Even voorstellen, mijn Peugeot 205 XS RG en ik!

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Even voorstellen, mijn Peugeot 205 XS RG en ik!

Berichtdoor Barrol » 23 aug 2017, 17:14

Hallo,

Mijn naam is Bart Hoogland, kom uit Bovenkarspel en ben nu 23 jaartjes jong. En een groentje wat betreft forums en Peugeot.
Al enige tijd ben ik op zoek geweest naar een tweede autootje voor de leuk erbij en wist maar niet wat ik wilde. (Heb 1 BMW, 2 Volkswagens gehad maar vond dit toch te weinig karakter hebben) Als daily rijd ik in een Alfa 147. Totdat ik een paar 205'jes op internet te koop zag staan. Ik heb het ontwerp altijd al mooi gevonden, met name de voor en zijkant vind ik erg geslaagd. Nadat ik me er meer en meer in verdiepte hoe meer ik verleid ben door deze kleine karakteristieke Franse autootjes.

Het moest dus een 205 worden en ik had mezelf de volgende eisen op gelegd:
-Bouwjaar 92 of ouder i.v.m. oldtimerverzekering.
-Minstens een 1.4 omdat ik toch van een beetje pit houdt.
-Een 3 deurs aangezien ik deze zelf het mooist vind.
-Zo min mogelijk roest, aangezien ik niet zelf kan lassen.
-Zo origineel mogelijk
-Technisch mag er wat werk aan zitten. (Ben geen automonteur, maar heb 2 rechter handen en het internet aan mijn zijde.)
-De richtprijs voor al dit moois mocht van het vrouwtje niet meer kosten dan 1000 piek. (aardig krap dus)

Met dit eisen lijstje heb ik een aantal dagen het internet afgestruind, totdat ik er eentje tegen kwam waarbij ik elke eis kon afvinken.
Vrijdag 18-8 kwam ik er eindelijk een tegen die aan al mijn eisen ruimschoots voldeed. 9 uur nadat de advertentie online was gezet was de verkoper akkoord gegaan met me bod en kon ik diezelfde middag komen kijken.

Na de Peugeot goed te hebben bekeken en een proefrit te hebben gedaan (waardoor ik helemaal gecharmeerd ben door de 205) de auto gekocht. Vandaag 23-8 heb ik hem opgehaald met nieuwe APK. De terugreis van anderhalf uur was al puur genieten. Schuifdak open, zonnetje op de bol en lekker over B wegen naar huis tuffen. Het kosten hem geen centje pijn. Soms even het gas erop en dan wilt hij echt wel( het is trouwens een hij omdat er overal Roland Garros staat kan het geen zij zijn). Boven de 4000 toeren hoor je de carburateur open slaan en springt hij vooruit, heerlijk.

Nu zullen jullie denken; leuk verhaal dit allemaal, maar wat heb je nou gekocht?
Nou dit: Een Peugeot 205 1.4 XS Roland Garros uit 1992, zie hier de foto's:

Voorbumper lijkt grijs kunstof, maar is de originele groene.
Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Helaas niet de originele vloer matten. :cry:
Afbeelding

Ziet er aardig netjes uit, maar de motor zweet wel aardig olie en de carburateur lekt volgens mij een beetje benzine.
Afbeelding

De veerpoot lijkt een beetje door het metaal te drukken. Nog niet gekeken hoe ernstig dit verroest is.
Afbeelding

De auto heeft 159 dkm gereden (volgens de RDW onlogisch). Ik ben de 5de eigenaar en hopelijk ook de laatste. Degene waarvan ik de 205 gekocht heb (het was de hobby auto van een garage eigenaar),heeft hem sinds 2014. Toen is er gelijk een nieuwe distributie set op gekomen. Ook heeft hij de remleidingen vervangen voor koperen en de remschijven vervangen.

Ik weet nog niet precies wat ik met de Peug wil gaan doen, sowieso technisch helemaal in order maken. Maar of ik hem weer als nieuw wil gaan maken, aan de ene kant vind ik de kleine beschadigingen etc. ook wel wat hebben. Hij is tenslotte 25 jaar oud en in mijn ogen mag je dit gerust aan een auto zien. Hij is nu in ieder geval onder de boom vandaan waar hij 3 jaar heeft gestaan en staat nu lekker droog in de schuur.

Even kijken of ik zondag 10 september vrij ben, anders wil ik ook graag meedoen met de achterhoek toertocht. Okal weet ik niet wat de algemene ervaringen zijn over deze tochten.

Nu eerst Roland binnen kort goed schoonmaken. (ik heb hem Rolan genoemd, de reden lijkt me vrij duidelijk) en dan zien we wel verder.

Ik houd jullie ge-update!
Laatst bijgewerkt door Barrol op 24 aug 2017, 22:15, in totaal 2 keer bewerkt.
Bezitter van een 1992 Peugeot 205 1.4 XS Ronald Garros
Barrol
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 aug 2017, 16:27
Woonplaats: Bovenkarspel

Re: Even voorstellen, mijn Peugeot 205 XS RG en ik!

Berichtdoor BRAM » 23 aug 2017, 20:31

Hoi Bart,

Gefeliciteerd met de aankoop van je 205Roland Garros.

Heel veel rijplezier.

Tot 2 jaar geleden heb ik er ook 1 gehad. Heerlijke auto en een schitterende uitvoering.

Gr. Bram.
PEUGEOT 205 Forever 5-deurs 1995
PEUGEOT 205 Roland Garros 3-deurs 1992 EEN STERK NUMMER !!!!!!!!!
PEUGEOT 2008 Feline 1.6 120 pk 2014
Avatar gebruiker
BRAM
 
Berichten: 908
Geregistreerd: 10 okt 2004, 23:39
Woonplaats: Duiven

Re: Even voorstellen, mijn Peugeot 205 XS RG en ik!

Berichtdoor 205RJ » 23 aug 2017, 21:53

Prachtig exemplaar heb je gevonden Bart! De Roland Garros heb ik altijd een van de leukste uitvoeringen gevonden. Het liefste zou ik er ook eentje voor erbij hebben, maar ja ik heb al een 205. Moet zeggen dat het interieur er nog erg mooi uitziet! Meestal zijn die van de RG redelijk versleten en mooie stoelen zijn dus lastig te vinden. Zoals je al ondervonden hebt: toeren in een 205 is heerlijk. Vooral landweggetjes zijn mooi omdat je toch lekker hebt pedaal kan indrukken en leuk kan sturen zonder (veel) te hard te rijden. Veel plezier ermee en waarschijnlijk tot ziens bij de toerrit 10 september. :D Trouwens zo'n Alfa 147 is ook een gaaf model, leuke combi lijkt me zo
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Even voorstellen, mijn Peugeot 205 XS RG en ik!

Berichtdoor Barrol » 24 aug 2017, 22:24

@Bram bedankt voor je reactie! Ik ben er ook heel blij mee dat ik er een in deze uitvoering heb gevonden. Echt top@!

@205RJ Bedankt voor je reactie! Ja ik haal die naam telkens door elkaar :oops: Ik ben ook erg blij dat ik dat ik een Roland Garros heb kunnen vinden en dan ook nog eentje in deze staat. Lucky my!! Maar met een Generation mag je ook niet klagen! Het leer van de voorstoelen heeft wel duidelijke instapschade, vooral de bestuurdersstoel. Maar dit wil ik nog laten repareren. Plezier ga ik er ook zeker mee hebben :mrgreen: heb jij al vaker een toerrit meegereden? Is dat wat? ik heb namelijk totaal geen idee wat ik moet verwachten
Bezitter van een 1992 Peugeot 205 1.4 XS Ronald Garros
Barrol
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 aug 2017, 16:27
Woonplaats: Bovenkarspel

Re: Even voorstellen, mijn Peugeot 205 XS RG en ik!

Berichtdoor 205RJ » 24 aug 2017, 23:02

Haha dat met die naam kan gebeuren, geeft niet! Lijkt me een goed idee om die stoel te laten opknappen dan, is denk ik makkelijker dan een nettere andere vinden. Voor mij wordt deze toerrit ook de eerste keer, ik ben echter recent wel naar het Youngtimer Event en de Franse Autodag geweest waar de 205-309 club ook aanwezig was. Dat was zeker de moeite waard omdat het gewoon erg leuk is andere liefhebbers te spreken. Maar die toerrit lijkt me helemaal leuk omdat je dan ook nog eens aan het rijden bent. :D Helaas worden dit soort evenementen niet heel vaak georganiseerd dus lijkt het me nu wel de moeite waard. Met de Alfa ook nog niet naar een event geweest? Lijkt me ook wel leuk ivm de grote groep enthousiastelingen
Avatar gebruiker
205RJ
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 20 jan 2016, 22:17
Woonplaats: Delft

Re: Even voorstellen, mijn Peugeot 205 XS RG en ik!

Berichtdoor Barrol » 11 okt 2017, 16:44

Update!

Ik kon helaas niet bij de 205 toertocht in september zijn, druk druk druk :cry: , volgende keer meer geluk.

Ik ben de afgelopen tijd wel "lekker" bezig geweest:
Mijn rechter remschijf was krom dus op een dag wilde ik deze vervangen. Geen van de bouten was natuurlijk met geen mogelijkheid los te krijgen, zowel de wielbouten als de remklauw bouten niet. Na 2 en half uur lang te hebben zitten trekken eindelijk, de jawel 12 bouten los gekregen. (ik vervang gelijk beide remschijven) Toen ik dacht eindelijk de remschijven te kunnen verwijderen kwam ik bij het volgende struikelblok; ook de 4 remschijfschroeven zaten muur en muur vast... De volgende dag eerst met een priem hard in het midden van de schroeven geslagen, eindelijk gaven ze toe en kreeg ik ze eruit.Nadat ik de nieuwe remschijven met nieuwe remschijfschroeven te hebben geplaatst, wilden ik de remklauw vast zetten. Wat ik op de remklauwbout aantrof was om te janken.... daar zat het schroefdraad op wat in het wiellagerhuis hoort te zitten. Nu kan ik ik het hele wiellagerhuis vervangen :cry:, Dus ik ben de komende tijd weer mooi zoet.

Er is gelukkig ook een lichtpuntje! ik heb namelijk originele Roland Garros vloermatten gevonden!! :mrgreen: Ook had de vorige eigenaar 1 extra originele voorstoel bekledingshoes (op 1 plaats beschadigd) meegegeven, hiermee kan ik de beschadigingen op de andere stoelen met origineel RG leer repareren, origineler wordt het niet :D :D

Dat was het voor vandaag, ik hou jullie op de hoogte!
Bezitter van een 1992 Peugeot 205 1.4 XS Ronald Garros
Barrol
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 22 aug 2017, 16:27
Woonplaats: Bovenkarspel


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten