Waar op letten bij een 306 Cabrio

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Waar op letten bij een 306 Cabrio

Berichtdoor 306Cabrio » 02 jun 2013, 21:03

Beste Peugeot liefhebbers,
Ik rij al jarenlang Franse auto's en nu is het tijd voor een cabrio. Daarom ga ik op zoek naar een 306 cabriolet. Ik denk zelf aan een 1.8 of 2.0 blok handgeschakeld met (bruin) leren interieur. Ik zoek het liefste een 306 van de laatste bouwjaren.

Waar kan ik bij aankoop allemaal opletten. Zijn er punten die van belang zijn bij aanschaf van een 306 in het algemeen en een cabrio in het bijzonder?

Ik hoor graag jullie tips!

Groeten, Arjan
306Cabrio
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 jun 2013, 20:48

Re: Waar op letten bij een 306 Cabrio

Berichtdoor Harrie » 02 jun 2013, 21:30

Welkom Arjan. :wink:
Een 306 cabriolet is een heerlijke voiture 8)

De 1.6 en 1.8 hadden aanvankelijk handbediende kap, 2.0 standaard elektrisch, op 1.8 als optie ;
later is dat aangepast in het leveringsprogramma , en er zijn ook speciale editie's uitgebracht.

Ik vind de 1.8 vlot genoeg voor toeren en rijden, de 2.0 is vlotter, maar daarvan ligt het verbruik hoger !

Bij 306 cabriolet moet je letten op de rubbers en pasvorm van de kap,
kunststof ruit in de kap wordt vaak dof ( zit "geritst" en is op de juiste wijze te vernieuwen );
op de afdekklep zit kunstleder, dat wil wel eens wat loslaten en krimpen.. In Zeeland zit een
enthousiast die dat ( ruitje en kunstleder ) kan vernieuwen, adres ben ik nu effe kwijt..

Een windscherm is wel aan te raden, en kan eenvoudig neergeklapt worden als je de kap dicht wilt doen.
Bij elektrische kap is de electronica voor de hydrauliek beveiligd via oliedruk-contact zodat de kap alleen
met stilstaande motor en op contact kan worden geopend en gesloten, dat is om te bouwen naar handrem,
hetgeen een enorm voordeel oplevert, vooral voor de accu, die flink wat moet leveren als de kap bediend wordt.

Voor alle 306'en ( behalve break ) geldt, dat er een "meesturende" achteras onder zit, feitelijk eenvoudig, maar
zeer efficiënt, in bochten rij ik menig snelle auto totaal zoek :lol: Al ga ik de verantwoordelijke rubbers wel
binnenkort vernieuwen, want in wegen met spoorvorming gaat de achterzijde v.d. auto wat 'zoeken'...
Aan de veerpoten vóór zitten kunststof stangetjes die de veerpoot verbinden met de stabilisator, wel eens "stokjes"
genoemd, en die gaan frequent kapot bij 306, dan hoor je een knokkelent geluid als je over een oneffen weg rijdt.

Onderdelen worden al ras moeilijk of niet meer verkrijgbaar, zoals het rubber tussen afdekplaat achter en carrosserie.

mag ik je uitnodigen, mijn topic eens door te lezen, daar staat ook e.e.a. op technisch gebied in geschreven :

viewtopic.php?f=31&t=9672

succes met de overweging en aanschaf :wink:
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Waar op letten bij een 306 Cabrio

Berichtdoor jerilo » 04 jun 2013, 16:32

Bij ons is er vorige week nog eentje ingeruild.

Heb momenteel vakantie dus ben niet op de zaak deze week, maar het is volgens mij een palm beach en dan paars/blauw van kleur met bruin leren interieur.
Kilometerstand weet ik niet uit mijn hoofd maar het is wel een phase II met een 1.8 16V motor. Ziet er nog keurig uit.

Bij interesse kan ik volgende week wel wat foto's doorsturen. Geef het dan maar even per pb door.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: Waar op letten bij een 306 Cabrio

Berichtdoor Keezx » 06 jun 2013, 00:56

Harrie schreef:Voor alle 306'en ( behalve break ) geldt, dat er een "meesturende" achteras onder zit, feitelijk eenvoudig, maar
zeer efficiënt,


Nonsens
Het enige verschil tussen achterassen van 306en zit in de veren en stabilisator.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04


Keer terug naar 306

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten