Solex carburateur

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Solex carburateur

Berichtdoor Hennie » 14 jul 2016, 21:41

Mijn naam is Hennie en ben sinds kort in het bezit van een Peugeot 304 cabrio uit 1970 .
Ik hoop via deze weg informatie te verkrijgen m.b.t het afstellen van de dubbele Solex carburateur met automatische choke.
Het probleem is echter dat de motor ,als hij warm is ,afslaat.Met koude motor loopt hij goed
Zou iemand mij een tekening of informatie kunnen geven over het afstellen van deze carburateur, in de vraagbaak die ik heb staan andere carburateurs afgebeeld.
Hennie
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 14 jul 2016, 21:19

Re: Solex carburateur

Berichtdoor Thijs205 » 22 jul 2016, 17:03

Is het echt alleen bij een warme motor? Of heb je het probleem ook bij langer rijden onder normale temperaturen?

Wat je vaak ziet bij carburateurs is dat de vlotters blijven 'plakken' waardoor je simpelweg geen benzine meer in je carb krijgt. Op te lossen door een tik op de carburateur wanneer je aan de kant van de weg staat, maar uit elkaar halen en schoonmaken is de uiteindelijke oplossing. :)

Het afstellen van dit soort carburateurs heb ik geen ervaring mee helaas!
Thijs205
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 jun 2016, 16:40

Re: Solex carburateur

Berichtdoor 404noir » 17 aug 2016, 09:55

er zijn enkele eenvoudige zaken die je snel zelf zou kunnen controleren:
- bij veel carburateur motoren heeft de lucht aanzuiging een zomer- en een winter stand.(waarbij lucht langs het uitlaatspruitstuk wordt aangezogen om de lucht voor te verwarmen.
In de zomer periode moet deze uiteraard in de zomerstand staan.
- maak het luchtfilter huis eens open en check of het luchtfilter nog redelijk schoon is. Een zwaar vervuild luchtfilter maakt dat de motor moeite zal hebben om 'adem te halen'.
- carburateurs hebben ook soms in de voet een zgn. anti-nadiesel klep zitten. geen idee of dat ook zo is bij de 304 maar het is makkelijk te zien. Dit is een electromagnetische klep die zodra het contact af wordt gezet het stationair benzine kanaal afsluit. Bij contact aan moet deze voelbaar/hoorbaar open klikken.
Deze klep moet wel aangesloten zijn en functioneren want anders zal de motor niet stationair willen draaien.
- bekijk de carburateur eens goed en check of er wellicht ergens slangetjes in de buurt los zijn geschoten. Ook scheuren in dit soort (vacuum) slangetjes zijn ongewenst.
De carburateur zuigt dan nl. valse lucht de motor in en dat verarmt het mengsel. En een arm mengsel kan reden zijn dat de motor afslaat als er gestopt wordt en de motor eigenlijk stationair moet draaien.
- verder kan een ijverige APK-keurmeester het stationair mengsel te schraal hebben afgesteld om de emissies zo schoon mogelijk te krijgen. Maar dat vindt een carburateur motor meestal niet lekker en gaat er slechter door draaien. Wat ik bij carburateur motoren altijd doe is het stationair mengsel zo instellen (bij warme motor) dat het toerental maximaal is. Dan vervolgens een klein tikkie armer.
Tot slot stel ik dan het stationair toerental af op het juiste toerental, meestal ergens tussen de 800-900 tpm.(let op, stationair mengsel en stationair toerental zijn 2 verschillende instellingen!)
- als de motor warm is demonteer dan eens het luchtfilter zodat je goed kan kijken in de inlaat van de carburateur. Als de warme motor draait, kan je dan zien dat de choke klep open staan? Open = OK, gesloten = fout. Als de carburateur een automatische choke heeft en de chokeklep dicht zit terwijl de motor warm is dan is er iets mis met de werking van de automatische choke.
(NB: een 2-traps carburateur heeft meestal maar in 1 venturi (de primaire) een choke klep zitten. De secundair venturi heeft geen chokeklep nodig want die gaat pas open als je veel gas geeft. )
Kan aan de afstelling liggen maar er kan ook iets kapot zijn gegaan. Veel automatische choke mechanismen gebruiken een bi-metalen veer. Die kan kapot gaan en dan wordt de choke klep niet meer open getrokken als de motor opwarmt.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten