deB's 404 Break Super Luxe '67

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 20 maart 2017, 00:00

Nadat ik vorige keer de motor een half uurtje heb laten lopen was ik er wel ff klaar mee.
Ik was nog van plan deze winter de bodem onder handen te nemen en een kokosmattenvloertje te leggen...duss ....stoelen d'r uit, restanten originele en niet originele bekleding er uit en de algehele toestand bekijken. De vloer was ooit al eens grotendeels opnieuw ingelast, dat deel zag er behoorlijk uit. De delen die niet gedaan werden waren minder, dun maar niet totaal verrot. Daar ik geen zin heb om er een hele grote klus van te maken heb ik besloten de kleine plekjes te behandelen en wat te verstevigen..... klaar. Middagje krabben en schuren, naden opnieuw gekit en alles in de RX5 gezet. Drogen en zwarte RX10 om het af te maken. Bij Conrad bitumen dempplaten besteld en nadat de RX10 goed door gedroogd was deze met de verfföhn op de vloer geplakt. Mooi stevig zo, maak ik niet meer mee dat die vloer ter ziele is 8)
Afbeelding
Volgende onderwerp....de kartonnen isolatieplaten. Alleen links was er nog iets van over, die heb ik dan ook maar schoongemaakt en hergebruikt. De rest moest nieuw.Nou wil het geval dat ik heul toevallig een kartonnage bedrijfje heb dus dat kartongebeuren moest niet zo'n punt zijn. Zwarte 4mm kartonplaat besteld, paar vierkante meter 10mm dik vilt geritseld, maten opmeten, alles de snijmachine door, details nasnijden met de hand , vilt op maat snijden, plaat onder- vilt - plaat boven, hechten op de hechtmachine en tot slot antivocht impregneren. Dat laatste kan met karton simpel miljeuvriendelijk of iets moeilijker en vooral duurder. Eindresultaat is nagenoeg gelijk en is uiteindelijk net zo min bestand tegen lekkages en dikke sneeuwschoenen 8) Voor de nieuwsgierige lezert....moeilijk en duurder : impregneermiddel bv een spuitbus schoenen antivocht of een flacon andere chemische meuk. Simpel : kwastje gekookte lijnolie tweezijdig er over smeren. Wil je het helemaal optimaal : doe het vilt eerst in een goede plastic zak. De tunnel heeft origineel geen karton, enkel vilt.

Voor de dorpels heb ik de bewaarde kofferbakvloermat uit total losse 205 van de zoon des huizes aan stukken geknipt, bleek nagenoeg het zelfde materiaal :wink: .De rubbermatten zijn nog wel bruikbaar. Beetje opkuisen is genoeg. Alleen de mat achter heeft twee scheuren bij de gaten van de veiligheidsgordelpunten. Die heb ik aan de achterkant gerepareerd, goed zat zo.
En dan waarom het begon, de kokosmatten. Even wat speuren op internet leert dat je die dingen makkelijk kan vinden. Op de rol of als deurmat in geschikt formaat. Ik heb bij Carpetland 3 deurmatten gekocht. Met minimaal afval kan ik dan voorin twee maken uit 1 stuk en achter twee gedeelde. Het stukje onder de stoel is toch niet zo belangrijk. Buitenformaat snijden weer op de snijmachine en de details met het mes van dhr. Stanley. De matten mooi passend gemaakt en de randen ingesmeerd met boekbinderslijm. Dit vormt na drogen een dikke elastische laag waardoor je bijna geen last meer hebt van rafelen. Ik ben er wel tevreden mee.

Afbeelding
Dit weekend al wel wat kilometers gemaakt. Zijn nog wat kleinigheidjes op te lossen en dan moet het maar gebeuren...rijden met die hap. De kleinigheidjes ? Onderste waterslang bleek minder goed dan die leek, ontstekingsgebeuren goed werkend gedemonteerd, nu een bougie kapot en een kabel niet fris. De uitlaataansluiting lekt natuurlijk weer, waarom heb ik toch al die jaren al dat gevecht :roll:
Laatst bijgewerkt door RondeB op 15 jul 2017, 22:03, in totaal 1 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor jacqabe » 20 maart 2017, 10:21

Goed bezig deB !!!
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 21 mei 2017, 20:45

En weer tijd voor een update 8) laat ik eens beginnen met een quote van mijzelf :roll:

. Enige technische "compromis/afwachtenhoehetaflooptgevalletje" dat ik met me zelf ben aangegaan is het niet slijpen van de kruktappen. Zelf vond ik het een twijfel geval, anderen zeiden direct : "slijpen die hap" en twee motorrevisie bedrijven hier in de buurt hadden allebei een andere mening. Uiteindelijk heb ik met de in gedachten kostenpost van bijna 400 euri inclusief lagers 2de ondermaat de beslissing genomen de gok te nemen het niet te doen. Ben nu toch lekker bedreven in 404 motoren in- en uitbouwen/opereren dus als het alsnog moet is het een fluitje van een cent :lol:


Dussss... de lezert voelt 'm al aankomen.... :mrgreen: Na een kilometer of 50 was de rammel weer gewoon terug. Dagje om het ding heen gedraaid, avondje sleutelen en de krukas lag weer uit het blok :shock: :lol: . De zoektocht naar een liefst 1ste maar anders 2de ondermaat lagerset meteen weer opgepakt. En deze keer direct raak bij http://www.boutique-de-la-404.com/fr/ ! Eindelijk een webshop die gewoon doet wat je verwacht. Goed materiaal, levertijd (ondanks Frankenrijk) 2 dagen..prachtig, dikke plus. De krukas samen met de lagersets weggebracht naar https://www.berger-motorenrevisie.nl/ en na een week had ik 5 kruktappen en 4 drijfstangtappen keurig op maat, 0,5mm 2de ondermaat terug. Voor een mooi prijsje ook nog :D , blij mee.
De krukas in- en blok weer opbouwen ging voorspoedig, de motor terug plaatsen iets minder....weerbarstig Peugeotspul :x Blijkbaar had ik de koppelingsplaat niet helemaal netjes gecentreerd deze ronde waardoor het blok maar moeilijk terug wilde. Maar goed, uiteindelijk gelukt. Starten, lopen en netjes. Intussen ben ik ruim 300km verder en de motor loopt nog steeds mooi, geen gerammel meer, oliedruk goed.
Tuurlijk wel weer een ander genomen gokje dat verkeerd uitpakt :mrgreen: Sta je dan met je stoere 404 voor de rotonde in centrum Drachten...wegrijden...BAM...koppeling weg. Wat blijkt? koppelingcilinder vervangen, gevercilinder op schutbord van nieuwe onderdelen voorzien, hardplastic slangetje hiertussen: ach da's wel goed.... nu niet meer :shock: :roll: Dat vraagt om modificatie ook, vond die slangaansluitingen al wat dubieus. Ik maak nu een flexibele aansluiting d.m.v. een slang en metalen leiding, klaar. :wink:
Verder bezig met weer toonbaar maken van het Portex imperiaal en wat kleinere klusjes zoals koplampbehuizing preserveren enzoww... :-) En dan moet het dalijk echt ff klaar zijn, rijden met die hap.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door RondeB op 15 jul 2017, 22:27, in totaal 2 keer bewerkt.
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor jacqabe » 21 mei 2017, 20:58

Tsja keuzes, vaak de juiste maar soms.....
Ik neem ook vaak de gok en verbaas me hoe lang het oude spul het uithoud.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Mockenrue » 29 mei 2017, 01:12

Ja, met dit mooie weer wil je lekker touren. Volhouden !
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2742
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 16 jul 2017, 22:28

Dit topic maar wat opgefrist, foto's grotendeels geupload naar een andere fotohost en herplaatst. Nu maar hopen dat deze fotohost het laatste verdienmodel niet gaat ontdekken. :evil:

Maar goed, de 404 break...Laatste weken bezig geweest met klein werk en wat opsmuk. Rijden komt steeds weinig van want weinig tijd en reden/doel voor. Uitgevoerde klusjes: hier en daar wat plaatwerkreparaties gedaan op mijn manier...m.a.w. zoals ik het goed genoeg vind, niks hoogstaands dus. Besloten de kleur voorlopig maar te laten voor wat ie is, blijf liever een donkerblauwe zien maar dit heeft ook wel wat. Toevallig ben ik wel een glimmertjes liefhebbert en bij deze kleur staat dat wel aardig ook. Jammer dat er niet zo veel (en betaalbaar) Robri/GH accessoires te vinden zijn. Die GH inox buitendorpels bv. lijken me wel wat... 8) Of de Robri voorspatbord steenslagbeschermers, zag ze laatst op Leboncoin....80 euri per stuk :roll:

Vond op marktplaat een setje nieuwe 70ties mistlampen, rechthoekig, meestal zie je ze in ronde versie op een 404. dit vind ik toch leuker. Achter heb ik een gecombineerde mist/achteruitrijlamp geplaatst. Ook een origineel ding uit laat 70ties. Ik weet nog niet of ik 'm laat zitten, na montage oogt het wat lomp. Ander dingetje wat me niet aanstond was de bevestiging van de nummerplaten. Die zaten wat arremoeiig vast. Heb ik voor en achter een RVS plaat achter gezet.

Technisch weinig loos, motor loopt goed. Wel de brandstofopvoer ff veranderen..De vorige eigenaar had de versleten, originele pomp buiten werking gezet en een electrische pomp gemonteerd. Ik heb toch maar een nieuwe pomp gekocht en de electrische weer gedemonteerd...vertrouw ik toch meer....iets met 58 denk ik :lol: :? :-|
Nieuwe winterklus ook al bedacht : de voorwielophanging. Stabilisatorrubbers, schokbrekers en wat nog te voorschijn komt..hoppa..nieuw.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor jacqabe » 17 jul 2017, 13:44

Staat hem leuk Ron die gele mistlampjes. En ook die achterste, mooi laten zitten. Past bij het tijdsbeeld, zeker niet storend.
En wat je lak betreft, hij is nu fris en fruitig. Lekker zo laten, als het ooit slechter wordt kan je altijd nog de beslissing nemen.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 06 jan 2018, 21:44

Ook alweer een halfjaar geleden....de laatste keer dat ik wat te kleppen had over deze auto :-) Er is ook niet veel te vertellen, tot vandaag dan. Afgelopen maanden niet erg veel onderweg geweest met de auto. Alles loopt naar behoren, tuurlijk wel een rammel,lekje en piepje maar over het geheel : prima. Een kleine 2000km gereden nu met de net opgefriste motor, lijkt OK.

Vandaag begonnen aan het geplande winterklusje : de voorwielophanging.

Basisplan : schokbrekers en stabilisatorstangrubbers vervangen en eventueel een ander rubbertje indien nodig --> Na 3 uur prutsen en knoeien om de veerpoten er onderuit te halen : alles. 8)
De stabilisatorstang was geen probleem, de linker veerpoot ook niet. De bouten van de draagarmen lieten zich ondanks roestigheid en bende makkelijk verwijderen, reden voor goede moed kwa rechterkant. Wat ook lukte...tot de laatste bout die nog los moest, die van de onderste draagarm. :roll: met geen geweld er uit te krijgen, totaal vast gerot in het silentbloc. Tjah..wat dan? Ik wilde eigenlijk de voortraverse zelf lekker laten zitten. Nog een poging gedaan met de brander maar helaas...Fusee loshalen ook al niet echt een optie want bende en geen zin in kramp....moet wel leuk blijven. Bovendien heb ik dan nog die draagarm niet los. Conclusie : de hele traverse er onder uit, dan alles maar. Kleine 3 kwartier werk en toen lag de hele bende voor de auto. Nu er naar kijkend maar beter ook. Toch wel een hoop slijtage in die ophanging, dat die auto niet meer geklapperd heeft in het stuur.... :P

Dussss...... krijgen we nu weer afdeling onderdelenjacht. ik zag dat er complete sets rubbers en aanverwante delen in de handel zijn voor nog geen 100euri. Verder schokbrekers, de rubberschalen met lager bovenin, wiellagers setjes en nog wat klein spul... En schoonmaken, oude silentblocs uitpersen, kwastje verf.....werk zat.

Afbeelding
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Michael » 07 jan 2018, 10:42

zet gelijk even vetnippels op de aluminium veerschotelschijven M5 kan mooi.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 28 jan 2018, 01:01

Kleine update van de vorderingen. Linkerpoot alles wat vervangen kon worden vervangen....nu rechts aan de beurt. Taatslager onder veerschotel was amper nog terug te vinden :D :shock:en yup, smeernippelmodificatie gedaan. Voortraverse ook meteen maar ff schoongemaakt plus de ophangpunten. Stuurhuis nagekeken weinig werk aan.

Afbeelding
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 03 jul 2018, 17:11

En weer een aantal maanden verder.... de boel rijdt weer, zij het niet helemaal tot tevredenheid. Ik moet es ophouden met gokjes nemen..... 8)

Laatste bericht was dat ik de voorwielophanging geheel onder auto uit had. Alle bussen/rubbers, lagers, bouten enz. vervangen, plaatwerk meteen waar nodig wat bijgewerkt en aan roestpreventie gedaan. De schokbrekers waren nog origineel, was wel te zien ook. Alles zat compleet vast. De schokbrekers zelf zagen er na demonteren nog niet eens zo beroerd uit, alleen de olie was echt wel aan vervanging toe. Wat er mee aan? Deze er uit en verse nieuwe koni's ofzo plaatsen of met twee revisiesetjes een poging doen ze weer wat op te frissen? Tuurlijk kies ik weer voor het laatste....gevolg : volgende winter toch maar nieuwerwetsche plaatsen :roll: ....nog steeds iets van fietspompen.... Nou jah zoveel werk is het ook niet (meer, alles lekker los) en gezien de planning voor volgende winter , de remmerij, kan dat er nog wel bij. Hobby.

Ondertussen rij ik vrolijk rond met het apparaat, motor loopt netjes, sturen gaat ondanks de wat slappe schokbrekers ook goed.Best een fijne auto. :D
Afbeelding
Voor deze zomer had ik als tussendoorklusje de kofferbak in gedachten. De bruine skai bekleding ziet niet uit en ik was eigenlijk wel benieuwd naar de toestand van het plaatwerk onder al die bekleding en kunsthoutplaten. In het verleden dikke drama's gezien daar...Ook hier was ik er niet helemaal gerust op. De algehele toestand van de auto is opzich niet heel beroerd kwa roest maar nadere inspectie is nooit verkeerd. Na demontage van alle meuk + achterbank bleek al snel dat het een goeie actie was. Inderdaad de onderkant van de wielkuip rechts, daar waar een hoop plaatdelen bij elkaar komen, is krokant cq gewoon doorgerot. Links viel het wel mee want daar was ooit al eens aan gelast, bruikbaar en goed genoeg, doe ik niet veel meer aan. Verder eigenlijk op wat aanroesten hier en daar weinig problemen. Scheutig met RX aan de gang en best zo.
AfbeeldingAfbeelding

Nu dus druk met slijpen,bakken,braden,schuren,kloppen,vingers openhalen/branden en skai bekleding in de HG Cognac kleur zetten Mooi zomertje.. :-)
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor RondeB » 11 aug 2018, 20:57

Zo, de boel zit weer in elkaar. Kreeg de wielbakbekleding er niet helemaal strak omheen helaas. Het was al niet veel meer, heb er van gemaakt wat ik kon, best zo. Ik moet zeggen, die HG leerverf is goei spul :lol: Wel goed ontvetten en met de "speciale" primer behandelen vooraf maar dan heb je ook wat. Mooi mazzel dat de cognackleur goed past bij de originele kleur van Peugeot ook.

En dan nu maar weer ff gewoon rijden. Gebruik het ding voor de dagelijkse ritjes en af en toe om een pallet karton van of naar een klant te brengen. De klep gaat mooi hoog dus weinig gedoe met een heftruck :-) . Komende winter zijn de remmen aan de beurt en een APK-tje. Heul misschien, als ik veel zin heb, gaan nog een keer de voorpoten er onder uit om er toch maar modernere schokbrekers in te zetten. De revisiesetjes voor de oude zuigerschokbrekers helpen wel iets maar het blijft (te) soepel afgeveerd in het vooronder......
Afbeelding
RondeB
 
Berichten: 2552
Geregistreerd: 03 apr 2004, 17:17
Woonplaats: ureterp

Re: deB's 404 Break Super Luxe '67

Berichtdoor Gilletti » 12 aug 2018, 10:15

Goed bezig, ziet er keurig uit!
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Vorige

Keer terug naar 404

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten