balanceren

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: balanceren

Berichtdoor MarcoPeus » 10 feb 2013, 11:43

Leuk is ook dat daardoor er dus "gemiddeld" (daar is hij weer) 50% meer volume aan t wiel komt te zitten. Lood heeft namelijk een soortelijk gewicht van 11,4 gr/cm3 en zink 7 gr/cm3.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: balanceren

Berichtdoor maan » 10 feb 2013, 11:46

EN als je dat vermenigvuldigt met het aantal auto's cq vrachtauto's. Dan zie je dat het meeste lood toch vervangen word door Zink. En dat is goed want lood in het milieu is toch giftig voor mensen.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: balanceren

Berichtdoor MarcoPeus » 10 feb 2013, 11:49

Alles in t milieu is niet goed voor mensen, zink ook niet dus elke vervanging is niet noodzakelijk een verbetering (kijk maar naar de hybride auto) maar we dwalen af. On topic maar weer.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: balanceren

Berichtdoor ceess » 05 mei 2013, 15:27

Ik zie geen problemen meer in het trucje van Ivo om de banden statisch te balanceren (overigens werkt een balanceer apparaat volgens het zelfde principe), kost alleen wat meer moeite.
Vandaag heeft ie voor mij het linker voorwiel (inclusief remtrommel) gedaan en voor het eerst in jaren trilt mij stuur nagenoeg niet meer. In de trommel zat een aanzienlijke onbalans en door deze in combinatie met het wiel uit te balanceren ben ik er eindelijk vanaf.
Kan haast niet wachten tot dat ie rechts ook doet.

Proficiat Ivo dat je deze truc met ons wil delen.

groet

Ceess
404coupe/sedan/commerciale
ceess
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 19 jul 2005, 22:06
Woonplaats: harmelen

Re: balanceren

Berichtdoor jan-03 » 05 mei 2013, 19:00

ceess schreef:Ik zie geen problemen meer in het trucje van Ivo om de banden statisch te balanceren (overigens werkt een balanceer apparaat volgens het zelfde principe), kost alleen wat meer moeite.
Vandaag heeft ie voor mij het linker voorwiel (inclusief remtrommel) gedaan en voor het eerst in jaren trilt mij stuur nagenoeg niet meer. In de trommel zat een aanzienlijke onbalans en door deze in combinatie met het wiel uit te balanceren ben ik er eindelijk vanaf.
Kan haast niet wachten tot dat ie rechts ook doet.

Proficiat Ivo dat je deze truc met ons wil delen.

groet

Ceess

Heb jullie ook een filmpje met uitleg voor de echt onhandigen?? :D
Ik heb de mijne van de Bachee professioneel laten doen maar ben de trilling nog niet kwijt..
gr jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: balanceren

Berichtdoor Jan Bert » 15 mei 2013, 22:46

Ik lees zojuist even snel het onderwerp balanceren en wat er allemaal zo bij komt kijken.
Twee weken terug 2 nieuwe voorbanden (sprint classic van Vredestein) op mijn zojuist gerestaureerde 504 Break laten zetten. Voorheen liet ik daarna de wielen op de auto na balanceren bij Euromaster in Overvecht Utrecht. Helaas is daar de kennis verloren gegaan. Vraag: Wie weet in de regio Utrecht een banden bedrijf die nog wel deze kennis bezit??

Hgr,

Jan Bert
504 Break, elle est belle!!
Avatar gebruiker
Jan Bert
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 13 maart 2005, 21:44
Woonplaats: Utrecht

Re: balanceren

Berichtdoor Harrie » 17 mei 2013, 22:27

hoi Jan Bert,
504 was altijd al lastig "stil" te krijgen, daarvoor gebruikten we destijds al de " Hoffmann Finishbalancer " voor,
ook wel eens "spinner" genoemd; oftewel balanceren aan de auto. Dan balanceert men de naaf, remschijf, dus alles, mee.
En dat was vaak de enige manier om een 504 trillingvrij te krijgen in het stuur.
succes, grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: balanceren

Berichtdoor jan-03 » 17 mei 2013, 22:47

Harrie schreef:hoi Jan Bert,
504 was altijd al lastig "stil" te krijgen, daarvoor gebruikten we destijds al de " Hoffmann Finishbalancer " voor,
ook wel eens "spinner" genoemd; oftewel balanceren aan de auto. Dan balanceert men de naaf, remschijf, dus alles, mee.
En dat was vaak de enige manier om een 504 trillingvrij te krijgen in het stuur.
succes, grt, Harrie

Is dit zo'n apparaat Harrie?
http://www.youtube.com/watch?v=zFdEOZT57Jw
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: balanceren

Berichtdoor Harrie » 17 mei 2013, 22:55

Juist Jan 8)
De Hoffmann was wat langer, dus beter zadel om op te zitten :mrgreen: :mrgreen:
en veel eenvoudiger opneem-element, simpel onder de draagarm zetten.
En 504 ( en 404, 505, 604 ) kon je simpel aan de voorzijde opkrikken ( voorste dwarstraverse )
en zo kon je dat in je eentje snel doen. ( in het filmpje komt er een ander persoon bij om de krik
te laten zakken... ( bovendien: gewoon triest te zien dat ze zo een krik onder de dorpel plaatsen.... :evil: )
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: balanceren

Berichtdoor 404noir » 27 jun 2014, 09:46

Voor de mensen in 040:
Dit bedrijf kan nog dynamisch oude Peugeot wielen balanceren
http://www.j-f.nl/

Ik heb alle 5 de wielen laten doen, €7,50 per wiel. Dat vond ik heel schappelijk.

Over de trommels: ik me laten vertellen dat de trommels samen met de naven 1 gebalanceerd geheel vormen. M.a.w. als je de trommel er af moet halen, bv voor remonderhoud, dan moet je eigenlijk van te voren even het tapeind en het gat in de trommel markeren zodat je weet hoe de trommel weer terug moet.
Helaas kwam ik daar te laat achter... ik heb nu de wielen laten balanceren, als ik straks nog problemen hou ga ik per wiel de trommel steeds 1 positie verdraaien op de naaf. Dat hoef ik per trommel in het slechtste geval maximaal 2x te doen om de goeie positie weer te weten.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Vorige

Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten