Rij ik gisteren een van mijn banden helemaal aan flarden. Ik rij met goed 80 km/h over de provinciale weg, hoor ik opeens z'n flabbergeluid, de auto zakt rechtsachter in en de geur van verbrand rubber.
Achterband finaal kapot, ik reed al op de velg. Na inspectie zat er een complete popnagel (dus voordat de pin er af gehaald wordt) erin. Band bijna van de velg, twee scheuren in de wand en het halve loopvlak los.
Dan merk je het voordeel van cabriorijden, na inspanning en zweet op het voorhoofd kun je lekker afkoelen.
Maar goed, waar het om gaat: dit was een XAS band terwij de rest van mijn banden (ook de reserveband) XZX banden zijn (blijkbaar was die XAS ooit de reserveband en heb ik hem er een keer op laten zitten na wisselen).
Ik dacht altijd dat XZX de "betere" band was en XAS de "goedkoepere". Als ik nu wat websites afga en een mooie folder van Michelin bekijk, zie ik dat XAS eigenlijk de betere en duurdere band is. Zo zie ik hier de XAS HR voor € 154 en de XZX SR voor € 93.
HR is ook absoluut niet nodig voor een 404, SR is meer dan voldoende.
Dus: gewoon XZX banden kopen? Wat hebben andere 404 rijders eronder liggen?