C3 versnellingbak voor 404

Voor het (gratis) plaatsen van je vraag naar onderdelen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

C3 versnellingbak voor 404

Berichtdoor afaber » 17 aug 2009, 19:36

Ben op zoek naar een in goede conditie verkerende C3-versnellingsbak (H-versnelling) voor mijn peugeot 404. Bij mijn bak is de synchromesh van de eerste versnelling versleten.

Arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Re: C3 versnellingbak voor 404

Berichtdoor Mockenrue » 18 aug 2009, 00:56

afaber schreef:... C3-versnellingsbak (H-versnelling) ...


Het is C3 met Z-schakeling of BA-7 met H-schakeling.
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Michael » 18 aug 2009, 07:32

C3 heeft geen synchromesh op de eerste versnelling,
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Berichtdoor afaber » 18 aug 2009, 18:24

z-schakeling dus...., foutje bedankt!
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Berichtdoor afaber » 18 aug 2009, 18:55

En vwb de synchromesh op de eerste versnelling.... Nu je dat zo stelt herinner ik me dat ik daar wel eerder over gelezen heb. heb het nog even in boeken opgezocht. Daar wordt wel gesproken over "1st gear synchronizers" : is dit iets anders? (heb de eerder genoemde slijtage van de synchromesh ook maar voor waar aangenomen van de monteur van jaap v/d broek en ben maar gewoon van hun deskundigheid uitgegaan.

Arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Berichtdoor Maarten Deen » 19 aug 2009, 09:04

In de boeken die ik heb (Chilton's en het service manual) wordt ook van een volledig gesynchroniseerde bak gesproken. Er zit zelfs een plaatje bij waar die synchromesh op getekend staat. Chilton weet zelfs te melden dat de C2 van de 403 ook volledig gesynchroniseerd is.
Maar ook ik heb altijd geleefd met de kennis "de 1 is niet gesynchroniseerd", en bij het schakelen blijkt dat ook.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor afaber » 19 aug 2009, 19:02

ha maarten, "grappig" dat jij ook die ervaring hebt en mooi dat je een plaatje hebt geplaatst. De monteur bij wie ik was liet me precies zien wat volgens hem niet goed was en waarom. Dat onderdeel staat op de afbeelding aangemerkt met de letter L, de 1st gear synchromesh. Zal ie het toch wel bij het rechte eind gehad hebben.

groet arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Berichtdoor Maarten Deen » 19 aug 2009, 19:28

Nou, ik ben benieuwd hoe het afloopt, want nogmaals: volgens mij heeft de 1e geen synchromesh.

Of is er in de versnellingsbaktechniek een verschil tussen "synchromesh hebben" en "gesynchroniseerd zijn"?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor afaber » 20 aug 2009, 08:49

dat vroeg ik me nu ook al af 8)
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Berichtdoor Harrie » 20 aug 2009, 23:28

een synchromesh is een precisie-onderdeel, het zit er niet voor niets in..!
404 heeft 2 types C3 bakken, en die bakken hebben een serienummer:
J 39.999 tot Salon 1967 en J 40.000 vanaf Salon 1967
Beide hebben een gesynchroniseerde 1e versnelling, waarvan de unit ook de achteruit enigszins synchroniseerd, zéér modern voor die tijd!
ik heb geen documentatie van 403, misschien dat in 403 ook C3 bakken zaten, zónder synchromesh op de 1e, vandaar de verwarring?
op microfiche 404 vond ik het volgende:
1e type t/m J 39.999
2342-04 synchromeshkegel 1e V.
2343-03 synchromeshhuis 1e V.
2344-14 schuifmof synchromesh 1e V.
2345-01 synchromeshring 1e V.
.
2e type vanaf baknummer J 40.000
2342-04 synchromeshkegel 1e V.
2343-04 synchromeshhuis 1e V.
2344-21 schuifmof synchromesh 1e V.
2345-03 synchromeshring 1e V.
.
succes! grt, Harrie
ps. : ik had een hele pagina met uitleg getyped, toen ging IE plat... :evil:
bovenstaande dus allemaal opnieuw getikt, voor het overige probeer ik het morgen nog wel eens...
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor afaber » 21 aug 2009, 11:22

grondig zoekwerk harrie...... maar wat moet ik dan nu van mijn identificatiecode van mijn bak denken? dit is P3163. de letter lijkt te verwijzen naar een 2e type, terwijl de cijfers eerder lijken te verwijzen naar een eerste type. volgens een vriend van me zaten trouwens op de 403 ook c3 bakken.

groet arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Berichtdoor Harrie » 21 aug 2009, 21:26

afaber schreef:grondig zoekwerk harrie...... maar wat moet ik dan nu van mijn identificatiecode van mijn bak denken?
dit is P3163. de letter lijkt te verwijzen naar een 2e type, terwijl de cijfers eerder lijken te verwijzen naar een eerste type.
volgens een vriend van me zaten trouwens op de 403 ook c3 bakken.
groet arjen

volgens mij moet je even verder zoeken naar een ander ( ingeslagen??) nummer,
moet beginnen met J en dan 5 cijfers.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor afaber » 24 aug 2009, 20:32

harrie, ik heb de bak nog eens minutieus bekeken maar ik kan geen ander nummer vinden. het eerder genoemde nummer is een ingeslagen nummer. zou het een hele vroege bak zijn, wellicht uit het 403 tijdperk?
groet arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)

Berichtdoor afaber » 27 aug 2009, 21:51

dit topic kan gesloten worden. heb een goede bak weten te vinden........... komende uit een 403. misschien komt mijn oude bak ook wel uit een 403 en verklaart dat het "afwijkende/vroege" ingeslagen nummer.


arjen
404 L -1966
afaber
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 14 apr 2005, 19:49
Woonplaats: holsloot (dr)


Keer terug naar Onderdelen Gevraagd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten