Pagina 3 van 5

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 28 nov 2013, 22:24
door joospeugeot
\

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 28 nov 2013, 22:51
door MarcoPeus
Ja, als je ik pedaal even aanraakt viel hij ook een keer uit. Stappenmotor zit op t gasklephuis?

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 29 nov 2013, 12:16
door MarcoPeus
Heeft die stappenmotor ook een dusdanige invloed op de motor als je met een gangetje van 50 km/u rijdt?

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 29 nov 2013, 16:52
door joospeugeot
\

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 29 nov 2013, 20:14
door MarcoPeus
Vanmiddag op weg terug van t kinderfeestje van mijn zoon 2 keer uitgevallen, beide keren bij zo goed als stilstand. Start meteen weer en gaat weer verder.

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 29 nov 2013, 22:38
door Harrie
hoi Marco, de electronische onstekingsmodule wil wel eens de geest geven,
eerst begint dat met zulke kuren, totdat het helemaal op houdt....
Je zou, om te beginnen, eens naar de stekkerverbinding kunnen kijken.
Die module is een zwart ding, ongeveer 6 cm breed, 5 cm hoog en 1 cm dik,
met 1 grote stekkeraansluiting aan de 'onderkant'.
Zit bij de bobine op die aluminium koelplaat gemonteerd.
Bij veel 405's en BX'en zit er een grote kunststof kap overheen geschoven, zo ja: naar boven toe er af trekken.

Als je een andere zoekt, moet je goed letten op dat Bosch-nummer,
want er zijn veel verschillende ( andere ontstekings-karakteristiek / curve ) !
Eentje uit een 205 of BX kan zó maar passen, of meestal NIET.
Nieuwe zijn kostbaar. Met een gebruikte loop je binnen afzienbare tijd wéér tegen problemen aan...
Kijk dus eerst eens even of de stekkerverbinding geen corrosie vertoont.
succes :wink: grt, Harrie

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 29 nov 2013, 23:20
door joospeugeot
\

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 29 nov 2013, 23:31
door MarcoPeus
Kijk, daar heb ik wat aan. Morgen wat te sleutelen. Ook even langs mijn vrienden van de sloop om eens te kijken of men een PSA heeft staan met dezelfde motor waar ik wat test materiaal van kan strippen.

Thx mannen.

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 29 nov 2013, 23:43
door Harrie
joospeugeot schreef:indien er een op zit, schoonmaken en opnieuw invetten met pasta kan al vaak wonderen doen.

dat snappen veel mensen niet, denk ik, dat is geen vet. Dat witte spul is speciale koelpasta , om de warmte-afgifte te verbeteren.
Zit ook in audio-apparatuur tussen koelblok en transistoren, triacs, spanningregelaars, etc.,.
.
ik hoop dat je het kunt oplossen, Marco.

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 30 nov 2013, 00:58
door joospeugeot
\

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 30 nov 2013, 08:57
door MarcoPeus
Yep, bekend. Die koelpasta heb ik in voorraad. Als ik PCs bouw dan doe ik dat nog extra tussen de processor en 't koelblok ongeacht of er al een speciale folie op t koelblok zit.
Ik zal t straks eens even bekijken en nalopen.
Trouwens Joos, dat was niet zo zeer een cursus maar een heuse dagbesteding :mrgreen:

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 30 nov 2013, 15:57
door MarcoPeus
Helaas had mijn sloper geen peugeot staan met onder de kap wat ik nodig had en ook geen dis. Alleen 206jes een 406 en een 605. Ik heb eens onder de kap lopen zoeken van de 405 naar de ontsteekmodule maar zie niks zitten. Wel nabij de radiateur een kastje dat bij de koplamp vast geschroefd is maar thats it. Vreemd genoeg vandaag niet uitgevallen op weg naar en terug van de sloop.
De auto doet dit eigenlijk al vanaf dat ik die beurt gegeven heb. Zou t ook aan verkeerde bougies kunnen liggen of aan de benzinepomp die hapert? Stel: de benzine pomp valt uit. Hoe lang blijft de motor dan nog lopen nadat de pomp stil valt?

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 30 nov 2013, 21:40
door MarcoPeus
Wat me trouwens ook nog invalt net, de auto maakt (bij koude motor) na gestart te worden, (na 30-60 sec) een steeds scherper snerpend geluid, alsof een voliere vol vogels tegelijk tsjip-tsjip-tsjip roept. Geluid wordt steeds luider na t starten.
Ook is me opgevallen dat het KVS niveau behoorlijk gedaald is de laatste paar weken. Zou e.e.a. samen kunnen hangen met de waterpomp?
Ik las op een ander forum dat, indien er een KVS lekkage is, de BPD sensor een tik zou kunnen gehad hebben en dat de auto daardoor afslaat. Wat is daar waar van volgens jullie?

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 02 dec 2013, 21:10
door MarcoPeus
Niemand?

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 02 dec 2013, 21:32
door 403diesel
Nogal eens zit er tussen de lagers en keerringen in de warenpomp een gaatje. Als daar KVS uit komt weet je dat iig de eerste keerring lek is. Het snerpende geluid kan idd goed van een lager zijn dat droog loopt.
Geen idee of deze bij de 405 wordt aangedreven door de tandriem of de V-snaar/multiriem maar beste deze dan toch maar te vervangen.
Wat het verband zou kunnen zijn met de sensor; geen idee, de 403 heeft er geen :mrgreen:

Groet, Serge

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 03 dec 2013, 01:57
door Harrie
403diesel schreef:Nogal eens zit er tussen de lagers en keerringen in de warenpomp een gaatje. Als daar KVS uit komt weet je dat iig de eerste keerring lek is. Het snerpende geluid kan idd goed van een lager zijn dat droog loopt.
Geen idee of deze bij de 405 wordt aangedreven door de tandriem of de V-snaar/multiriem maar beste deze dan toch maar te vervangen.
Wat het verband zou kunnen zijn met de sensor; geen idee, de 403 heeft er geen :mrgreen:
Groet, Serge
Dat gaat niet op bij XU-motoren, daar zit de waterpomp helemaal rechts onderin de motor,
aangedreven door de distributieriem. Vaak wordt de waterpomp al preventief vervangen als de distributieriem
en de rollen worden vernieuwd. grt, Harrie
p.s.: @ Marco: piepje kan ook het druklager van de koppeling zijn.. (?)

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 03 dec 2013, 02:16
door joospeugeot
\

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 03 dec 2013, 22:05
door Harrie
joospeugeot schreef:
Harrie schreef:p.s.: @ Marco: piepje kan ook het druklager van de koppeling zijn.. (?)


dat lijkt me sterk bij een automaat :mrgreen:

is dat zo ? geef maar eens aan, wáár in dit topic type-beschrijving en chassisnummer staan : NIET.

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 03 dec 2013, 22:13
door joospeugeot
\

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 01 jan 2014, 17:27
door MarcoPeus
Afgelopen zondag kreeg ik weer dat irritante uitvallen van de 405 voorgeschoteld. Rijdend naar huis na een bezoek aan Continium Kerkrade met de kinderen voelde ik de 405 nogal stoten en bokken. Net alsof de motor uitvalt en meteen erna weer doorloopt. Op de snelweg werd t alleen nog maar erger. Ik dacht even dat ik niet thuis ging komen binnen 20 minuten. Motor viel uit (geen lampjes aan) en na 1-2 seconden liep de auto weer en dan zo 10 keer achter elkaar totdat opeens alles over was en ik niets meer merkte van die storing. Heel vreemd. Nu was t wel erg vochtig die dag en ZOU t kunnen dat er vocht in de verdeelkap zat maar dan moet je een verdeelkap hebben. :mrgreen:
Zou t kunnen dat 1 of meerdere bougiekabels dit probleem veroorzaken en ik daarom een motor heb die op 2 of 3 poten wil gaan lopen?
Ik heb geen zin om er voor 60 euro nieuwe bougiekabels op te zetten als t niets oplost. Of zou het een DIS ontsteking kunnen zijn die opspeelt door t vocht, geen idee of die dingen snel vocht opnemen.

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 11:34
door EH Autoservice
Kan zeker een bougiekabel en of je bobine zijn .
Maar ook het dubbelrelais en de BDP sensor zijn voor mij verdachten .

Kijk ook eens naar je ECU , of deze niet onder water staat .
De ECU bak onder de voorruit heeft nogal kleine afwateringsgaatjes , als deze verstopt raken kan er water in de ECU bak blijven staan ,
dat heb ik al een aantal keren mee gemaakt met als gevolg een defecte ECU .
Begon meestal ook met frequent uitvallen van de motor .

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 11:39
door MarcoPeus
Ow goeie tip Edgar.
Wat is het dubbelrelais? Kan ik dat testen?

Is een 405 überhaupt uit te lezen met PP2000? Alhoewel ik geen motorstoring heb overigens.

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 12:00
door EH Autoservice
Is in principe uit te lezen met PP , voorzien van het verloopje .......

Maar ik vindt mijn TEP veel handiger :mrgreen:

Dubbelrelais hangt linksonder in de wielkuip , aan de binnezijde , dus aan de kant van het motorblok .
Is een bruin kastje met 15 polige stekker .
Kun je weinig aan testen , je kunt wel meten wat er met de spanningen gebeurd , maar dat is in de praktijk erg lastig .
Ik hang er weleens even een andere in waarvan ik weet dat de werking correct is .........

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 15:05
door MarcoPeus
ECU bak nagekeken, die is kurkdroog, net zoals de 2 relais die in de kast wonen.
TEP heb ik helaas niet Edgar en dat verloopje ook niet. Dubbelrelais maar eens bekijken en de stekker eens loshalen en wat contactspray er in jassen.

Re: Onderhoud aan mijn 405 (was schijven blokken en radiateu

BerichtGeplaatst: 02 jan 2014, 15:14
door martinowic
Ik heb hetzelfde euvel gehad bij 2.0 aut en na reiniging gasklephuis is het nu weg (300km gereden). Gasklephuis al gereinigd?