Thijs - 205

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Thijs - 205

Berichtdoor Thijs205 » 07 jun 2016, 16:49

Dag luitjes!

Aangezien het wel netjes is om mezelf even voor te stellen... De naam is dus Thijs (joh), 25 jaar oud, bijna afgestudeerd arts. Mijn dagelijks vervoer is sinds afgelopen december een absoluut niet bijzondere 205 1.4 met 75pk van de laatste generatie. :mrgreen:

Perfect autootje. Kost bijna niks in aanschaf, loopt 1:15, is super comfortabel, betrouwbaar, rap genoeg en kan voor optredens al mijn muziekspullen vervoeren inclusief contrabas én vriendin als passagier. Daarnaast heb ik de 205 altijd al een mooie auto gevonden! 8)

Afbeelding

De auto heeft zich tot nu toe perfect gedragen, ruim 4000km sinds december met nu 192.000km op de teller. Er is maar een maar... De auto lekt olie. Niks dramatisch. Het zal ergens net tussendoor kunnen sijpelen waardoor mijn motorruimte goed onder zit. Daarnaast markeert de 205 zijn plekje als ik een stuk heb gereden en de olie goed warm is. Elke keer liggen er dan een aantal druppels onder. Hoort niet, geeft troep, moet opgelost worden. Zijn er typische plekken waar deze Peugeot's als eerste olie gaan lekken? Ik moet de motorruimte sowieso een keer goed schoonmaken om te zien waar het precies zit, voor ik er iets aan kan doen. :-)

Aangezien ik verder een klassieke Rover P6 en wat oude motoren heb, is sleutelen mij niet vreemd. ;-) (Ik zie nét dat er een paar berichten onder mij iemand óók al een P6 en een 205 heeft, what are the odds? :lol: )

Afbeelding

Afbeelding
Thijs205
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 jun 2016, 16:40

Re: Thijs - 205

Berichtdoor beeperhorrie » 07 jun 2016, 17:11

Welkom hier.

Olie lekkage. Toch meestal kleppendeksel gevolgd door koppakking.
Er zit ook een blauwe vlek op je nummerplaat. :mrgreen:

Guzzi is ook altijd leuk. Vroeger (lang geleden) een Hydro-Convert gehad met bakje aan de zijkant. Stuurde voor geen meter tot Ed Pols hem onder handen had genomen.
Is dat een T5 op de foto?

Rover ook goed. Toen ik nog een klein menneke was had d'n pa een auntie (p4 geloof ik) wel op foto's gezien maar ik kan me er niets meer van herinneren wel van de Hillman Minx mark II en de Mercedes 220SE W111. Beiden zou ik nu ook graag hebben staan.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Thijs - 205

Berichtdoor Thijs205 » 07 jun 2016, 17:18

Met die blauwe vlek ben ik nog niet aangehouden, zal wel loslopen. :mrgreen:

't Is een 850T! Ouder (begin 70s) en stukken zeldzamer (nog geen 1500 gemaakt). Zalige motor, wat mij betreft de beste die je kunt kopen. Onverwoestbaar, snel genoeg, sportief én een toermachine en prachtig om te zien. :-)

Kijk eens aan, dan gaat ik bij die twee plekken kijken! Bedankt. :-) Zijn er mogelijkheden om zo'n lek aan de buitenkant te dichten...? Kleppendeksel lichten is nog makkelijk te doen, maar de koppakking wordt alweer een heel ander verhaal mocht die aan vervanging toe zijn...
Thijs205
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 jun 2016, 16:40

Re: Thijs - 205

Berichtdoor beeperhorrie » 07 jun 2016, 19:00

Kleppendeksel is een paar euro. Ook wel meteen te zien; het begint bijna altijd met wat droogtescheurtjes in de voorste hoekjes. Als je de pakking iets naar buiten trekt en je ziet crackelee dan wordt het vervangen. Een paar minuten werk en een pakking van ongeveer een tientje.

De koppakking is veel duurder maar ook niet extreem.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Thijs - 205

Berichtdoor Thijs205 » 07 jun 2016, 20:07

Prijs voor onderdelen zal het probleem niet zijn, de kop lichten is gewoon veel meer werk...

Bedankt voor het advies! :D
Thijs205
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 jun 2016, 16:40

Re: Thijs - 205

Berichtdoor Thijs205 » 17 jun 2016, 18:18

Voorkant van het blok even schoongemaakt rondom de naden... Vind het rondom de kleppendeksel pakking wel erg vies (raar materiaal trouwens dat kleppendeksel, is dat nou echt plastic?) dus misschien zit het probleem daar. Morgen moet ik een stuk rijden, dan kijken of ik kan zien waar de troep vandaan komt! Hopen dat het om de pakking van het kleppendeksel gaat, dat is helemaal makkelijk vervangen. :-)
Thijs205
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 jun 2016, 16:40

Re: Thijs - 205

Berichtdoor beeperhorrie » 17 jun 2016, 19:28

Als de pakking als plastic aanvoelt was het al lang geleden tijd voor een nieuwe. Ik heb er veel verschillende nieuwe van verschillende fabrikanten in handen gehad, van goedkoop tot duur, maar ze horen nieuw echt rubber-achig aan te voelen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Thijs - 205

Berichtdoor beeperhorrie » 17 jun 2016, 19:51

Even een plaatje gepakt van voor en na.

Boven de 205 Géneration 1.4 bij aanschaf, onder na vervangen van klepdeksel pakking (blok schoongeveegd maar nog niet afgespoten).
Nu, maanden later ziet het blok er nog net zo uit als onderste gedeelte.

Let ook even op het scheurtje bij de linkerhoek van de pakking op de bovenste afbeelding, als je een beetje aan de pakking trekt en je ziet dergelijke scheurtjes is die zo goed als op.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Thijs - 205

Berichtdoor Thijs205 » 21 jun 2016, 22:06

Nuttige foto's, dank je wel. :)

Heb het blok aan de voorkant rondom de pakking schoon geveegd. Dat ziet er 150km later nog steeds schoon uit, hm... Het is echter wel een bende rondom het gebied waar de kap over de distributieketting heen zit. Zoals je op jouw foto ook goed ziet.

Heb ook gezien dat een kleppendekselpakking inderdaad nog geen €10 kost, dus ik ga hem binnenkort gewoon vervangen om het met 100% zekerheid te weten. Als hij nog steeds lekt, dan is het de koppakking en ga ik er niet zo snel iets aan doen.

Edit:
Ik kijk net naar een foto op mijn telefoon die ik vanmiddag had gemaakt en zie een scheurtje in de hoek van het kleppendeksel zitten... Zo'n moderne rubberen pakking ben ik helemaal niet gewend dus gewoon glad overheen gekeken. Ik ben papieren pakkingen gewend... :D :lol:
Afbeelding

Zojuist even gekeken en ja hoor. (sorry voor de slechte foto)
Afbeelding

Mijn handen ook direct onder de olie, die pakking is dus op! Hopelijk is het alleen deze, de kans is klein maar de koppakking kan net zo goed kapot zijn natuurlijk... :-)
Thijs205
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 jun 2016, 16:40

Re: Thijs - 205

Berichtdoor beeperhorrie » 22 jun 2016, 00:07

Langs je vinger naar beneden kijkend valt het me op dat de dynamo nog droog is. Bij een koppakking die naar buiten lekt zit die echt wel onder de olie. Hier niet dus ga maar uit van alleen de klepdeksel pakking.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: Thijs - 205

Berichtdoor Thijs205 » 22 jun 2016, 20:59

beeperhorrie schreef:Langs je vinger naar beneden kijkend....


Fingers crossed! :wink:
(sorry, slechte grap)

In ieder geval erg bedankt voor de tips! Rond mijn motoren en Rover weet ik mijn weg inmiddels wel te vinden, maar is bij elke auto toch weer anders!

Het resultaat van de nieuwe pakking zal ik hier zeker plaatsen. :-)
Thijs205
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 jun 2016, 16:40

Re: Thijs - 205

Berichtdoor Thijs205 » 09 aug 2016, 21:13

Gisteravond de kleppendeksel pakking vervangen. Na 40km rijden nog altijd perfect droog rondom, dat zit dus wel snor! Nog geen tijd gevonden om de motorruimte zelf schoon te maken, dus er lag nog altijd wat olie onder de auto na een flink stuk rijden. :)

Bedankt voor het advies in elk geval! :D
Thijs205
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 jun 2016, 16:40

Re: Thijs - 205

Berichtdoor Thijs205 » 22 nov 2016, 22:53

Kleppendekselpakking doet zijn werk goed, echter het lek lijkt ook bij de koppakking te zitten. Iets lastiger, klusje voor later dus. :)

Wat echter wel direct aandacht behoeft is de bestuurdersstoel. Die is dusdanig kapot dat mijn auto niet door de APK heen zal komen. De rugleuning zit los en wiebelt behoorlijk heen en weer. Misschien is het nog te repareren maar ik pols hier alvast even of iemand misschien een stoel heeft staan die weg mag, of een adres weet. De bekleding is nog prima, dus overzetten hoeft geen probleem te zijn... :)
Thijs205
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 jun 2016, 16:40


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten