Waterpomp probleempje

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Waterpomp probleempje

Berichtdoor Fastfly » 24 aug 2014, 11:12

Ik vraag me af waarvoor dat gaatje dient onder aan de waterpomp :?:

Er lekt druppelsgewijs koelvloeistof uit en dat is niet zo prettig want het maakt alles vies en dat kan ook niet normaal zijn denk ik. :(
Wanneer de motor warm is zie je van daar waterdamp opstijgen.

Iemand een idee wat het is en hoe het te verhelpen is ? :?

Moet daar bv. normaal een dopje of schroefje zitten, ... is er intern in de waterpomp iets stuk ? .... ?

Het waterniveau in de radiator zakt wel niet dramatisch, maar lijkt redelijk stabiel.

Afbeelding

Afbeelding
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor Kees » 24 aug 2014, 13:01

Ik denk dat de seal (keerring) van de waterpomp-as defect is. Het gaatje is een soort ontluchting/afwatering.
Een nieuwe pomp is goedkoper dan reviseren.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor johnssons » 26 aug 2014, 12:54

Inderdaad, je waterpompschoepje lekt op de de afdichting .... is te vervangen, het loshalen van het schoepje is altijd wat lastig (speciale trekkertje voor nodig) het monteren is geen probleem.
De http://www.franzose.de/de/Peugeot/Alle/ ... ng/Page-2/ heeft te koop .... of wat al geadviseerd is, een nieuwe waterpomp ....let dan op dat je de juiste neemt, er zijn meerdere type, in ieder geval met een lange as voor de zelfdenkende fan .....

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor Fastfly » 28 aug 2014, 22:06

't is beslist, heb een nieuwe waterpomp besteld (hopelijk de goede !). :mrgreen:
Ik hou jullie wel op de hoogte hoe en of het goed gelukt is om ze te monteren ... :lol:

Alvast bedankt voor de 'diagnose' en adviezen !! :D
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor Fastfly » 06 okt 2014, 22:38

Afgelopen zaterdag ben ik begonnen met het vervangen van de waterpomp. De demontage van de pomp en de radiator verliep vrij vlot mag ik zeggen (ook al ben ik helemaal geen auto-expert) Alleen, het aflaten van het koelwater was weer miserie. Het lukt me maar niet om dat zonder morsen te doen. De koelvloeistof spuit alle richtingen uit en slecht een deel loopt netjes in de opvangbakken ... grrrrr ... :evil:

Daarstraks de ventilator en het magneetcontact van de waterpomppoulie gehaald en de stukken proper gemaakt.

donderdag of vrijdag doe ik verder met het proper maken van het pompvlak op het blok en het terug monteren van alle stukken.

Toch nog 2 vraagjes:

-) ik kwam een ring tegen bij het demonteren van de pomp (zie foto), moet ik die terug monteren bij de nieuwe pomp :?: (ik vermoed van niet)

-) moet ik bepaalde stukken invetten alvorens de boel terug te monteren :?: (de oude boel was in elk geval vettig)

Afbeelding


oud en nieuw naast elkaar:
Afbeelding

de oude pomp met ventilator, als ik ooit meer tijd heb ga ik die pomp wel eens reviseren:
Afbeelding

en de oude radiator (die ik als reserve ga houden):
Afbeelding

het 'gat' dat in de motorruimte geslagen werd:
Afbeelding


later meer, enneuh, alle tips blijven welkom hoor ! :roll: :wink:
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor MarcoPeus » 07 okt 2014, 11:37

Oei, Da's het zelfde klusje als waar ik mee bezig ben. Leuk om te zien waar jij tegenaan loopt.
Ik heb gewoon de slang van de radiateur af getrokken en die liep toen gewoon leeg in een bak. 90% heb ik opgevangen, de rest opgedweild.
Oppervlaktes van de kop goed schoon maken, ik heb een polijstmatje op mijn dremel gezet en na verwijdering van de pakking resten tot hoogglans kunnen oppolijsten.
Vloeibare pakking tussen kop en pakking en pakking en pomp.
M7 tapeindjes zou ik er even uit draaien, schoon maken en invetten alvorens te hermonteren. Schelt ergernis later. Ik heb ze ook ingevet op t stuk waar de pomp overheen zit.
Die ring ken ik niet, niet tegengekomen. Wellicht iets om de koppeling net even van de pomp af te zetten als deze zou aanlopen.
De koppeling bus heb ik met WD40 ingespoten omdat ze slecht over de as heen ging. Gezien de spie die er op zit moet dat kunnen en zou ze niet moeten gaan slippen.
Jij hebt ook een tuitje te veel aan je pomp zie ik net zoals ik, of heb je nog een extra slang die op de pomp moet? Anders draad tappen op M8 en een M8 bout erin draaien met wat vloeibare pakking.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor Fastfly » 07 okt 2014, 12:45

Hey Marco, thx voor de tips.

Dat extra tuitje is vanboven al 'standaard' dicht. Ik denk dat de fabricant voorzien heeft om die pomp ook voor andere types te verkopen en zodoende reeds een tuitje in de matrijs voorzien heeft, maar bij mij is het gelijk mee 'dichtgegoten/geperst'.

Als ik die tapeindjes er nog makkelijk uitkrijg ga ik dat zeker proberen, maar als ze wat te lasting zitten laat ik ze er in. Ik heb jouw verhaal ook gelezen maar heb echter niet zo veel tijd om daar nog nieuwe voor te zoeken en/of draad te tappen (wat ik trouwens nog nooit zelf gedaan heb). Ik zou nl. zondag al terug willen rijden nl.

groeten,
F.
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor Fastfly » 09 okt 2014, 23:17

hmmmm,

Vandaag nog wat verder gedaan, kop proper gemaakt en de nieuwe pomp gemonteerd (met dichting en vloeibare pakking er bij.

Maar bij het terug monteren van de elektromagnetische onderdelen op de waterpomp (voor de afkoppelbare ventilator) kwam ik tot de constatatie dat die 2 stukken gewoon tegen elkaar aankomen en ik niet die 0,4 mm kan instellen, want met die stelschroefjes zet ik de boel gewoon vast ?!


Wat heb ik over het hoofd gezien ??
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor Fastfly » 10 okt 2014, 21:09

héhé,

Probleempje opgelost en gelijk al de rest gemonteerd (inclusief ook maar de V-snaar vervangen).

Daarna de motor wat test laten draaien, die klonk op één of andere manier ook wat rustiger. Voorlopig geen lekkage. :-)
Bij het 'kortsluiten' van het thermocontact kreeg ik de mooie 'clac' van de ventilator, dus dat lijkt ook in orde te zijn.

Morgen nog eerst effe naar de remkrachtbegrenzer achteraan kijken en dan een testritje om te zien of hij netjes koelt en geen lekken heeft. :?:

en als dat allemaal ok is, wacht het volgende werkje: nieuwe uitlaat. :wink:


nieuwe pakking (met aan beide kanten vloeibare pakking en kopervet op de tapeindjes)
Afbeelding

de pomp:
Afbeelding

en de rest ook gemonteerd:
Afbeelding
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor MarcoPeus » 10 okt 2014, 22:39

Goed gedaan jochie, heel mooi werk is dat als het allemaal snel en netjes lukt.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor Fastfly » 12 okt 2014, 21:20

thx Marco.

Vandaag uiteindelijk een fijn testritje van zo'n 65 km gedaan.

Heerlijk, de temperatuurmeter ging nauwelijks voorbij het midden. De ventilator is slechts 3 keer in actie geschoten en die had de koelvloeistof in 'no time' terug op lagere temperatuur gebracht. Zelfs op de snelweg tegen 130km/u bleef alles onder controle. :-)

en op de koop toe geen lekken geconstateerd ! :D


Op naar de volgende klus(sen) :P
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: Waterpomp probleempje

Berichtdoor MarcoPeus » 12 okt 2014, 22:14

Goed werk geleverd. mag je trots op zijn
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten