Moter temperatuur loopt hoog op

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Moter temperatuur loopt hoog op

Berichtdoor trinity_lutra » 18 jun 2014, 16:40

Hallo iedereen. Ik heb al heel wat afgezocht en gevraagd maar niemand kan me helpen. Ik denk waar kan ik dan beter terecht bij mensen met dezelfde auto.
We hebben onze auto (peugeot 306 break bj 98) nu twee keer bij de garage gehad en deze schildert het af als 'normaal'
Nou sorry maar ik vind het niet normaal, dus graag jullie meningen gevraagd.

We hebben de auto nu 3 jaar en sinds een jaar ofzo, loopt de temperatuur op. Bij file rijden of in de stad rijden loopt hij op tot 90 graden.
Recent is de kachelventilator kapot gegaan en nu loopt de temperatuur zelfs op de snelweg op tot over de 90 graden.
De garage zegt dat het heel normaal is dat de temp zo hoog loopt.

Heeft de auto in het begin nooit gehad en zat die altijd op de 70 graden.
Kachelventilator zou vandaag vervangen worden, maar de tweedehands nieuwe bleek ook kapot.
Bij file rijden hielp het om de kachel vol aan te zetten (lekker warm) en dan zakte de temp weer onder de 90 graden. Maar die is nu ook kapot en ben bang dat de auto over de kook gaat.
Rij er dus nu noodgedwongen niet mee.

Tips advies?
trinity_lutra
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 jun 2014, 16:28

Re: Moter temperatuur loopt hoog op

Berichtdoor higgy » 18 jun 2014, 16:44

90 graden lig ik niet zo wakker van hoor, ligt ook aan welke motor je hebt en waar je rode gebied begint.
Als je de auto met stationair draaiende, warme motor laat staan, springt je ventilator (die in de neus van de auto) dan wel aan? En heb je airco (dus 2 fans)?
higgy
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 mei 2013, 15:23

Re: Moter temperatuur loopt hoog op

Berichtdoor trinity_lutra » 18 jun 2014, 16:48

Ventilator voor in nooit gehoord.....
En ja er zit een airco in, alleen die is niet (meer) werkend. Kan het daar mee te maken hebben?
trinity_lutra
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 jun 2014, 16:28

Re: Moter temperatuur loopt hoog op

Berichtdoor 305 friesland » 18 jun 2014, 18:19

Temp voor een 306 is inderdaad wel erg afhankelijk van wat voor motor er in zit ,100 graden voor een 1400 is zelfs normaal ,diesels zitten meestal lager maar 70 is wel weinig eigenlijk te weinig ,ik twijfel meer aan de thermostaat.
En kachelventilator is niet het enige dat stuk kan gaan op dat gebied ,er zit nog een blokje met weerstanden in het luchtkanaal en ook het bedieningspaneel wil wel eens stuk gaan.
De temp was voorheen dus aan de lage kant en nu vrij hoog ten opzichte van toen .
Vin voor moet inderdaad wel draaien ,die zijn sneller stuk als er airco op de auto zit ,maar is bij rijden alleen nodig als het erg warm is en uiteraard bij stilstaan.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Moter temperatuur loopt hoog op

Berichtdoor pauldevries » 18 jun 2014, 18:28

Beste trinity lutra

70 graden is in ieder geval te LAAG, dat doet mij denken dat je een hele tijd met
een kapotte thermostaat hebt rondgereden.
Als deze continue open blijft staan krijg je lage dergelijke waardes.
Als deze nu dicht blijft staan blijft loopt je temperatuur zeker te weten op

90 graden is een hele mooie waarde met de 306 afhankelijk van de motor.
Mijn 306 op lpg/g3 wordt ook altijd zeker 100 graden op de temperatuurmeter voor de ventilator aanslaat.

Maar een beetje garage moet dat toch heel gemakkelijk kunnen controleren, evenals de werking van de koelventilator

Succes ermee

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Moter temperatuur loopt hoog op

Berichtdoor MarcoPeus » 18 jun 2014, 19:27

Kachelventilator heeft toch niks te maken met de temperatuur van t koelwater??
Als t koelwater daalt indien je de kachelfan aanzet is dat misschien een teken dat je koppakking kapot is. Dat heb ik tenminste zelf al eens meegemaakt. Hoeft echter niet.
Anyway, de 90 graden is volkomen normaal. Springt je radiateur fan aan als hij nog warmer wordt? Werkt je koelfan wel? Ff de schakelaar kortsluiten (geen idee waar dat ding zit)
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Moter temperatuur loopt hoog op

Berichtdoor 305 friesland » 18 jun 2014, 19:42

Dat de temp zakt met de kachelventilator er bij aan is heel logisch ,dan werkt er nog een radiateurtje mee , maakt het in de auto warm maar tegelijkertijd heeft het ook een meer koelend effect voor de motor er is immers meer koelend oppervlak aan het werk.
De ventilator met een auto met airco word volgens mij anders geschakeld dan eentje zonder dus waarschijnlijk geen thermocontact in de radiateur maar via de computer en en zender van motormanesment geregeld.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Moter temperatuur loopt hoog op

Berichtdoor MarcoPeus » 18 jun 2014, 20:14

Als je temperatuur van 90 naar 70 zakt als je de verwarming aanzet is er toch echt iets niet in orde, 5 graden kan maar 20 graden is niet goed.
Het kan zijn dat je bij airco 2 fans hebt, 1 voor de condensor en 1 voor de radiateur. Toevallig gister ook bij een andere auto gezien. (bij een 604 ook zo)
Ik ben niet zeker hoe t bij een 306 geregeld is echter. Het zou ook geregeld kunnen worden via de normale koelvin natuurlijk die mee gaat lopen zodra de airco aangezet wordt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Moter temperatuur loopt hoog op

Berichtdoor ruudxs » 18 jun 2014, 23:56

Een 306 met airco heeft inderdaad ook een dubbele fan.
Een die als koeler werkt en een die permanent draait als de airco aanstaat.
Voor dagelijks een 307 1.6 16V op lpg-g3.
En voor de pret weer een 205 1.4xs.
En nog een meer jaren project in de vorm van een 205 1.6 xs.
Avatar gebruiker
ruudxs
 
Berichten: 1343
Geregistreerd: 24 feb 2008, 15:19
Woonplaats: Zaandam

Re: Moter temperatuur loopt hoog op

Berichtdoor Maarten Deen » 19 jun 2014, 07:59

trinity_lutra schreef:Ventilator voor in nooit gehoord.....
En ja er zit een airco in, alleen die is niet (meer) werkend. Kan het daar mee te maken hebben?

Ventilator nooit van gehoord? Elke auto heeft een koelventilator voor of achter de radiateur zitten. Die zul je ook nodig hebben in de zomer. Waarschijnlijk heb je er zelfs twee omdat je airco hebt.

90 graden is bij Peugeot de standaard temperatuur. En als ik zo op internet wat dashboards van de 306 bekijk is dat ook het midden van de schaal. Volstrekt normaal dus. Bij 90 graden gaat koelvloeistof ook niet koken. Ook niet bij 100 graden, omdat het koelvloeistof is en omdat het koelsysteem onder druk staat. Het koelwater kan zelfs 120 graden worden zonder dat het gaat koken.

Dat hij bij het rijden op 70 blijft hangen is juist het defect. Waarschijnlijk een defecte thermostaat.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden


Keer terug naar 306

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten