Toch weer een cabrio

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, matthijs-b

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor Bart-Peugeot » 21 apr 2015, 22:45

Gefeliciteerd Marco!

Met de cabrio en de apk. :D
In bezit van een 106, 307 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 21 apr 2015, 23:07

Vandaag bij Garage PSH geweest alwaar nog een 306 Cabriolet stond. Met de mijne ernaast bleek dat de mijne verlaagd is. Bijna niet te zien maar ze ligt 3-4 cm lager dan die bij PSH.
En daarvan ondervond ik vanavond meteen de ongemakken. In ons zonovergoten dorpje STIKT t letterlijk van de drempels en bij 3 stuks hoorde ik de uitlaat over de drempel schuren :? Niet blij mee.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor maan » 22 apr 2015, 07:01

Ai, dat wordt weer verhogen dan. Of zit er ook een te dikke uitlaat onder.
205 1.1 Junior (1986 verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 604
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Pijnacker

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 22 apr 2015, 08:41

Geen idee Albert. Heb ik niet bekeken op die andere.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor Remco504coupe » 22 apr 2015, 09:51

Zou het ook die trekhaak kunnen zijn die de drempel raakte?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 22 apr 2015, 12:18

Dat denk ik niet want ik hoorde een schurend geluid onder t midden van de auto toen de de drempel precies halverwege de auto stond dus t zal wel de middendemper zijn.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 23 apr 2015, 16:52

Vandaag eens een poging wagen om de kap te bedienen.
Via wat tips van een bekende forummer aan de gang gegaan.
Er zit voldoende olie in t tankje. Dat is al een plus. Leidingen zijn heel want het is nergens vettig.
Hardtop eraf
Afdekkap open
Dak er uit sleuren, raampje omhoog
Afdekkap dicht en op slot
Raam omlaag (blijft een beetje open staan) en kap vastzetten voor op de voorruit.
Als je dan de omgekeerde procedure doet, kap los boven de voorrruit, begint er een alarm te klinken. Volgens mijn tip zou dat een piep moeten zijn maar dit is een tuuutuuutuuutuuutuuut. Vreemd.
Alles weer open gemaakt, afdekkap dicht. Maar helaas geen beweging.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor fab405 » 24 apr 2015, 08:53

Vraag eens aan matthijs-b, moderator op dit forum deel. Hij kan je wellicht helpen.

Bij mij was de sluitplaat gebroken, dat is een kwaaltje, en hij heeft dit deel voor me vervangen. Hij zit in Helmond.

Afbeelding

Als dit stuk is dan geeft de kap (en motor) geen kik.

Succes ;)
Renault Megane cc
Peugeot 406 coupé turbo
Peugeot 405
Peugeot 206 XS
Peugeot 306 XS
Peugeot 406 Break
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor Remco504coupe » 24 apr 2015, 10:56

Piep en tuutuut zal wel hetzelfde zijn :wink:
Is trouwens niet zo belangrijk, de mijne doet het in stilte..
Heb je complete open- en sluitbeweging met contact aan gedaan?
Anders reset je de computer niet
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 24 apr 2015, 19:41

Een piep van 0,2sec of een tuutuutuutuutuutuutuut van 3-4 seconden is nogal een verschil. M.i. is dat 3-4 seconden durende "alarm" om aan te geven dat iets niet goed zit.
Ik heb het dak meerdere keren open en dicht gemaakt in 1e en 2e contact maar helaas geen actie verder.
Het achterste frame waar het raam in zit komt ook niet helemaal naar beneden op de afdekplaat. Geen idee of dat misschien nog van invloed is.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor Remco504coupe » 24 apr 2015, 23:36

Dak open en dicht inclusief de afdekklep compleet sluiten neem ik aan?
Ik heb wel eens bij een andere cabrio dat geluid gehoord; tadutadu en dat bleef doorgaan, bij mij hoor je niets maar het dak werkt gelukkig wel.
Mijn dak zweeft ook een paar mm boven de afdekplaat, vooral in het midden. Zakt dan wel nog wat zodat het nagenoeg dicht is.
Lijkt me beter voor de lak op die plaat als het minder schuurt.
Dat is trouwens pas sinds ik de haakjes aan de voorruit een slag strakker heb gedraaid, nu kraakt het minder als ik scheef over een drempel moet.

Ik denk niet dat dat iets met je probleem te maken heeft, maar ik ben maar een leek met wat mazzel dat ie het wel doet :D

Dan zit er links van het stuur nog een schakelaar om de achterraambediening te blokkeren, ik weet niet of die ook het dak blokkeert?
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 25 apr 2015, 07:55

Dat weet ik ook niet maar die schakelaar staat uit, de ramen laten zich gewoon bedienen achter.
Binnenkort krijg ik een uitgebreide handleiding om het dak te bedienen, hopelijk brengt dat wat licht op de zaak.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor fab405 » 26 apr 2015, 16:01

Zat de stekker vd achterruitverwarming vd hardtop aangesloten? Dan moet de stekker weer in die van de aanjager bij de achterbank. Gek genoeg werkt het hele systeem niet als deze stekker los hangt.
Renault Megane cc
Peugeot 406 coupé turbo
Peugeot 405
Peugeot 206 XS
Peugeot 306 XS
Peugeot 406 Break
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 26 apr 2015, 16:30

Je meent t...... dat zou wel e.e.a. verklaren. Aan de hardtop zit een kabel met stekker maar die kan ik op de auto nergens inprikken. Terwijl ik dit typ zit ik in de auto en druk natuurlijk meteen op t knopje van de achterruitverwarming. Ik hoor meteen de fan lopen. Dus die is aangesloten.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor fab405 » 26 apr 2015, 16:45

Dan zat ie niet aangesloten ;) Onder de zwarte afdekking rechts achter zit een stekker, die zie je als je dat kleine klepje omhoog doet.

Maar dit was het dus niet.
Renault Megane cc
Peugeot 406 coupé turbo
Peugeot 405
Peugeot 206 XS
Peugeot 306 XS
Peugeot 406 Break
fab405
 
Berichten: 909
Geregistreerd: 09 feb 2009, 23:43
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 26 apr 2015, 17:05

Ik heb gisteren van een goede vriend een pakket gekregen met cabriolet handleiding. Daarin staat wat je moet doen om de kap te resetten. Kap moet dicht gedaan worden met contact uit en dab met contact aan open dicht gaan. Ik heb t precies andersom gedaan. Met contact aan dicht en open. Van de week nog maar eens proberen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 15 mei 2015, 08:31

Gisteren weer eens even bezig geweest met de 306. Hardtop eraf en toen dacht ik, ik doe de inleerprocedure "even".
Dak dicht, contact aan en dan een keer open en dicht.
Helaas bracht dat geen soelaas want er is nog steeds weinig actie behalve dan het alarmgeluidje als je het dak open duwt tot de 1e stand.
De schakelaar geeft geen enkele actie in de motor ook. Ik denk dat ik toch die ruilmotor maar eens ga aansluiten en kijken of die wel iets doet.
Verder wel gewoon gereden de hele middag met het dak open, lekker hoor, zo'n 306 cabriolet is toch wel heel leuk, nog leuker dan een 308CC eigenlijk.
Uiteraard ging het wel weer regenen tegen het eind van de middag (typisch weer iets wat mij gebeurt) dus moest het stoffen dak dicht, de hardtop lag thuis.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 01 jun 2015, 06:45

Het linker portier van de 306 bleef al vanaf t begin niet meer open staan. Knakkende beweging bij openen en sluiten.
Zie hier de oorzaak
Afbeelding

Nieuwe erin gezet en die werkt fantastisch zonder knakken en blijft ook in elke positie staan.
Meteen de spiegel schakelaar schoon gemaakt want de spiegels gingen niet meer omhoog, werkt ook weer. En het knopje van de slot indicator goed bevestigd. Weer een stapje dichterbij perfectie. :mrgreen:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor Harrie » 03 jul 2015, 16:20

MarcoPeus schreef:Ik heb gisteren van een goede vriend een pakket gekregen met cabriolet handleiding. <...>.

graag gedaan :wink:

na ons telefoontje heb ik er nog eens over nagedacht: als -zoals je vertelde- de boog onder de achterruit niet aansluit op
de afdekklep, kan het zijn dat de hydraulische cilinder die deze bedient, niet in zijn nulpunt komt en er dus geen signalering
op die zwarte draad komt, waardoor de "Packer" ( het besturingscomputertje ) weigert.

Controleer eens of de spanbanden ( gemaakt van autogordel-materiaal ) welke L+R van voor naar achteren lopen, goed liggen,
dus niet gedraaid of bekneld e.d.
De boog onder de achterruit wordt gespannen doordat het scharnierframe L+R "omklappen, d.w.z. over hun scharnierdraaipunt
naar de andere kant, dit is af te stellen met een imbusbout. Misschien heeft iemand dit ooit versteld ?

Als je met mijn "elastiektruc" de voorkant opgeduwd hebt, kun je de boog onder de acherrruit omhoog duwen en vastzetten met
het elastiek, dan kun je overal goed bij voor inspectie.
Aangezien je een Phase 1 hebt met "open" hemelbekleding bij de scharnieren achter, kun je dit van binnenuit ook redelijk goed bekijken,

succes :wink:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 05 jul 2015, 20:07

Vandaag even een paar minuten gekeken naar het dak met jouw tips Harrie.
Dakrand omlaag geduwd achter en toen het dak geprobeerd, niks.
2 cilinders (die van de klep en 1 van het dak) doorgang gemeten op de klinknagels. Werkt.
Riemen zijn niet gedraaid en liggen netjes
Spanning op de motor is aanwezig.
De regelunit eens uit elkaar gehaald maar daar zie je dus niks aan, microprocessor gestuurd.
Als je het dak open duwt aan de voorzijde blijf je een alarmsignaal horen en de motor doet niks natuurlijk.
Binnenkort maar weer eens verder.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor Harrie » 06 jul 2015, 21:35

aanvullende documentatie krijg je nog :wink:
in de beschrijving lees ik o.a. :
Het achterste gedeelte van de kap wordt gespannen door een kabel langs de omtrek van de kap.
Bij het sluiten van de kap aan de voorzijde wordt deze kabel aangetrokken waardoor het achterste gedeelte
van de kap tegen de afdekplaat wordt gedrukt. Bij het losnemen van de kap aan de voorzijde verdwijnt de
spanning op het achterste gedeelte om zo de kap op te kunnen vouwen.

Er zitten nogal wat afstellingen in zo'n kap, hopelijk is dat in het verleden niet te veel versteld...
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 06 jul 2015, 22:10

Ja, dat wordt nog lachen denk ik :lol:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 08 jul 2015, 20:35

Vandaag even schrikken, met de cabriolet onderweg zag ik dat de temperatuur opeens vervaarlijk hoog opliep. Nog geen lampje aan maar ik kon de fan wel op volle toeren horen draaien.
Bij een tankstation even gestopt en Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig de radiatordop en de ontluchting bij de thermostaat los gemaakt toen ik t al merkte. Het water spoot er letterlijk uit.

ÓF de koppakking Óf de thermostaat. Water bijgevuld en rustig verder gereden richting PSH. Daar de thermostaat eruit gehaald (na een half uurtje koffie drinken) en mijn 2e vermoeden werd waarheid, de thermostaat zat vast in de gesloten stand.
Gelukkig had PSH er een liggen uit een gebruikt blok en kon ik weer verder.

Binnenkort maar een nieuwe bestellen alsmede een nieuwe radiator want die ziet er erg roestig uit, is nog de originele en na 20 jaar zal t wel eens kapot mogen gaan.
Op de snelweg ook gemerkt dat de auto hevig trilt bij t remmen vanaf hogere snelheid (boven de 80). Remschijven en blokken moeten er dus ook maar aan geloven.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor Harrie » 10 jul 2015, 23:19

oeps, dat met een vastzittende thermostaat had ik al eens met de 306 XT... onderweg... koelwaterslang lauw, radiateur koud...
effe de moersleutel uit de kofferbak en op het thermostaathuis gemept: los, de slang werd meteen warm.
We moesten nog verder, en de rest v.d. dag ging het goed. In de opvolgende week meteen een nieuwe ingezet.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Toch weer een cabrio

Berichtdoor MarcoPeus » 11 jul 2015, 20:57

Vanavond even een uurtje niks te doen en dus nog even naar de cabriolet gekeken. Snap er niks van, alle contacten op de cilinders (3st) werken en maken contact, de schakelaar in het dak werkt (tidutidutidu), de riemen zitten niet verdraaid kortom alles lijkt goed te zitten.
Toch sluit de dakrand onder t raam niet aan op de plaat. Daarvoor zou je 2 boutjes moeten kunnen verstellen maar ik ben bang als ik die verstel dat de rand voor aan het voorraam niet meer sluit GRRRRRRR.
Nu is het dus elke keer t dak open maken en sluiten met de hand wat op zich niet heel erg is maar mijn vrouw lukt dat dus niet en het is best even rommelen.
Misschien eens proberen een dakcomputer te regelen en die te vervangen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

VorigeVolgende

Keer terug naar 306

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast