Mijn 404 is aan nieuwe remschoenen ( voor) toe zag ik gisterenmiddag. Wat is wijsheid ? Op zoek gaan naar een paar "nieuwe" bij een van de bekende peugeot-onderdelen leveranciers of demonteren en laten verzolen bij een remvoering specialist. Of heeft een van jullie in een verloren hoekje nog een acceptabele set van dit onmisbare onderdeel liggen? Ben benieuwd.
ik denk dat je dan wel even de onderdeelnummertjes moet geven (en of ze vooraan of achteraan gemonteerd zijn) , in het onderdelenboek zie ik naargelang de 404 modellen toch wel wat verschillen ....
205 1.4,97. Peus 504Ti,78,gris fum, Paris. Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas Peug 504GL,vert mét,Ned auto. Peus 404,aut,71,blue, Elzas. Peus 404, groen, 69, Z-Fr Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Bij Karel Verhoeven, moet de oude inleveren dus om het wat simpeler te maken rij ik er gewoon heen en laat ze gelijk monteren, weet ik zeker dat het goed gaat ook met het stellen en zo.
jan-04 schreef:Goed plan, misschien dat je er een verslagje van kan maken... gr jan
Bij deze dan, het zat weer behoorlijk tegen het bleef niet bij remschoenen, ook moesten er 4 wielremcylinders worden vervangen, gelukkig zijn al die zaken bij Karel op voorrraad. Dus rond 11:30 reed ik met een perfect remmende 404 en een geheel lege portemonee weer huiswaarts.
Kan je ook weer jaren vooruit Kees.. !En geld op de bank zetten levert toch niks op.. nu is het prima besteed!!!! Veel rij en rem plezier Kees.. Gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Hallo Allen om even door te gaan op het onderwerp:
Ik was van plan 2 achterremcilinders te vervangen toen ik erachter kwam dat mijn remschoenen op zijn. de twee aan de voorzijde zelfs helemaal op in het midden. Nu was het al een flinke klus om de remtrommel te verwijderen maar stuit nu op een volgend onderdeel (zie foto) hoe krijg ik deze ronddraaiende plaat verwijderd zodat ik bij de remschoenen kan?
Mijn 404 komt uit 1964. als het goed is ben ik nu op zoek naar remschoenen (achterwiel) met een breedte van 35mm. Iemand een suggestie waar ik die voor de laagste prijs kan kopen? Ik zie veel verschillende maten online hebben anderen ook 35mm?
Oke! heb inmiddels wel uitgevonden dat ik de remschoenen en alles gerust kan demonteren en weer monteren langs de schijf heen. maar wat een prut en zooi. Zou graag toch nog de schijf indien mogelijk willen demonteren tips? en nog tips voor het schoonmaken ? groepjes
Ik ben twee dagen bezig geweest met het zoeken van de juiste remschoenen. Blijkt dat de 35mm uitvoerig zeldzaam zijn. Had op Ebay wat advertenties gevonden met lage prijzen maar waren toch niet de juiste maat. Bij serie04 kost het 98 euro exclusief verzenden en inclusief inleveren van de oude remschoenen. dan kom je al gauw op 140 euro. Dit is ook de prijs bij franzose.de. Nu heeft Ko de Fouw losse remvoeringen voor 60 euro dat leek me prima en een leuk klusje maar de remschoenen zijn nogal roestig en versleten.
Blijkt dat vulkaniseren echt goed te betalen is: 17,50 per schoen, ik kan ze zo vies en roestig inleveren, worden gestraald, geslepen en zwart gemoffeld en dan gebakken inclusief de juiste remvoering. Voordeel dat nu de klinkers verdwijnen er meer oppervalk is en er dus beter geremd wordt. 'of dit echt zo is zal ik nog laten weten!
Ik doe al jaren niets anders meer dan gevulcaniseerde remvoeringen er op zetten...ook op klassieke vrachtwagens. Heeft als grote voordeel dat je met modern materiaal werkt met veel betere eigenschappen. Komt bij dat NOS (New Old Stock) vaak uitgehard of vervuild zijn..Plaats je die dan krijg ondanks ogenschijnlijk gloednieuwe voeringen toch remverschil op de remtestbank. Los latende geplakte/gevulcaniseerde voeringen komen bij mijn weten amper nog voor dus dat verhaal kan je ook aftikken.
Het is een misverstand dat je met een groter remoppervlak 'beter' remt.
De formule is: Druk = kracht/oppervlak
Theoretisch doet een rem met een voering van 1 mm breed het net zo goed als met een voering van 50 mm breed, alleen zal de slijtage vijftig keer harder gaan.
Dat is bij het ontbreken van klinknagels dus een klein beetje winst in levensduur!
de "schijf" die je bedoeld is 1 geheel met de steek"aandrijf"as en die loopt tot in het cardan, en die hoeft niet gedemonteerd te worden om de remmen te reviseren. Die steekas hoef je alleen maar te demonteren bij lekkage van de steekaskering.
Schoenen bij de locale remmenboer laten verzolen vind ik verreweg het makkelijkst. Dat gebeurt ook als je een set nieuwe haalt bij een handelaar; om die reden moet je namelijk je oude inleveren .
En de maat is automatisch goed (als er tenminste de juiste set onder zit; niet altijd het geval...). Beter dan new old stock, en meestal goedkoper. Schoonmaken van zo'n remolie- en remstofbende gaat in de garage met een fijne heetwaterreiniger op de brug met een bak eronder. Daar kan je als hobbyist niet tegen sleutelen. Dat blijft prutsen met remmenreiniger etc ...