bandenpech in Frankrijk

Voor alle informatie over de wielen, dus de verschillende type en maten banden en (lichtmetalen) velgen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

bandenpech in Frankrijk

Berichtdoor disaronno » 17 aug 2013, 19:47

Mijn dochter was op weg naar Frankrijk. Met de 205 generation. na zo'n 700km een telefoontje: hij trekt naar rechts en hij trilt erg bij 120. Eerst niet, nu wel.
Uiteindelijk veilig aangekomen. Op weg terug na 100 km: Beng! Lekke band? Nou ik schrok van de foto's!
Na plaatsen reserve wiel trek de auto nu naar links. Ik denk zelf bandenspanningvan het reservewiel te laag. Maar de jeugd van tegenwoordig is soms wat minder preventief ingesteld dan de bestuurders uit het stenen tijdperk (zoals isk dus).
Oorzaak kapotte band? het blijft even gissen,volgende week ga ik de auto bekijken, maar ik denk aan;
1) oude schade ( de auto heeft ooit links-voor schade gehad)
2) verkeerde spanning
3) "ongemerkt" een stoeprandje gepikt.

hier wat beelden;
http://i1005.photobucket.com/albums/af1 ... CF1290.jpg
http://i1005.photobucket.com/albums/af1 ... CF1294.jpg
http://i1005.photobucket.com/albums/af1 ... CF1295.jpg
disaronno
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 mei 2013, 13:23

Re: bandenpech in Frankrijk

Berichtdoor svanderplas » 17 aug 2013, 20:55

De band is er een stukje afgescheurd :shock:
Niet en nooit mee of doorgaan rijden.
Foto 2 lijkt wel te lang en heet geworden op de stoep geparkeerd waar de band niet tegen kan
Avatar gebruiker
svanderplas
 
Berichten: 1336
Geregistreerd: 30 mei 2011, 07:29
Woonplaats: rozenburg

Re: bandenpech in Frankrijk

Berichtdoor joospeugeot » 17 aug 2013, 21:04

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 21 jan 2016, 22:59, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: bandenpech in Frankrijk

Berichtdoor disaronno » 17 aug 2013, 21:36

Het was inderdaad geen a-merk. Viking, als ik me goed herinner. Maar dan nog: dit is wel heel heftig. Kan bijna niet "zomaar" gebeurd zijn. toch?

En dat losse stukje loopvlak.... tja, te lang met te lage spanning gereden?, voor de lange reis toch even opgepompt, maar de schade ( vervorming karkas) zou dan al "in gebakken" kunnen zijn. En dan met 130 op de Autoroute lekker heet....... Het zou kunnen.

En die andere plek.....dat heb ik ook echt nog nooit gezien. Geparkeerd op een heet stuk ijzer?

Nou ja, gelukkig is het goed afgelopen. Snel een paar michelinnetjes erop!
disaronno
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 04 mei 2013, 13:23

Re: bandenpech in Frankrijk

Berichtdoor joospeugeot » 17 aug 2013, 21:58

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 21 jan 2016, 22:59, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: bandenpech in Frankrijk

Berichtdoor roy_bekhuis » 21 sep 2013, 22:43

joospeugeot schreef:dat t loopvlak loslaat zag je bij coverbanden. maar die tweede foto vind ik vreemd, heb ik nog nooit gezien...
welk merk band was t. ik vermoed geen a-merk band....


100% dat dit een coverband is...
Zo heb ik ze vroeger ook gehad..
Superslecht.
205 1.4i CJ 1991, pinin 22054. (verkocht)
205 1.1i Ace 1993 (Telfort reclame wagen)
roy_bekhuis
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 24 feb 2013, 20:17
Woonplaats: Huizen

Re: bandenpech in Frankrijk

Berichtdoor CXpeu » 28 nov 2013, 17:50

disaronno schreef:Mijn dochter was op weg naar Frankrijk. Met de 205 generation. na zo'n 700km een telefoontje: hij trekt naar rechts en hij trilt erg bij 120. Eerst niet, nu wel.
Uiteindelijk veilig aangekomen. Op weg terug na 100 km: Beng! Lekke band? Nou ik schrok van de foto's!
Na plaatsen reserve wiel trek de auto nu naar links. Ik denk zelf bandenspanningvan het reservewiel te laag. Maar de jeugd van tegenwoordig is soms wat minder preventief ingesteld dan de bestuurders uit het stenen tijdperk (zoals isk dus).
Oorzaak kapotte band? het blijft even gissen,volgende week ga ik de auto bekijken, maar ik denk aan;
1) oude schade ( de auto heeft ooit links-voor schade gehad)
2) verkeerde spanning
3) "ongemerkt" een stoeprandje gepikt.

hier wat beelden;
Afbeelding
Afbeelding

Het hoeven geen coverbanden te zijn! Het waren misschien gewoon al oude banden, geen droogte scheurtjes maar wel al oud rubber (oude voorraad?)

Naarmate een band ouder wordt veranderen ook de eigenschappen van het rubber van de band. Het wordt bijvoorbeeld een stuk droger. Hierdoor is het bijvoorbeeld ook goed denkbaar dat je remafstand veel langer is met een oude band dan met een nieuwe, ook al heb je nog zoveel profiel. Daarom zou ik adviseren om i.p.v. oude banden gewoon redelijk nieuwe banden te kopen desnoods wel 2e hands met goed profiel. Je banden zijn immers de enige vorm van contact met de weg die je hebt op de auto.

Van het CX forum:

Kijk hier maar even naar:

Afbeelding

Click voor een grote foto.
Gebruikte XASen van 30 jaar oud.. 30 eu per stuk en nieuw profiel. Na 200 km ... BOEM! loopvlak eraf.


Ps: hoe kun je zien dat mijn banden oud zijn?!? Alleen door naar het soort profiel te kijken en te zien dat het MXL's zijn?.


Ja!! :lol:

En waar DriverD het over heeft, dat wil je niet:
Afbeelding
'87 Citroen CX 2.2 TRS
'98 Peugeot 205 Generation 1.4
Avatar gebruiker
CXpeu
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 30 jul 2008, 16:27
Woonplaats: B'hoek

Re: bandenpech in Frankrijk

Berichtdoor roy_bekhuis » 28 jan 2014, 01:10

Toch hoort het niet te kunnen, het rubber hoort 1 geheel te zijn.
Profiel wordt erin geperst met stoombalgen aan de binnenzijde.

Wat ik zie op alle banden is loopvlak los van de basis, dan is er dus een nieuwe laag opgezet.
In het verleden heb ik dat werk gedaan, voor zowel auto, vrachtwagen, landbouw en vliegtuigen. Was een vakantie baan waar ik 6 maanden ben blijven hangen.
Tyresoles in Naarden toendertijd.

Samenstelling kan veranderen maar seperatie van loopvlak moet echt te maken hebben met opnieuw loopvlak plaatsen.
Anders zou het theoretisch onmogelijk. My 2 centjes.
205 1.4i CJ 1991, pinin 22054. (verkocht)
205 1.1i Ace 1993 (Telfort reclame wagen)
roy_bekhuis
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 24 feb 2013, 20:17
Woonplaats: Huizen


Keer terug naar Banden en velgen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten