Pagina 1 van 1

Wielen balanceren

BerichtGeplaatst: 12 mei 2005, 10:27
door redeem
Kan iemand mij vertellen wat hier nou mee geprobeert word elke keer als je banden verwisselt moet je balanseren of de achterbanden naar voren zet ook balanseren
ik weet wel dat als je het niet doet onbelans krijgt en je stuur bij een bepaalde snelheid kan trillen
ik zou graag antwoord willen krijgen misschien met wat linkjes waaruitleg op staat ik kon amper wat vinden

Met vriendelijke groet Sjoerd

BerichtGeplaatst: 12 mei 2005, 17:49
door Marius
Door het rond draaien van de wielen, onstaan er flinke krachten hier op, je kunt je voorstellen dat als er bijvoorbeeld aan 1 kant een iets zwaarder stuk in de band zit, dit zorgt voor onbalans, omdat die kant dan met meer kracht naar buiten word gedrukt. (middel punt vliegende kracht is daar hoger)

Met balanceren word dit opgelost, door precies tegen over het zwaardere punt een gelijke hoeveelheid gewicht toe te voegen, dit in de vorm van "slag lood" of bij lichtmetalen velgen "plaklood"

Als je je wielen laat balanceren, hoeft dit niet opnieuw als je de wielen van voor naar achteren wisseld, want ze zijn immers al "goed" gemaakt toch..:)

Als je een band vervangt, dan zal er wel opnieuw gebalanceerd moeten worden, omdat dan de gewichts verdeling weer heel anders kan zijn.

Vaak zie je bijvoorbeeld dat goedkopere banden veel "moeilijker" te balanceren zijn, door de ruimere toleranties tijdens de productie hier van.

Het trillen van je stuur is inderdaad een gevolg van "onbalans" in de wielen, en dit gebeurt vaak bij 2 verschillende snelheden.
Als je stuur trilt bij ongeveer 80 kilomter per uur, zijn het de achter wielen, gaat het stuur bij ongeveer 120 trillen, zijn het de voorwielen.
(of vergis ik me knutsel/peugeotmonteermeneer..:) )

BerichtGeplaatst: 12 mei 2005, 18:38
door Bert
als bij 80 of 120 km/u je stuur trilt ligt het in beide gevallen aan de voorwielen.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2005, 21:54
door Marius
ne dacht het niet.. er is wel degelijk een verschil aan snelheid en aan welke as de veroorzaker van het onbalans zit..
alleen of het nou anders om was weet ik niet meer zeker.

BerichtGeplaatst: 17 mei 2005, 11:42
door redeem
bedankt dat wou ik weten, zoek wel op internet maar kan vrij weinig vinden of je zit @ duitse site dat is niet me sterkte vak.

BerichtGeplaatst: 17 mei 2005, 20:21
door knutsul
als het stuur trilt, komt de onbalans van de vooras af, bij normaal gebruik van de auto zal dit komen door onbalans van een of beide wielen, dit kan dan weer verdwijnen/voorkomen bij verschillende snelheden.

Onbalans kan ook komen uit aandrijfassen en delen van de wielophanging, hardnekkige onbalans is dan te verhelpen(niet altijd) door aan de auto te balanceren.

Als de auto zelf trilt zijn het meestal de achterwielen.

Nog even ter informatie: een tubeless ventieltje geeft een kracht van 6 kilogram bij een snelheid van 120 km/h.

Richard

BerichtGeplaatst: 26 mei 2005, 11:56
door redeem
knutsel bedankt voor de informatie maar heb jij nog wat extra te vertellen over 6 kilo bij 120km/h meer informatie wat dat bij een band is hoeveel kracht er op een loodje komt te staan?

alvast bedankt
Sjoerd

balanceren

BerichtGeplaatst: 26 mei 2005, 15:59
door Pininfarina504
Marius compliment zoals je dat uitlegt, dat moet iedereen snappen.
Gr,
Wim
Marius schreef:Door het rond draaien van de wielen, onstaan er flinke krachten hier op, je kunt je voorstellen dat als er bijvoorbeeld aan 1 kant een iets zwaarder stuk in de band zit, dit zorgt voor onbalans, omdat die kant dan met meer kracht naar buiten word gedrukt. (middel punt vliegende kracht is daar hoger)

Met balanceren word dit opgelost, door precies tegen over het zwaardere punt een gelijke hoeveelheid gewicht toe te voegen, dit in de vorm van "slag lood" of bij lichtmetalen velgen "plaklood"

Als je je wielen laat balanceren, hoeft dit niet opnieuw als je de wielen van voor naar achteren wisseld, want ze zijn immers al "goed" gemaakt toch..:)

Als je een band vervangt, dan zal er wel opnieuw gebalanceerd moeten worden, omdat dan de gewichts verdeling weer heel anders kan zijn.

Vaak zie je bijvoorbeeld dat goedkopere banden veel "moeilijker" te balanceren zijn, door de ruimere toleranties tijdens de productie hier van.

Het trillen van je stuur is inderdaad een gevolg van "onbalans" in de wielen, en dit gebeurt vaak bij 2 verschillende snelheden.
Als je stuur trilt bij ongeveer 80 kilomter per uur, zijn het de achter wielen, gaat het stuur bij ongeveer 120 trillen, zijn het de voorwielen.
(of vergis ik me knutsel/peugeotmonteermeneer..:) )

BerichtGeplaatst: 26 mei 2005, 17:56
door Marius
:oops:

en toch was ik niet helemaal juist, althans volgens bert trilt het stuur bij beide snelheden..

is ook al een tijdje geleden dat ikhet opschool heb geleerd, en toch ook al weer eent ijd gelden dat ik voor het laats een wiel heb gebalanceerd..

Maar dank voor je compliment..:)

BerichtGeplaatst: 26 mei 2005, 21:08
door knutsul
redeem schreef:knutsel bedankt voor de informatie maar heb jij nog wat extra te vertellen over 6 kilo bij 120km/h meer informatie wat dat bij een band is hoeveel kracht er op een loodje komt te staan?

alvast bedankt
Sjoerd


De trekkracht op het ventiel(tueless) is bij 120 km/h 6 kilogram, dus dat is het gewicht dat op dat punt aan de velg trekt/duwt.

Een ventiel weegt maar een paar gram, dus door het snelle draaien word de kracht vergroot.

Dit word allemaal gecompenseerd door een wiel te balanceren(dynamisch/draaiend)

BerichtGeplaatst: 27 mei 2005, 08:35
door Bert
je hebt "statische "onbalans & "Dynamische" onbalans, Bij statische onbalans zit er een "zwaar"punt in het wiel en bij "dynamische" onbalans zittten er aan de binnen en buiten zijde van het wiel "zware" punten waardoor er een koppel onstaat en het wiel dus "sterk overdreven" heen en weer gaat. Dit los je dus op door het wiel op beide manieren te balanceren. Door het balanceren "los van de auto" is het wiel in balans, maar met balanceren aan de auto neem je tevens de evt. onbalans in naven en remschijven mee. Als het wiel los van de auto gebalanceerd is en het stuur trilt nog dan kun je ook proberen het wiel anders op de naaf te monteren ( 1 boutgat verplaatsen bv.)

BerichtGeplaatst: 30 mei 2005, 10:25
door redeem
heren allemaal bedankt ben er een stuk verder meegekomen