Exact een jaar geleden kwam ik min of meer toevallig met Michael aan de praat over wat we nu de mooiste 404 vonden
Voor mij is de mooiste 404 altijd geweest een zilvergrijze Super Luxe berline met uiteraard een schuifdak, ongeveer zo een als de bruin metallic SL die ik enkele jaren aan Marco heb verkocht omdat mijn stalling ging stoppen.
Michael merkt min of meer achteloos op dat hij pas zoiets heeft opgehaald, eigenlijk bedoeld als sloper, geen motor meer en hier en daar wat roest; hij had hem maar vluchtig bekeken en wist eigenlijk niet precies hoe die was. Ga maar eens kijken of je het wat vindt, zei hij, als dat zo is, worden we het wel eens.
Zo gezegd, zo gedaan, er naar toe gereden en eens zo goed mogelijk gekeken terwijl de SL nog op de trailer stond:
Onder een laag vuil, zand en roest met name aan de achterportieren leek echter een goede body schuil te gaan, en het leren interieur was weliswaar beschimmeld, maar op enkele scheuren in de rechter voorstoel na niet eens zo heel slecht.
Door vocht in de vloerisolatie rook de SL nou niet bepaald fris, en de auto lag letterlijk vol met allerlei troep; maar toch bleken de essentiële plekken hard te zijn en had de auto een paar jaar daarvoor nog APK gehad.
Toen Michael mij aanbood te assisteren bij de reanimatie van deze SL, en ook tijdelijk onderdak, heb ik in overleg met mijn vrouw de knoop doorgehakt en de auto van Michael gekocht
Daarna volgden een aantal lange zaterdagen waarop :
De bikkelharde langsliggers in de motorruimte schoongemaakt en in de RX 5 gezet ( gaat heel makkelijk als er geen motor in de weg zit
)
De binnenvloerisolatie eruit gehaald is en de klokgave bodem geschuurd en ook in de RX5 gezet is ;
Speciale isolerende zelfklevende antidreun / isolatie platen van der Franzose weer aangebracht op de vloer
Er door Michael en zijn vaste sleutelmaat weer een goed blok in de auto is gehangen
Vervolgens weer een radiateur, slangen en een goede ontsteking zijn geplaatst
.. en de 404 SL kon vlak voor Kerst voor het eerst weer zelf rijden
Michael adviseerde en assisteerde met het plaatsen van een moderne wisselstroomdynamo
Veel werk zat er nog in het in orde maken van de verlichting, ruitenwissers, en het ontluchten van de remmen
Vervolgens is de SL loop van Maart naar een specialist gegaan om de puntjes op de i te zetten voor de APK : beetje laswerk aan de achterste kriksteunen; nieuwe handremkabels en nieuwe wielremcilinders achter en : sinds 8 april is Nederland weer een APK goedgekeurde 404 op de weg rijker
Opmerking van deze garagehouder : niet de mooiste 404, maar wel een technisch heel goede
Bij de eerste rit naar huis sprong weliswaar een stangetje van de schakeling los waardoor de laatste 10 KM in de 3e versnelling werd afgelegd, dit is inmiddels provisorisch verholpen, en vandaag heeft de SL voor het eerst in jaren weer stevige clean - en waxbeurt gehad en heeft ie weer iets van zijn oude uitstraling terug
Er is nog veel te doen en er ontbreken nog een aantal zaken als rechterspiegel, goede emblemen, parkeerlicht, juiste nummerplaathouder etc; ook de roest op het balkon, de dorpelplaten en de achterportieren moet een keer goed worden aangepakt, maar
: hij rijdt weer en loopt prima
Michael bedankt voor de genoten gastvrijheid, onderdak en assistentie in Eefde !
Het is het heerlijke om de SL eindelijk bij huis te hebben en van het schuifdak te kunnen genieten
Groet
Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...
Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007