Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateur)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor joospeugeot » 28 nov 2013, 22:24

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:11, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 28 nov 2013, 22:51

Ja, als je ik pedaal even aanraakt viel hij ook een keer uit. Stappenmotor zit op t gasklephuis?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 29 nov 2013, 12:16

Heeft die stappenmotor ook een dusdanige invloed op de motor als je met een gangetje van 50 km/u rijdt?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor joospeugeot » 29 nov 2013, 16:52

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:12, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 29 nov 2013, 20:14

Vanmiddag op weg terug van t kinderfeestje van mijn zoon 2 keer uitgevallen, beide keren bij zo goed als stilstand. Start meteen weer en gaat weer verder.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor Harrie » 29 nov 2013, 22:38

hoi Marco, de electronische onstekingsmodule wil wel eens de geest geven,
eerst begint dat met zulke kuren, totdat het helemaal op houdt....
Je zou, om te beginnen, eens naar de stekkerverbinding kunnen kijken.
Die module is een zwart ding, ongeveer 6 cm breed, 5 cm hoog en 1 cm dik,
met 1 grote stekkeraansluiting aan de 'onderkant'.
Zit bij de bobine op die aluminium koelplaat gemonteerd.
Bij veel 405's en BX'en zit er een grote kunststof kap overheen geschoven, zo ja: naar boven toe er af trekken.

Als je een andere zoekt, moet je goed letten op dat Bosch-nummer,
want er zijn veel verschillende ( andere ontstekings-karakteristiek / curve ) !
Eentje uit een 205 of BX kan zó maar passen, of meestal NIET.
Nieuwe zijn kostbaar. Met een gebruikte loop je binnen afzienbare tijd wéér tegen problemen aan...
Kijk dus eerst eens even of de stekkerverbinding geen corrosie vertoont.
succes :wink: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor joospeugeot » 29 nov 2013, 23:20

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:12, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 29 nov 2013, 23:31

Kijk, daar heb ik wat aan. Morgen wat te sleutelen. Ook even langs mijn vrienden van de sloop om eens te kijken of men een PSA heeft staan met dezelfde motor waar ik wat test materiaal van kan strippen.

Thx mannen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor Harrie » 29 nov 2013, 23:43

joospeugeot schreef:indien er een op zit, schoonmaken en opnieuw invetten met pasta kan al vaak wonderen doen.

dat snappen veel mensen niet, denk ik, dat is geen vet. Dat witte spul is speciale koelpasta , om de warmte-afgifte te verbeteren.
Zit ook in audio-apparatuur tussen koelblok en transistoren, triacs, spanningregelaars, etc.,.
.
ik hoop dat je het kunt oplossen, Marco.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor joospeugeot » 30 nov 2013, 00:58

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:12, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 30 nov 2013, 08:57

Yep, bekend. Die koelpasta heb ik in voorraad. Als ik PCs bouw dan doe ik dat nog extra tussen de processor en 't koelblok ongeacht of er al een speciale folie op t koelblok zit.
Ik zal t straks eens even bekijken en nalopen.
Trouwens Joos, dat was niet zo zeer een cursus maar een heuse dagbesteding :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 30 nov 2013, 15:57

Helaas had mijn sloper geen peugeot staan met onder de kap wat ik nodig had en ook geen dis. Alleen 206jes een 406 en een 605. Ik heb eens onder de kap lopen zoeken van de 405 naar de ontsteekmodule maar zie niks zitten. Wel nabij de radiateur een kastje dat bij de koplamp vast geschroefd is maar thats it. Vreemd genoeg vandaag niet uitgevallen op weg naar en terug van de sloop.
De auto doet dit eigenlijk al vanaf dat ik die beurt gegeven heb. Zou t ook aan verkeerde bougies kunnen liggen of aan de benzinepomp die hapert? Stel: de benzine pomp valt uit. Hoe lang blijft de motor dan nog lopen nadat de pomp stil valt?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 30 nov 2013, 21:40

Wat me trouwens ook nog invalt net, de auto maakt (bij koude motor) na gestart te worden, (na 30-60 sec) een steeds scherper snerpend geluid, alsof een voliere vol vogels tegelijk tsjip-tsjip-tsjip roept. Geluid wordt steeds luider na t starten.
Ook is me opgevallen dat het KVS niveau behoorlijk gedaald is de laatste paar weken. Zou e.e.a. samen kunnen hangen met de waterpomp?
Ik las op een ander forum dat, indien er een KVS lekkage is, de BPD sensor een tik zou kunnen gehad hebben en dat de auto daardoor afslaat. Wat is daar waar van volgens jullie?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 02 dec 2013, 21:10

Niemand?
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor 403diesel » 02 dec 2013, 21:32

Nogal eens zit er tussen de lagers en keerringen in de warenpomp een gaatje. Als daar KVS uit komt weet je dat iig de eerste keerring lek is. Het snerpende geluid kan idd goed van een lager zijn dat droog loopt.
Geen idee of deze bij de 405 wordt aangedreven door de tandriem of de V-snaar/multiriem maar beste deze dan toch maar te vervangen.
Wat het verband zou kunnen zijn met de sensor; geen idee, de 403 heeft er geen :mrgreen:

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor Harrie » 03 dec 2013, 01:57

403diesel schreef:Nogal eens zit er tussen de lagers en keerringen in de warenpomp een gaatje. Als daar KVS uit komt weet je dat iig de eerste keerring lek is. Het snerpende geluid kan idd goed van een lager zijn dat droog loopt.
Geen idee of deze bij de 405 wordt aangedreven door de tandriem of de V-snaar/multiriem maar beste deze dan toch maar te vervangen.
Wat het verband zou kunnen zijn met de sensor; geen idee, de 403 heeft er geen :mrgreen:
Groet, Serge
Dat gaat niet op bij XU-motoren, daar zit de waterpomp helemaal rechts onderin de motor,
aangedreven door de distributieriem. Vaak wordt de waterpomp al preventief vervangen als de distributieriem
en de rollen worden vernieuwd. grt, Harrie
p.s.: @ Marco: piepje kan ook het druklager van de koppeling zijn.. (?)
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor joospeugeot » 03 dec 2013, 02:16

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:12, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor Harrie » 03 dec 2013, 22:05

joospeugeot schreef:
Harrie schreef:p.s.: @ Marco: piepje kan ook het druklager van de koppeling zijn.. (?)


dat lijkt me sterk bij een automaat :mrgreen:

is dat zo ? geef maar eens aan, wáár in dit topic type-beschrijving en chassisnummer staan : NIET.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor joospeugeot » 03 dec 2013, 22:13

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 15 jan 2016, 01:13, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 01 jan 2014, 17:27

Afgelopen zondag kreeg ik weer dat irritante uitvallen van de 405 voorgeschoteld. Rijdend naar huis na een bezoek aan Continium Kerkrade met de kinderen voelde ik de 405 nogal stoten en bokken. Net alsof de motor uitvalt en meteen erna weer doorloopt. Op de snelweg werd t alleen nog maar erger. Ik dacht even dat ik niet thuis ging komen binnen 20 minuten. Motor viel uit (geen lampjes aan) en na 1-2 seconden liep de auto weer en dan zo 10 keer achter elkaar totdat opeens alles over was en ik niets meer merkte van die storing. Heel vreemd. Nu was t wel erg vochtig die dag en ZOU t kunnen dat er vocht in de verdeelkap zat maar dan moet je een verdeelkap hebben. :mrgreen:
Zou t kunnen dat 1 of meerdere bougiekabels dit probleem veroorzaken en ik daarom een motor heb die op 2 of 3 poten wil gaan lopen?
Ik heb geen zin om er voor 60 euro nieuwe bougiekabels op te zetten als t niets oplost. Of zou het een DIS ontsteking kunnen zijn die opspeelt door t vocht, geen idee of die dingen snel vocht opnemen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor EH Autoservice » 02 jan 2014, 11:34

Kan zeker een bougiekabel en of je bobine zijn .
Maar ook het dubbelrelais en de BDP sensor zijn voor mij verdachten .

Kijk ook eens naar je ECU , of deze niet onder water staat .
De ECU bak onder de voorruit heeft nogal kleine afwateringsgaatjes , als deze verstopt raken kan er water in de ECU bak blijven staan ,
dat heb ik al een aantal keren mee gemaakt met als gevolg een defecte ECU .
Begon meestal ook met frequent uitvallen van de motor .
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 02 jan 2014, 11:39

Ow goeie tip Edgar.
Wat is het dubbelrelais? Kan ik dat testen?

Is een 405 überhaupt uit te lezen met PP2000? Alhoewel ik geen motorstoring heb overigens.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor EH Autoservice » 02 jan 2014, 12:00

Is in principe uit te lezen met PP , voorzien van het verloopje .......

Maar ik vindt mijn TEP veel handiger :mrgreen:

Dubbelrelais hangt linksonder in de wielkuip , aan de binnezijde , dus aan de kant van het motorblok .
Is een bruin kastje met 15 polige stekker .
Kun je weinig aan testen , je kunt wel meten wat er met de spanningen gebeurd , maar dat is in de praktijk erg lastig .
Ik hang er weleens even een andere in waarvan ik weet dat de werking correct is .........
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor MarcoPeus » 02 jan 2014, 15:05

ECU bak nagekeken, die is kurkdroog, net zoals de 2 relais die in de kast wonen.
TEP heb ik helaas niet Edgar en dat verloopje ook niet. Dubbelrelais maar eens bekijken en de stekker eens loshalen en wat contactspray er in jassen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

Berichtdoor martinowic » 02 jan 2014, 15:14

Ik heb hetzelfde euvel gehad bij 2.0 aut en na reiniging gasklephuis is het nu weg (300km gereden). Gasklephuis al gereinigd?
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn

VorigeVolgende

Keer terug naar 405

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten