door stephan » 25 mei 2015, 10:17
Het is vrijwel 100% zeker de gevulcaniseerde ronde plaat welke boven op de veer ligt.
Wat Kees schrijft zou wellicht kunnen, maar de manier van demonteren is wel de afrikaanse manier, en erg link als je geen geoefend sleutelaar bent en weet wat er kan gebeuren als de veer uit de spanners schiet. Ook het wegkantelen onder het spatbord lukt vaak niet, met mogelijk schade aan spatbord als gevolg.
Ik zou de poot in zijn geheel demonteren, als je dat op de juiste wijze en volgorde doet en alles een beetje vlot los wil komen, is dit inclusief hermontage een halve dag werk. Zoals verder geschreven wordt is het dan goed om gelijkertijd het naaldlager wat zich in de aluminium behuizing bevind waar de veer op rust. te controleren en indien nodig schoon te maken of te vervangen. Je hebt echter wel een goede veerspanner nodig, zonder is het onbegonnen werk!
Ook zou ik de fuseekogel en de silentblocks in de draagarmen aan een inspectie onderwerpen. Als je het echt goed wil doen , moet je eigenlijk alle silentblocks vervangen als de poot toch gedemonteerd is. Ook de schokbrekers vervangen aan de voorzijde is een operatie die je dan in een moeite mee kunt nemen.
Succes