Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Voor het (gratis) plaatsen van je vraag naar onderdelen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor René van M. » 12 jun 2014, 20:43

Hoi,

Ik ben een afweging aan het maken om mijn eigen 4 versnellingen handbak van een 504GL benzine 1976 te laten reviseren of te laten vervangen als ik een goede hier kan vinden. De mijne lekt namelijk bij de keerringen waar de versnellingspook via de onderkant de bak in gaat.

PS: Als ik veel kosten maak is het verstandig om een dan een ander type er in te laten leggen van een 505 met 5 versnellingen?
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Frank.04 » 12 jun 2014, 23:16

Daar lekken de bakken vrijwel alijd en het is nauwelijks te repareren, tenzij je erg kundig en/of creaief bent (losslijpen as, inkameren aluminium, plaatsen O-ring).

Bij de vijfbak zit aan de onderzijde geen schakelstang, dus daar lekken ze niet, maar ze hebben (uiteraard) weer andere problemen.

Er valt wat voor te zeggen om over te stappen naar en vijfbak, alleen zijn ze moeilijk te vinden en is de ombouw altijd lastiger dan je denkt.

Hierover is al vaker geschreven overigens.

Als je vierbak echt heel sterk lekt heb ik wellcht nog een betere liggen, maar garantie tot de poort!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor René van M. » 13 jun 2014, 19:22

Hoi Frank,

Ik zal mijn versnellingsbak binnenkort even laten bekijken door een revisie bedrijf.
Kijken of dat ze kundig genoeg zijn en of dat ze klus aandurven.

Jullie horen nog meer van me.
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor joospeugeot » 13 jun 2014, 20:12

is lekken t enige probleem ? of is er meer aan de hand ? voor alleen lekken laat je normaal niet je bak reviseren. ik denk zelf als je dat huis wilt maken waar die schakelstang in zit dat je dat er zo onderuit krijgt zonder de bak te demonteren. wel diff en as met buis iets aan de kant duwen.

ik zou dan liever een 5 bak proberen te scoren met t bijbehorende diff ! loopt ie ook ietsjes rustiger :wink:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Pininfarina504 » 13 jun 2014, 20:14

Mechanische deel van een 4-bak gaat zelden stuk, lekkages komen helaas wel redelijk frequent voor, indien enigszins binnen de perken, maar beter laten zitten tot het ernstiger wordt.
Ik test de bakken door ze af te tappen en tijdelijk af te vullen met petroleum, na circa 24 uur heb je het dan wel gezien, daarna wederom afvullen met motorolie.
Is een dagje of 2 schroeven als er verder niets tegen zit en als je het netjes doet, d.w.z als je tegelijkertijd de hele boel(blok+bak) reinigt en vetvrij maakt, evt. nog een nieuwe drukgroep,koppeling en druklager plaatst. Ben zelf momenteel met zo'n klusje bezig, 504CC waar de olie zo uitstroomt.
5-bak rijdt stukje prettiger, veel minder toeren op kruissnelheid, lekken niet, zijn echter wel fragieler, sneller kapot.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 14 jun 2014, 10:50, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Nikilauda504 » 13 jun 2014, 20:31

René, je eigen bak lekvrij maken is waarschijnlijk het meest voordelig en het snelst. Als je echter veel/dagelijks met de 504 rijdt, dan zou ik zelf voor een 5-bak gaan.

Die zijn nog wel te vinden (in Frankrijk bijv.), desnoods koop je een complete 504 coupe of 505 met bijvoorbeeld een slechte carrosserie of kapotte motor :idea: Dan heb je meteen een (reserve)diff en nog vele andere (ophangings- en rem)onderdelen die eens van pas kunnen komen. Of die je verkoopt om je 5-bak van te financieren :idea:

Suc6 met de overwegingen en de oplossing :D
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor René van M. » 14 jun 2014, 23:59

Hoi,

Een update:
Ben vandaag even naar een versnellingsbak revisie bedrijf geweest.
Mijn versnellingsbak lekt redelijk veel zei hij en zag ook bij de achterkant dat de brug ook lekt(meer zweet).
Zijn voorstel was om de versnellingsbak eronder uit te halen en meteen de brug ook zodat hij het motorblok kon laten zitten.
Als hij de keerringen van de bak ging vervangen en de pakkingen van de brug dan zat ik op de 750-1000 euro.

Nu stelde Wim voor dat ik bij hem een versnellingsbak kon kopen en deze samen met hem eronder ging zetten. Maar ik ben niet zo handig. :lol:
Ik zal binnenkort met Wim even overleggen aangezien de brug ook een beetje zweet/lekt.

Tot binnenkort.
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Bart-Peugeot » 15 jun 2014, 00:06

Wim is wel heel handig. Dat is genoeg. ;-)
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Frank.04 » 15 jun 2014, 00:16

Is het revisiebedrijf op de hoogte van het feit dat de onderste schakelstang een door de fabriek gelaste constructie is waar je geen keerring van kunt vervangen? Sterker nog, er zit helemaal geen keerring!

Straks maken ze uren en blijf je zitten met een lekkende bak, omdat ze halverwege inzien dat ze fout zitten.

Stel even wat verduidelijkingsvragen!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Michael » 15 jun 2014, 11:10

Frank heeft gelijk, het aluminium is gewoon uitgelopen, dit is op te lossen maar ik denk dat het revisie bedrijf niet weet waar ze over praten.
De BA7 bakken zijn ijzer sterk ! maar gaan wel lekken. Heel lang terug heb ik eens een BA7 bak lekvrij gemaakt dmv het inlijmen van een busje.Veel werk maar wel dicht.
Koop een gebruikte bak bij Wim, hij weet wel waar hij over praat. Of een 5 bak die lekken niet. Heb ik wel weer voor je liggen. Kan Wim die ws inbouwen.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Nikilauda504 » 17 jun 2014, 07:55

Michael schreef: Of een 5 bak die lekken niet. Heb ik wel weer voor je liggen. Kan Wim die ws inbouwen.


Makkelijker kan het forum het niet maken :wink:
Avatar gebruiker
Nikilauda504
 

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor jan-03 » 17 jun 2014, 08:11

Kunnen we een foto hiervan bekijken? Voor de leken onder ons? :D
4 bak vind ik juist altijd wel lekker.. Een 2 liter heeft power genoeg... En het is een hobby auto..
Ik zou gaan voor orgineel omdat die verder ook nooit kapot gaan.. Een andere kopen is ook een ander z,n sores vaak.
Of deze bak moet in z,n 4 echt hoog in toeren zitten dat het storend is.. Als je dan 120 wil rijden..
Nou succes met de afweging..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor René van M. » 17 jun 2014, 18:23

Hoi Jan-04,

Ik heb een 27-28 juni een afspraak met Wim in Molenschot gemaakt.
Ik blijf bij een orginele 4-bak, ondanks dat ze eerder gaan lekken en ondanks dat ik er dagelijks in rij.
Op de snelweg wil ik niet sneller dan 110 km/H (kruissnelheid) en op deze manier is alles ook makkelijker te vervangen.
Iedereen hartelijk dan voor de tips en ideeen.
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor jan-03 » 17 jun 2014, 20:26

@ René van M
Goed plan en we horen graag hoe het herstel verloopt.. Met plaatjes.. :D
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Pininfarina504 » 27 jun 2014, 23:12

Ik heb 4 bakken gereinigd en afgevuld met petroleum, na 1 dag één lekkende bak, een aantal malen met de schakelhevel op en neer gaan en kijken of er tekenen van lekkage waren, één bak onmiddellijk lek. Na 4 dagen wederom de drie resterende bakken gecheckt, wederom een lekkage langs de kering van de schakelhevel.
De andere 2 bakken zweten minimaal, nagenoeg niet, zijn eigenlijk goed, echter toch heb ik René geadviseerd er van af te zien, een hoop werk en nog steeds heel af en toe een klein druppelte in warme toestand vermoedelijk. Heb het staartstuk van de bak welke het hardst lekte gedemonteerd. Heb deze aan René meegegeven en hem geadviseerd bij een aantal revisie bedrijven op te vragen, wat het kost een nieuwe kering in het staartstuk te monteren.
De rest van de bak, het mechanische deel, de tandwielkast is nagenoeg onverslijtbaar, heeft doorgaans geen enkele zin dit deel te reviseren.
Blind een gebruikte bak kopen en monteren, kan ik eigenlijk niemand adviseren, vaak zonde van al het werk, is nogal frustrerend als de "nieuw gemonteerde bak" ook wederom lekt.
Voordeel van bovenstaande methode, je kunt in principe motorblok en bak laat zitten, je hoeft alleen de cardans as te verwijderen en het staartstuk er af te schroeven, bak en motor kunnen blijven zitten.
Cardan zweet ook enigszins, gaat er in een later stadium eventueel onderruit, om een nieuwe pakking in het middendeel/scheidingsdeel te monteren, is niet ingewikkeld, beetje schroeven en een paar vreselijk vieze stinkende handen.
Wordt vervolgd.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor René van M. » 01 jul 2014, 18:00

wordt vervolgt................
Gistermiddag het laatste stukje van de versnellingsbak afgeven in Boxmeer (NB).
Eigenaar van het revisiebedrijf was niet aanwezig alleen een jonge dame.
Alle gevens achtergelaten en wordt binnenkort terug gebeld wat de mogelijkheden zijn.
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor René van M. » 12 aug 2014, 11:35

Update:

Vandaag revisiebedrijf in Boxmeer gebeld om te vragen hoe het ervoor stond.
i.v.m. vakantie en ziekenhuisbezoek kan de eigenaar pas vanaf 19 aug 14 meer vertellen, omdat hij wacht op het onderdeeltje bij zijn leverancier.
Mocht hij het niet hebben dan gaat hij zelf op de draaibank een nieuwe onderdeel draaien.
Geduld is een schone zaak.
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor René van M. » 25 sep 2014, 20:47

Eindelijk zit het gereviseerde staartstuk met een nieuwe keerring aan de bak onder de 504GL.
Wim en ik hebben afgelopen zaterdag de gehele dag aan gewerkt en ook nog maandagavond na ons werk, omdat de versnellingsbak op ''slot'' stond zodat we de pook niet meer konden bedienen. Na wat telefoontjes (o.a. Harrie & Frank) was het duidelijk dat de bak in twee versnellingen tegelijk stonden.
Wim heeft zondag droog geoefend op een andere bak met staartstuk en uiteindelijk heeft hij het trucje van ontgrendelen weten te achterhalen.
Afgelopen dinsdag is ie nog afgekeurd op de APK en na wat herstelwerkzaamheden mag hij vandaag weer de weg op!

Iedereen hartelijk dank voor alle tips!!
Als dank hieronder enkele foto's van de onderkant van mijn 504GL

Zonder staartstuk:
Afbeelding

Bak stond op ''slot'' zie de twee linker U-staven op gelijke hoogte
Afbeelding

Staartstuk met nieuwe keering van de pook (open gezaagd, nieuwe keering geplaatst en dicht gelast)
Afbeelding

Links de bak rechts het staartstuk met pook via de onderkant naar boven
Afbeelding

Zijkant:
Afbeelding
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Harrie » 25 sep 2014, 21:59

mooi dat het toch allemaal gelukt is :-)

bedankt voor de leuke foto's

nu kun je weer elke dag genieten van je mooie 504 GL 8)

met vr. groet, Harrie
technisch adviseur PCN
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Frank.04 » 26 sep 2014, 08:29

Leuk dat het plan gelukt is.

Je schrijft dat de keerring is vervangen, maar volgens mij zit er origineel geen keerring en dicht de bak af staal in aluminium (en dat slijt, dus gaat lekken).

Kennelijk is er nu een afdichting geplaatst (keerring of O-ring?).

Ik vind het interessant om hier meer van te weten en misschien nog wel meer mensen.

Zou je een artikeltje kunnen schrijven voor "Le Lion'?

Alvast bedankt, mede namens de redactie!

Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Pininfarina504 » 26 sep 2014, 10:47

Frank,
normaliter zit er een cilindrisch wit nylon/kunststof busje in de bak, waar de gaffelstang doorheen loopt, dat was nu nog steeds het geval, dus ik veronderstel dat ze bij het revisiebedrijf een nieuw busje gedraaid hebben van gemodificeerd hoogwaardiger materiaal.
Als je zelf beschikt over een enigszins fatsoenlijke draaibank kun je zo'n busje zelf ook draaien.
Materiaal om het zelf te vervaardigen, of in opdracht te laten vervaardigen kun je vinden bij: http://www.schreinemacher.nl
De gaffelhendel moet wel even losgeslepen worden en na plaatsing van een nieuw busje, opnieuw vast gelast worden, daarbij moet je wel in acht nemen dat de afstanden nog precies corresponderen, als ook de hoek waaronder de hendel geplaatst is.
Als je het trucje beheerst, wat routine opgebouwd hebt, kun je zo redelijk gemakkelijk een aantal bakken reviseren en in het (magazijn)schap leggen.
De tandwielkast bij een normale 504-bak is minder spannend, is vrij robuust en sleetbestendig, vandaar ook zeer geliefd bij de Tractor Pullers, evenals de differentieel overigens
Zal even verifiëren of alles wat ik hier nu beweer ook daadwerkelijk klopt, heb nog een aantal 4-bakken,al dan niet in gedemonteerde toestand op de werkbank liggen.
Verhaaltje voor clubblad volgt evenzo, in later stadium.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Frank.04 » 26 sep 2014, 13:32

Super, weer wat geleerd!

Zo'n busje had/heb ik nog nooit gezien, ik zal de slijptol eens starten!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor René van M. » 29 sep 2014, 21:55

Frank.04 schreef:Leuk dat het plan gelukt is.

Je schrijft dat de keerring is vervangen, maar volgens mij zit er origineel geen keerring en dicht de bak af staal in aluminium (en dat slijt, dus gaat lekken).

Kennelijk is er nu een afdichting geplaatst (keerring of O-ring?).

Ik vind het interessant om hier meer van te weten en misschien nog wel meer mensen.

Zou je een artikeltje kunnen schrijven voor "Le Lion'?

Alvast bedankt, mede namens de redactie!

Frank



Hoi Frank,

Bij de versnellingsbak revisiebedrijf in Boxmeer (N-Br) zei draaibank operator dat hij in de gaffelstang een groef erin had gedraaid en daar een pakking erin had gelegd die je bij Jaguar en Audi er ook in deden leggen.
Ik kan hem nog wel een keertje vragen ofdat hij deze info op de email kan zetten zodat het een citaat is.

Mijn technische woordenschat is niet zo groot als die van Wim, dus voor een goed artikel in Le Lion moet je bij hem zijn.
Ik heb de foto's gemaakt dus komen we toch samen tot elkander. :mrgreen:

Wordt vervolgd.
Je bent lekkerder in een Peugeot

504GL 1976
Avatar gebruiker
René van M.
 
Berichten: 482
Geregistreerd: 25 jan 2010, 21:35
Woonplaats: Uden, Noord-Brabant

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor Pininfarina504 » 30 sep 2014, 07:47

Één mogelijk keerringen plaatsen is ook mogelijk, dat kun je van de buitenkant af niet zien, zal René even na moeten vragen, verder er is wel degelijk van origine ook een zwart of wit nylon busje aanwezig, waar de gaffelstang doorheen loopt, een passing dus, door veelvuldig schakelen leutert het busje logischerwijs een beetje uit.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Versnellingsbak 504GL 2.0 liter handbak

Berichtdoor transportert2 » 07 maart 2017, 19:47

Hallo,even een vraag over dit topic over de versnellingsbak lekkage.
Geld dit verhaal voor alle bakken met de schakelstang aan de onderzijde van de bak?
Ben nu met een pick up 404 met indenor diesel bezig uit 1979 welke ook lekt langs de schakel as.
Klopt het dat de gaffel op de as gelast zit welke het versnellingsbakhuis ingaat?
En dat de bak kan blijven zitten in de wagen en dat het staartstuk los genomen kan worden van de bak?

Mvgr jan willem
transportert2
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 dec 2016, 19:15

Volgende

Keer terug naar Onderdelen Gevraagd

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron