Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor Gino » 15 dec 2013, 20:28

Ha Marcus,

Mooi werk. Ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen ! :mrgreen:

Tuurlijk er is werk genoeg aan, maar zéker goed te doen.

Succes !
Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor tout est beau avec une... » 15 dec 2013, 20:37

Ruitrubber is nog wel aan te komen dacht ik dus als je zeker wilt zijn dat je ruit heel blijft zou ik gewoon het rubber doorsnijden.
Met een afbreekmesje aan de buitenzijde vanaf de ruitzijde snijden, haal je zo de bovenkant van het ruitrubber los.
Wel dus eerst kijken of je nog aan een rubber kunt komen, maar die zal toch ergens in Lexmond of Workum wel te vinden zijn?
Andere carrosserie zoeken lijkt mij ook niet de weg omdat je nou juist een redelijk zeldzame 104 hebt.
Dan kan ik van mijn GL ook wel een S maken, word ook nooit een echte.

M.Vr.Gr.Marco.
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
tout est beau avec une...
 
Berichten: 878
Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
Woonplaats: Hasselt (ov.)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 dec 2013, 21:15

Heb ze ook wel slechter gezien Gino, zeker qua algehele aanblik, maar de dikste klussen zitten wel meteen op de lastigste plekken. Dat moet gewoon weer goed hersteld, anders kan ik een frisse APK wel vergeten, nog los van werk aan motor, aandrijving en onderstel. Het is ook maar de vraag hoe de achterste veerschotels eraan toe zijn, en daar is zoals bekend heel moeilijk aan te komen. Heb me nog niet kunnen verdiepen in welk type erop hoort, welke lager bussen er op de draagarmen en fusees moeten, mochten die ook nog vernieuwd moeten worden. Op moment dat de achtertrein eraf ligt zou ik dat ook meteen aan kunnen pakken, om weer jaren veilig en met plezier te kunnen toeren.

Gelukkig is het bij een S een ruitrubber zonder sierstrip. Lijkt me lastig die te verwijderen zonder daar zichtbare knikken in te krijgen, maar misschien valt dat wat mee?

Het eerder genoemde Franse advies had ik verkeerd begrepen. Men bedoelde de nodige gave stukken uit een donorkoets te zagen en vervolgens over te zetten op deze. Omdat dit toch wel een zeldzaam exemplaar is wil ik een serieuze poging doen om 'm weer netjes te krijgen. Met die insteek heb ik 'm per slot van rekening ook aangeschaft :D
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 18 dec 2013, 18:59

Vandaag binnenshuis dashboard en teller-blok gedaan. Dashboardlampjes zijn allemaal vervangen, en de polyurethaan tochtstrip tussen de beide ventilatieopeningen en die op het ventilatorhuis is vernieuwd. Tot nader order kan het dashboard nu eerst opgeborgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 27 dec 2013, 20:20

De 104 iets verder uitgekleed. Luchtverdeler, stuurhandels, gave grill, beide koplampen en het wissermechanisme verwijderd. Onder het paravanrooster en binnenin lijkt het zichtbare deel van de ruitsponning helemaal gaaf onderaan. De (hopelijk slechts oppervlakkige) roestplekken zullen dus onder de buitenste rand van het ruitrubber beginnen. Misschien is de ruit er niet uit geweest bij een eerdere lakbeurt van het paravandeksel :?:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De assen en/of bussen van het wissermechanisme zijn voor hergebruik te ver uitgesleten. Eigenlijk wel jammer, want de tussenarmen zijn bij dit exemplaar steviger uitgevoerd (met minder kans op zwabberende wissers) dan bij het ruilframe uit de gesloopte Style Z uit Assen. Kan nog proberen of de armen uitgewisseld kunnen worden, net als met de 2-snelheden wissermotor nu al gedaan is. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

EDIT: genoemd materiaal blijkt allemaal over te zetten. Is maar beter ook, want bij dit type kun je de asjes van tijd tot tijd uit hun bussen halen om de boel goed te smeren :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 dec 2013, 19:12

Geen enkele reden om mezelf op te jagen (behalve dan dat ik er graag mee zou rijden :wink: ) en daarom voor dit weekend niet echt een werkplan gemaakt. Meestal zie ik wel wat er komt. Gister de drie wisserarmen en moeren behandeld en opnieuw zwart gespoten, er nieuwe wisserbladen en passende clips voor gehaald, en een lap geribde zwarte stof dat later op de hoedenplank en zijstukken gelijmd gaat worden. En een setje nieuwe gele iode lampjes voor de koplampen.
Zoals gemeld is de rechter koplamp aangetast door vocht. Op leboncoin gister contact gelegd met een aanbieder van zulke specifiek op de S en ZS gemonteerde koplampen. Bij de bedorven lamp is de lens losgesneden.

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag ben ik begonnen aan de voorkant, ofwel de bumper, de spatborden en enigszins gedeukte keienvanger eraf. Deze laatste heeft ter hoogte van het sleepoog op het subframe een fikse tik gehad en ook, gelet op de links en rechts ongelijke speling tussen bumperhoeken en spatborden en de knikken bij de gleuven van de voorste bumpersteunen, ook van links al eens een forse duw gekregen. Alles kwam tot mijn verrassing vrij gemakkelijk los, alleen op de hoek links draaide het oog voor het boutje uit het daar iets krokante plaatwerk eronder. Rechts ziet er allemaal wat beter uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In tegenstelling tot twee parallelle kitstroken zat er bij de S aan weerskanten een brede pasta-achtige strip tussen. Inkruipend vocht kan daardoor slecht opdrogen, met de nodige roest tot gevolg op deze randen en raakvlak bij de frontplaat. Spatborden op zich vallen me helemaal niet tegen. Bij een buiten logerende wagen kan vocht onder de beugel voor het sproeiertankje ook voor de nodige ellende zorgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een korte lunchpauze ben ik aan de achterkant begonnen. Achterlichten eruit, de bumper, trekhaak en de tank verwijderd. Dat had al met al nogal wat voeten in de aarde. Eén imbus-schroef van de stekkerdoos draaide lam in het moertje. Uiteindelijk lukte het om het draadeind een stuk in te zagen en met een tang af te breken, zodat de bedrading eraf kon zonder deze door te hoeven knippen. Het bevestigingsmateriaal van de bumper, hoewel erg roestig, ging vrij gemakkelijk los, maar de voorste bouten van de trekhaak waren erg lastig, omdat je onder de wagen één hand tussen de uitlaat en de stang van de trekhaak moet wurmen om een ringsleutel op de moer te krijgen, en tegelijkertijd binnen de ratel moet draaien. Omdat de bout door de vloer zeker 4cm te lang was kostte dit veel tijd, en een paar flink pijnlijke polsen.

Flens van de vulopening is behoorlijk gaar, en de slang heeft onderaan een paar niet bedoelde ventilatieopeningen. De stekker van de vlotter lag al los, dus dat viel weer mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de tank ging het niet gemakkelijk. De koffervloer is nogal doorgezakt, waardoor ik slecht grip kreeg op de twee boutjes aan de linkerkant. Eentje kreeg ik uiteindelijk goed los, de andere en de rechter braken gelukkig spontaan af toen er wat kracht op gezet werd.

De tank zelf is bovenop nogal roestig, en je kunt zien waar de verstevigingslatten van de kofferbodem erop gedrukt hebben. Op zolder heb ik gelukkig nog een beter exemplaar, met een nieuwer type vul-slang en ontluchting, dus deze komt er niet weer, zelfs zonder de binnenkant gecontroleerd te hebben. Ik kan 'm altijd nog op reserve houden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo kaal is goed te zien in welke matige conditie het plaatwerk verkeert. Naast de al eerder getoonde gaten bij de linker draagarm is het rechter spatbord wel bijzonder slecht. De bout en bus van de bumperhoek kon ik eruit trekken zonder ze los te schroeven. Ik zie daar waarschijnlijk ook de achterste afvoerslangetjes van het schuifdak zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna wat foto's van de rand onder het voorruitrubber. Zoals ik al aangaf vermoed ik dat met overspuiten van het paravandeksel de voorruit en rubber er niet uit geweest is om het daaronder ook goed te behandelen. Beetje zonde van de moeite, want zeker als de wagen een flinke tijd buiten gestaan heeft komt daar de roest weer te voorschijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst douchen, en een frisse Westmalle zou er ook wel in gaan denk ik. Goed besteed weekend zo.... :wink:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor MarcoPeus » 29 dec 2013, 20:55

Sow Marcus, je hebt je komende maanden al vast geboekt door werken aan de 104 zie ik. Er zitten veel plekken aan de hoeken zoals een echte 104 betaamd. Ruitenwisser frame heb ik op eenzelfde manier schoon gemaakt en gespoten.
Goed gelukt. Zet 'm op!
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 29 dec 2013, 21:15

Deze 104 mag dankbaar zijn dat ze door jouw geadopteerd is...
De tank lijkt meer aangetast dan die van de rode belg..
Die zit er inmiddels al weer onder geschroeft...
Alleen de 2 slangen nog aansluiten.. De vulslang is ook nog gaaf..
Deze lijkt flink ingescheurd..
Mooi uitgebreid verslag Marcus.... en foto's.. 8)
Mooi dat je alweer zover bent opgeschoten..
Ik wil je best een dagje helpen hoor...
Ben super blij dat je dit pracht exemplaar geheel in ere gaat herstellen...
Ze zijn straks stik jaloers Marcus want dit word zonder twijvel 1 va de mooiste van Nederland..
Lijkt me super leuk eens samen in onze 104tjes een rit te rijden..
Och ik kom wl weer een keertje bij je aanwaaien.. :D
Gr Jan..
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 dec 2013, 21:55

De SL had bij de vulslang nog grotere droogtescheuren. Deze liet een paar jaar geleden op de beurs in Reims een brandgevaarlijk plasje op de weg lopen toen ik wat schuin op een talud parkeerde. Het stonk ook nogal bij de tankbeurten, vooral bij erg warm weer irritant, én gevaarlijk.

Oog van de meester maakt een paard vet zeggen ze, ik vind 'm eigenlijk nu al heel mooi. Hij is alleen flink ziek, hardnekkige huidaandoening vooral, en ook een beetje incontinent nu, want ik zie dat er wat koelvloeistof begint te lekken vanonder de waterpomp....

Morgen weer twee dagen naar de baas, rond de jaarwisseling de uitlaat er nog af, het kofferdeksel en motorkap, de portieren en de rubbers, alle dradenbundels naar achteren, en alles wat uit het interieur nog los wil, zodat er bij het komende snij- en laswerk niks gaat smelten of anderszins beschadigd wordt.

Wil zeker een poging doen het hemeltje en het complete schuifdak eruit te halen. Denk er ook over om, zolang het in de garage nog niet te koud wordt, de motor te lichten, zodat deze, én de koppeling, even goed kan worden nagekeken. Maar ja, waar laat ik zo'n ding, want zó ruim is het er ook weer niet....

Trouwens, tussendoor kijk ik steeds met een scheef oog naar de 1360cc machine met 5-bak (op een eigen subframe) onder de trap, en prakkezeer erover of ik díe misschien.... :idea: :roll: :arrow:
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 29 dec 2013, 22:45

je mag hier stallen wat je niet kwijt kan thuis hoor..
Wel fijn een vijfbak..
Ik kan je vast en zeker een dagje helpen in het nieuwe jaar..
Kan met de bus komen om spullen mee retour te nemen..
Gr jan..
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 29 dec 2013, 23:48

Da's mooi, want nu ligt alles in de gang en de woonkamer, en op het dak van de S en de Ami :oops: Ben alleen, dus dat bomt me niks, tenminste zolang ik zelf m'n nek of tenen nog niet breek over de rotzooi :lol: Kan gelukkig nog wel plenty licht spul kwijt op de garagezolder, en heb ook kisten waarin ik per deel alle onderdelen kan bewaren, inclusief het erbij horende bevestigingsmateriaal.

Krijg van onze Franse vrienden vanavond het advies om, net als bij de Coupé van Tjard, de koets helemaal bloot te maken, dan naar de lasser en spuiter te brengen, zodat-ie op dat gebied weer als nieuw wordt, en dus nog járen meekan. Mij rest dan slechts het monteren van nieuwe en opgeknapte onderdelen. Is dat wat?
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 30 dec 2013, 00:13

M. van der Meulen schreef:Da's mooi, want nu ligt alles in de gang en de woonkamer, en op het dak van de S en de Ami :oops: Ben alleen, dus dat bomt me niks, tenminste zolang ik zelf m'n nek of tenen nog niet breek over de rotzooi :lol: Kan gelukkig nog wel plenty licht spul kwijt op de garagezolder, en heb ook kisten waarin ik per deel alle onderdelen kan bewaren, inclusief het erbij horende bevestigingsmateriaal.

Krijg van onze Franse vrienden vanavond het advies om, net als bij de Coupé van Tjard, de koets helemaal bloot te maken, dan naar de lasser en spuiter te brengen, zodat-ie op dat gebied weer als nieuw wordt, en dus nog járen meekan. Mij rest dan slechts het monteren van nieuwe en opgeknapte onderdelen. Is dat wat?
:D
Is jouw keus marcus..
Wel de meest duurzame en meest bevredigende oplossing voor jouw denk ik..
Je hebt een goed bruikbare nu en je bent ook al aardig op weg met demonteren..
Je moet wel de munten willen/kunnen missen...
De grotere onderdelen kan ik stallen todat je je ze weer nodig bent..
Ja of op je zolder schuiven maar dat zal met de assen en aandrijving tegen vallen..
Maak maar veel foto's als geheugensteun.. :D
Gr jan..
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor MarcoPeus » 30 dec 2013, 00:16

Dat is de beste manier van herstellen maar gaat je ook een berg duiten kosten (ik kan t weten). Zeker als je zelf niet kunt lassen zoals ik. Stralen, lassen, epoxy en spuiten gaat je zeker 6-8 mille kosten als je t officieel wil doen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor lionceau » 30 dec 2013, 00:32

104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor lionceau » 30 dec 2013, 00:37

M. van der Meulen schreef:Da's mooi, want nu ligt alles in de gang en de woonkamer, en op het dak van de S en de Ami :oops: Ben alleen, dus dat bomt me niks, tenminste zolang ik zelf m'n nek of tenen nog niet breek over de rotzooi :lol: Kan gelukkig nog wel plenty licht spul kwijt op de garagezolder, en heb ook kisten waarin ik per deel alle onderdelen kan bewaren, inclusief het erbij horende bevestigingsmateriaal.

Krijg van onze Franse vrienden vanavond het advies om, net als bij de Coupé van Tjard, de koets helemaal bloot te maken, dan naar de lasser en spuiter te brengen, zodat-ie op dat gebied weer als nieuw wordt, en dus nog járen meekan. Mij rest dan slechts het monteren van nieuwe en opgeknapte onderdelen. Is dat wat?


Ja dat kost een paar centen maar dan word het wel mooier dan nieuw 8)
Stralen moet je wel bij een specialist laten doen! Te hard stralen kan veel schade aanrichten!
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 30 dec 2013, 02:08

Krijg nóu wat, ik lig er al wakker van :lol: Goede tips allemaal, eerder via-via al vernomen dat PCN-magazijn ook uitgezaagde onderstukken voor de achterste spatborden zou moeten hebben.
Nu niet te veel tegelijk aanhalen, als het goed is moet binnenkort al een achteruitrijschakelaar voor de versnellingsbak binnenrollen, de gemelde aankoop van de juiste koplampen via leboncoin heeft ook goede kans van slagen, tenminste zodra de aanbieder het totaalbedrag incl transport en z'n bankgegevens doorgeeft.
Zagen en lassen laat ik graag over aan iemand die er (104-) verstand van heeft, de ruimte en het gereedschap, en het nodige geduld om het meteen goed te doen. Niet dat ik het niet zou willen leren, eerder dat er nu ook al heel veel tijd mee gemoeid is, naast de volle baan en zelfstandig huishouden.
Dat dit het genoemde bedrag vergt valt me niet mee, en maakt de keus er helaas niet makkelijker op.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 30 dec 2013, 10:30

De door Marco genoemde bedragen krijg ik grijs haar van..
Dit moet toch wel wat goedkoper kunnen..
Je kunt offerte's vragen Marcus en dan je keuze maken..
Ik denk dat hier in het Noorden de prijzen anders liggen dan in het zuiden..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor MarcoPeus » 30 dec 2013, 14:20

@Tjard, helemaal juist. Een onervaren straler zal alle panelen vlamhard vol stralen waardoor je golving in t plaatwerk krijgt. Een ervaren straler straalt de vlakke platen (deuren/dak/motorkap etc) lichtjes en de rest sterker.

@Marcus, als je zelf niet kunt lassen (zoals ik) ben je aan de goden overgeleverd. Ik heb her en der prijzen op gevraagd toen ik wilde beginnen met Mariet. Eentje bij mij in de buurt vroeg 5500 euro excl. spuiten en BTW. Bij die waar ik t nu heb laten doen was ik in totaal ca. 8 kwijt. Bij nader inzien had ik t misschien net zo goed hier in de buurt kunnen laten doen. Dan had ik in ieder geval makkelijker de vinger aan de pols kunnen houden. Óf je moet een hobbyist vinden die je voor een paar centen per uur wil helpen maar die zijn op 1 hand te tellen.

@Jan, Het kan goedkoper maar dan moet je zelf een straler regelen die je misschien onder de tafel betaald. Een vriendje die een hobby aan lassen heeft die je 10 euro per uur betaald. En zelf het pre-spuit werk doen zoals plamuur en strak maken. Vooropgesteld dat je dat kunt natuurlijk. Dan kom je misschien op 3000-4000 uit.
De prijzen liggen landelijk ongeveer gelijk. Iemand die dit doet als beroep en zijn bedrijf er mee recht houdt meent natuurlijk dat hij/zij makkelijk 35-40 euro per uur excl BTW kan vragen. Dat is zo in het zuiden maar ook in het noorden denk ik.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 30 dec 2013, 14:41

Ik heb geen idee hoeveel uur stralen in beslag neemt..
Ik ben er ook geen voorstander van zoals al vaker aangegeven..
Maar dat is natuurlijk ieder z,n keus.. Je hebt natuurlijk een mooie schone basis voor de nieuwe lak of coating..
Maar je levert ook plaatdikte in.. Dan moeten de nieuwe lagen ook meermalen opgezet worden anders is je bescherming minimaal..
Lak wat goed is zou ik er niet af laten stralen.. dan misschien alleen de aangetaste plekken...
Marco jij hebt je casco zonder enige garantie's over de nieuw aangebrachte laklagen of weet je bijvoorbeeld hoeveel er op is gezet..
De hoeveelheid verf en de uiteindelijke dikte bepaald toch mede de kwalteit uiteindelijk..
Bij de duurdere vehikels worden nogal wat lagen over heen geblazen..
Er zijn schilders die bijvoorbeeld niet schuren maar alleen amonia gebruiken.. Zonde om de oude basis er af te schuren hoor je dan..
Je maakt ook krassen in de bestaande laag natuurlijk..
Ik wil nog wel even aangeven dat ik geen kenner of diskundige ben.. Dus val me niet aan hierover, het is mijn persoonlijk mening....
Ik zou zelf niet een auto geheel laten stralen.. Maar snap wel dat deze methode de pijn wel bloot legt..
HIer nog een link:
http://www.oldtimerautosite.nl/alles_over_metaal_en_ontlakken.htm#_Chemisch_ontlakken0
En dan sodastralen...
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor Gino » 30 dec 2013, 15:10

Je geld wegbrengen is de makkelijkste optie. :mrgreen:
Er een slordige 6 mille aan plaatwerken/ spuiten inpompen, dat moet het je dan persoonlijk waard zijn. Want aan verkoopwaarde zal alles het niet opbrengen.
Dat brengt ie nooit op als de S af is. Hoe zeldzaam ook.
Dat is een gegeven.

Ik zou gaan voor zelf doen. Ergens ( uit het zicht, of een oud plaatdeel) beginnen met slijpen en lassen.
Dus gewoon DOEN.

Zo ben ik er ook mee begonnen. Niet dat ik een officiëel plaatwerker ben, maar het gaat me beter af dan in het begin.
Ik weet nog dat Rudie zijn lasapparaat had gekocht. Denk ik wel zo'n 20 jaar terug..... :mrgreen:

Ik had toen een knaloranje C Kadett. De eerste bodemreparatie (door Rudie, ik mocht op veilige afstand toeschouwen.... :D ) leek voor mij
mijlenver weg....
Toch er stiekumpjes aan begonnen om het zélf te doen.
Mijn eerste klapper was mijn groene 104. Zo rot als die was.... gaandeweg kreeg ik er steeds meer lol in, en nu ben ik niet meer te stoppen.... :wink: .

De voldoening over het eindproject is, vind ik, veel groter bij eigen inzet. Kijken naar de resultaten van andermans kluswerk is wellicht leuk, maar peperduur.

En : ook nog een leuke : de zogenaamde "goedkope adresjes" gaan dus écht alleen voor de centen, en een snel resultaat. Beetje laswerk, volstorten met plamuur, en dan maar zien hoelang het duuurt voor de roest er weer is. Kan met een stopwatch... :mrgreen:
Da's leuk voor de handel ( alhoewel nu ook niet meer) maar niet voor een langdurige relatie.

Succes met de overwegingen.
Gino

P.s. kijk eens op "rustbusters" geven ook cursussen.
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor lionceau » 30 dec 2013, 22:12

http://www.stadswerkplaats.nl/cursussen ... twerk.html


Hier heb ik de beginselen van het plaatwerken geleerd.
Het was leerzaam en gezellig.
Daarna gewoon beginnen met de makkelijke stukken die later niet meer in het zicht zitten.
104 Coupe 1975
104 ZS Rallye 1977
108 1.0 Active 2015
308 SW 2.0Hdi GT-Line 2015
Avatar gebruiker
lionceau
 
Berichten: 999
Geregistreerd: 02 nov 2004, 18:16
Woonplaats: Sneek

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 31 dec 2013, 12:29

Ik ben al net zo grijs als de S, dus daarover maak ik me geen zorgen :lol: Wat misschien ook een leerzame optie is: in Leek of Tolbert moet een doe-het-zelf club zitten met een grote eigen werkplaatsloods, opslag en stalling, hoofdzakelijk Frans georiënteerd. Meen al eens gelezen te hebben dat je met hulp van clubleden elkaars vehikels kunt opknappen, misschien mooie gelegenheid om in groepsverband ervaring op te doen. Efkes googelen.
Uitgebouwde stukken knap ik meestal deel voor deel aan, en maak ze inclusief het bevestigingsmateriaal, weer helemaal gebruiksklaar. Samen met het onderdelenboek, fiches en de eigen foto's (en logisch nadenken) lukt het eigenlijk altijd om alles netjes op te bouwen zonder iets over te houden. Een 104 is nog simpel, en daarom hier ook zo'n populair onderwerp waarschijnlijk :D

Heb in de garage niet veel plek over, en tenminste zolang de (nog lang niet rijklare) Ami niet bij de SL gestald wordt, ook weinig bewegingsvrijheid. De S kan ik nu nog deels naar buiten duwen onder de carport, maar met een gedemonteerd onderstel is dat wel afgelopen.

Zelf zoveel mogelijk doen geeft een tevreden gevoel, en je weet zelf tot in het kleinste detail hoe de algehele conditie op langere termijn is, en je kunt er per onderdeel naar behoefte naar toe werken. Deze S verdient wat mij betreft wél een nieuwe kans, maar hoeft niet in een 100% showroomstaat gerestaureerd. Dan zou ik er ook bijna niet mee durven rijden. Wél helemaal veilig, compleet, opties netjes, en betrouwbaar genoeg voor zorgeloze ritten in mijn omgeving, naar meetings in het land, én bezoekjes bij onze Franse vrienden.

Spatbordstukken kan in goed gebruiken. Links is op een kras na nog prima, rechts moet vernieuwd. Onduidelijk echter of zo'n stukje hoog genoeg doorloopt om het rotte stuk helemaal te bedekken.

Achter-paneel onder de bumper mankeert op wat kleine deukjes in de onderrand niks aan, lasnaden naast de sleepogen ook goed.

Wil in elk geval proberen een balk met kriksteun te bemachtigen voor de rechterkant. De balk is nog goed, maar stukje plaat op de kriksteun slecht. Van de overige plekken moet ik eerst maar eens een goede inventarisatie maken.

Vandaag besteed ik aan uitbouw van de dradenbundels naar achteren, en de uitlaat moet los. Als ik er tóch onder lig kan ik de bevestiging van de draagarmen alvast gangbaar maken, en de wartels op de achterste remmen, brandstofleiding eraf, doppen uit de vloer, en overgebleven spullen uit het interieur slopen.
Bedankt voor jullie commentaren, wordt vervolgd! Alvast prettige jaarwisseling allemaal, voorzichtig met de vingers, en blijf uit de buurt van loozers met veel te zwaar geïmporteerd vuurwerk!
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor jan-03 » 31 dec 2013, 14:24

Misschien dat m,n oude brug daar ook heen is gegaan..
Die is door een 3 tal hobbyisten opgehaald.. Ook die kant op maar kan ook elders zijn..
Tja zou leuk zijn om dit op die manier te kunnen doen..
We houden kontakt en als ik je kan helpen dat hoor ik het nog wel..
Wees voorzichtig met onder je auto sleutelen als er niemand in de buurt is..
Je mag mij bellen als je klem zit maar het duurt wel een uur voor ik bij je ben..
Leg je mobiel maar in de buurt....
Hier zijn ze al druk met vuurwerk de hele week.. Nu is het helemaal feest overal al...
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 jan 2014, 20:52

Ik ben erg voorzichtig, alleen al vanwege de kruimige situatie bij de linker draagarm achter. Ter hoogte van de bouten trekt het plaatwerk nu al lichtjes in een punt als ik aan die kant de krik gebruik, dus veel kracht zit er niet meer in. Ik wil voorkomen dat het wagengewicht de zaak helemaal krom trekt.

Gister tot aan het spruitstuk de uitlaat losgehaald en de benzineleiding. Beide niet best meer, en beter om ze geheel te vervangen. Voorste deel van de uitlaat zal moeilijk worden, want die met dubbele pijp zijn zeldzaam meen ik.

Vandaag niet veel zin, ik heb me maar beperkt tot het schoonmaken van gedemonteerde spullen, en het bakje schroeven, boutjes en moeren gesorteerd bij de ondertussen uitgebouwde stukken en erop vast geplakt met reepjes afplaktape. Voor de grap even een oude radio in de middenconsole gezet, past ook nog. Verder de voor- en achter-gordels wat gefatsoeneerd, en bussen, ringen en zwarte doppen samengesteld, ook met tape, zodat alles in de goede montagevolgorde blijft.

Bij eerder laswerk aan de rechter dorpel zijn kunststof binnenpanelen en gordel niet verwijderd, met schade door de hitte. Het paneel naast de achterbank wil ik een andere voor zoeken, mét mogelijkheid voor gordelinbouw met afgebeelde spanner, onderdeelnummer 7493.10 als ik het goed heb. De rand van de afdekking onderaan de B-stijl verdwijnt toch onder het portierrubber.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Re: Wat heb je vandaag weer aan je 104 gedaan?

Berichtdoor 104 S » 01 jan 2014, 21:45

Hallo Marcus,

Ik ben blij dat je hem zo grondig opknap, ik zag het nml. somber in....

Ik heb nog 3 rechter koplampen liggen voor de S, waarvan 1 zgan.
Ik heb ook nog een gebruikte voorste demper met dubbele pijp, een raamrubber
en nog heel veel rubbertjes en veertjes, en andere 104 spulletjes.

groeten uit Breda
Avatar gebruiker
104 S
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 25 jun 2006, 20:03
Woonplaats: Breda

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten