Pagina 1 van 1

Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2011, 12:45
door Henri_fortuin.
Goededag alle peugeot liefhebbers,

Mijn naam is Henri Fortuin en ik ben opzoek naar een Indenorblok. Voor de water scouting Elburg.
De oude is vastgelopen. Nu heb ik geen ervaring met peugeot en indenor blokken, maar zijn de blokken ook in auto's gebruikt?
Wie zou mij meer kunnen vertellen over de indenor blok. En helemaal mooi waar ik de beste kans heb op een gebruikt blok.
Ik vermoed dat dit een DTP-62 (55PK) is.
fortuin@upcmail.com Mobiel: 06-46138631

Alvast bedankt.

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2011, 14:15
door Baliekluiver
Heb je een foto ervan komt weleens voor dat ze boot motoren andere namen/type aan vast plakken

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2011, 18:11
door Henri_fortuin.
Ik zal zo snel mogelijk een aantal foto's plaatsen.

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2011, 21:53
door Brownie
Welkom hier van een mede-scout!

De Indenor is bij Peugeot gebruikt in de 404, 504, 604 en 505. Ik geniet dagelijks van zijn rustige tokkel. Maar de boot motoren zijn op een aantal punten wel anders heb ik begrepen, in elk geval zit er een andere kop op, maar een handige jongen kan er vast wel een auto motor in knutselen. Let wel, de auto motoren draaien stationair wel een stuk sneller, maar dat is vast wel af te stellen.

Een los blok vinden kan best lastig zijn, want het is een heel populaire motor in Afrika en dus zijn er veel exemplaren (met auto en al) verscheept.

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2011, 22:11
door Harrie
een indenor DTP-62 is een scheepsdiesel, een P-versie ,
die is op heel veel onderdelen anders dan de XD88, XD90, XD2 etc.,. dan de P-versies.
De P-versies staan RECHTOP, zoals in J7 en J9.
Bij 404, 504, 505 en 604 liggen ze onder een hoek, schuin in de motorruimte.
Het basisblok is wel te gebruiken, dan moeten diverse delen worden overgezet van de DTP-62,
o.a. olie-aanzuigleiding+zeef, carterpan, distributiedelen, etc.,.
Bovendien hebben scheepsdiesels een andere uitrusting en extra voorzieningen.

mijn advies: motor laten reviseren.
http://www.bolsmotor.eu

grt, Harrie

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2011, 22:53
door Henri_fortuin.
Bedankt allemaal voor de snelle reactie,

Revisie, zoals harrie aan geeft, heb ik ook aan gedacht. Maar ik heb weinig vertrouwen dat het weer goed komt. Stukje geschiedenis:
Het blok is, na vandaag gehoort te hebben, voor een zacht prijsje van een ander bootjesman uiteraard moest het blok wel uitgebouwd worden.
Hierna is het blok in het sleeptje van de scouts gebouwd.
Dit alles is enthousiast uitgevoerd door een aantal handige ouders, wat ze super netjes gedaan hebben alles zag er keurig uit.
Vorig jaar met zomerkamp, de laatste dag terug reis, is de motor erg heet gelopen waarbij ik hun het advies heb gegeven om zonder thermostaat rustig verder te varen. Met in mijn achterhoofd dat de koppakking of een scheurtje in de kop de oorzaak was. Ik was dan ook van plan om de kop afgelopen winter te lichten. Zover kwam het niet, de enthousiaste sleutelaars hadden het sleeptje al weggehaalt om zelf op te knappen. Helaas is dat niet gelukt (geen tijd) ze hebben alleen een buitenwaterpompje vervangen. Vandaag heeft mijn neef het motortje geprobeert te starten, het koelwater spoot uit het blok en de startmotor stopte ermee met een dikke rookwolk.
Revisie met dit blokje heb ik geen vertrouwen in.
Dus vandaar dat ik opzoek ben naar het draaiend gedeelte (boven- en onderblok) die dus zo op de keerkoppeling past.

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2011, 23:00
door Harrie
het BLOK is geen draaiend gedeelte, maar 1 brok gietijzer.... en er is geen onder- en bovenblok, het is 1 geheel, een monoblock.
krukas-lagers, drijfstanglagers, nieuwe zuigers en bussen, en de motor is weer als nieuw.
Als die écht vast is gelopen, zou de krukas geslepen moeten worden en overmaat krukaslagers,
maar zo te lezen was het een koelprobleem en geen gebrek aan smering.

U zoekt dus een MOTOR , geen 'blok'.
dat is een wezenlijk verschil ! ( motorblok is het gedeelte tussen cylinderkop en carterpan ).

grt, Harrie

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2011, 19:38
door Henri_fortuin.
Het valt mee.
Vandaag de motor gecontroleerd. De schade valt, denk ik, wel mee. De motor is rond te tornen.
Niet te zien waar koelvloeistof vandaan gekomen is. Radiator is gevuld.
Daar in tegen is de startmotor wel kapot, scheur in huis en de windingen en contacten verbrand. (Eén bout zat voldoende vast, 2 ontbraken)
Zijn deze startmotoren nog leverbaar. (PARIS-RHONE D11E109-12V) Komen deze uit peugeot 504 1,9diesel?
Wie weel waar ik een gereviseerde kan kopen?

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2011, 21:39
door wilfrid
Hallo, je kunt de startmotor vermoedelijk nog wel nieuw krijgen. Gereviseerd is ook niet echt goedkoop. Dit zijn volgens deze website uitwisselbare motoren

inderdaad van Peugeot 404 en 504 : http://www.woodauto.com/Unit.aspx?Man=P ... ef=D11E109

BOSCH 9000331414
BOSCH EXCHANGE 0986011790
BOSCH EXCHANGE 0986011791
DELCO REMY INTERNATIONAL DRS1791
DUCELLIER 6109
DUCELLIER 6192
EX-FLEX 250153
HC PARTS CS163
HELLA 8EA726006001
LUCAS EXCHANGE LRS330
PARIS-RHONE D10E79
PARIS-RHONE D11E109
PARIS-RHONE D11E142
PARIS-RHONE D11E159
PARIS-RHONE D11E170
PARIS-RHONE D9R106
VALEO EXCHANGE 432530

De autoonderdelen dealer hier bij ons kon voor een XD 2 diesel een Hella startmotor leveren voor 189 euro.

Misschien is dit ook een mogelijkheid?

Groet, Wilfrid

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2011, 22:08
door Henri_fortuin.
Wilfrid,

Bedankt voor de informatie. Morgen opzoek bij mijn eigen onderdelen dealer.
Zal het laten weten hoe het afloopt met de motor, al duurt dat voor ik tijd heb nog even.

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 23 mei 2011, 22:35
door Pininfarina504
Heb een blok liggen, nieuwe krukas, nieuwe kop, nieuwe dynamo's, nieuwe verstuivers, nieuwe pomp.

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2011, 00:01
door Henri_fortuin.
Hoe het verder is gegaan.

Nieuwe startmotor geplaatst, koelwaterlekkage opgelost.
Even kleppen stellen, stonden 3mm wijd, luchtinlaat buiten de motorruimte gemonteerd.
Hierna de boel ontluchten en starten maar.
Motor sprong gelijk aan en draaid als een zonnetje, storm in een glas water dus.
Volgens de jongens, die ermee varen, is de motor stiller en een stuk krachtiger geworden.
Ik wil ieder bedanken voor de gegeven informatie en wens iedereen veel rijgenot met de peugeot's.

Re: Indenor motorblok.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 18:25
door Berry125
Hallo
zou iemand mij kunnen vertellen welk type dit is van een Indenor

sorry kan geen fotos plaatsen weet iemand hoe dat werkt hier


gr berry