Pagina 1 van 1

Even voorstellen, en dan mijn probleem!

BerichtGeplaatst: 16 aug 2004, 23:06
door Masterbrowser
Even voorstellen! Ik ben Jerome (newbe) en kom uit IJmuiden. Ik rijd sinds 1 jaar in een 205 1900 GTI uit '92. Leuk karretje, rijdt goed, ben er
ook best tevreden mee! Maar nu zit ik met een probleem, wat mij toch niet helemaal lekker zit.

Sinds een maand is het olie verbruik behoorlijk hoog. Dat loopt soms tegen de 2 Liter op 1000km. Er komt aardig wat blauwe rook uit de uitlaat, en stinkt ook behoorlijk! Maar aan het rijgedrag merk ik helemaal niets. Ik heb al verschillende mensen gevraagd hoe dit kan, maar ik krijg allemaal verschillende antwoorden. Klepseals, katalysator, etc.

Ik ben al bij de peugeot dealer geweest, maar die zeggen: ,,Meneer, wij moeten uw GEBAKJE nakijken en dat kost 80 euro per uur (ex BTW) en u kunt er van uit gaan dat we minimaal een uur of 3 bezig zijn om te kijken wat het is. En dan is het voor dat geld nog niet eens gemaakt'" . PFFFf zoveel heb ik er ook niet voor over hoor.... Zelf ben ik een heel klein beetje handig, maar ik kan er niet echt uit komen wat het zou kunnen zijn., Kan iemand mij een tip geven, of heeft iemand al zoiets eerder meegemaakt? Ik hoor het graag!


BTW, leuk forum! Alleen ff die standaard lay-out aanpassen ;).[/img]

BerichtGeplaatst: 16 aug 2004, 23:16
door Gilletti
Hee welkom op het forum! :D

Wat betreft je vraag kan ik je geen goed advies geven. Ben bang dat ik de plank aardig mis ga slaan dan..... :wink:
Er zitten er hier een paar die je wellicht beter van dienst kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 00:32
door 404
Uw gebakje ??? :lol:
Maar als je auto olie verbruikt en blauwe rook uitspuugt, is deze toch wel aan het einde van zijn krachten.
Je hebt blauwe rook bij optrekken en rook bij afremmen, beide staan voor verschillende problemen.
Blauwe rook is altijd een slecht teken :?

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 08:23
door Masterbrowser
Dat zou wel zonde zijn als het einde van de motor in zicht is. Maar misschien blijft ie nog wel een tijdje zo door rijden. Ik ben bang dat ik met de APK wel een probleem heb, ivb met die co2 uitstoot. :evil:

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 09:41
door jon
Allereerst welkom.

Het is een bekend probleem bij de 1.9 gti dat de klepseals uitdrogen. Symptomen: blauwe walmen en hoger olieverbruik. Dit komt echt vaak voor. Misschien zou je aan de vorige eigenaar kunnen vragen of die klepseals ooit vervangen zijn. Zo niet, doe dat dan of laat 't doen. Nu lekt er dus olie de cilinder in en dat verklaart de blauwe rook en het hoge olieverbruik.

Als die seals al vervangen zijn, zou ik het 1,2,3 niet weten. Misschien een pakkinkje of keerringetje lek.

Succes ermee.

ps. als ze bij een garage je auto een gebakje noemen, kwam ik er nooit meer. Gelukkig doe ik alles aan mijn gebakje zelf ;)

Groet, Jon.

Welkom / tip

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 18:16
door 205GRIFFE
Welkom Jerome,

Zoals Jon ook al heeft aangegeven zou het heel goed de klepseals kunnen zijn. Dat is een bekend probleem bij de 205 GTI.
Maar bij een verbuik van ruim 2 liter olie per 1000 km denk ik toch dat er meer aan de hand moet zijn. Heb je nergens lekkage? Is er geen slang gescheurd of poreus? Kijk eens onder je auto (motorruimte) is dat een grote olie-zooi? Heb je de auto net of al een tijdje? Wat is je oliedruk? Wat is de km-stand?

Als ik jou was zou ik er in elk geval niet mee doorrijden want dit is echt niet goed zo. Ik zou er zeker naar laten kijken door iemand die er verstand van heeft. Ben je lid van een club? Vraag het anders daar eens.

Maar als ik het zou moeten zeggen: ga naar De Snelle Leeuw.

Als je een "echte specialist" zoekt dan moet je naar De Snelle Leeuw in Utrecht gaan. Ron de Groot is een super monteur als het om Peugeot (205) GTI gaat. Die weet en kan echt alles.

Afbeelding

Contact gegevens:
De Snelle Leeuw
Californiadreef 45
3565 BK Utrecht
tel: 030-2627532
fax: 030-2627532
e-mail: info@desnelleleeuw.nl
internet: http://www.desnelleleeuw.nl

Succes ermee.

Grt. Martijn :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 19:00
door Masterbrowser
Goh!!!!! Ik ben blij dat jullie er tenminste een beetje verstand van hebben. Bedankt voor de reacties alvast.

Even wat antwoorden op de vragen. Mijn auto heeft tegen de 200.000 km gelopen. Ik heb de auto van top tot teen gecontrolleerd op olie lekkages en poreuse slangen, kutklemmen, etc! Er druppelt helemaal nergens olie. De onderkant van de motor is wat vochtig, maar niet echt nat. Bij stationair is de oliedruk zo rondt de 2 bar en bij 50 km/u in z'n 3e versnelling zo rond de 3 bar.

Ik zal zeker de snelle leeuw eens bellen, eens vragen wat zij voor mij kunnen betekenen. Wat zou het naast de klepseals nog meer kunnen zijn?

Oh ja... Ik ga ook nooit meer naar die garage. Het was Peugeot Nefkens in Haarlem!

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 19:52
door 404
Klepseals zijn klepzittingen,toch? Kunnen deze "uitdrogen"?
Wat houdt dat in? Ik neem aan dat ze dan versleten zijn?
Blauwe rook kan ook op versleten zuigerveren duiden, de olie lekt dan langs de zuiger en wordt mede verbrand, vandaar de blauwe rook.

BerichtGeplaatst: 17 aug 2004, 21:37
door jon
Als er een slang gescheurd of poreus zou zijn, verklaart dat niet het blauwe walmen. Er komt dus echt olie in de verbrandingskamer. Als er alleen olie zou lekken, moet je dat kunnen zien. Geloof me, ik had een bakje onder m'n 205 hangen :oops:

Uiteindelijk zag het er zo uit:
Afbeelding

Je ziet de hogedruikspuit op de voorstoel staan? :)

Gelukkig voor jou is het niet zó erg.

Als de onderkant van je blok wat vochtig is, dat zegt niks. Een beetje zweten doen ze allemaal volgens mij.

Ik hou het op de klepseals. En anders kan het inderdaad ook een zuigerveer zijn. Dan komt er ook olie in de cilinder.

Blauwe rook duidt op olie die verbrand wordt, witte rook op koelvloeistof die verbrand wordt.

Succes ermee.

Groet, Jon.

olieverbruik

BerichtGeplaatst: 20 aug 2004, 08:45
door john
Hallo,ik rijdt zelf al jaren met een 1.9gti en het komt allemaal bekend over moet ik zeggen.
Ik denk in eerste instantie aan de klepseals,maar gezien de hoge kilometerstand en het hoge olieverbruik ook aan de zuigerveren.
Als je de oliepeilstok er bij draaiende motor uithaalt en je drukt je duim op de peilbuis, voel je dan een overdruk?
Dat is namelijk typerend voor versleten zuigerveren.
Succes,John.[/u]