la résurrection de la 404noir

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor joospeugeot » 23 jan 2015, 01:06

[z?
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 10 jan 2016, 05:54, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 23 jan 2015, 11:36

nee, nog niet, maar gaat wel gebeuren. Ik heb al een installatie klaar liggen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Steven- » 23 jan 2015, 13:17

^^Okée. Dan moet je er haast wel veel mee rijden, lijkt me. :wink:
Mvg, Steven.

205 CJ 1.1i 1991 ''Sneeuwwitje''
205 XR 1.1i 1991 ''Doornroosje''

Peugeot 205; als een leeuw.. zo sterk!
Avatar gebruiker
Steven-
 
Berichten: 3009
Geregistreerd: 06 mei 2013, 16:13
Woonplaats: Gouda

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 23 jan 2015, 14:36

Weet je wat het is? Ik rij meestal een moderne auto op LPG of diesel.
Als ik daarnaast dan een klassieke auto hebt die op dure benzine rijdt dan is de praktijk dat ik daar bijna nooit in zal rijden. Hobby is leuk, maar het moet wel betaalbaar blijven. Zo werkt dat bij mij althans.
Door er LPG in te bouwen heb ik geen excuus meer om 'm te laten staan! En terecht want iedere auto is gemaakt om mee te rijden, van stil staan worden ze vaak alleen maar slechter.

Bovendien is een oude LPG-auto aanzienlijk veel schoner qua uitstoot dan een oude benzine auto, helemaal op een auto zonder katalisator. Die toevallige bijkomstigheid kan ik wel waarderen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor joospeugeot » 23 jan 2015, 21:18

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 10 jan 2016, 05:54, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 23 jan 2015, 22:06

Ik heb een complete kit uit een 404 overgenomen van een mede clublid. Die heeft nog maar 2j in een ander 404 berline gezeten. Alles is passend, het tankframe, de tank, de slang naar de vul appendage, het mengstuk. Alleen de LPG-leiding naar de motor moet er nieuw onder worden gebogen en gemonteerd.

Ik heb het lang geleden al eens eerder zelf gedaan (in een Volvo 340, in 1 keer goed gekeurd door RDW) maar ik denk dat ik het dit keer laat doen bij een LPG-inbouwer. Die kan denk ik ook meteen het kenteken laten aanpassen. En mochten er onderdelen zijn die vanwege keuringseisen toch nieuw moeten zijn (slangwerk) dan kan hij die er meteen in doen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 23 jan 2015, 22:24

Ik heb een complete kit uit een 404 overgenomen van een mede clublid. Die heeft nog maar 2j in een ander 404 berline gezeten. Alles is passend, het tankframe, de tank, de slang naar de vul appendage, het mengstuk. Alleen de LPG-leiding naar de motor moet er nieuw onder worden gebogen en gemonteerd.

Ik heb het lang geleden al eens eerder zelf gedaan (in een Volvo 340, in 1 keer goed gekeurd door RDW) maar ik denk dat ik het dit keer laat doen bij een LPG-inbouwer. Die kan denk ik ook meteen het kenteken laten aanpassen. En mochten er onderdelen zijn die vanwege keuringseisen toch nieuw moeten zijn (slangwerk) dan kan hij die er meteen in doen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor joospeugeot » 24 jan 2015, 00:11

z
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 10 jan 2016, 05:54, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 30 jan 2015, 18:46

ik heb vanmiddag in een verloren half uurtje enkele over het contact geschakelde aansluitingen gemaakt in de 404:
Afbeelding
ik heb 'm permanent in de draadboom gehangen: 2x USB en 2x sigaren aansteker socket. keurig met een inline zekering afgezekerd.
Nu kan ik in de 404 de TomTom gebruiken en tegelijk de telefoon laden tijdens het rijden.
Allemaal leuk en aardig, dat minimalistische klassieker gevoel maar sommige modcons wil je gewoon niet meer zonder. Wel zo handig als ik er eens een keertje wat verder weg mee op pad wil.

Er zijn nog enkele andere 'moderne' zaken die ik er t.z.t. in ga knutselen:
- een 3rd remlicht op de achterruit.
- een aftermarket achteruitrijlicht
- een aftermarket achtermistlamp
- rolgordels (er zitten wel 3punts gordels in maar die zitten of te strak, of je kan niet bij de knoppen op het dashboard. Onhandig en iritant.
- electronische 123ignition (geen gezeik meer met contactpunten en condensator)
- moderne audio met USB ingang. (bouw ik dan wel weg in een afsluitbare console zodat je 'm niet hoeft te zien zitten.)
- brandblusser
Laatst bijgewerkt door 404noir op 01 feb 2015, 14:30, in totaal 1 keer bewerkt.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Kees » 31 jan 2015, 00:03

Ja goed idee. Ik heb de mijne ook wat gemoderniseerd, alles wel mooi weggewerkt. Ik heb een alarmlichtschakelaar gemaakt, en een ruitenwisser-intervaldoosje, waar vroeger de ruitensproeierpomp zat zit nu de interval potmeter, wel met het originele knopje. De ruitensproeierpomp is nu elektrisch, met eigen schakelaar. Ook heb ik een achteruitrijlamp gemonteerd, een mooi rvs exemplaar, onder de bumper. De achteruitrij-schakelaar zit op de stuurkolom, was een originele accessoire, een tijdje terug op ebay gevonden. groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor A.B.203 » 31 jan 2015, 12:13

Als je vaak met de oldtimer in druk verkeer rijdt is dat wel een vereiste. Heb op de 203 ook een mistachterlicht en een 3e remlicht gebouwd en de uitstraling van de achterlichten opgewaardeerd van 21/5 watt naar 21/10 watt. Je wilt uiteindelijk niet overhoop gereden worden.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 22 feb 2015, 20:58

Ik ben gisteren ochtend even wezen shoppen in Dordrecht.
ik heb gisteren middag gelijk het gekochte HRC-revisiekitje ingebouwd. Vandaag het systeem afgevuld met dot3 en ontlucht. Het rempedaal is nu weer knijter hard. :lol:
Ik heb ook de thermostaat van het koelsysteem vernieuwd. Ik heb overigens een heel klein gaatje (2,5mm) in de thermostaat geboord. Doel: dat klein gaatje dient voor systeem ontluchting zodat er nergens air-pockets achter blijven en zal ook zorgen dat er een kleine flow van warm water over de thermostaat stroomt als deze nog dicht is. Ik ben het bij vrijwel elke thermostaat die ik ooit kocht tegen gekomen maar deze had geen ontluchtingsgaatje.
Tot slot heb ik ook de stoute schoenen aan getrokken en de bakolie afgetapt. No way was dat motorolie, het had een soort geur die ik associeer met hypoid diff olie. Ik denk dat het gewoon 80w90 was. Ik heb er nu 15W40 motorolie in zitten. Het effect was direct merkbaar. Met koude bakolie schakelt de bak nu zeer gemakkelijk. Een duidelijk verbetering dus! Daardoor wordt het rijden een heel stuk plezieriger.
Een ander dingdat het rijden plezieriger maakt is de naafdop op het stuurwiel! Maakt het toch netjes af.

Ik heb trouwens ook een cardantunnel rekje aangeschaft. Weet iemand hoe dat ding vast moet worden gezet? Want gewoon losjes op de cardan tunnel laten staan, dat lijkt mij niet de bedoeling. toch?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 403diesel » 22 feb 2015, 22:54

Mooi dat het schakelen nu beter gaat. Geen rare geluiden? Misschien verstandig over niet al te lange tijd de olie nog eens te verversen na een lange rit.
Thermostaat heeft vaak idd een gaatje. Er zijn ook modellen die een kogelklepje in dit gaatje hebben. De thermostaat dient met het bi-metaal element aan de warme kant gemonteerd te worden.

De 404 wordt steeds beter!!
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 23 feb 2015, 00:53

403diesel schreef:Mooi dat het schakelen nu beter gaat. Geen rare geluiden? Misschien verstandig over niet al te lange tijd de olie nog eens te verversen na een lange rit.
De 404 wordt steeds beter!!


Nee, geen rare geluiden. het is bij koude olie zelfs minder, ik hoor de synchro's niet meer en dat is zoals het hoort.
ik denk dat ik dat spoelen ga doen. Want toen ik de aftapplug eruit had gedraaid zat er echt wel wat ijzervijlsel aan het magneetje.
Als ik dan weer aftap kan ik checken of het dan minder is of hopelijk zelfs weg blijft.

Ik ben wat betreft de techniek best wel veeleisend. Zelfs voor een oldtimer. Ik moet er in kunnen stappen en er zorgeloos 250km mee kunnen rijden. Of ermee in een zomerse file kunnen staan zonder dat de motor gaat koken.
Als je zo'n auto nog niet zo lang hebt kom je allerlei technische details tegen die dan gecorrigeerd moeten worden. Enfin, zo blijf je bezig.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 05 maart 2015, 02:26

gisteren avond de 15W50 bakolie weer afgetapt , geen ijzervijlsel aan de aftapplug.
nu 5W40 erin gedaan.
resultaat: schakelt nu koud nog beter!
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 04 apr 2015, 23:40

laatst had ik al de koelwater thermostaat in het koelsysteem van mijn 404 vervangen. Daardoor kwam de motor sneller op temp. Prima.
Maar ik heb gisteren voor het eerst echt ervaren dat de koelfan koppeling op mijn auto echt werkt.
Ik had de motorkap open met de warme motor draaiend en ineens hoorde ik een onbekende tik. Ik kijk naar de fan en zie die veel sneller rond draaien. Ook zie ik dat er tussen het koolstiftje en de poelie continu een klein vonkje zichtbaar is. Een prettig idee met de zomer in het vooruitzicht!
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 18 aug 2015, 18:20

de laatste tijd loopt het blokje van mijn 404 niet meer lekker. Het blok krijgt B, heeft goeie vonk en in heb er nieuwe bougies en bougie kabels op gezet maar toch wil cil 2 niet goed meedoen. Dat kan je constateren door met draaiende motor een voor een de bougie kabels los te trekken, als het toerental dan niet inzakt dan doet die cilinder blijkbaar niet goed mee. Ik weet echter zeker dat die cilinder wel degelijk vonk, lucht en B krijgt. Dan kan er nog maar 1 ding fout zijn, te weinig compressie.

Gisteren heb ik een compressietest kitje gekocht en net even getest:
1: 140psi
2: 35psi <<< :evil:
3: 135psi
4: 135psi

NB: meting uitgevoerd met koud blok, bougies er allemaal uit en gasklep vol open tijdens het starten.

Ik wordt hier niet vrolijk van.... ik ga eerst maar even de klepspeling van de cil2 checken en indien nodig afstellen. Daarna nog eens meten. Als dat niet helpt zal de kop er toch echt af moeten want dan zal er wel een klep kapot zijn...of nog erger, een zuigerring...
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Kees » 18 aug 2015, 19:52

Inderdaad balen. Ik denk eerder een verbrande uitlaatklep. Je kunt een beetje olie in de cylinder spuiten via het bougiegat en dan opnieuw de compressie meten. Als de compressie dan goed is, is het inderdaad een zuigerveer, zo niet dan een klep. Niet te lang mee doorrijden, ik heb al eens een afgebroken klep meegemaakt, geeft nogal wat schade.
Groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor MarcoPeus » 18 aug 2015, 20:58

Balen Jan. Krijg je weer veel werk en kosten voor je kiezen.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 18 aug 2015, 21:48

Het lijkt mee te vallen! Ik heb vanavond de kleppen van 2 maar even ruimer gesteld (ze stonden echt te strak!) en toen nog eens een compressiemeting gedaan. Resultaat: 125-130psi. Da's toch al heeeel wat beter dan 35psi. Dat gaf hoop!
Toen meteen alle andere kleppen ook maar na gemeten en ook die stonden al aardig strak. Ik heb toen de uitlaatkleppen op 0,30mm gezet en de inlaatkleppen op 0,15mm.
Dat mag dan wat klepperig klinken maar in ieder geval weet ik dat de cilinders dan compressie heb...

Toen ik de boel weer dicht had starten en... yes!... keurig draaien op 4cilinders.

Ik heb nu ruim 5000km met de auto gereden sinds ik 'm heb en dat waren veel snelweg km's.
Als ik acceleer en snelweg rij dan ben ik niet van het flauwe en dan gaat het gas er echt wel op. Daar moet de auto tegen kunnen vind ik.
Note to self: echt wel iedere 5000km kleppen checken en stellen!

ik bedenk me net, die uitlaat klep van cilinder 2 heeft het thermisch bezien ook het zwaarst te verduren van alle 4. Hij zit midden in het blok, ver van de fan en ver van de aanvoer van gekoeld koelwater. Maar de uitlaatgassen van cil4 en cil3 komen ook langs cil2 onderweg de uitlaat in, het spruitstuk ter hoogte van uitlaatpoort 2 zal dus knap heet zijn en blijven. cil1 heeft het weer iets makkelijker. Volgens mij is dat de reden dat de klepspeling van cil2 het snelst is opgebruikt. (= slijtage van klepschotel en klepzitting)
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor MarcoPeus » 18 aug 2015, 22:18

Phew, dat scheelt een slok op een borrel, scheelt je een hoop geld en werk. Goed gedaan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor Kees » 18 aug 2015, 23:21

Inderdaad, mooi dat je het hebt kunnen oplossen!
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor johnssons » 19 aug 2015, 09:16

Het lijkt er op dat de klepzittingen van de 2e in de cilinderkop weggezakt zijn.
Bij rijden op lpg bijvoorbeeld moeten er geharde zittingen in de cilinderkop geplaatst worden....

Als de zitting omhoog komt, vermindert de klepspeling .....
Het gaat er op lijken dat de cilinderkop er af moet ...

succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor 404noir » 19 aug 2015, 10:13

het is een orginele fabrieks ruilmotor met nu iets van 35kkm gereden. Ik heb nog heel veel stel ruimte op de boutjes zitten. Dus ik denk dat dat wel mee zal vallen.
Maar ik ben het met je eens dat het plaatsen van geharde klepzittingen (en kleppen?) op een zeker moment wel zal moeten gebeuren.
Maar voorlopig nog niet. Gewoon vaker de kleppen stellen.

Wat ik ook voortaan ga doen is loodvervanger gebruiken bij iedere tankbeurt.
Afbeelding
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: la résurrection de la 404noir

Berichtdoor SV605 » 19 aug 2015, 22:46

Hoe wil je dat gaan toevoegen bij het rijden op LPG?
Groet
Steven
In een 605 hoef je niet hard te rijden om alles achter je te laten...

Peugeot 607 3.0 2002
Peugeot 607 Ref 2006
Peugeot 605 SRi 1990
Peugeot 107 XS 2007
Avatar gebruiker
SV605
 
Berichten: 582
Geregistreerd: 16 sep 2006, 22:07
Woonplaats: Winterswijk

VorigeVolgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten