Un cheval; Deux chevaux

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Un cheval; Deux chevaux

Berichtdoor 307204XSI » 14 dec 2008, 20:13

Un cheval; Deux chevaux
Met deze eerste openingszin heb ik de meeste lezers al meteen op het verkeerde been gezet, want wie denkt dat het artikel vandaag wederom over 1 van de onvolprezen 2CV varianten gaat, komt verder naar beneden bedrogen uit.

Nee, ik zit sinds eind september op Franse les , en daar heb ik pasgeleden geleerd het is; "Un cheval; Deux chevaux".
Leuk hoor elke dinsdagavond 2 uurtjes je hersentjes weer eens gebruiken en een taal leren.
Nu ben ik meertalig opgegroeid dus het Engels en Duits beheers ik bovengemiddeld, zelfs in het Zweeds kan ik me het eerste kwartiertje nog wel redden, maar Frans, dat wordt een heel ander verhaal.
Ik heb gekozen voor Alliance Française, en ik moet zeggen dat het een hele plezierige instantie is, veel verschillende niveau's, goede lessen, zeer betaalbaar echt een aanrader. Er wordt les gegeven in een aantal steden, zelf heb ik voor Zeist gekozen, een dependance van de locatie Utrecht.
Weinig last van de avond spits, goed parkeren en de grootste kans dat je met al je ramen nog in je auto weer naar huis teruggaat aan het eind van de avond.
We hebben een groepje van een m/v of 15, met 11-12 per les als vaste kern. Aangezien ik nog tot de absolute beginnerscategorie behoor, laat ik me voorlopig nog niet zien in het Frans-talige gedeelte van dit forum :mrgreen:, maar als ik later groot ben, haal ik dat nog weleens in.
Ook in dit episteltje komen niet al te veel Franse woorden meer voor, de kans dat ik door het ijs zak is nog ietsje te groot.

Afbeelding

Citroën H van Heuliez 1958
De auto van deze editie is iets heel bijzonders, nl. een hele luxe uitvoering van de 'H' als paardentransporter die indertijd gebouwd werd door het vermaarde bedrijf Heuliez. Als je tegenwoordig bij hippique -evenementen gaat kijken zie je gigantische trailers en hospitality-units, de ruiters en paarden mag het aan niets ontbreken. Ook in de jaren '50 en '60 was paardensport een exclusieve aangelegenheid, die bepaald voor een select gezelschap was weggelegd en waar je 'gezien' wilde worden.
Nou dat gezien worden lukte zeker wel met deze Heuliez. Er waren overigens ook veel simpelere (fabrieks)uitvoeringen van de H voor het vervoer van paarden. Daar weer onder een basic veewagen (betaillière) voor het vervoer van gewoon vee.

Afbeelding

Afbeelding

Un nez de cochon pour des chevaux Een varkensneus voor paarden, staat er in het begeleidend fasicule bij het schaalmodel te lezen. Voorwaar een schitterende Franse one-liner.

Echte foto's van de echte auto
Ondanks het zeldzame karakter van deze H, heb ik toch de hand weten te leggen op een aantal foto's van het origineel, en daar moet ik een aantal mensen voor bedanken. Het toeval wil dat er bij Eendengarage Sander Aalderink in de buurt van Wormer een identieke H- van Heulieuz wordt gerestaureerd (alle foto's met de groene kap), waarvan de voortgang op zeer intressante wijze te volgen is op het Citroën HY-forum. De tijd tussen kerst en nieuwjaar dat ik vrij ben begint alweer aardig vol te lopen met afspraken, maar begin 2009 ben ik vast voornemens om een kijkje te gaan nemen, want ik ben zeer benieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

De overige foto's van de vergelijkbare eveneens Heuliez uitvoeringen mocht ik gebruiken van Edwin Bijker alias 'Boudewijn' op het HY forum.
Hij heeft een zeer interessante fotocollage op flickr met veel HY-foto's, en ik ben een enorm groot bewonderaar van zijn overige fotografiewerk. Eigenlijk zou daar een keertje een expositie mee moeten worden gevuld zodat het publiek hier ook deel van kan nemen.
In iedergeval allen hartelijk dank voor jullie bijdragen in deze.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Modelauto van het jaar
Mochten wij ooit hier met zijn allen op dit forum overgaan tot een modelauto van het jaar verkiezing (goed idee trouwens... :shock: ), zou deze door Eligor gemaakte Citroën H zeker tot de kanshebbers behoren wat mij betreft. Het spuitwerk is erg strak, de details meer en beter dan doorsnee. Zelfs de Sulky hangend achter tegen de loopplank is aanwezig. Kijk ook eens naar de exclusieve wieldoppen die daadwerkelijk op het origineel aanwezig waren en typerend zijn voor de weldadige uitstraling van Heuliez creaties. Ook op veel DS-sen van de carrosseriebouwer waren deze aanwezig. Hulde voor zoveel detaillering.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het schaalmodel is nr. 1 van de recentelijk opgestartte HY-serie uit Frankrijk. De introductiemodellen van een nieuwe La Presse serie zijn altijd aangenaam geprijsd. In dit geval slechts 5,95. In Frankrijk zijn ze na een korte tijd van afwezigheid bij het bedrijf Journeaux weer te bestellen.

Inmiddels zijn de nummers 1 t/m 5 in de HY serie verschenen. Ook in de toekomst zullen er nog een aantal hiervan op deze plaats aanbod komen.
Hopelijk gaat de serie nog geruime tijd doorlopen want er is op basis van de fantastische HY nog veel origineels te bedenken.

Voor nu een prettig rest van het weekend, happy collecting en groeten,

Arie-Jan
Laatst bijgewerkt door 307204XSI op 14 dec 2008, 21:21, in totaal 1 keer bewerkt.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor chummy dj » 14 dec 2008, 20:40

wat een heel mooie HY,alleen spijtig van de velgen... :(
Avatar gebruiker
chummy dj
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 13 sep 2008, 16:16
Woonplaats: belgie

Berichtdoor 307204XSI » 14 dec 2008, 20:51

Alles is een kwestie van smaak chummy. Je moet het in de tijdsgeest zien en in mijn ogen is het fantastisch dat het zelfs op een 1/43 modelletje zo natuurgetrouw word weergegeven.

Overigens, ze waren er ook zonder die wieldoppen zolas je op een aantal van de foto's kunt zien.
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor chr. » 14 dec 2008, 21:06

A.J,

je verhaal is prachtig en......... de HY kom je ook weer
tegen in de reclame met het bekende franse kaasje:

patu........ das pas fijn :mrgreen:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Mark » 14 dec 2008, 23:59

Beestachtig leuk verhaal, helemaal omdat wij vroeger thuis ook een HY in paardenuitvoering hadden. Heb ik goede herinneringen aan.
Laatst bijgewerkt door Mark op 17 dec 2008, 10:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor frankV » 16 dec 2008, 17:48

kijk,nu kun je toch zien dat het ene model het andere niet is.
de kioskmodellen zijn dan wel goedkoop[deze trouwens ook]
maar de afwerking laat toch vaak te wensen over vind ik.
en ik heb ze toch regelmatig in m'n handen om ze te verbouwen.
waarom eligor ze zo goedkoop is gaan maken zal te maken hebben met het feit dat ze anders ook de kost niet meer kunnen verdienen.
een paar jaar geleden betaalde je toch gauw een euro of 35-40 voor een model van eligor.
ik zou zeggen doe er je voordeel mee.
mooi verhaal weer,en o ja het is geen huuu peerd maar juuuu peerd :lol:
groeten frank
Avatar gebruiker
frankV
 

Berichtdoor 307204XSI » 16 dec 2008, 19:08

en o ja het is geen huuu peerd maar juuuu peerd :lol:


Nou dat is ABB (Algemeen Beschaafd Brabants)Frank, en dat beheers ik niet! Maar zolang het niet "joehoe' peerd is vind ik alles best. Hahahahha
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor Harrie » 16 dec 2008, 23:30

in de Gelderse Achterhoek is het ook " HUUuuuuh Peerd! "
en die paarden hierzo stoppen dan altijd! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Mark » 17 dec 2008, 10:32

Harrie schreef:in de Gelderse Achterhoek is het ook " HUUuuuuh Peerd! "
en die paarden hierzo stoppen dan altijd! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vraagt die ene Gelderse boer aan de andere:

Hoe geet ut met ut peert?
Peerd geet niet, ut peerd lupt
Hoe lupt ut peerd dan?
Geet wel ;-)
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten