De auto nadert de perfectie
Gino heeft gisteren het hemeltje weer netjes strak getrokken en vast gelijmd en daarmee werd het laatste puntje weggewerkt... Althans dat dacht ik.
Ik had de lambda sonde weer aangesloten, want de auto loopt slecht stationair (te laag). Bij de APK kreeg ik ook al een opmerking. CO was goed dus geen afkeur.
De AFRmeter geeft ook een hele hoge waarde aan, stationair stijgt de waarde naar 19. Gedurende het rijden gaat het verder OK en zie je de normale waardes weer terug komen.
Bij flink accelereren richting rijk 13-> 11 en bij rustig en constant gas 13-> 15. Op mij tablet kan ik niet loggen (of ik weet niet hoe ik de data eruit kan krijgen).
https://youtu.be/EFsf7zoJm8IWat heb ik veranderd tov de situatie na de inregeling?
Ik heb aan de benzinedruk regelaar zitten draaien. Ik heb daar gisteren weer aan zitten draaien terwijl ze staionair liep en het gevolg was dat dit dan werkt als een soort staionair sproeier ( gaat hoger of lager stationair lopen. Echter geen effect op de AFR waarde).
Ik heb een airbox gemaakt en de luchttemperatuursensor verplaats van tussen de gasklephuizen naar de airbox rechts bij de koplamp. Ik kan me voorstellen dat dit effect heeft maar als de motor helemaal koud is loopt ze het laagst en dus slechtst staionair. In beide situaties is de motor koud en zou de lucht temperatuur vergelijkbaar zijn. Zou dus geen verschil mogen uitmaken....
Laatste punt:
Ik heb volgens mij de bijsturing door de lamda sonde in de software uitgezet. De ECU volgt de ingestelde waardetabellen.
Waarom heb ik dat gedaan
in het begin heb ik twee lamda sondes vernaggeld door onbekende oorzaak, die sondes kosten 100 euro per stuk en na 300 euro te hebben uitheheven vond ik het wel welletjes. De lambda sonde zou op het circuit toch niet snel reageren op de snel wisselende situaties dus ik kon die bijsturing net zo goed uitzetten en dat heb ik maar gedaan. Nu schakel ik de AFR meter pas in als met een motor die goed op temperatuur is en dat blijft nog steeds goed gaan.
Ik zit net te bedenken dat ik het ontstekingstijdstip ff moet controleren, misschien is het huis verdraaid, niet ondenkbaar omdat de motor nogal stug is opgehangen en nogal staat te trillen. Ik heb al vaker wat losgetrilde moeren gehad
Mocht iemand nog andere ideeen hebben dan hoor ik dat graag.
Terwijl ik aan het rommele was met statinair draaiende motor begon de koelvloeistof te koken en begon ze stoom af te blazen
WAT NOU WEER
Ik stond net op het punt om naar huis te gaan....toch maar ff checken eant zo wilde ik niet naar huis gaan...
Ventilator, werkte, maar kreeg geen stroom, kon de switch zijn....daar ook geen stroom, of toch wel
het draadje kwam tegen de dynamo en ik zag vonkjes. Ik de meter nog eens gepakt, maar geen spanning...
had ik soms vergeten het draadje weer op de nieuwe zekeringkast aan te sluiten?
Het nieuwe aangepaste schema erbij gepakt en gelukkig ik had hem WEL aangesloten maar de zekering lag er eruit.
Tevens zag ik dat de aarde draad was losgetrokken. Alles weer netjes in orde gemaakt en de motor weer warm laten worden en de VEN sloeg weer netjes aan
Moe maar voldaan weer terug naar Delft gereden.
Ik vind de Rally zo mooi geworden dat ik het steeds moeilijker ga vinden om haar te gaan verkopen
Als er iemand komt die de vraagprijs geeft gaat ze toch weg, maar je kunt je voorstellen dat ik op het Marktplaatsbod van 3750 never nooit niet akkord ga
GrR