Benetton: "return of the legend"

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 01 jun 2014, 12:37

Bedank Serge, mn gevoel was dus juist. Ik heb er teveel tijd ingestoken om het op twee tankjes benzine te laten afhangen
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 09 jun 2014, 10:11

Gisteren de Benetton verder afgemaakt, versie olie toegevoegd dus het motortje is klaar.

De auto heeft een tijd binnen gestaan en dus perfect droog, tijd om de dorpels schoon te borstelen en te voorzien van een vers laagje tectyl, alle kiertjes en oneffenheden met de kwast een een pot tectyl lekker dicht gesopt :mrgreen: Kan ze er weer lekker tegen. Het is in de zomer beter smeren dan in de koude winter :wink:

Ik heb gemerkt dat de achterremmen aandacht nodig, net als Feline beginnen mijn remmen ook te slepen, de handremkabels moeten ook worden vervangen. Ik moet zoeken om te kijken of ik nog reserve onderdelen heb ( zal toch wel ...)

Mijn auto was de laatste tijd een grote vuilnisbak en heb alles eruit gesmeten, de stofzuiger gepakt en de auto weer toonbaar gemaakt :shock:
Nu nog de wasstraat door, die lelijke hoezen eraf en wat mooie foto's maken voor de taxatie. Ik wil foto's maken bij de sleutelruimte en hoop dat het zaterdag morgen droog is en het zonnetje zal schijnen. Dan kan ik dat hoofdstuk afsluiten ( in december 2012 begonnen met de aankoop van nieuwe zuigers dus ook hiermee 18 maanden bezig geweest, net zo lang als de gehele renovatie van de Benetton zelf :mrgreen: )

Ik ben aan het eind van de dag helemaal binnendoor naar Delft gereden, ik ben de hele lek langs de dijk afgereden en dat was een mooie rit, veel recreatie verkeer, volle terrasjes en veel, heel veel fietsers langs de dijk. Niet zo erg voor mij want juist de wisselende belasting van de motor is goed, laat die zuigerveren maar werken :wink:
Het motortje loopt perfect, maar ik merk wel dat de motor een beetje trilt ( doordat 1 zuigerpen iets lichter is :( )

Nog even de massa's van de zuigers plus drijfstangen in de herinnering roepen:
965.29 g
964.98 g
965.30 g
963.84 g (hier zit dus het andere type zuigerpen in)

Op zich is het verschil maar 1.45 gram en dat is ruim binnen de drie gram en was dus heel tevreden en heb het zo maar gelaten. Het was beter om de zaak te laten balanceren, maar dat heb ik niet gedaan omdat dit blok een oud model is met die papieren pakkingen en dat vond ik wel een groot nadeel. Als het een blok was geweest met rubberen O-ringen dan had ik dat opzeker WEL laten uitbalanceren. Voor dat type kon ik geen goede nieuwe zuigers vinden ( en leverde die Eikel uit Frankrijk het verkeerde type en van het een kwam dus het ander)

In het foto en digitale archief heb ik niet kunnen terug vinden waar ik die afwijkende zuigerpen heb geplaatst ( ik denk aan de distributie zijde als ik er vanuit ga dat ik de volgorde van de zuigers heb aangehouden bij het monteren van de zuigerpennen)
Mijn stelling :lol:
Aan die zijde zit veel minder massa dan bij het vliegwiel dus kleinere afwijkingen voel je aan de distributie zijde meer
Tegen argument:
"onzin, je hebt de zaak niet laten uitbalanceren dus vlieger gaat niet op"

Nu maar lekker genieten van dit torretje en ben benieuwd hoe lang ze het uit houdt en hoe zuinig ze zal lopen (ik hoop op 1:15 op LPG)

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 14 jun 2014, 21:20

Vorig weekeinde had ik de auto al uitgemest, schoongezogen met de stofzuiger en vandaag door de wasstraat gereden een lekker waslaagje gegeven en een mooie foto shoot gemaakt voor de taxatie.

Helaas ben ik geen fotograaf dus staat ze er misschien hier en daar te eerlijk op, maar ja is niet zo belangrijk vind ik. Ik hou van eerlijk en ik hou van haar zoals ze ECHT is en geen fotoshop :!:
Ik ben benieuwd wat de taxatie zal opleveren. Ik heb nagekeken en ik heb ca 1250 euro uitgegeven om heb blok in deze staat te krijgen ( :shock: sommigen kopen daar een hele 104 voor! Kan wel zijn, maar het is mijn hobby en ik vond het onwijs om een nieuw blok in elkaar te bouwen en het rijden in een auto met een nieuwe motor die je moet inrijden is voor mij een onbetaalbaar gevoel en ruikt naar meer........

Ik heb er inmiddels dik 350 km op zitten ( ik ben helaas een paar dagen ziek geweest anders had ik al dik boven de 400 gezeten ). Ik geniet weer volle teugen en ik kijk er naar uit om weer op gas te gaan rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Destijds nieuwe deuren, zien er nog allemaal net zo uit als deze

Afbeelding

Afbeelding
Mooie foto alleen ZO jammer dat ik de deur niet goed gesloten had :evil:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste taxatie na restauratie: 4000 euro ( de TWO TONE uitvoering, blauw/beige)
Tweede taxatie twee jaar later: 4000 euro ( had er in de tussentijd behoorlijk wat aan gedaan, hij was weer 1 kleur geworden en er zijn toen 4 nieuwe deuren in gekomen)
Derde taxatie 4 jaar na restauratie maar nu met nieuwe motor, nieuwe remklauwen, nieuwe verdamper en ik hoop weer dat ik op 4000 euro uitkom
GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Steven- » 15 jun 2014, 00:30

Ze ziet er heel netjes uit Rudie! :wink:
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 jun 2014, 11:24

Stiekum ben ik ook wel een beetje trots :lol:

Ik ga er weer met volle teugen van genieten, de ritjes naar Lexmond zijn een waar genot :wink:

Er is echter nog wat werk aan de winkel: de uitlaat, de handremkabels en de remcilinders.

Ik heb vanmorgen op Ebay zitten zoeken, maar de girling cilinders zijn toch wel erg lastig te vinden

Op de service site heb ik zitten kijken en als ik naar mijn chassis nr zit te kijken ( 7.143.285) dan zou ik de 4402.49 moeten hebben. Jammer dar er dan geen diameter bij staat vermeld :x

Toen......besefte ik me dat de wiel draagarmen helemaal niet origineel zijn voor de GL6 deze komen onder een ZS, VISA of Samba Cabrio vandaan. GLOEIEND KOLEN :evil: terug bij AF

GINO welk nummer heb jij? Ik hoop dat jij dezelfde hebt als ik, dan kunnen we weer het OEM Peugeot nummer achterhalen.

Zonodig stap ik over op Bendix/DBA/Lockheed die cilinders zijn volgens mij makkelijker te verkrijgen.

Heeft iemand nog goede ervaringen met het vinden van oud types remcilinders?

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor MarcoPeus » 15 jun 2014, 11:33

Rudie_Krämer schreef:Heeft iemand nog goede ervaringen met het vinden van oud types remcilinders?
GrR


Alleen maar slechte ervaring eigenlijk. Ik heb ze toen besteld bij Serie04. Die hadden ze nog.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Gino » 15 jun 2014, 12:08

Ik hoop met deze materie zaterdag aan de slag te gaan..... :mrgreen:

Het zal wel een zoekplaatje worden, maar dat is bij de 104 gewoon.

Gino
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor jan-03 » 15 jun 2014, 14:26

mister-auto kan je ook bellen.. Zij bestellen ook in Frankrijk..
Zijn erg behulpzaam..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 jun 2014, 19:24

Ik heb de kwast nog ff gehanteerd en hier en daar wat netjes zwart geverfd, de resonantiepot schoongemaakt en een nieuwe foto van het motor compartiment gemaakt. Voor mij net zo belangrijk als de buitenkant

Afbeelding
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 15 jun 2014, 19:40

Ik ben ook nog bezig geweest met de remcilinders, ik had nog een doosje nieuwe staan, maar dat waren verschillende types:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De langere heeft een cilinderlengte van 60mm en de kortere een lengte van 58,5mm klein verschil dus

Afbeelding

Afbeelding

Zo op het eerste gezicht lijken ze nogal verschillend, maar het zijn beide 22.2 mm cilinders en de cilinders zelf zijn exact hetzelfde, ook de zuigers zijn op hoofdlijnen hetzelfde, dus waar gaat het mis: de rubberen afdekcupjes en de twee veertjes. Maar ook de veertjes zijn niet HET probleem, het zijn de cupjes die zorgen voor de uiteindelijke terugveerpositie. Ik heb destijds ook al eens een deel van de cilinders vervangen.

Ik ga er dan ook vanuit dat ik de 22.2mm cilinders heb en niet de 20,6, dat ga ik van de week ff checken, dat kan hoop ik wel zonder de cilinders los te halen.

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 16 jun 2014, 22:22

Digitale Taxatie formulier bij GIO ingevuld en opgestuurd, ik ben benieuwd, zal blij zijn als hij weer getaxeerd verzekerd rond kan rijden 8)

Nog acht werkdagen wachten op resultaat :cry:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor joospeugeot » 17 jun 2014, 02:08

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 27 mei 2016, 02:50, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 17 jun 2014, 21:42

Ik heb de zaak ff geïnspecteerd en de cilinders die ik heb zijn de 60mm lange en de zuigers die ver naar buiten steken ( die de foto's van het vorige bericht). Die andere is ECHT te kort en de zuigers komen niet ver genoeg naar buiten terug. Afkeur dus :mrgreen:

Ik heb ook gemeten dat ik de 22.2 mm zuigers heb, dus hiermee moet ik de juiste te pakken kunnen krijgen.

Ik ga eerst maar eens bij Brezan navragen

Ik zag dat ik rechts achter al helemaal had vervangen, maar het zelfstel mechanisme vertrouw ik niet. Dat klopje dat de gekartelde moer moet bedienen drukte niet echt sterk aan en de veer die hem naar beneden moest trekken hing ook slap.

Ik heb zo langzamerhand toch meer vertrouwen in de Bendix/DBA remmen, dat stelmechanisme is veel eenvoudiger en volgens mij betrouwbaarder. Probleem is dat wanneer ik wil overstappen ik de ankerplaat los moet halen. Die bouten zitten vast gelijmd met locktite en ik heb al paar keer gehad dat de bout afbrak, ja dan ben je de klos. De remmen doen het nu gewoon goed dus ik probeer het zo maar te laten. Ik gooi echter mijn DBA trommels nog maar niet weg :lol:

Ook gezien dat de linker lagers nogal droog stonden, al het vet zat in de ruimte tussen de lagers in op de as :evil: Duidelijk zag je slijtsporen op het buitenste lager. Van het weekeinde maar ff zoeken naar nieuwe lagers en dat vervang ik het hele zootje ( lagers, cilinders, schoenen en handremkabels) Misschien laat ik het zelfs wel doen. Ik verzamel de onderdelen en geef dan de opdracht tot vervanging wel :P

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 20 jun 2014, 18:45

Taxatie rapport binnen :mrgreen:

Ze is nu met de nieuwe motor weer 4000 eurp waard :wink:

Ik ben hier happy mee :!:

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 21 jun 2014, 19:01

Vandaag voor het eerst naar het nieuwe PCN magazijn geweest :oops:
Ja ik heb mijn eigen magazijn, maar daar had ik geen nieuwe voordemper meer liggen.
Gelukkig had PCN nog een mooie splinternieuwe hangen en was ik heel blij.
Geen achterlagers gevonden, maar bij een tweede keer mijn eigen voorraad door gelopen te hebben heb ik toch twee sets kunnen vinden :lol: :wink: . Bij die zoektocht ook nog drie sets remcilinders en remschoenen gevonden :mrgreen:

Nu kan ik de zaak in een keer alles laten vernieuwen en kan ik weer een jaar of twee probleemloos remmen.

Gino heeft me geholpen het probleem van een niet functionerende ventilator op te lossen ( nieuwe draadjes getrokken en een zwevende zekering gemonteerd). Nu kan ik weer met vertrouwen een file file in duiken :wink:

Als de remmen en uitslaat zijn gemonteerd is de Benetton weer in perfecte conditie en kan ik weer verder met de rally ( daar heb ik wel weer zin in (de Benetton is niet vooruit te branden, boven de 120 is de fut er echt uit, niet erg voor dagelijks gebruik, maar geen fut=geen fun :lol: )

De 205 Mi16 is wel erg snel, maar een beetje netjes, de 104 RAlly is lekker rauw en onbehouwen :twisted: dus ik hoop dit draadje weer wat met rust te kunnen laten en weer met de rally te kunnen gaan spelen. :wink:

GrR

GrR
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor jan-03 » 22 jun 2014, 23:27

Ik heb een flink aantal pagina's gelezen van de topic en zag dat er heel veel plaatjes missen... :( zonde.
Maar wat een werk heb je al gehad aan de Benneton.. pfff..
Ze ziet er nu weer jong, fris en fruitig uit... :mrgreen:
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor fredenjuan » 02 jul 2014, 23:12

Rudie,

wat ik nog wilde vragen,

je hebt mn welpje gezien, maar zou je het jou inziens de moeite zijn om hem te laten taxeren?
Of beter eerst de plekken aan de onderkant in orde maken?

gr fred
citroen c5 2001
citroen xsara picasso 2000
citroen bx 1991
peugeot 104 1980
fredenjuan
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 01 sep 2013, 00:17
Woonplaats: terneuzen

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Rudie_Krämer » 12 jul 2014, 11:07

Het is over en uit.

Gisteren avond op de snelweg tegen een stilstaande auto geklapt. De voorkant zit helemaal in elkaar

Heb de nacht in het ziekenhuis doorgebracht maar tot nu toe geen ernstig letsel. Behoorlijk wat pijn in de borst van de klap van de veiligheidsriem

De auto is total loss

RIP 2001-2014 :cry:
Rudie_Krämer
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 30 jan 2006, 20:55
Woonplaats: Delft

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor maan » 12 jul 2014, 11:17

Jemig, dat is heftig, jammer van al je werk eraan. Ik hoop in ieder geval dat jij er verder niets aan over houd, sterkte.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor jan-03 » 12 jul 2014, 11:45

Een doemscenario voor elke auto-liefhebber!!!.
Dat je zelf er nog goed voor weg komt is het voornaamste natuurlijk..
File of??..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor pauldevries » 12 jul 2014, 11:59

:cry: :cry: :cry:

Beste Rudie
Gelukkig dat met jou alles in orde is,
Hopelijk trekt de pijn in de borstkas snel weg

Groeten van Paul :(
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor MarcoPeus » 12 jul 2014, 12:27

Ach nee he. Wat erg. Zoveel werk aan de auto gehad en dan dan zo moeten eindigen..... Heel erg jammer Rudie. Gelukkig heb je zelf niet veel.
Net die nieuwe motor nog geplaatst, kun je daar nog wat mee of is die ook beschadigd?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor fredenjuan » 12 jul 2014, 12:30

Verschrikkelijk,
Zowel voor jou als de auto.

Veel sterkte en Beterschap.

Fred
citroen c5 2001
citroen xsara picasso 2000
citroen bx 1991
peugeot 104 1980
fredenjuan
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 01 sep 2013, 00:17
Woonplaats: terneuzen

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor joospeugeot » 12 jul 2014, 12:40

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 27 mei 2016, 02:50, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Benetton en het onderhoud

Berichtdoor Gino » 12 jul 2014, 13:42

Gloeiendegloeiende....

Rudie, het zit je niet mee.... :(

Maar ik zie nog wel hoop voor de Benneton :

Afbeelding

Zeker zal ie totall loss gaan voor de verzekering.
Cashen, en ik denk dat ze nog wel te redden is.....

Afbeelding

Maar ik spreek je zo wel even !
104 ?, hoezo 104 ?!....... ja, waarom eigenlijk NIET een 104 ?
Avatar gebruiker
Gino
 
Berichten: 784
Geregistreerd: 29 sep 2007, 20:10
Woonplaats: Vogelenzang

VorigeVolgende

Keer terug naar 104

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten