Leef mee met de 404 van Arnoke (17!)

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Hans » 12 jun 2004, 18:04

hehe,dat gevoel had ik al iets eerder.
wie zo praat over een 404 verdient een Astra
Doe maar gek ,dan doe je al gewoon genoeg
Avatar gebruiker
Hans
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 05 mei 2004, 21:35
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor leffe 404 » 14 jun 2004, 19:38

neen, eerder een loopfiets.

maar goed, na verloop van tijd van de lol er wel af zijn denk ik dan maar, want niemand gaat daar serieus op in.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor graddus » 16 jun 2004, 15:01

Mannekes, die jongen is 17, dan kun je nog surreeel dromen he. En daarbij, ik heb hier toch ook al mensen horen praten over 'gti' versies en dergelijke. Niet iedereen hoeft een originaliteitsfreak te zijn toch? Bedenk gewoon eens wat er in de jaren zestig allemaal niet getuned werd. Zelf kan het mij wel plezieren als ik in sommige franse bladen reportages zie over auto's die aan de hand van net zo antieke tuningmethodes worden aangepast. Maar terug naar het begin, niet voor iedereen is een 404 een kunstobject, het kan ook een mooi uitgangspunt voor je dromen zijn...
Had ik zoveel tijd als plannen, ik was al klaar geweest
graddus
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 06 apr 2004, 13:05
Woonplaats: Overslag

Berichtdoor 404 » 16 jun 2004, 21:56

Als je mijn topic over 404 GTi's bedoelt, dat was meer voor de grap en om te laten zien wat ze in Argentinië zoal met een 404 doen. Ik vind dat je een hard origineel exemplaar in goede staat niet zou mogen ombouwen, maar als er al aan gelast of als hij is niet origineel meer is vind ik het niet erg om je "eigen" 404 of andere oude Peugeot te creëren.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor leffe 404 » 16 jun 2004, 23:42

he he he, maakt wel wat los zo'n reactie.

Als we er maar met z'n allen plezier in kunnen hebben en elkaar er niet mee irriteren, dat is tenslotte de bedoeling van dit forum.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor arnoke » 18 jun 2004, 15:08

Ok jongens ik overdreef wel wat, maar ik blijf tenslotte 17! En ik ben heel blij met m'n 404! Zeg ,klein vraagje : hoe vind je de Bougies? want ik wil ze reinigen maar vind ze niet. Ik weet dat als je de bougiekoppen afdraait dat er dan in de motor een vering zit. Leg eens uit
Groetjes
Peugot 404 is a way of life! Enjoy life!
Avatar gebruiker
arnoke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 31 mei 2004, 16:45

Berichtdoor leffe 404 » 18 jun 2004, 15:53

ik heb ze zelf vervangen, je hebt er speciaal gereedschap voor nodig, zodra ik thuis ben zol ik even de foto's oploaden.


1 advies ; NIET aan de veer trekken want dan trek je em kapot !
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor arnoke » 18 jun 2004, 17:34

Ik had ergens gelezen over een 1-2-3 IGNITION (elektrische ontsteker voor 404). Die moet de kracht van de motor verhogen, minder benzineverbruik,... Hoeveel kost die? en is die werkelijk zo goed?
Peugot 404 is a way of life! Enjoy life!
Avatar gebruiker
arnoke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 31 mei 2004, 16:45

Berichtdoor leffe 404 » 18 jun 2004, 18:52

Grote voordeel is dat je je verdeler compleet vervangt voor een elektronische versie, waardoor je ook geen gezeur meer hebt met die ouderwets contactpuntjes etc, een gevoelig punt bij oude auto's.

Vervanging door de 123 ignition (www.kodefouw.nl) levert een hele verbetering op, motor loopt mooier rond. Verwacht geen extra motorvermogen maar wel een beter afgestelde motor.

Ik denk dat de 123 ignition rond de 300 € moet kosten.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor arnoke » 18 jun 2004, 18:56

Bedankt. Zeg wat moet je doen om ervoor te zorgen dat hij zoveel niet verbruikt? welke factoren spelen mee?
Peugot 404 is a way of life! Enjoy life!
Avatar gebruiker
arnoke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 31 mei 2004, 16:45

Berichtdoor leffe 404 » 18 jun 2004, 20:04

1.
zorgen dat de motor goed afgesteld staat (ontsteking en co% en stat. toerental)

2. niet onnodig met de choke rijden

3. zorgen dat de zelfdenkende koelvin werkt, vaak zijn ze stuk en staan z geblokkeerd, waardoor ze continu meedraaien, dat kost een aardig druppie brandstof. en maakt meer lawaai ook
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor arnoke » 18 jun 2004, 20:15

in de winter : hoe lang moet de choke aanstaan eer je deftig kan rijden?
waneer moet je die gebruike?
Peugot 404 is a way of life! Enjoy life!
Avatar gebruiker
arnoke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 31 mei 2004, 16:45

Berichtdoor leffe 404 » 18 jun 2004, 20:20

bij t starten 's zomers en 's winters. Na een sec of 60 zomers kan die meestal al wel uit, 's winters iets langer.

Je merkt t snel genoeg als je em te vroeg uit zet, want dan krijgt de motor de neiging om af te slaan tijdens stationair lopen, soms slaat ie dan ook af.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor arnoke » 18 jun 2004, 20:38

waavoor dient de choke eigenlijk? hoe werkt die?
Peugot 404 is a way of life! Enjoy life!
Avatar gebruiker
arnoke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 31 mei 2004, 16:45

Berichtdoor leffe 404 » 18 jun 2004, 20:52

de choke is om het benzine-luchtmengsel te verrijken want een koude motor heeft een iets rijker mengsel nodig als een warme motor.

Hier een foto van een gedemonteerde bougie (met veer) die wou je ook nog zien toch ?

Afbeelding
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 18 jun 2004, 20:53

zelfs al zou je het luchtfilter+kleppendelsel demonteren, dan nog zitten ze in een diepe schacht.

n.b.

het is overigens niet nodig het kleppendeksel te demonteren als je bougies vervangt, maar het ligt hier open ivm kleppen stellen.


Afbeelding
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 18 jun 2004, 20:56

Voor het los en vastdraaien van de bougie heb je een speciaal gereedschap nodig.

Het je die niet, ook geen probleem, neem een uitschuifbare (holle) bougiesleutel, verkrijgbaar bij de meeste automaterialenzaken voor rond een € 10,00 , zaag de onderste helft af en las er een verlengd stuk pijp op. Aan de achterkant van de pijp las je een moer of iets dergelijks zodat je er een dopsleutel op kunt zetten.

Ik heb zelf m'n bougies vervangen, mijn zelf gemaakte gereedschap zie je erboven liggen (V11).



Afbeelding
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 18 jun 2004, 20:58

De veer is hert contact tussen de bougiekap en de bougie.
Bougies kun je beter niet reinigen maar meteen vervangen, ze kosten maar een eurootje of 10 per 4, dus waarom al die moeite ? Je hebt ze er dan toch uit liggen !
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor arnoke » 18 jun 2004, 22:05

Das waar, ben dat ook van plan. Die wagen heeft lang stilgestaan. Maar mijn vader heeft er al een paar keer mee gereden. Hij snokte zo een beetje, mjin vader zei dat dat kwam doordat de bougies vuil waren. Kan dat? zou ik met een hogedrukreiniger mijn auto motor mogen reinigen?
Peugot 404 is a way of life! Enjoy life!
Avatar gebruiker
arnoke
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 31 mei 2004, 16:45

Berichtdoor leffe 404 » 18 jun 2004, 22:51

van mij wel, maar ik zou het niet doen :-(

waarom niet ; als er eenmaal vocht in je verdeler komt, heb je er nog wel even last van.

tip ;

koop 1 liter dieselolie, doe die in een oude plantenspuit (zo een die vernevelt) en spuit alles vol met die lekkere vette dieselolie. een half uurtje in laten trekken, dan even met de tuinslang afspoelen en niet teveel bij de stroomverdeler ! liefst even met een boterhamzakje afdekken.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor 404 » 19 jun 2004, 08:42

Dieselolie gewoon met het water laten weglopen? Dat zou ik niet doen, lijkt me niet best voor het milieu. Olie is zeer vervuilend voor het grondwater. Er zijn speciale wasplaatsen waar je je motor kan afspuiten met hogedruk en waar het afvalwater in een aparte tank tercht komt. Wel inderdaad de verdeelkap goed afsluiten met een plastic zak en tape, anders start je auto niet meer na het schoonmaken.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor leffe 404 » 19 jun 2004, 16:39

boven een vloeistofdichte plaat ja, dat vergat ik er bij te zeggen, maar ik doe dat soort dingen op m'n werk (garagebedrijf) en dan op de wasplaats, die heeft een opvangplaat en een olieafscheider.

Maar enfin, je gebruikt nog geen kwart liter dieselolie voor de schoonmaak, da's niet schadelijker als 3 keer je auto wassen met shampo aan de straat.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor 404 » 19 jun 2004, 16:44

Dieselolie vermengd met oliedrab dat op het blok zit is heel schadelijk. Als je dat doet, dan alleen op een afspuitplaats. Autowassen met de hand op straat is minder schadelijk, maar toch wil men dit ook gaan verbieden, las ik laatst ergens. :roll:
Trouwens, de boetes voor het laten weglopen van olie zijn niet misselijk, als er toevallig milieupolitie langsrijdt.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor leffe 404 » 19 jun 2004, 16:47

joh, er mag wel meer niet.

Als je motor echt vies is, doe je zoiets gewoon even in zo'n wasbox bij een tankstation, daar wordt al het afvalwater opgevangen en gerecycled en gereinigd, is er niks aan de hand.

Je moest eens weten hoe het in de jaren 60 ging, toen onze auto's nog nieuw waren of nog gemaakt moesten worden :-)
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor 404 » 19 jun 2004, 16:50

leffe 404 schreef:Je moest eens weten hoe het in de jaren 60 ging, toen onze auto's nog nieuw waren of nog gemaakt moesten worden :-)

Those were the days.. ik ben 20 jaar te laat geboren. :roll:
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

VorigeVolgende

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten