Even voorstellen en een zoekopdrachtje

Vanwege het virtuele karakter van dit forum, is het leuk om jezelf (en je auto) hier even -liefst met foto's natuurlijk- voor te stellen aan de andere forumleden.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Idranor

Even voorstellen en een zoekopdrachtje

Berichtdoor peukie205 » 20 aug 2004, 00:36

Hallo allen,

Als verstokt Citroënverzamelaar (vooral 2CV en CX) ben ik al een jaar of 5 verliefd op de 205. Virus opgelopen door vader van een schoolvriend (rondom 1980), die een paar 205 diesels heeft versleten.

Vandaag nog met de 205 van mijn schoonzuster naar de APK geweest. Even tweemaal 70 km gereden.......genieten ! Gelukkig afgekeurd, dus over een paar dagen terug voor herkeur. Hahaha.....

Het is ooit begonnen met een zoektocht voor een Citroën VISA voor mijn stiefdochter, die 4 jaar geleden haar rijbewijs haalde. Eind van het verhaal was dat ik een 205 van 1986 voor haar kocht.........roestvrij...

Sinds die tijd is de 205 een deel van mijn autohobby geworden. Heb een tijdje een 205GTI gehad met 1900 motor.....ging me wat erg te snel, dus verkocht. Maar wel genoten van dat kannonetje.

Ik heb alleen één rare voorwaarde....een 205 behoort WIT te zijn.

Nu de vraag; sinds een paar maanden heb ik een witte 205 van 1984 van de eerste eigenaar gekocht. Het is een vierdeurs met een 1100 cc motor en een 5-bak. Dit is vrij uniek (die 5-bak dan). Helaas heeft er een idioot aan gesleuteld en is de bak verziekt. Helaas kan je bij dit model de versnellingsbak niet vervangen.....
Ik ben dus ernstig op zoek naar een vervangende 1100CC motor met 5 bak onderin.......
Kan iemand me hieraan helpen ??? Een complete auto met die motor/bak is ook welkom..................

Groeten en bij voorbaat dank,

Tom Schulte.

Eigenaar van genoemde 205 1984 4deurs en een meest ideale 205, namelijk een 1600 automaat 3-deurs met glazen schuifdak van 1987. Sinds 5 jaar rijd ik dagelijks een automaat, vandaar.
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Re: Even voorstellen en een zoekopdrachtje

Berichtdoor Gilletti » 20 aug 2004, 09:12

Die moet toch nog wel te vinden zijn? Er rijden er gelukkig nog veel rond en de 205's wordt niet veel geëxporteerd toch?

Succes met zoeken. Ik zal in ieder geval even opletten (moet je natuurlijk wel het forum in de gaten blijven houden :wink: )

peukie205 schreef:......opgelopen door vader van een schoolvriend (rondom 1980)......


Rond 1980 moest je voor een kleine Peus nog op zoek naar een 104. De 205 is pas in 1983 op de weg gekomen (de eerste 205's op kenteken beginnen met een "K").
Klassiek: 403 berline 1961 Bleu Amiral - 404 automatique 1969 Vert Fusain
Jonkies: 206 Gentry 2004 Vert Ceylan - 3008 GT-line 2017 Metallic Copper
Avatar gebruiker
Gilletti
 
Berichten: 4113
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

vreemd

Berichtdoor 205GRIFFE » 01 sep 2004, 18:06

Nu de vraag; sinds een paar maanden heb ik een witte 205 van 1984 van de eerste eigenaar gekocht. Het is een vierdeurs met een 1100 cc motor en een 5-bak. Dit is vrij uniek (die 5-bak dan). Helaas heeft er een idioot aan gesleuteld en is de bak verziekt. Helaas kan je bij dit model de versnellingsbak niet vervangen.....


Even over die versnellingsbak.
Wat vreemd zeg dat die bak er niet af zou kunnen. Dat begrijp ik werkelijk niet. Hoe moet je dan een koppeling vervangen?

Maar goed, ik denk dat het knap lastig zal worden om een knap 1.1 blok met 5 bak te vinden. Ik wist niet eens dat die blokken (van dat bouwjaar) met een 5 bak zijn geleverd. Je moet niet vergeten dat het ondertussen wel 20 jaar oud is. :wink:

Heel veel succes ermee in elk geval, ik zal mijn ogen open houden.
Ik kom wel vrij veel op sloperijen, hoe herken ik zo'n blok? Sorry dat ik het vraag maar ik ben een 205 GTI rijder en ik heb op een sloop daarom niet zo heel veel oog voor het "standaard" spul. :oops:

Grt. Martijn :mrgreen:
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor peukie205 » 01 sep 2004, 22:53

Hoi Martijn,

De eerste jaren hadden de 1100's allemaal de bak onderin de motor t/m 1987 ofzo. net als de 1400 van de Citroën BX. De koppeling zit aan de zijkant en kan er wel af. Het heeft zijn voor- en nadelen.
De GTI's hadden de bak er altijd naast. Vind ikzelf lastiger bij het vervangen van de koppeling, heb er ervaring mee.

Ik wist ook niet dat er een vijfbak was. Kocht de wagen van de eerste eigenaar, die had het als extra destijds besteld.
Op de sloop kan je het herkennen in het interieur aan de pook. Aan een los blok zou ik het ook niet kunnen zien......misschien een ander typenummer, maar dat zou ik moeten nakijken. De auto staat beneden in de werkplaats, kapot en wel.

Zelf kom ik veel in Frankrijk, daar wemelt het van de 205'jes, dus misschien is daar wat te vinden.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,
Tom.
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Steven » 02 sep 2004, 08:18

als het voor een oud type 205 is kan je ook opteren voor een motor van een 104, bestaat ook met 5bak, 1.2L & 1.4L, kan zo in je 205.
Avatar gebruiker
Steven
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 25 jun 2004, 13:03
Woonplaats: Sint-Lievens-Houtem (Belgie)

Re: Even voorstellen en een zoekopdrachtje

Berichtdoor Martijn » 03 sep 2004, 00:02

peukie205 schreef:Helaas kan je bij dit model de versnellingsbak niet vervangen.....
.


heb net de werkplaatshandboeken er eens bijgepakt en dat klopt niet! Je kan de bak uitelkaar halen en (laten) reviseren. Het is wel zo dat motor en bak voor de smering gebruik maken van hetzelfde carter. Motor en bak moeten er dus samen uit. Peuleschil bij dit model!

Groeten, Martijn
Bezitter van de oudste 205 in Nederland (JZ kenteken, productie februari 1983, dit is de 5e die op kenteken kwam). Trouwens de allereerste 205's hadden een JP kenteken.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2028
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

leuk zeg

Berichtdoor 205GRIFFE » 03 sep 2004, 00:27

Bezitter van de oudste 205 in Nederland (JZ kenteken, productie februari 1983, dit is de 5e die op kenteken kwam). Trouwens de allereerste 205's hadden een JP kenteken.


@Martijn
Wat leuk zeg, de 5e 205 die op kenteken kwam.
Is ie nog helemaal origineel?

Grt. Martijn :wink:
Afbeelding
- 205 GTi 1.9 16V Bleu Miami
- 205 GTi 2.0 16V Gris Sorrento
- 208 GTi 1.6 16V THP Gris Shark - 27/7 besteld
Avatar gebruiker
205GRIFFE
Moderator
 
Berichten: 985
Geregistreerd: 06 aug 2004, 00:37
Woonplaats: Hoorn | Lochem

Berichtdoor jon » 03 sep 2004, 09:38

Oeh, dat is wel stoer zeg. De alleroudste origineel nederlandse 205... Hoeveelste eigenaar ben je en wat voor opties zitten er aan? Vaak hebben de allereerste modellen nog onderdelen die later niet meer gebruikt zijn. Voornamelijk schakelaars en dat soort spul. Hoeveel rijden er nog rond uit 1983? En, heb je een foto?

Vraag ik veel of lijkt 't zo? :)

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Re: Even voorstellen en een zoekopdrachtje

Berichtdoor Gilletti » 03 sep 2004, 10:01

Martijn schreef:Martijn
Bezitter van de oudste 205 in Nederland (JZ kenteken, productie februari 1983, dit is de 5e die op kenteken kwam). Trouwens de allereerste 205's hadden een JP kenteken.


Ik kan me niet herinneren dat ik een 205 heb gezien met een J-nummer. Maar ze bestaan dus toch.
Je hebt dus waarschijnlijk een 5-deurs, is het niet? Leuk hoor.
Hoe is de huidige staat van de wagen?
Klassiek: 403 berline 1961 Bleu Amiral - 404 automatique 1969 Vert Fusain
Jonkies: 206 Gentry 2004 Vert Ceylan - 3008 GT-line 2017 Metallic Copper
Avatar gebruiker
Gilletti
 
Berichten: 4113
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor Jeetje » 03 sep 2004, 11:23

Even terug naar het topic...

Heb je al eens de onderdelenlijn gebeld? Wellicht staat er nog een 205je met de juiste motor en versnellingsbak ergens op de sloop...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
Moderator
 
Berichten: 4247
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor peukie205 » 03 sep 2004, 19:22

Beste Martijn,

Dank voor je moeite om het op te zoeken ! Ik heb zelf die boeken niet. Ben eigenlijk verzamelaar van 2CV, daar heb ik ladingen info over. De 205 is een "bij-hobby". Tevens nog een 403 diesel Bachée van 1962.

Het probleem is het volgende; het tussenbusje van deze auto was uitgelopen en dus was er geen aandrijving meer. Ikzelf heb dit al eens eerder gehad en dat was een kwestie van een nieuw tussenbusje halen bij Peugeot en dat monteren........kostte 35 gulden (toen er nog guldens waren)

Toen ik deze 205 kocht, heb ik het erop gegokt, dat het bij deze auto ook zo'n peuleschil zou zijn.
Maar helaas; één of andere zwaar gestoorde beunhaas heeft het probleem trachten op te lossen door van onderaf (carterbodem eraf) de boel aan elkaar te lassen. Ja hartstikke fijn; dit was na een tijdje losgebroken.
En nu zit ik dus met het probleem, dat het koppelingshuis gewoon onmogelijk los wil van de motor. Met een slijptol kan je er onmogelijk bij om de tweederangs reparatie weg te slijpen. Misschien met een Dremel te proberen ?
Om een lang verhaal kort te maken; de boel is gewoon verziekt. Wel jammer bij zo'n toch redelijk zeldzame auto.
Hij staat inmiddels in mijn werkplaats en ik hoop er van de winter tijd voor te hebben. Naast de werkbank staat nog een zelfde blok met 4 versnellingen, waarvan de koppakking lekt. Misschien kan ik daaruit wat onderdelen halen.
Het "zeldzame" gedeelte met de 5e versnelling is zonder twijfel nog intact. Alleen de as vanuit het koppelingshuis wil niet meer los van de ingaande as van de bak
De truc wordt natuurlijk het carter niet te beschadigen bij het doorslijpen van de beunhaas-lasverbinding.

Ach ja; hebben is hebben....... is bij zo'n auto natuurlijk altijd leuker de originele motor erin te laten.

Groeten en bedankt aan allen die geraegeerd hebben,

Tom.

P.S. Jeetje; wat een leuke bus !
Peugeot 205 1.6 Automaat '87, Peugeot 403 Bachéé Diesel '62...plus nog een paar van PSA.
Avatar gebruiker
peukie205
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 19 aug 2004, 23:43
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Even voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten