wisselstroomgenerator

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

wisselstroomgenerator

Berichtdoor Kees » 08 mei 2013, 20:20

Mijn Paris Rhone dynamo hield ermee op, dus de keus was revisie of iets nieuws. Mijn broer had in zijn Lancia een japans generatortje gemonteerd en dat leek me ook wel wat.
Het zal de puristen een doorn in het oog zijn maar het is wel praktisch. Bij de lokale revisieboer een 40A wisselstroomgenerator van een Daihatsu Cuore gekocht, 105 euro (type JA551IR)
Moest wel de aluminium steun waar ook het oliefilter op zit wat bijvijlen om de boel pas te maken. Ook moesten er een paar vulringen tussen dynamo en blok om de poulie's in lijn te krijgen.
Werkt prima, zie foto,
groeten van Kees
Afbeelding
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor joospeugeot » 08 mei 2013, 20:36

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 26 mei 2016, 03:35, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor ruit'48 » 09 mei 2013, 09:51

Ziet er goed uit Kees ! leuk ook die blauwe bougiekabels, je oude spanningsregelaar niet weggooien want die schijnen schaars te worden !

Gr. Kees
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor tjark63 » 09 mei 2013, 09:58

Die wisseltruc heb ik ook wel eens uitgehaald bij mijn 404 met een 305 dynamo (beter: generator). Je moet dan wel een laadstroomlampje aansluiten, anders wordt de veldspoel niet bekrachtigd en gebeurt er weinig.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor Kees » 09 mei 2013, 10:21

Ja ik heb er een teller van een later type in gezet, het hydrovac lampje daarvan heb ik gebruikt als laadstroomindicator.
groet,
Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor haagcaab » 10 mei 2016, 22:38

Hoe hebben de bedrading vd oude spanningsregelaar uitgeschakeld? Waar heb je get laadstroomlampje geplaatst?
Groet
Joost
www.dropbox.com/sc/iym9dw55trg5ob4/AACaIvt5bkrjGu94Y1F6rWtRa

Peugeot 404 Berline, 1964, zilver (Doornroosje)
MG MGA 1500 roadster, 1959 zwart
BMW Z4, E85 3.0 zescilinder, 2003 zwart
Avatar gebruiker
haagcaab
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 13 apr 2016, 21:05
Woonplaats: Terherne

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor Kees » 10 mei 2016, 23:18

Oude kabels van de dynamo naar de spanningsregelaar (exc en dyn) losgenomen en afgetaped. Kabel van spanningsregelaar (bat) naar amperemeter ook losgenomen en afgetaped. Nieuwe dikke kabel van de wisselstroomgenerator naar de amperemeter getrokken. Het schijnt dat de amperemeter niet te hoge stromen kan verwerken maar met mijn 40 ampere generatortje gaat het al drie jaar zonder problemen, ook als de accu bijna leeg is als ik de lichten per ongeluk aan heb laten staan. Voor het lampje heb ik een ander tellerblok geplaatst met een hydrovac lampje er in dat nu dus dienst doet als laadstroomlampje. Ik heb geen hydrovac, vandaar. Je zou ook het linker driehoekige richtingaanwijzerlampje kunnen gebruiken, alleen de rechter is in gebruik voor de richtingaanwijzer. Of zelf wat knutselen in het dashboard. Groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor haagcaab » 10 mei 2016, 23:41

Kees schreef:Oude kabels van de dynamo naar de spanningsregelaar (exc en dyn) losgenomen en afgetaped. Kabel van spanningsregelaar (bat) naar amperemeter ook losgenomen en afgetaped. Nieuwe dikke kabel van de wisselstroomgenerator naar de amperemeter getrokken. Het schijnt dat de amperemeter niet te hoge stromen kan verwerken maar met mijn 40 ampere generatortje gaat het al drie jaar zonder problemen, ook als de accu bijna leeg is als ik de lichten per ongeluk aan heb laten staan. Voor het lampje heb ik een ander tellerblok geplaatst met een hydrovac lampje er in dat nu dus dienst doet als laadstroomlampje. Ik heb geen hydrovac, vandaar. Je zou ook het linker driehoekige richtingaanwijzerlampje kunnen gebruiken, alleen de rechter is in gebruik voor de richtingaanwijzer. Of zelf wat knutselen in het dashboard. Groeten van Kees

Dankje ik zal inderdaad dat lampje voor het knipperlicht gebruiken. Waar heb je die afgetapt? Bij get dashboard of al in het motorcompartiment?
www.dropbox.com/sc/iym9dw55trg5ob4/AACaIvt5bkrjGu94Y1F6rWtRa

Peugeot 404 Berline, 1964, zilver (Doornroosje)
MG MGA 1500 roadster, 1959 zwart
BMW Z4, E85 3.0 zescilinder, 2003 zwart
Avatar gebruiker
haagcaab
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 13 apr 2016, 21:05
Woonplaats: Terherne

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor Kees » 11 mei 2016, 18:38

Voor het lampje moet er ook een draad van de generator naar de fitting (+ lampje) in het tellerhuis. En van de fitting naar de geschakelde +12V, dus die van het contactslot komt.

Groet, Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor haagcaab » 11 mei 2016, 19:44

Top Cees. Ik moet zeggen dat ik het nog wel eng vind om de oude te verwijderen en de nieuwe te plaatsen met name het electrische deelAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
www.dropbox.com/sc/iym9dw55trg5ob4/AACaIvt5bkrjGu94Y1F6rWtRa

Peugeot 404 Berline, 1964, zilver (Doornroosje)
MG MGA 1500 roadster, 1959 zwart
BMW Z4, E85 3.0 zescilinder, 2003 zwart
Avatar gebruiker
haagcaab
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 13 apr 2016, 21:05
Woonplaats: Terherne

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor Kees » 11 mei 2016, 21:26

Het valt wel mee hoor, gewoon beginnen. Als er meer vragen zijn laat maar horen.

Groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor haagcaab » 14 mei 2016, 19:02

dank Kees! Keep you posted!
www.dropbox.com/sc/iym9dw55trg5ob4/AACaIvt5bkrjGu94Y1F6rWtRa

Peugeot 404 Berline, 1964, zilver (Doornroosje)
MG MGA 1500 roadster, 1959 zwart
BMW Z4, E85 3.0 zescilinder, 2003 zwart
Avatar gebruiker
haagcaab
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 13 apr 2016, 21:05
Woonplaats: Terherne

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor Pininfarina504 » 14 mei 2016, 19:14

Haagcab
Jouw "oude dynamo" is een zeer recentelijk gereviseerde gelijkspanning dynamo
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: wisselstroomgenerator

Berichtdoor haagcaab » 22 mei 2016, 23:15

toch leverd deze na doormeten slechts een minimale hoeveelheid stroom tbv accu..
www.dropbox.com/sc/iym9dw55trg5ob4/AACaIvt5bkrjGu94Y1F6rWtRa

Peugeot 404 Berline, 1964, zilver (Doornroosje)
MG MGA 1500 roadster, 1959 zwart
BMW Z4, E85 3.0 zescilinder, 2003 zwart
Avatar gebruiker
haagcaab
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 13 apr 2016, 21:05
Woonplaats: Terherne


Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten