Schoensmeer

Voor de schaalmodellen van ons favoriete merk.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Schoensmeer

Berichtdoor 307204XSI » 29 dec 2007, 18:24

Franse woorden, Nederlandse woorden, een wereld van verschil; neem nou "Cirage Abeille". Dat klinkt toch als muziek in je oren. Daarbij gaat het slechts om een merk schoenpoets. Weliswaar een heel oud merk uit Frankrijk van begin 1900. Maar goed ik ben aan het doordraven.

Waar het hier werkelijk over gaat is een zeer speciale uitvoering van de Renault 4CV; de commerciale. Dit was een uitvoering waarbij de achterste portieren geblindeerd waren met plaatwerk.
Tijdens de productie periode van 1947 tot 1961 waarbij er 1.105.547 stuks de fabriekspoorten verlieten, (inclusief prototypes en voorproduktie series), was deze kleine bedrijfswagen af-fabriek verkrijgbaar.
In 1954 eindigde de productie van de 4CV Commerciale, hoeveel er tot die tijd geproduceerd zijn is helaas onbekend.
De 4CV had in die tijd 21pk (4 fiscale pk's vandaar de naam 4CV) wat een top opleverde van 95km/h. Het eigengewicht was 620kg.

Het afgebeelde model (een '52-er), is zeer gedetailleerd. De kleurstelling is in het fabrieks grijs van Renault, (zoals bekend werd alle grijze verf die door de Duitsers gebruikt werd o.a. voor de Atlantikwall gemengd na afloop van de WOII en ter beschikking gesteld aan de (auto)industrie), met reclame van Cirage Abeille, later werden alle voertuigen van dit merk geel. De huiskleur van Cirage Abeille.

En toch vindt ik Cirage een mooier woord dan schoensmeer :wink:
Geniet ook nog even van de foto's die ik gevonden heb van 4CV Commerciales uit die tijd.

gr,
Arie-Jan


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
OUI! c'est la deux-cent-quatre!
(avec le toit ouvrant)
Avatar gebruiker
307204XSI
 
Berichten: 1964
Geregistreerd: 10 apr 2007, 22:50
Woonplaats: Utrecht

Keer terug naar Modelauto's algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten