de tablet?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 11 nov 2012, 21:58

De verwarming functioneert nog wel, maar de sensor niet. Meestal zit de sonde erg dicht op het blok en 75 cm vind ik dus erg veel, de uitlaat trilt en slaat daar aardig heen en weer.

De ECU heeft bluetooth en daarmee communiceert de tablet ( plus bijbehorende software) mee, net als bij handsfree bellen, ze zoeken automatisch contact met elkaar ( mooi he, maar al die electronica kan ook kapot gaan en dat maakt het weer minder leuk ( Oh wat zijn Webers dan geweldig, simpel zonder poespas, puur mechanisch, maar ja ook dat heeft nadelen... het is niet erg fijnbesnaard)

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor peuherbie » 17 nov 2012, 09:42

Hallo Rudi,

Weet je dat er ergens in ede nog een orginele 104 rally staat.
Incl kenteken bj 76' kleur rood.()
Heb je daar intresse in?
peuherbie
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 03 mei 2007, 14:20

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor lionceau » 17 nov 2012, 23:35

Hee die rallye bestaat dus nog steeds!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Interessant....
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 25 nov 2012, 19:25

Nog aan het klooien geweest met die Lambda sonde, maar ik kom er niet uit. Ik heb een narrow-band gemonteerd, maar die gaf ook geen teken van leven, ook na een korte testrit. Dat ding heb ik al jaren op de plank liggen, die heb ik destijds op een lambda gestuurde G3 installatie gehad. Ik weet ook niet of de sonde het nog deed ( is te lang geleden, ergens in 2004 heb ik die erop gehad)

De sonde zit nu 110 cm van het blok af :shock: ja is een nogal langen spaghetti :? )
Afbeelding

Als ik hem op 60cm moet zetten en dan ook nog onder een hoek, dan wordt dat wel lastig
Afbeelding

ik heb nog een andere spaghetti, maar die heeft van de ontzettend grote gaten aan de kant van de cilinderkop.
De pakking heeft dan geen vlees meer om af te dichten waardoor je ze nogal makkelijk er tussenuit blaast.

Hier zit de 60 cm ( maximale afstand voor de lambda sonde wordt geadviseerd)
Afbeelding

De andere spaghetti
Afbeelding
Het gat van de spaghetti komt tot hier
Afbeelding
Vooral bij de cilinder 2 en 3 is het erg krap, die breekplaat voor de vries beveiliging, zit er tussen en dan is er helemaal weinig ruimte
Afbeelding

Dus geen goede oplossing kunnen bedenken :evil:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor 403diesel » 25 nov 2012, 20:47

Rudie,

Kan je geen ringen op het werk draaien en in de gaten lassen (liefst met tig zodat je niet zoveel hoeft weg te slijpen). Vervolgens vlakken en klaar is kees, ehh Rudie natuurlijk.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor jan-03 » 25 nov 2012, 21:28

De huidige uitlaat inkorten?
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 25 nov 2012, 21:52

In Frankrijk heb ik contact met iemand die de sonde op dezelfde plaats heeft als ik. Het is dus maar de vraag of dat de oorzaak is van de problemen. Misschien toch elektrisch...

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 dec 2012, 20:53

Willem, de opel-sleutelaar, had z'n opeltje bij de tuner op de bank gehad en daar werd dezelfde lambda sonde gebruikt en hij vroeg gelijk of hij wist waarom die dingen zo snel kunnen stuk gaan. Het antwoord was simpel, monteer ze NIET horizontaal maar tussen de 10 en 14 uur. Ja dat was bij mij niet het geval. Vocht verzameld zich dan in de sonde en dan barst het keramieke deel in de sonde.
Weer wat geleerd. Ik zag dit pas op de site staan nadat de tweede sonde naar de klote was geholpen.
Gino heeft geholpen om de uitlaat weer te demonteren. Ik had het flexibele stuk helaas vast gelast met een aantal hechtjes, daardoor werd het te zwaar om de uitlaat te demonteren, gelukkig was Gino in de buurt, nadat hij z'n 205 van nieuwe voorwiellager had voorzien heeft hij me daar ff mee geholpen. Nu moet ik ff verzinnen hoe ik dit nu ga oplossen, we hebben wel wat ideetjes.

Helaas is daarbij het flexibele stuk gesneuveld
Afbeelding
Het twee-in-een stuk moet ook worden vervangen, de andere spaghetti laat ik maar voor wat het is en ga het oude aanpassen
Afbeelding
Afbeelding
Jaren geleden nog zo'n flexibel stuk in voorraad genomen, dus als ik de andere niet meer kan redden dan geen ramp :mrgreen:
Afbeelding

Terwijl Gino met z'n 205je bezig was ben ik maar wat met het dashboard en radioconsole bezig geweest
Afbeelding
De twee tellers die in het dashboard zaten ( laadstroom en olie temperatuur) heb ik naar de radioconsole verplaatst
De olie-druk wil ik wel in beeld houden dus die laat ik in het dashboard zitten
Nu nog de draadjes aansluiten:
Afbeelding

Ik weet nu hoe ik het wil hebben dus kan ik de kroonsteentjes verwijderen en vervangen door goede stekkertjes :wink:
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor MarcoPeus » 02 dec 2012, 20:48

Kijk, dat zet zonden aan de dijk Rudie. Mooi dat er iemand is die je heeft weten te helpen. Nog 1 keer in de buidel tasten voor een nieuwe lambda en dan kun je knallen.
Ben razend benieuwd hoe je zult gaan vliegen op t circuit met die bom.
Wel vreemd dat je de leverancier niet op deze methode van inbouwen heeft gewezen bij verkoop. Lijkt me toch wel een bekend probleem.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 04 dec 2012, 23:01

De winter is gekomen dus tijd om te zoeken. Ik heb wat zitten neuzen in de info over wideband lambda sensoren.

Ik heb de bosch 0258007200 een LSU 4.2 sensor en dat is de opvolger van de 0258007057. In principe dezelfde sensoren alleen draad bij de nieuwe is 0.5 meter en het aantal gaatjes in de nieuwe sensor is groter ( reageert beter). Toch denk ik dat ze beide op de controler kunnen worden toegepast ( op WBo2 staat letterlijk dat als je de 057 besteld je de 200 krijgt toegestuurd). Bij het verder zoeken vond ik dat de 057 op de VW passaat 1.8 benzine zit en via de onderdelen lijn nog te verkrijgen is. Ik heb dus ff prijs opgevraagd.
Nieuw zijn ze in Amerika 69 dollar en dat is nog geen 40 euro, dat scheelt wel ff met de nieuwprijs van de 0200 ( 100 euro)

Als de prijs gunstig is ga ik die gok wagen :wink:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 05 dec 2012, 22:20

helaas vragen ze 40 euro voor een tweede hands :cry:

We zoeken verder

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 dec 2012, 20:16

Niet zoveel gedaan, voornamelijk Gino van koffie voorzien, kachel aan de praat gehouden door de zekering weer in te schakelen. Mijn stoeltje erbij gepakt, bak met draadjes erbij gepakt en mijn dashboard afgemaakt.

Alles werkt nu, contactslot heeft alleen funcitie voor verlichting, knipper, toeter, ruitenwisser ed. Heb wel de stuurblokkering eraf geslepen, het stuur kan nooit meer in contactslot vallen. Bij het contactslot de draad van de startmotor teruggeleid naar de middenconsole.
Van de Accu gaat de stroom nu naar de hoofdschakelaar, vandaar naar de het relais van de ECU en de startknop. Jammer dat het lampje in de schakelaar te fel is, vervelend als ik naar de andere tellers kijk. De spanningsmeter en de olie temperatuur zijn niet voor continue aandacht dus zitten daar goed. De olie druk zit wel naast de Talblet, moet daar nog wel een rood lampje naast zetten als de olieddruk plots wegvalt, dat is directer dan een wijzertje dat naar links valt :lol:
Wat me nog niet zint is dat de lage drukpomp nog wel op het contactslot zit. Ik wil de sleutel gewoon op 1 positie laten staan zodat ik daar niet meer naar hoef te kijken.
Ik moet uitkijken dat ik niet eerst de noodschakelaar uitzet voordat de hoofdschakelaar uit zet. Als ik drie schakelaars moet omdraaien dan voel ik het wel aankomen dat in geval van stress de verkeerde volgorde wordt aan gehouden. Maar ja zo ingewikkeld is het veranderen van de lage drukpomp nou ook weer niet.

Nieuwe dash met middenconsole
Afbeelding
Ik had geen tellers van hetzelfde soort, jammer maar helaas en ik heb geen zin om daar een nieuwe voor te kopen, is wel goed zo :lol:
Helaas heb ik ook geen lampje gevonden voor bij de sigarettenaansteker, die bovenin werkt wel, maar de oranje ring bij de aansteker blijft vooralsnog onverlicht, kan me ook niet herinneren dat ik er ooit een heb gehad waarbij die wel gemonteerd heeft gezeten.

ps de knoppen van de verwarming ontbreken.... de kachel is ook niet meer op het koelsysteem aangesloten dus die heb ik maar weggelaten ( kan er wel een paar dummie knoppen inzetten.... staat wat netter :wink: ) Ik heb er wel het 104-embleem weer op gezet, dat lag er ook af en ik ben trots op mijn 104tje dus dat moest er in ieder geval weer op :mrgreen:

Nu nog de lambda sonde op de juiste manier in de uitlaat monteren en dan moet het alles goed functioneren...
De spaghetti moet wat in worden gekort zodat ik de sonde net achter de opening van de schakelvork aan de bovenkant kan monteren.
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor MarcoPeus » 09 dec 2012, 20:19

Heb je dan inmiddels een nieuwe/andere lambda?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Gino » 09 dec 2012, 20:43

Ik zou op de plek van de "dummy knoppen " van de verwarming wat anders zetten :
Controlelampjes. :idea:
Je kunt daar mooi de gaatjes voor benutten

Volgens mij heb je nog een zak met gekleurde lamphoudertjes..... :mrgreen:

Zet je daar een lampje in wat de functie overneemt van de te felle hoofdschakelaar.
Een mooi gedimt lampje in een nader te kiezen kleur.

Wat zijn we toch dash- en tellertjes minded de laatste tijd.......... :D

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 dec 2012, 20:18

Voor het aanpassen van mijn spaghetti heb ik mooie Y-stukjes gevonden. Ik had nog een catalogus van http://www.demon-tweeks.co.uk en daar vond ik ze. Heb zitten googlen en in het noorden van het land vond ik http://www.stroevemotorsport.nl. Mooie site en zeer snelle service :!:
Ik vond maar 1 type en ik had ze voor de smalle en de "dikke" nodig. Hij ff gebeld en kon ook uit voorraad worden geleverd. Bestelling aangemaakt, met IDEAL betaald en als het goed ik heb ik ze dinsdag binnen.
Lang Leve Internet :lol:

Afbeelding

Nu ik de uitlaat goed kan aanpassen kan ik meteen de lambda sonde op de juiste manier gaan monteren. De stoute schoenen maar aangetrokken en WEER een nieuwe sonde besteld (KASSA :!: )

Drie keer is scheepsrecht:

-Laatstroom lampje doet het weer dus accu blijft nu opgeladen
-Controler en verwarming staan nu op de ECU aangesloten
-Ecu krijgt via eigen "life line" dr prik
-Lambda sonde op "12 uur" gemonteerd
-Lambda op ca 60 cm van de motor af ( ik hoop dat dat gaat lukken, maar ik denk het wel)
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 dec 2012, 21:30

Om mijn lambda sonde beter plaats te geven heb ik besloten om de versnellingspook omhoog te brengen, iets dat ik al lang van plan was. Om snel te kunnen schakelen moet de pook niet zo ver van je af staan en de standaard plaats is niet zo gunstig, zeker de 5e versnelling niet.
Ik heb dit zelf niet verszonnen maar gepikt van een franse samba rally rijder

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van onderen:
Afbeelding

De "haak" moest ik wat ombuigen om de schuine stand te compenseren, verder eigenlijk geen probleem tegen gekomen, ging eigenlijk heel goed ( gelukkig had ik Gino bij de hand om me hier en daar te helpen met zware handelingen :mrgreen:
Afbeelding

Mogelijk zou ik de stangen nog wat kunnen verlengen zodat de pook nog wat meer naar me toe komt te staan. Ik laat het hier even bij omdat het uitgangspunt was om de lambda sonde op "12 uur" te kunne zetten en dat zou mooi op de plaats van de schakelpook kunnen, vandaar

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Gino » 22 dec 2012, 22:01

Puik stukkie "lean welding"......... :mrgreen:
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 22 dec 2012, 23:30

Lean welding.... Dat moet ik ff uitleggen :mrgreen:

Gino gaf het advies de constructie wat degelijker te maken...een verbinding van de bovenkant naar de achterkant ( richting de stoel) en dan nog een dwarsverbinding. Inderdaad dat maakt het inderdaad een stuk steviger, maar ook een stuk zwaarder. Op mijn werk waren ze bezig een constructie aan het maken met een zo gering mogelijk gewicht en dan sta je versteld hoe weinig materiaal je dan werkelijk nodig hebt. Veel minder dan je gevoel zou zeggen.
Toen plopte er op eens de term Lean welding uit ( zo arm mogelijke constructie :lol: )

Ik ga de constructie nog wel wat versterken, maar zie het als een "zich nog ontwikkelend prototype :wink: "

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 23 dec 2012, 20:25

Nog wat met de draadjes gespeeld, ik heb er een 104 zekeringkastje bij gezet en daarboven heb ik een steekzekeringkastje boven geplaatst. De constante spanning gaat nu naar de oude kast en wordt daar doorgelust naar het nieuwe kastje en naar de nieuwe hoofdschakelaar en startschakelaar. Via het nieuwe kastje loopt het ook naar de benzinepomp en de lambda controler. Het zit nu zoals ik wil, maar moet het nog netjes afwerken ( niet mijn sterkste punt :oops: )

Nu kan ik beginnen aan de uitlaat, ik heb de spaghetti verder afgezaagd en heb het op een oude kop gemonteerd, toen zag ik dat ik toch nog wat moest gaan buigen om het pas te krijgen

Ik heb wel de moer van de lambda sonde vast gelast en het flexibele stuk een beetje uitgefreesd, rond geklopd en het is nu klaar om vast te lassen ( doe ik als de spaghetti klaar is), ik heb het niet af kunnen krijgen maar ik heb nu wel een beter idee hoe ik het wil gaan doen. Ik wil het Y-stuk niet kops lassen, maar ik ga er sokjes omheen zetten, daar gebruik ik een bestaande uitlaatbuis voor die ik open slijp, beetje dichtknijp en weer vastlas, zodat ik het Y-stuk eroverheen kan schuiven. Het geheel ga ik dan monteren, pas maken en als het naar mijn zin zit hecht ik de zaak vast en kan ik het definitief goed vast lassen. Beetje omslachtig misschien, maar dat is nu eenmaal mijn stijl van sleutelen ( het moet idee moet groeien, ik kan geen kant en klaar papieren idee verzinnen :wink: )

Afbeelding
Ik heb de bout wel op mijn werk een paar milimeter ingekort en daarna heb ik met de haakse slijper nog een ronding erin geslepen zodat hij meer aansluit op de uitlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Past niet helemaal, spaghetti loopt niet helemaal evenwijdig op dit punt ( ik kan er een wig in slijpen en vast lassen, maar kan ook proberen te buigen met een stuk lange pijp, we gaan het zien....)

Afbeelding

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 30 dec 2012, 20:18

Ik ben weer verder gegaan met de uitlaat. Doordat de twee buizen niet geheel recht tegenover elkaar kwamen te liggen, dacht ik er goed aan te doen om twee buitjes erover te schuiven

Afbeelding
Afbeelding

Omdat de buisdiamters niet overeenkomen vond ik dat toch ook niet mooi gaan, je krijgt dat toch verloopranden en dat is niet bevorderlijk voor de doorstroming.

Ik heb dus 8 inkepingen gemaakt in het uiteinde van de Y-sprong :mrgreen:
Er een conus ingeramd en de zaak uit elkaar kunnen krijgen
Nu schuift de Y sprong over de buis van de spaghetti en dan heb je geen rand in de stroomrichting.

Ik heb de spaghetti ca 30 cm ingekort dus er moest in het achterste deel een stukje worden ingezet. Ik had nog wat rommel over dus het werd wat graaien
Afbeelding
Ik had wat uitgezocht om te proberen
Afbeelding
Maar het werd dit type ( de gebruikte had ik al verzaagd dus heb voor de foto ff een groter model gepakt :mrgreen: )
Afbeelding
De eindstukjes eraf geslopen en over de buis heen geschoven, verlengstukje erop en ook dat vast gelast, netjes gespoten en dat zit weer netjes :wink:
Afbeelding


Ook daar wilde ik voorkomen dat er een verlooprand in zou komen. Ik heb een verkrijgbaar verlengstuk verzaagd want die buis paste precies over de buis die naar de achterdemper loopt. Beetje passen en meten, de zaak vastgelast, lassen weggeslepen en hitte bestedige verf eroverheen gespoten

Daarna de delen van de spaghetti op een paar puntjes vastgehecht, de zaak eronderuit gehaald en alles bij de werkbank vastgelast en ook hier weer netjes in de hitte bestendige verf gespoten. Ik heb nog wat isolatieband over en ik kijk wel hoever ik kom met het isoleren van de pijpen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alles is nu klaar voor definitieve montage, dan zit de lambda sonde ook zoals hij hoort te zitten. ik ben benieuwd of hij nu wel heel blijft ( hij zit nu op 80 cm van het blok dus eigenlijk nog iets te ver, maar ik hoop dat deze maat niet zo kritisch is :x
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 jan 2013, 20:23

Wat is mooier dan de 1e dag van het jaar aan je 104'tje te klooien :mrgreen:

De spaghettie verder ingewikkeld met het resterende deel isolerende band. Ik zat daarna te twijfelen of ik de uitlaatpakkingen zou hergebruiken of niet. Ik besloot dit niet te doen omdat valse lucht aanzuig voor de lambda zonde en de ECU niet goed is. Ik zat zo te kijken naar de pakkingen en besefte me dat de uitlaatpoorten van de rally kop zijn uitgefreesd en dat de gaten in de pakkingen eigenlijk te klein zijn :x . Niet goed voor de doorstroming... ik dacht dat ik destijds nog een wat grotere pakking had meegenomen uit het PCN magazijn. Dus ik weer het magazijn in gedoken en ja hoor, niet iets anders en de gaten waren net ca 2mm groter, net voldoende, maar ik moest wel de gaten voor de tapeinden uitvijlen. Ik heb de pakkingen daarna met bisonkit op de juiste plaats vastgeplakt ( ja je moet wat om ze op de plaats te houden, want als ze zouden verschuiven zou het middel erger worden dan de kwaal)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spaghetti netjes vast gezet en kon ik beginnen aan het monteren van het achterdeel. Door de steun bij de achterbrug kon ik de uitlaat mooi recht ophangen en ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben met het resultaat. De uitlaat hangt nu mooier dan voorheen.
Afbeelding

Het isolatieband rookte bij het warm worden als een ketter, gelukkig had ik de auto al naar buiten gereden anders had het helemaal blauw van de rook gestaan :oops:

Humpie Dumpie is weer rijklaar, jammer dat het al donker was en begon te regenen. Het is de laatste tijd zo zacht geweest en er is zoveel regen gevallen dat het pekelzout al voldoende is weggespoeld. Misschien volgend weekeinde als het droog is ( ik hoop het want ik wil de nieuwe opzet wel weer eens testen :twisted: )

Een goed begin van het nieuwe jaar :wink:

Nog de beste wensen voor eenieder die dit draadje volgt :!:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 jan 2013, 20:45

Ik heb ff zitten terugbladeren naar begin dit jaar, maar toch een hoop gedaan dit jaar. In de eerste helft van het jaar heeft voornamelijk Gino veel gedaan om het roest bij de achterwielophanging te restaureren om daarna de polyester kit passend te maken, was toch een behoorlijke klus en ik ben blij dat Gino dit voor me heeft willen doen :wink:

27 juli was een gedenkwaardige dat, Humpie Dumpie mocht de weg op met een geldige APK

Niet lang daarna kon het werk aan de injectie beginnen, het ombouwen, inbouwen van sensoren, laten afstellen en als presentje de eerste testrit met een 104 op injectie ( wow het idee daarvoor heeft al jaren lang in mijn hoofd gezeten en dan is het toch wel mooi als het dan eindelijk zover is.
Toch werd het een beetje overschaduwd door allerlei mankementen: poeli los getrild, twee keer een vastgelopen benzinepomp, laadproblemen van de dynamo en als laatste toch dat probleem van de lambda sonde en de elektronische problemen van de controler. Oh ja niet te vergeten de problemen met de wielophanging, dat laatste komt nu natuurlijk weer aan de orde als de motor nu goed blijft lopen.

Ik moet ook de kopbouten aantrekken want ik zag een druppel koelvloeistof hangen aan de moer van de kopbout, geen goed teken :?

Nou ja ik hoef me voorlopig nog niet te vervelen :lol:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Peugeot 104 Rally in wording

Berichtdoor Rudie_Krämer » 06 jan 2013, 20:26

Gisteren eindelijk weer ff de weg op geweest, ik wilde kijken of de lambda sonde het zou blijven doen. Ik had de oude er nog ingezet en zowaar bleef dat ding het doen :shock: . Het zal toch niet zo zijn dat ik nu 3 goed werkende exemplaren heb :evil: Ik heb zo'n 10 minuten rond gereden en voorheen was de sonde er al lang mee gestopt. Er is dus nog hoop.
Het nieuwe schakelmechanisme schakelde heel anders, de schakelpook zit veel beter binnen handbereik, maar merkte wel dat hij nog te ver van me af staat. Ik ga er dus nog ca 7.5 cm aan lassen.
Ik had ook nog een schakelstang liggen met uniballs, ik ben dus maar begonnen met het verder modificeren van het schakelmechanisme:

Van de schakelarm heb ik de kogel afgeslepen zodat de unibal met een M8 vast gezet kan worden ( geen speling meer :wink: )
Afbeelding
Zo zit het nu gemonteerd ( moet nog met een zelfremmer worden vastgezet)
Afbeelding
Bij de schakelpook zit er ook een unibal en ik heb gelijk de arm onder het scharnierpunt met ca 3 cm verlengd zodat de uitslag een stuk kleiner zal gaan worden
Afbeelding
Je ziet ook mooi de lambda sonde zitten ( als ik dat gat een ventillator plaats heb ik weer verwarming :lol: )

De anders schakelstang is nog niet klaar, heb een beetje zitten puzzelen hoe ik dat het beste kan doen. Ik kan hem niet zomaar verlengen want dan kan de unibal er niet meer overheen. Dat rubberen blokje met dag gat erin geeft te veel speling. Ik heb het uiteinde van de schakelstang dat met twee borgpennen op de as vast gezet zit afgeslopen en dat gebruik ik nu als koppelstuk. Als ik de exacte positie bepaald heb ( zal nog wel wat moeten worden aangepast) en alles zit naar behoren, las ik dat koppelstuk vast. Het is nu heel lastig om exact te bepalen hoe lang het nu moet worden.
Ik zaag de stang op mijn werk netjes af en een tweede stang zaag ik op 7.5 cm langer af en dan schuif ik de twee langste delen aan elkaar en dan heb ik een mooie rally-opzet 8)
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten