306 vragen.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

306 vragen.

Berichtdoor 306uit94 » 19 feb 2014, 20:09

Ik heb onlangs een 306 uit '94 aangeschaft maar mijn versnellingspook (die knop met de cijfers en letter erop) die brokkelt af omdat het materiaal is uitgedroogd denk ik.
Nou heb ik wel op Internet gekeken maar daar zitten ze allemaal met schroefdraad. Ik vraag mij dus af hoe je je versnellingspook / versnellingsknop losmaakt. Gewoon draaien ofzo?
En ik heb nog een vraagje. In mijn auto zit een 1.4 motor maar ik zou hem graag iets sneller willen laten optrekken. Is hier een goedkope maar veilige manier voor?
En als laatste heb ik nog een vraagje. Als ik ongeveer 10km rijd met mijn auto (ongeveer naar school, werk is ±20km), dan ruikt mijn auto onwijs erg. Waar kan dat aan liggen? Hij wordt verder niet te warm ofzo.

Mvg, Cor.
306uit94
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 feb 2014, 19:54

Re: 306 vragen.

Berichtdoor maan » 19 feb 2014, 21:27

Van de 306 weet ik het niet, bij de 205 is het gewoon eraf trekken, eventueel een beetje heen en weer draaien. En niet met je gezicht er vlak boven anders sla je jezelf een bloedneus. De slimme manier is met een waterpomptang om een doekje de stang net onder de knop stevig pakken en dan met een steeksleutel de knop eraf wrikken die je laat afsteunen op de waterpomptang.

Stinken. Wat voor een geur? is het lichtzoetig dan is waarschijnlijk de kachelradiateur lek, is het bedorven lucht dan zit er een dode muis of vogel op het spruitstuk, is het een olie geur dan..... Of rij je na 10 km net een vuilnisbelt voorbij? :wink:
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: 306 vragen.

Berichtdoor Harrie » 25 feb 2014, 22:46

Zwetende kachelradiateur is een bekend euvel bij 306.
en dat geeft dan inderdaad een vieze geur en vieze ( voor-) ruit.
Vervangen is veel werk, console, stuur, dashboard, ruitewissermechanisme e.d. moeten
er allemaal uit. Bovendien kan er óf Valeo óf BEHR gemonteerd zijn, zorg dat je beide nieuw hebt
en breng diegene die je niet nodig hebt terug ( een goede automaterialenzaak doet dat :wink: )
Of je moet eerst demonteren, kijken welke er in zit, en dan een nieuwe bestellen.
De aansluiting van de kachelslangen ( bij schutbord, in motorruimte ) kan goed vast zitten na jaren
en breekt gemakkelijk bij demontage, dan kost het je een complete slangenset !
vooraf inspuiten met WD40 of PTFE-spray kan goed helpen om het heel te houden.
De ventielen die je daar ziet, zijn voor het ontluchten, vooraf moet je het koelsysteem aftappen
en na de reparatie weer vullen ( met kachelkraan op rood ) en ontluchten.
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: 306 vragen.

Berichtdoor martinowic » 01 maart 2014, 12:20

Sneller optrekken zit er niet echt in. Goed onderhoud en goed inrijden helpt.
Anders is de goedkoopste oplossing een 306 met een 1,6 motor of groter te kopen... :D
Groeten, martinowic

104 ZS coupe rood '79, 405 srx 2.0 automaat Vendome vert sorento '95 (Clio 1.2 tce '12)
martinowic
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 14 feb 2006, 13:01
Woonplaats: Baarn


Keer terug naar 306

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast