306 cabriolet 1996 gerestaureerd

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Manitoba » 14 nov 2008, 12:36

@Harrie: ik heb de afgelopen week met enorme belangstelling en waardering je project van de 306 Cabriolet gelezen. Al je inspanningen hebben absoluut geleid tot een plaatje van een Cabrio!!! Zelf speel ik ook al even met de gedachte om 's naar een 306 Cabriolet te gaan kijken (en misschien moet ik dan wel al weer afscheid gaan nemen van m'n GTX) want ik vind het de laatste wonderschone Cabrio van Peugeot. No offence, maar de CC-modellen zijn mijn ding niet helemaal. Nu vraag ik jou (als toch een beetje expert op dit gebied) of bij jouw weten de 306 Cabriolet in Nederland ooit als diesel (automaat) is geleverd. En waar moet je in het bijzonder op letten bij gebruikte 306 Cabrio's?

Hoop dat je wat antwoorden weet en kijk uit naar de reactie(s)!

Groeten,
Manitoba
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Harrie » 14 nov 2008, 23:57

@ Manitoba: bedankt voor de complimenten 8)
306 cabriolet is nooit als Diesel geleverd.
De 406 coupé Diesel baarde al flink opzien, was echt een primeur, een diesel in een sportieve auto.
Behalve 306 kwaaltjes als de wielremcylinders achter ( bij trommelremmen 1.6 en 1.8 ) en de tussenstangen van de stabilisator,
heeft de kap extra aandacht nodig.
Nieuw ruitje is prijzig, is wel te vervangen ( rits en kit, zie werkplaatshandboek )
Ruiten voorportieren hebben een stalen haakje aan het glas gelijmd, welke door de geleidende
rail in de ruitgeleider tussen portierruit en driehoekige ruitje zit.
Deze willen wel een loslaten van het glas en dan kantelt de ruit als je die dicht doet.
Kan met speciale glas-metaal-lijm van Loc-Tite gelijmd worden.
De kapbediening vanuit de kofferruimte ( handbediend de afdekklep openen of sluiten, ( zie foto's, vorige pagina's ), die wil wel eens dolgedraaid zijn.
Let ook op de gordels, die zijn duur ( goede gebruikte zijn zeldzaam ) als je andere moet kopen, want als er beschadiging of rafeltjes aan zitten, is het afkeur RDW/APK.
Gebruikte zijn meestal ook beschadigd..
Verder zijn het de gebruikelijke zaken waar je op let als je een auto bekijkt.
Succes!
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Martijn » 15 nov 2008, 10:00

Harrie schreef:
De 406 coupé Diesel baarde al flink opzien, was echt een primeur, een diesel in een sportieve auto.


eeehh Harrie, 't was niet echt een primeur... Renault had al een td versie van de Fuego in de jaren 80...
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Manitoba » 15 nov 2008, 12:11

Dank je Harrie voor de feedback en handige tips. Ik heb namelijk op Internet een grijze 2001 Cabriolet gezien, volgens de adverteerder diesel en automaat... Auto staat in Spanje.

Ik houd jullie op de hoogte en als iemand een (echte) liefhebber weet voor één van de mooiste, origineel Nederlandse 305 GTX'en, hoor ik het graag.

Groeten,
Manitoba
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor Harrie » 15 nov 2008, 23:58

Martijn schreef:
Harrie schreef:
De 406 coupé Diesel baarde al flink opzien, was echt een primeur, een diesel in een sportieve auto.
eeehh Harrie, 't was niet echt een primeur... Renault had al een td versie van de Fuego in de jaren 80...

hoi Martijn!
Renool? hoe kon ik dat nou weten? :mrgreen: :mrgreen:
Dan weet jij ook VAST of er in Spanje dieselmotoren in 306 cabrio geleverd zijn? 8)
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Martijn » 16 nov 2008, 12:04

Harrie schreef:
Martijn schreef:
Harrie schreef:
De 406 coupé Diesel baarde al flink opzien, was echt een primeur, een diesel in een sportieve auto.
eeehh Harrie, 't was niet echt een primeur... Renault had al een td versie van de Fuego in de jaren 80...

hoi Martijn!
Renool? hoe kon ik dat nou weten? :mrgreen: :mrgreen:
Dan weet jij ook VAST of er in Spanje dieselmotoren in 306 cabrio geleverd zijn? 8)
grt, Harrie


Cabrio 306 is nooit met diesel geleverd, is dus een ombouw.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2179
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Manitoba » 16 nov 2008, 14:49

De adverteerder heeft het over een 72Kw/98PK diesel, nou ben ik niet zo'n wandelende Peugeot-encyclopedie, maar die specs zeggen me ook niks bij een diesel van Peugeot. Zou 'ie niet gewoon het verkeerde vakje bij brandstofkeuze hebben aangevinkt? Kent iemand deze getallen, en bij welke benzinemotor die dan horen?

Greetz,
Manitoba
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor GoodOldDiesel » 16 nov 2008, 19:24

[censuur]
Laatst bijgewerkt door GoodOldDiesel op 18 nov 2008, 22:30, in totaal 1 keer bewerkt.
GoodOldDiesel
 
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13 jul 2005, 16:17
Woonplaats: WestGrungCity

Berichtdoor Puggie_205 » 17 nov 2008, 22:15

ik heb een 306 cabrio met 98pk, en die heeft een 1.6 benzine moter :wink:
Puggie_205
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 18 aug 2005, 19:53

Berichtdoor Harrie » 10 apr 2009, 23:40

vrijdag 3 april naar Snuverink geweest, 306 cabrio op de brug en de rechter aandrijfas vervangen.
De aandrijfas die ik er vorig jaar in heb gezet, is afkomstig van een 2.0 XSi, met ABS.
Ik merkte slingering en speling in het rechter voorwiel, geen goede opsluiting van het lager / de naaf dus.
zondag 5 april: het windscherm dat ik van John had gekocht, gemonteerd, en naar 504 BBF evenement gereden.
vrijdag 10 april: ik had een nieuwe motorsteun links besteld, dus die moest er in.
Bij 2200 rpm is er een irritante resonantie... :roll:
andere accu parallel geschakeld en de accu, accubak, steunplaat gedemonteerd.
Motorsteun gedemonteerd. De nieuwe is véél kleiner... :shock:
De oude heeft een kromme voetplaat, de motor is tijdens het ongeval 15 a 20 cm opgetild...
De voetplaat, die 5 mm dik is, met moker en spoorrail net zo lang bewerkt tot die weer vlak was.
Alles weer gemonteerd, en tevens in de tectyl-wax gezet.
De nieuwe steun retour dealer, op servicebox staat deze vermeld op chassisnummer, dus een fout van Peugeot, gaat dus gelukkig retour,
anders was ik 30 euro armer...
's middags naar garage Wessels gereden, ik krijg die conische passing van de uitlaat maar niet dicht.. :?
André Wessels stapt in om de auto op de brug te zetten.. gaat wat erg ruw om met de pook om de achteruit in te schakelen,,,,,,
plok, schakelstang los.. :cry:
op de brug blijkt, dat dit euvel ook aan het liften v.d. moter te wijten is, in een uiteinde is de rubberlagering geheel verbrokkeld.
Het heeft dus tot vanmiddag nog enigszins vast gezeten.
Met PU kit de schakelstang gerepareerd, gemonteerd en een dik elastiek er aan om het op de plaats te houden.
Uitlaatprobleem is nu opgelost. Toen ik de 306 naar de stalling bracht, schoot de schakelstang wéér los.. :evil:
dus zaterdagmorgen maar snel naar Snuverink een ander stangetje halen....
druk dagje, ook met de J7 bezig geweest, helaas geen foto's gemaakt...
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 01 mei 2009, 20:47

vanmorgen eerst met de 304 S cabrio ( koppeling ) bezig geweest, maar het wilde niet lukken zoals ik graag had gewild... :roll:
er moest toch een van de 2 cabrio's rijdend zijn voor zaterdag,
dus na de middag aan de 306 begonnen, het rechtervoorwiel heeft nog steeds last van shimmy'en ...trilt als een gek :cry:
Er zit nog steeds speling op het lager/naaf, ondanks de andere aandrijfas..
dus de naaf gedemonteerd en naar de dealer gereden, het nieuwe lager lag al klaar.
Nieuwe lager gemonteerd en de naaf weer gemonteerd, proefrit: G O E D ! :mrgreen: Hoera, weer een probleem getackeld.
Zag nu dat er toch scheuren zitten in de onderste motorsteun, die vervang ik bij gelegenheid ook.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor chr. » 01 mei 2009, 20:49

Harrie schreef:Zag nu dat er toch scheuren zitten in de onderste motorsteun, die vervang ik bij gelegenheid ook.
grt, Harrie


heeft dit nog te maken met de schade van toe of is er iets anders aan de hand :?: een motor steun gaat toch niet zomaar stuk/scheuren :cry:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor Harrie » 01 mei 2009, 21:00

chr. schreef:
Harrie schreef:Zag nu dat er toch scheuren zitten in de onderste motorsteun, die vervang ik bij gelegenheid ook.
grt, Harrie


heeft dit nog te maken met de schade van toe of is er iets anders aan de hand :?: een motor steun gaat toch niet zomaar stuk/scheuren :cry:

ja, de motor is toen zo'n 15 cm opgetild.
de linkermotorsteun onder de accubak heb ik laatst al gerepareerd, pen op de bak was krom...!
de nieuw bestelde motorsteun moest retour dealer / retour Peugeot want dit was het verkeerde type, wordt fout aangegeven op ServiceBox.
ach zo blijven we aan het werk :? de uitlaat is ook nog S T E E D S niet goed dicht... :evil: toch weer een gaatje bij het nieuwste laswerk..
sportieve sound :mrgreen: :mrgreen: grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

dansende lichtbundels van de koplampen

Berichtdoor Harrie » 10 mei 2009, 23:59

op de terugweg van de koffieklets (koopavond in Franse sfeer) in Epe, viel me iets op... :roll:
De lichtbundels van beide koplampen gingen afzondelijk van elkaar telkens op en neer, in verschillende poses en tijdstippen,
geheel ongecontroleerd...
de koplampverstelling van stap 0 op stap 1 gezet, probleem verholpen..
Dus vandaag de schakelaar van de koplamphoogte-verstelling gedemonteerd en uit elkaar gepeuterd.
Kontaktjes geschuurd met 1200 waterproof en alle contactvlakjes schoongemaakt en middels een wattestaafje met K60 ingesmeerd.
ingebouwd en weer een euveltje gefixed :D
.
Afbeelding
.
en: sinds de linker motorsteun weer OK is, schakeld ze ook fantastisch, ik kan nu met de pink schakelen en
de achteruit inleggen zonder tanden poetsen :D
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 20 dec 2011, 20:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Harrie » 28 sep 2009, 22:41

bij Snuverink gratis 2 veerpoten 306 1.8 meegekregen, vanavond met de PCN-veerspanner en luchtsleutel
gedemonteerd, en de veren er uit gehaald.
Die veren heb ik nodig om de 306 weer op originele hoogte te zetten.
.
Afbeelding
.
Daarna de 2 reserveportieren, 2 draagarmen met fusee's, dakrubber, bumpergrill en veerpootrestanten naar de garagezolder van m'n broer gebracht, dat geeft weer ruimte hier. 8)
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 20 dec 2011, 20:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Marinus » 28 sep 2009, 22:46

Harrie schreef:bij Snuverink gratis 2 veerpoten 306 1.8 meegekregen, vanavond met de PCN-veerspanner en luchtsleutel
gedemonteerd, en de veren er uit gehaald.
Die veren heb ik nodig om de 306 weer op originele hoogte te zetten.


@Harrie, daar zul je blij mee zijn idd. Kun je weer met comfort de ontelbare verkeersdrempels over 8)

Peugeot 605 SR 3.0 V6 v12 (123Kw) 1992 / blanc
Peugeot 208 1.2 110 Allure automaat 2016 /gris shark
Peugeot 508 GT 2.2 HdiF automaat 2014 / gris haria
Avatar gebruiker
Marinus
 
Berichten: 2676
Geregistreerd: 07 okt 2006, 22:07
Woonplaats: Overloon

Berichtdoor Harrie » 19 maart 2010, 19:57

Vandaag, in de stalling, de voorzijde van de 306 cabriolet opgekrikt en op bokjes gezet ( met hout ertussen natuurlijk :wink: ).
De veerpoten gedemonteerd en mee naar huis genomen.
Begonnen met de linker. Na demontage alles zand- en roestvrij gemaakt, in de zinkspray en gelakt.
De veren van een 306 1.8 die ik van Snuverink heb gekregen, krijgen ook een flinke oppoetsbeurt.
Nadien ziet het er dan zó uit: ( let op het enorme lengteverschil van de originele veren t.o.v. de verlagingsveer ( midden-voor )..... :shock: )

Afbeelding

De veer voor de linkerveerpoot is gereed ( rechtsachter op de foto ), de andere veer moet ik nog doen.
De bovenste veerschotel staat niet op de foto, die lag nog buiten te drogen van de dikke laag zinkspray.
Het toplager beetje nieuwe olie gegeven, en de extrene raak/drukvlakken van een beetje kopervet voorzien.
De verlagingsveren ( Eibach ! ) zet ik binnenkort te koop.
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 20 dec 2011, 20:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Kip » 19 maart 2010, 20:55

Kijk dan gaat probleem ook weer opgelost worden.

Alles voor montage goed onder handen genomen, zoals we van jou gewend zijn, zijn ze nu haast beter dan nieuw :D
203 C
304S cabrio
304 SLS sedan
205 CT
206 cc
505 sedan automatic
106 automatic
Avatar gebruiker
Kip
 
Berichten: 401
Geregistreerd: 10 aug 2006, 23:24
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor SV605 » 19 maart 2010, 23:52

step by step...

wordt ie beter dan nieuw :mrgreen: :mrgreen:

Succes :!:
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

Berichtdoor gslenter » 21 maart 2010, 11:17

Hoi Harrie,

Je bent weer goed bezig.
Binnenkort is deze 306 weer net zo goed als toen hij uit de fabriek kwam.
Nog even een vraag, de aandrijfassen van een 306, hoeveel km's gaan die gemiddeld mee? En als ze beginnen te slijten (hoorbaar) is dat voor de APK een reden van afkeuring?

Groeten, Guido
"Je voelt je lekkerder in een Peugeot 205 Generation"
gslenter
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 01 mei 2007, 17:12
Woonplaats: Valkenburg aan de Geul

Berichtdoor Harrie » 21 maart 2010, 16:03

gslenter schreef:Hoi Harrie, Je bent weer goed bezig.
Binnenkort is deze 306 weer net zo goed als toen hij uit de fabriek kwam.
BETER :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
gslenter schreef:Nog even een vraag, de aandrijfassen van een 306, hoeveel km's gaan die gemiddeld mee? En als ze beginnen te slijten (hoorbaar) is dat voor de APK een reden van afkeuring? Groeten, Guido
zie PB. grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 21 maart 2010, 23:30

Leuk om je weer bezig te zien Harrie! Mooi werk EN het wordt weer een mooie tijd voor de 306 cabrio! De lente is begonnen!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 22 maart 2010, 20:02

vandaag de rechter veerpoot gerestaureerd en nadien bij mijn dealer de veerpoten samengesteld,
want de blauwe veerpootklem is perfect voor 104, 204, 304, 504, 505, 604,
maar niet voor veerpoten waarbij de veer scheef staat t.o.v. de schokbreker...
Dus even met 8.09.10 ZZ samengesteld, en dan ziet het er zo uit:

Afbeelding
.
Afbeelding
.
Bovenste schotels waren erg roestig en ernstig aangekoekt met zand, dat was dus een flinke klus,
nadien in de zinkspray en blanke lak omdat zinkspray niet veegvast is.
.
Volgende week woensdag is de achteras aan de beurt, dat doe ik bij de dealer op de 4-kolomsbrug.
Nadien ook sporing e.d. controleren / afstellen en de koplamphoogte ( bij de vorige APK had een garagist een motortje van
de koplampverstelling gemold ( :evil: ) dus vervangen, ( ik had nog een gebruikte ) maar moet nog exact afgesteld worden.
Morgen de veerpoten weer terugplaatsen onder de 306 :D ik ben er zeer content mee, ook met de slangen op de uiteindes v.d. veren. 8)
grt, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 20 dec 2011, 20:09, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Berichtdoor Koffiemolen » 22 maart 2010, 23:22

Harrie, mooie oplossing van die 'catheterzakslangen'! Dat gaat niet kraken, noch roesten! Had ik ook moeten doen, nou ja, bij de restauratie van de volgende voiture dan maar.... :lol:
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Berichtdoor Harrie » 22 maart 2010, 23:34

Koffiemolen schreef:Harrie, mooie oplossing van die 'catheterzakslangen'! Dat gaat niet kraken, noch roesten! Had ik ook moeten doen, nou ja, bij de restauratie van de volgende voiture dan maar.... :lol:
die slangen zaten op de Eibach's , dus er af gehaald, schoongemaakt (! :-| ) en op de originele veren gezet.
Aan de toestand van de schotels te zien, vond ik dit ook een super-oplossing :D
Ik verwacht dat het ook geluiddempend werkt, in elk geval is er geen staal op staal -overdracht.
grt, Harrie
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

VorigeVolgende

Keer terug naar 306

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten