Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Indra » 15 jul 2014, 17:48

Beste forum leden,

Vaak heb ik meegelezen op jullie forum maar nooit de moeite gedaan om mij erbij aan te melden. Nu mijn vakantie is begonnen besloot ik hier maar eens verandering in te brengen.

Ik ben een student van 24 jaar, momenteel woonachtig in Breda en kom oorspronkelijk uit Haarlem, waar ik nog veel te vinden ben ;) Nog maar 15 maanden in het bezit van een rijbewijs en ondertussen al weer 14 maanden eigenaar van trouwe bak! Ik heb gekozen voor een peug, omdat ik sowieso een Franse bak wilde vanwege de ervaringen die ik hiermee heb gehad en uiteraard betrouwbaarheid, "simpele" techniek en de charmes die deze auto's hebben. En zoals ik al zei, is t financieel rendabeler om Frans te rijden. Omdat ik veel van hort naar her ga is een 309 wel fijn vanwege de grootte, er past namelijk precies een 2 persoons luchtbed achterin als je de bodemzitting eruit haalt, heel handig voor op reis/festivals en andere feestjes en aangelegenheden! ;)

Zoals de titel al zegt gaat t om een 309 GLX, met als bijnaam Pariah, vanwege de achtergrond van de 309, waar ik de tweede eigenaar van ben! :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bouwjaar: 1993
Kilometerstand: 99509 km ( gekocht op 81.500)
Versnellingtype: Handgeschakeld
Aantal deuren: 3
Brandstof: Benzine
Gewicht: 850 kg
Cylinderinhoud: 1360 cc
Vermogen: 55 kW / 75 pk
Kleur: beige metallic
en staat op 13 inch metalen velgjes (speedlines of dimmas liggen buiten mijn prijsklasse jammer genoeg) en is ze all-risk verzekerd! Dit door dat combinatie verzekeringen bij OHRA, is ze voor 55 eurotjes per maand helemaal veilig. Voor de niet beginnende rijders onder ons, een wa verzekering kost gemiddeld 50 euro per maand voor deze auto ;)


Tot nu toe nog niet veel problemen gehad! Het enigste wat er wel gebeurt is, is vorige zomer een gebroken koelvloeistof slang en afgelopen winter een dode accu en startmotor. Hoewel ik geen technische of auto achtergrond heb, is het me wel gelukt deze te vervangen en haar weer aan de praat te krijgen. Rechts voor heb ik een druipende demper die vervangen moet worden, nu kan ik bij iemand een setje 309gti voordempers krijgen, iemand een idee of deze er makkelijk opgaat, het te doen is voor een "leek" en wendbaarheid niet achteruit gaat?

Nu ik vakantie heb en ik toch tegen kleine dingetjes begin aan te lopen wil ik deze zomer proberen deze te fixen, mits t betaalbaar is. Deze keus heb ik gemaakt, omdat er vorige week iets vreemds gebeurde. Ik startte de auto en zag dat motorlampje brandde, deze doet dat nog steeds als ik de auto start, voor ongeveer 5 seconden en gaat erna uit. Hiervoor was dit nog niet, zover ik mij kan herinneren. Nu biecht ik waarschijnlijk een doodzonde op voor de meeste peugeot liefhebbers, maar zoals je al hebt kunnen zien aan de wieldoppen ben ik niet van het compleet standaard houden/maken, maar maak ik er mijn eigen ding van door kleine, in mijn optiek, esthetische verbeteringen.

Afbeelding

Wat tevens ook opviel, is dat ze steeds minder zuinig begint te rijden. Waar ze eerst (snelweg Breda-Haarlem, route die ik wekelijks rijd) 1 op 20 tot soms wel 30 reed, daalde dit steeds meer naar 1 op 10 tot 15. En heb ik last van vermogenverlies! Hier zit dus iets niet helemaal lekker. Na wat speurwerk op internet vermoed ik dat de ECU/Lambasonde niet meer lekker werkt en verbranding niet optimaal loopt. Als ze stationair draait, ruik je buiten een vreemde metaalachtige benzine lucht. En volgens mij is mijn uitlaat het er mee eens, ze rookt niet anders, maar is wel veranderd naar dit. Ze moet dus even worden uitgelezen denk ik, maandag bij mn vaste garage geweest maar deze was jammergenoeg dicht… even een maandje wachten! Of is iemand hier die een reader heeft liggen die haar wilt uitlezen?

Afbeelding
Afbeelding

Verder heb ik er gelukkig helemaal geen problemen mee naast wat kleine roestplekjes en estisch mindere puntjes.

Er zit wat roest bij mn voorkasten, sluiting achterklep en buitenkant achterklep, als iemand hier tips voor heeft, hoor ik het graag!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder qua esthetische punten,

Heeft de berijdersstoel haar beste tijd gehad, stiksel begint los te laten en de plastic beschermkap aan de onderkant zit los.
Afbeelding

Mis ik een afwerking van gordel en rolt de gordel niet meer automatisch terug.
Afbeelding

In de achterbak mis ik de afwerking aan de zijkanten, als deze er ooit hebben gezeten…? nu gebruik ik de lege ruimtes om mn spul in weg te leggen, zoals gevarendriehoek, anti rolblok etc. Iemand trouwens een idee wat dat ijzeren stripje is onder de krik? wat voor reparatie dit zou kunnen zijn geweest?
Afbeelding
Afbeelding

Zitten mn bumpers erg vreemd,ze zitten stevig vast maar niet helemaal recht, andere 309 rijders hier ook last van? Tevens heb ik een gti bumper gevonden in belgie die ik nog moet ophalen, nadat ik deze opknap. Tevens zitten er volgens mij geen mistlamp aansluitingen in mijn auto, nog niet kunnen vinden! iemand tips? Verbinden aan groot licht?
Afbeelding
Afbeelding

Moet ik mijn dakraam vervangen, die ik tijdens een storm op de snelweg ben verloren =') Gelukkig is ze nog steeds waterdicht! Ik heb voor 25 euro een nieuwe dakraam in belgie op de kop kunnen tikken en moet deze nog plaatsen! alle tips zijn welkom! Hoewel ik het liefst ooit eens een elektrisch dakraam erin heb, heb ik tot op heden geen elektrisch raam gevonden die er precies inpast.
Afbeelding

Ik moet mijn gril vervangen of herspuiten, deze zit vol rare beschadigingen. Ik vermoed dat deze zijn ontstaan tijdens t scheuren van de koeling, aangezien er blauwe spikkels bij zitten..
Afbeelding

Op de zijkant stonden ooit groene strepen, maar zijn door het vallen van de tijd vergaan en wil ik er dus compleet afhalen, tips zijn welkom!
Afbeelding

Is er een kleine beschadiging bij de rechter pinker die er al zat toen ik de auto aanschafte, geen idee hoe dit is ontstaan en hoe ik dit het beste kan fixen, gelukkig is er nog geen roest ontstaan.
Afbeelding

Verder druipt er wat olie in mn blok en moet ik nog vinden waar deze vandaan komt, zodat ik deze ook kan repareren, ik gok ergens onder de ontsteking?
Afbeelding

Zo zijn er nog meer kleine dingetjes die ik wil doen ernaar, maar vind dit wel een mooie start.

Hopelijk hebben jullie het allemaal een beetje kunnen volgen en bedankt voor het lezen :) Zoals ik al vaker aangaf zijn alle tips welkom! Ik vind het leuk om te leren en te sleutelen alleen mis ik deze kennis jammer genoeg en ken ik niemand die deze kennis wel bezit! Ik heb ook alle min puntjes erbij gezet, zodat de auto helemaal is uitgelicht en het wat overzichtelijker is dan elk los dingetje in alle losse sub fora neer te zetten, hopelijk begrijpen jullie het. :)

Verder wil ik ook iedereen bedanken voor hun activiteit op dit forum, mooi om te zien hoe iedereen hier elkaar vol passie helpt!

Mochten jullie nog vragen hebben of meer willen zien, hoor ik het graag! :mrgreen:
Indra
Peugeot 309 GLX 1.4 U9
Indra
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 jul 2014, 16:25
Woonplaats: Breda & Haarlem

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor pauldevries » 15 jul 2014, 20:15

Welkom

Leuk voorstel topic, :D :D
en veel plezier gewenst met de 309
Comfortabel zijn ze wel

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor jan-03 » 15 jul 2014, 20:29

Welkom..
Verzekeren is prijzig voor jongeren...
Veel plezier op het forum
Gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Henk50 » 15 jul 2014, 20:38

Welkom! Leuke auto, ik rij al 15 jaar 309, weliswaar diesel, maar nog steeds met veel plezier.

Reactie op een paar van je vragen:
>>309gti voordempers een idee of deze er makkelijk opgaat, het te doen is voor een "leek" en wendbaarheid niet achteruit gaat?
Gti voordempers kun je niet gebruiken. die heeft een andere ophanging. Wel dempers van een 205. Ze zijn goed zelf te vervangen, maar is wel wat werk. Makkelijkst: poot incl fusee in geheel uitbouwen, met veerklem veer ontspannen, dan topmoer los, trek je alles van de demper, dan demper van fusee scheiden. Speciaal gereedschap: veerklemmen, inbus sleutel 7mm, stuurkogeltrekker, momentsleutel. In principe hoor je bouten en moeren te vernieuwen (zie servicebox). Iha moet je ook het toplager vervangen. En je kunt alles wat een anti-roest behandeling geven.

>>Er zit wat roest bij mn voorkasten, sluiting achterklep en buitenkant achterklep, als iemand hier tips voor heeft, hoor ik het graag!
@sluiting achterklep: Is je kofferbak wel droog? Ik zou er wat tectyl op smeren, maar ik kan zo niet zien of de koker binnenin ook roest heeft (heb ik wel eens gezien). Dan zou ik de koker met RX5 en RX7 behandelen (rustbuster.nl).
@binnenkant achterklep: moet ik zien, bij mij ging ie wat van binnenuit roesten, dat heb ik gestabiliseerd met RX5/7.

>>De plastic beschermkap aan de onderkant zit los.
Die zit met twee schroeven vast, maar idd tamelijk los. Iets met een plug oid te fixen?

>>In de achterbak mis ik de afwerking aan de zijkanten, als deze er ooit hebben gezeten…? nu
Die is er ook niet, tenminste, ik ben ze nog nooit tegengekomen.

>>Tevens zitten er volgens mij geen mistlamp aansluitingen in mijn auto
Klopt

>>Ik moet mijn gril vervangen of herspuiten, deze zit vol rare beschadigingen.
Steenslag? Tsja, daar kun je wat aandoen.... of zo laten....
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Evert G.D » 15 jul 2014, 21:25

Mooie uitgebreide fotoreportage, Indra! Welkom! :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Steven- » 15 jul 2014, 21:27

Leuke voorstelronde met leuke foto's! Veel plezier met de 309. :wink:

Gr. Steven
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Indra » 17 jul 2014, 02:31

Ten eerste hartelijk dank voor het lezen en het antwoorden allen!

Om nog terug te komen op de antwoorden

Reactie op een paar van je vragen:
>>309gti voordempers een idee of deze er makkelijk opgaat, het te doen is voor een "leek" en wendbaarheid niet achteruit gaat?
Gti voordempers kun je niet gebruiken. die heeft een andere ophanging. Wel dempers van een 205. Ze zijn goed zelf te vervangen, maar is wel wat werk. Makkelijkst: poot incl fusee in geheel uitbouwen, met veerklem veer ontspannen, dan topmoer los, trek je alles van de demper, dan demper van fusee scheiden. Speciaal gereedschap: veerklemmen, inbus sleutel 7mm, stuurkogeltrekker, momentsleutel. In principe hoor je bouten en moeren te vernieuwen (zie servicebox). Iha moet je ook het toplager vervangen. En je kunt alles wat een anti-roest behandeling geven.

Jammer dat t niet gaat, koni's passen die eronder? Of kan je nog wat anders aanraden? En heb je het dan over de standaard 205 of de gti versie? ik zou graag toch wat de wegligging willen verbeteren, omdat het nu soms wel is werken is zonder stuurbekrachtiging :lol: Bedankt in ieder geval voor het advies, vooral van het vervangen van bouten en moeren, niet aan gedacht!

>>Er zit wat roest bij mn voorkasten, sluiting achterklep en buitenkant achterklep, als iemand hier tips voor heeft, hoor ik het graag!
@sluiting achterklep: Is je kofferbak wel droog? Ik zou er wat tectyl op smeren, maar ik kan zo niet zien of de koker binnenin ook roest heeft (heb ik wel eens gezien). Dan zou ik de koker met RX5 en RX7 behandelen (rustbuster.nl).
@binnenkant achterklep: moet ik zien, bij mij ging ie wat van binnenuit roesten, dat heb ik gestabiliseerd met RX5/7.

Kofferbak is gelukkig wel droog, volgens mij was t alleen PH1 die last had van een natte achterbak of ook de PH2? Koker heeft volgens mij geen roest! Ik zal gelijk dat RX spul bestellen! :)

>>De plastic beschermkap aan de onderkant zit los.
Die zit met twee schroeven vast, maar idd tamelijk los. Iets met een plug oid te fixen?

Klopt! maar 1 van die bevestigingpunten is dus afgebroken, hoop eigenlijk ergens een hele te kunnen vinden ! :)

>>In de achterbak mis ik de afwerking aan de zijkanten, als deze er ooit hebben gezeten…? nu
Die is er ook niet, tenminste, ik ben ze nog nooit tegengekomen.

Ah apart! naja ik zet mn speurtocht gewoon voort! ga vaak sloperijen af, dus wie weet kom ik ze ooit tegen

>>Tevens zitten er volgens mij geen mistlamp aansluitingen in mijn auto
Klopt

Mistlampen aansluiten op het grootlicht dan? of is dat geen optie?

>>Ik moet mijn gril vervangen of herspuiten, deze zit vol rare beschadigingen.
Steenslag? Tsja, daar kun je wat aandoen.... of zo laten....

ja precies, het is geen ramp, maar wel leuk om als laatste detail af te werken, t is gelukkig maar plastic :D


Verder vroeg ik mij af of iemand nog een adresje weet voor 309 onderdelen, sloop/winkel/site oid? Er is verbazingwekkend weinig over te vinden..
Peugeot 309 GLX 1.4 U9
Indra
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 jul 2014, 16:25
Woonplaats: Breda & Haarlem

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Henk50 » 17 jul 2014, 09:10

@dempers: Kijk even in servicebox, dan zie je de verschillen. Standaard 205 past.

@RX: Vergeet niet het slangetje te kopen voor in de kokers.

@onderdelen: ja het wordt minder, ook de dealer kan helaas steeds minder leveren, maar de gewone slijtage onderdelen zijn nog goed te krijgen. Ik koop zelf overal, ebay, mister-auto, bogijn.nl, plaatselijke onderdelenwinkels.

Heb je ook al eens goed onder de auto gekeken? Daar gebeuren de echte spannende dingen..... bv links en rechts van de tank en onder de koplampen....

Verder raad ik je aan een vraagbaak en Haynes kopen.
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor CinqCentCinq » 18 jul 2014, 00:11

Welkom! Een 309 is een leuke auto, ik heb er één gehad als eerste auto en later heb ik er samen met mijn moeder nog één gehad! :-)

Ik heb nog wel wat tips/weetjes voor je:

Het uitlezen van de computer kun je makkelijk zelf doen als je even de tijd neemt! Dit is de procedure:

=1: Ga rustig zitten, zet het contact helemaal aan, alle lampjes lampjes in het instrumentenpaneel branden.

=2: Sleutel voorzichtig iets doordraaien totdat alle lampjes e.d. in het instrumentenpaneel weer uit zijn, sleutel 5 seconden in deze stand vasthouden.

=3: Sleutel terug laten veren (niet draaien :!: ), lampjes gaan weer aan, motorlampje blijft even uit en knippert daarna in een "langzaam==snel snel" ritme: :idea: == :idea: :idea: (12)=Begin test.

=4: Lampje gaat branden, opnieuw stap 2 uitvoeren, lampje knippert code, :idea: - :idea: - :idea: - :idea: == :idea: (41)=Standaard code.

=5: Lampje gaat branden, herhaal stap 2, de echte foutcode knippert... Voorbeeld! :idea: - :idea: - :idea: - :idea: - :idea: == :idea: :idea: :idea: (53)=Accuspanning.

=6: Lampje gaat weer branden, herhaal opnieuw stap 2, totdat uiteindelijk code :idea: == :idea:  (11) =Einde test voorbij komt.

=7: Zet het contact uit, doe verder niets of je kunt de motor starten.

Als het je lukt en je hebt even de moeite genomen om de codes af te strepen op een papiertje dan kan ik daar wel iets mee! :wink:

Een 309 heeft niet altijd kofferbakbekleding. Alleen de XR/GR en luxer hadden een zwart stukkie stof op de zijkanten geplakt zitten.

Succes, en heb je nog vragen dan stel je die maar!
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor joospeugeot » 18 jul 2014, 01:11

leuk hoe je dat uitbeeld met die :idea: . heel duidelijk :D
maar dit schijnt niet bij ze allemaal te werken schijnbaar :wink:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Steven- » 18 jul 2014, 10:19

Hele goede tip Diego, bij mijn 205'en werkt het ook prima. Scheelt je toch vijf tientjes aan diagnosekosten! :D
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Evert G.D » 18 jul 2014, 11:55

Een regelmatig brandend oranje lampje van de ontsteking ('motorlampje') heb ik gehad bij een 405. Wat andere auto, maar omdat het probleem overeenkomt, meld ik het maar.

Het kan er namelijk ook mee te maken hebben, dat de auto onzuiniger is. Meestal geeft dit lampje aan dat er een probleem is met de stappenmotor en dat de ontsteking op de 'noodloop' werkt. Dat hindert op zich niet zo veel, maar verklaart ook het vermogensverlies.

Kan zijn, dat de stappenmotor (zit die in een 309 van dat bouwjaar? Als er zo'n lampje in zit, denk ik van wel!) aan vervanging toe is, maar wat bij de 405 het probleem was: de temperatuursensor van het koelwater. Die werkte niet goed meer, warm was volgens die sensor soms 'koud' en dan gebeuren er rare dingen in het elektronische circuit.

Zelf heb ik ooit ook een 309 Allure gehad, maar die was totaal anders gemotoriseerd. Had het Simca/Talbot blok nog. Was dan ook een heel vroege.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor joospeugeot » 18 jul 2014, 12:48

heel vaak is t de gaskleppotentiometer die niet goed is. dan moet er officieel een nieuw gaskleppenhuis in. ik heb wel eens gezien dat iemand die sensor los heeft kunnen bestellen. maar waar ??? geen idee
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor CinqCentCinq » 18 jul 2014, 14:33

Je moet niet gaan gissen naar een eventuele storing maar de computer uitlezen, vraag maar aan Steven! :wink:
wgsverstoep schreef:Hele goede tip Diego, bij mijn 205'en werkt het ook prima. Scheelt je toch vijf tientjes aan diagnosekosten! :D
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Evert G.D » 18 jul 2014, 15:09

CinqCentCinq schreef:Je moet niet gaan gissen naar een eventuele storing maar de computer uitlezen, vraag maar aan Steven! :wink:
wgsverstoep schreef:Hele goede tip Diego, bij mijn 205'en werkt het ook prima. Scheelt je toch vijf tientjes aan diagnosekosten! :D


Heb je zeker gelijk in. Bij die 405 zijn we heel lang aan het gissen geweest. Maanden, leidde tot niets... Bij het uitlezen kwam die kapotte sensor naar boven.
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Henk50 » 18 jul 2014, 16:11

joospeugeot schreef:heel vaak is t de gaskleppotentiometer die niet goed is. dan moet er officieel een nieuw gaskleppenhuis in. ik heb wel eens gezien dat iemand die sensor los heeft kunnen bestellen. maar waar ??? geen idee


Hier Joos:
http://www.autosensorberlin.com/product_info.php/info/p176_Throttle-Body-Position-Sensor-Citroen-Lancia-Peugeot-3437022.html
Dat deze niet los te koop is zou te maken hebben met de afstelling. Het is dus altijd een gok. Goed aftekenen hoe de oude zat geeft de beste kans zegt men.
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Indra » 22 jul 2014, 12:33

Ten eerste allen bedankt voor alle reacties! :D

Ik heb geprobeerd hem uit te lezen, maar na het terugveren gaan alle lampjes gewoon weer aan! geen geknipper oid! Doe ik iets fout of kan t zijn dat t bij deze ECU niet werkt? (phase 1 of 2?) Ik ga t zo nogmaals eens proberen, mocht het niet lukken zal ik wel even een filmpje ervan maken en posten. Misschien dat er daar iets op te spotten valt wat er misschien mis gaat... Hoop dat het uiteindelijk wel lukt! In ieder geval duidelijkheid met wat er mis kan zijn plus t scheelt een hoop kosten :)

Al om al ben ik wel blij met het mooie weer, ze draait dan altijd een stuk fijner en rijdt een stuk pittiger!
Peugeot 309 GLX 1.4 U9
Indra
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 jul 2014, 16:25
Woonplaats: Breda & Haarlem

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Henk50 » 22 jul 2014, 13:23

Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor CinqCentCinq » 22 jul 2014, 14:10

Na het terugveren gaan de meeste lampjes inderdaad weer aan, behalve het motorlampje, dat gaat als het goed is knipperen! :wink:
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Indra » 22 jul 2014, 16:53

Nope! ook het motorlampje gaat branden :cry: tel zit in de oplading, zal straks een filmpje ervan maken!
Peugeot 309 GLX 1.4 U9
Indra
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 jul 2014, 16:25
Woonplaats: Breda & Haarlem

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor CinqCentCinq » 22 jul 2014, 16:59

Hou je 'm wel minimaal 5 seconden vast dan? Nou ja, we wachten het filmpje wel even af!
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Indra » 25 jul 2014, 16:23

Yes!

Sorry uploaden was er ff bij ingeschoten, but here it is:

http://youtu.be/Dp1l9qCONik

Verder vroeg ik me af, ik slaap vaak in mn auto na feesten en festivals maar het is altijd een gekut met eruit komen. (met slecht weer of op minder bekende of onveiligere plekken sluit ik mn achterklep) Iemand een idee of t mogelijk is om een unlocker in de achterklep te maken, zodat je de achterklep van binnen kan open doen?

Afbeelding
Peugeot 309 GLX 1.4 U9
Indra
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 jul 2014, 16:25
Woonplaats: Breda & Haarlem

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor CinqCentCinq » 25 jul 2014, 16:43

Hé, da's raar! Je houdt 'm lang genoeg op de juiste manier vast dus dat is het niet. Misschien kun je het nog iets sneller doen, dus minimaal 3 en maximaal 5 seconden vasthouden, verder weet ik het ook even niet!

En anders moet het op een andere manier met een draadje en een schakelaar maar dat is lastiger uit te leggen.

Kom je nooit eens in de buurt van Bleiswijk? (Tussen Rotterdam en Den Haag.) Dan kan/wil ik het wel eens vrijblijvend proberen en als er iets mis is heb ik misschien ook het onderdeel wel liggen! (Ik ben geen garage trouwens! :wink: )
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor Indra » 25 jul 2014, 17:02

Ik zal het zo nog eens korter proberen!

En eigenlijk nooit in de buurt, maar Nederland is klein! En hulp is altijd fijn en leerzaam!
Peugeot 309 GLX 1.4 U9
Indra
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 jul 2014, 16:25
Woonplaats: Breda & Haarlem

Re: Indra's Peugeot 309 GLX 1.4 U9

Berichtdoor CinqCentCinq » 25 jul 2014, 17:07

Ik hoor het wel! :-)
205 1.3 GR '84
205 1.6 GTi '86
205 1.4 Roland Garros '92
205 1.4 Génération '97
305 1.6 Aut.'86
405 1.6 GL Aut.'93
404 XC7 '73
406 2.0 SVE Aut.'98
505 2.0 GR Aut.'88
Citroën BX14 Toulouse '91
Citroën DS3 1.2 '12
Renault 4 '88
Mitsubishi Colt 1.2 Aut.'83
Avatar gebruiker
CinqCentCinq
 
Berichten: 2106
Geregistreerd: 08 dec 2007, 00:33
Woonplaats: Bleiswijk

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten