Jineuf schreef: cardan
Kroonwiel/wormwiel bedoel je denk ik .
De cardan-as staat toch niet in verbinding met de smering van de achterbrug?
Mag ik nog eens een lans breken voor de correcte benaming van de twee soorten achterbrug onder de 404?
De oude typen hadden een
worm en wormwiel. Het wormwiel is hierbij van brons en (dus) kwetsbaar voor verkeerde oliekeuze. Ook 203 en 403 zijn uitgevoerd met worm en wormwiel. De Franse noemen de worm een "vis sans fin" (oneindige schroef). Het wormwiel kan je een keer omdraaien, als de tandflanken te ver versleten zijn.
Later kregen we de 404's met een
kroon en pignon. Zover is weet is oliekeuze daar iets minder kritisch.
De principes van een haakse tandwieloverbrenging zijn wel ongeveer gelijk, maar de uitvoering totaal verschillend.
Bj een worm/wormwiel ligt de ingaande as met de worm onder het wormwiel. Bij een kroon&prignon komt deze iets onder midden aan (dus hoger).
Mooie bende in die achterbrug

. Ik denk dat het een goede keuze is geweest om een andere as te zoeken, zeker als het wormwiel al eens is gekeerd.