Gisteren de Benetton verder afgemaakt, versie olie toegevoegd dus het motortje is klaar.
De auto heeft een tijd binnen gestaan en dus perfect droog, tijd om de dorpels schoon te borstelen en te voorzien van een vers laagje tectyl, alle kiertjes en oneffenheden met de kwast een een pot tectyl lekker dicht gesopt
Kan ze er weer lekker tegen. Het is in de zomer beter smeren dan in de koude winter
Ik heb gemerkt dat de achterremmen aandacht nodig, net als Feline beginnen mijn remmen ook te slepen, de handremkabels moeten ook worden vervangen. Ik moet zoeken om te kijken of ik nog reserve onderdelen heb ( zal toch wel ...)
Mijn auto was de laatste tijd een grote vuilnisbak en heb alles eruit gesmeten, de stofzuiger gepakt en de auto weer toonbaar gemaakt
Nu nog de wasstraat door, die lelijke hoezen eraf en wat mooie foto's maken voor de taxatie. Ik wil foto's maken bij de sleutelruimte en hoop dat het zaterdag morgen droog is en het zonnetje zal schijnen. Dan kan ik dat hoofdstuk afsluiten ( in december 2012 begonnen met de aankoop van nieuwe zuigers dus ook hiermee 18 maanden bezig geweest, net zo lang als de gehele renovatie van de Benetton zelf
)
Ik ben aan het eind van de dag helemaal binnendoor naar Delft gereden, ik ben de hele lek langs de dijk afgereden en dat was een mooie rit, veel recreatie verkeer, volle terrasjes en veel, heel veel fietsers langs de dijk. Niet zo erg voor mij want juist de wisselende belasting van de motor is goed, laat die zuigerveren maar werken
Het motortje loopt perfect, maar ik merk wel dat de motor een beetje trilt ( doordat 1 zuigerpen iets lichter is
)
Nog even de massa's van de zuigers plus drijfstangen in de herinnering roepen:
965.29 g
964.98 g
965.30 g
963.84 g (hier zit dus het andere type zuigerpen in)
Op zich is het verschil maar 1.45 gram en dat is ruim binnen de drie gram en was dus heel tevreden en heb het zo maar gelaten. Het was beter om de zaak te laten balanceren, maar dat heb ik niet gedaan omdat dit blok een oud model is met die papieren pakkingen en dat vond ik wel een groot nadeel. Als het een blok was geweest met rubberen O-ringen dan had ik dat opzeker WEL laten uitbalanceren. Voor dat type kon ik geen goede nieuwe zuigers vinden ( en leverde die Eikel uit Frankrijk het verkeerde type en van het een kwam dus het ander)
In het foto en digitale archief heb ik niet kunnen terug vinden waar ik die afwijkende zuigerpen heb geplaatst ( ik denk aan de distributie zijde als ik er vanuit ga dat ik de volgorde van de zuigers heb aangehouden bij het monteren van de zuigerpennen)
Mijn stelling
Aan die zijde zit veel minder massa dan bij het vliegwiel dus kleinere afwijkingen voel je aan de distributie zijde meer
Tegen argument:
"onzin, je hebt de zaak niet laten uitbalanceren dus vlieger gaat niet op"
Nu maar lekker genieten van dit torretje en ben benieuwd hoe lang ze het uit houdt en hoe zuinig ze zal lopen (ik hoop op 1:15 op LPG)
GrR